Valiant, Roos en het afscheid van mijn paardenleven..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Patriciavt

Valiant, Roos en het afscheid van mijn paardenleven..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 00:42

2010.. een jaar om nooit te vergeten.. een jaar met fijne momenten maar vooral heel veel veranderingen, afscheid en nare dingen die me altijd bij zullen blijven..

Valiant
Afbeelding

30 december 2009 werd ik na dik een half jaar van ongeluk, van botbreuk naar operatie naar gips en fysiotherapie, genezen verklaard. Met een frisse blik en óntzettend veel positieve energie stapte we 2010 in, niet wetende wat dit jaar allemaal zou brengen..

Ik was als een kind zo blij dat ik eindelijk weer zélf met mijn maatje Valiant aan de slag kon gaan. Weer zelf rijden, genieten van mijn nieuwe WOW zadel waar ik pas enkele keren op had kunnen zitten, genieten van het weer bezig zijn met de paarden vanaf een paardenrug ipv toekijken vanaf een krukje in de bak.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het ging helaas niet zoals ik wilde... Val was bij iedereen redelijk braaf, behalve bij mij.. Hij rende, maakte gekke sprongen, was niet te rijden.. Ik werd onzeker en bang, zocht hulp, reed zo'n 2/3 privelessen per week. Ik dacht dat het aan mij lag, ik raakte mijn plezier kwijt. Wellicht door de lange tijd dat ik hem niet heb kunnen rijden dat hetgeen we hadden er niet meer was??

Ik heb toen na lang wikken en wegen besloot ik om op zoek te gaan naar een nieuw baasje.. na een aantal mensen die waren komen kijken vond ik dat baasje, maar helaas heeft dat niet zo mogen zijn..
Bij de keuring bleek dat Val zo'n groot medisch probleem had, dat het waarschijnlijk einde verhaal voor hem was. Twee dagen later stond hij in Utrecht, waar hij twee weken heeft gestaan. Er zijn talloze onderzoeken gedaan en Val werd steeds slechter. Hier bleek ook, dat het feit dat het rijden zo slecht ging niet lag aan mijn onzekerheid, maar aan het feit dat Val pijn heeft gehad.. hád ik maar beter naar mijn eigen gevoel geluisterd, maar dat is achteraf praten..
Nadat de artsten lieten weten dat Valiant niet eens meer geschikt zou zijn om te genieten in de wei, nam ik de moeilijkste beslissing van mijn leven.. ik heb hem laten gaan..

De laatste dag op Utrecht, waar hij nog even het land op mocht.
Afbeelding

Hij is heel vredig, maar zo snel gegaan.. Ik mis hem verschrikkelijk, maar kan nu eindelijk zeggen dat dit voor hem de beste keuze was. Ik heb me zo lang schuldig gevoelt en nog, dat gevoel gaat nooit weg.. Nooit zal ik kunnen accepteren dat het zo heeft moeten gaan, maar langzaam aan krijgt het wel een voorzichtig plekje..
Voor Val heb ik een kistje. Hierin zitten zijn staart en de spullen die bij hem hoorde. Veilig opgeborgen..

Nu je uit m'n leven bent
Weg uit mijn bestaan
Niemand ooit de reden kent
Waarom jij moest gaan
Zou het lot je leven leiden
Dan zijn je wegen al bepaald..

Ik lees je naam in de sterren.
Overal waar ik ga, ben of sta
Fluisterend hoor ik van verre
Jouw geluid, je leeft nog elke dag...

Valiant.. 16-4-2002 ~ 20-4-2010

AfbeeldingAfbeelding

Nadat Val overleden was, viel ik in een gat.. Ik miste de paarden, ik miste het om op stal te zijn, ik miste mijn paardenvriendinnen om me heen, ik miste mijn ontspannig na een lange dag werk..

En zo kwam, behoorlijk onverwachts, Roos op mijn pad..
Roos, een nieuwe vriendschap. Mijn enige doel met Roos was genieten. Genieten van het paardrijden, met haar bezig zijn, op stal zijn en met de mensen om me heen waar ik zoveel om geef en die zo belangrijk voor me zijn.

Afbeelding

Roos is een geweldige merrie. Súperlicht aan de hulpen, dat was behoorlijk wennen :o Een machtige merrie, die weet wat ze wil en pas voor je openstaat, als JIJ open staat voor haar, haar accepteerd zoals ze is en met haar samenwerkt.
We hebben wat ups en downs gehad, dat ik haar niet begreep en zij mij duidelijk wilde maken dat ik iets verkeerds deed :=

Afbeelding

Afbeelding

Voorzichtig aan groeide onze band en kon ik steeds meer met haar. Het rijden ging best heel fijn en we hadden fijne en goede begeleiding.

Afbeelding

Afbeelding

Tot we op een gegeven moment zó fijn rond konden sturen.. ik voelde me de koning te rijk, zo'n gruwelijk fijn paard. Ik wist het zeker, ze zou blijven tot ze oud en grijs om zou vallen in de wei. Mijn heerlijke merrie..

Afbeelding

Afbeelding

Maar helaas.. wederom heeft het niet zo mogen zijn. Door persoonlijke omstandigheden en verandering in mijn leven was het voor mij niet meer haalbaar om zorg te dragen voor het onderhoudt van Roos. Na vele opties te hebben gekeken, nagedacht, gepraat, besloot ik dat het voor Roos eerlijker zou zijn als ik een ander baasje voor haar zou zoeken. Dat ze weg moest had ik niet in de hand, maar wat ik wel in de hand had was het zoeken naar een baasje die bij Roos paste. Ik heb haar te koop gezet en kreeg behoorlijk reacties. Uiteindelijk ben ik wat mensen uit gaan nodigen, wat helaas niet tot een match heeft gezorgt.
Afgelopen maandag, 6 dec, kwam VanHuisUit@bokt bij Roos kijken. Na wat teleurstellingen had ik daar eigenlijk weinig trek in, maar ik ben blij dat ze toch is gekomen. Het bleek de match waar ik naar op zoek was... Aanstaande donderdag brengen we haar naar VanHuisUit toe, waarvan ik zeker weet dat ze het heel goed krijgt.

Het is moeilijk om afscheid te nemen.. het gedwongen afscheid van Val en het bewuste, maar pijnlijke afscheid van Roos. Ik heb besloten dat ik er klaar mee ben, voor mij houdt het hier op. Ik ga nu eerst genieten en bezig zijn met andere dingen, dingen die zijn blijven liggen. We zien wel wat de toekomst brengt.

VanHuisUit, ik hoop dat je nog heel lang van Roos kan en mag genieten in goede gezondheid voor beide. Ik ben blij dat ze naar jou toegaat en vind het fijn dat ik haar nog eens een keer kan komen opzoeken. Het is leuk om te horen hoeveel plannen je met haar hebt en ondanks dat het gruwelijk moeilijk is dat ze weggaat, het is goed zo.

Ik zal Val en Roos nooit, maar dan ook nooit vergeten...

AfbeeldingAfbeelding
Laatst bijgewerkt door Patriciavt op 13-12-10 01:08, in het totaal 1 keer bewerkt

_Maud

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 00:57

Wat een ontzetttend mooi laatste topic Patries!
Met een onwijs moeilijke beslissing die je hebt gemaakt! :(:)
Hopelijk voor jou meer geluk in 2011, dat heb je dubbel en dwars verdiend meid!
Ookal is het een jaar wellicht zonder paarden!

Hackie

Re: Valiant, Roos en het afscheid van mijn paardenleven..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 01:16

Jeetje, wat heb jij een zwaar jaar achter de rug.
En ik snap dat je de beslissing heb genomen.
(Al denk ik dat het weer gaat kriebelen hoor :) )
En heel veel geluk en sterkte in 2011

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 01:57

Jeetje zeg, heb vaker berichten van je gelezen over Val en Roos en vond het ontzettend fijn voor je dat je na het verlies van Valiant Roos was tegengekomen. Helaas heb je hier weer afscheid van moeten nemen, maar -gelukkig- op een andere manier.

Ik hoop dat je in het jaar 2011 meer geluk hebt dan in dit jaar want wat moet dit zwaar zijn geweest voor je. Heel veel sterkte nog toegewenst en het allerbeste voor 2011.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 02:23

Wat ontzettend ontroerend geschreven :(:)
Ik hoop dat jij vrede kan hebben met de situatie en kan genieten van de andere dingen die het leven brengen :)

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 02:28

Pfff!
Tranen in mn ogen, wat ben jij dapper geweest dit jaar!
Heel erg veel sterkte, blijven we je wel op bokt zien?

corrine85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 02:46

Jeetje....
wat een jaar was dit voor je.
Veel sterkte met het verlies van Valiant en zeker sterkte met het afscheid van Roos!!! :(:)
Heel veel geluk en succes de komende jaren!
En wie weet kom je ooit wel weer terug in het paardenleven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 09:25

:(:)
Sterkte ermee lieverd!

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 09:30

Hoe t met Val is afgelopen is gewoon klote. Maar hij is nu op een plek waar hij geen pijn meer voelt.
Wat Roos betreft, denk ik ook dat je de juiste nieuwe baas hebt gevonden voor haar.

Al met al, was het een slecht jaar voor jou. Hoop dat je in 2011 wat meer peace of mind vind...

chance

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 10:37

Patries, wat ontzettend mooi geschreven.
Je hebt heel veel voor je kiezen gehad afgelopen jaar/jaren. En je hebt een 2 tal moeilijke keuzes moeten maken, maar je hebt ze gemaakt. En ik heb daar bewondering voor dat je zo eerlijk bent naar jezelf en naar je 2 paardenliefdes toe.
En het is nu goed zo, het is nu tijd om even voor jezelf te kiezen en dit is iets wat niet veel mensen doen terwijl het wel beter is voor beide partijen.

Heel veel sterkte!!! :(:) :(:) :(:) :(:) :(:) :(:) :(:) :(:) :(:) :(:) :(:) :(:) :(:) :(:) :(:)

Iris_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 11:12

Heel erg mooi geschreven en moedige beslissingen.
Sterkte de komende tijd!
Ik hoop dat 2011 je meer geluk zal brengen!

Sterkte :(:)

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 11:13

Mooi geschreven tries. Hopelijk kun je het zo een beetje een plekje geven!
sterkte meid! :(:)

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 11:19

Wat een ontzettend mooi topic lieverd :(:)

Je hebt een moeilijke periode achter de rug, met harde en pijnlijke beslissingen.
Fijn dat je een fijn hebt kunnen vinden voor Roos!

:*

Pebbs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 11:20

*slik*.... Ik weet niet wat ik moet zeggen Patries, woorden schieten te kort!
Heel mooi geschreven en wat ben jij dapper en sterk geweest het afgelopen jaar.
Alle moeilijke beslissingen die je hebt genomen, verschrikkelijk om dat te moeten meemaken.
Heeeeel erg veel sterkte de komende tijd met het een plekje geven.
En ik hoop dat je lekker kan gaan genieten van je nieuwe huisje, je vriend en je 3 heerlijke poezen :D
En alles wat nog komen gaat :)

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 11:25

Wat eem prachtig maar tragisch topic. Het was je door alle bokkers zo gegund maar helaas liep het met Val anders. Ik keek altijd graag naar je topics en het is jammer dat we die niet meer sullen zien. Ik hoop voor je dat het ooit allemaal weer op zn plek valt en jij misschien wel weer aan een eigen paardje kan denken. Voor nu wens ik je heel veel sterkte

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 11:26

Da's effe slikken zeg!!! ;(
Ik wens je sterkte en heel veel andere mooie dingen in je leven,wie weet wat nog allemaal op je pad komt. :(:)

P_Tries

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 11:35

Ja Tries... het laatste topic...

Hopelijk vind Vanhuisuit in Roos het paard waar jij ook zo van genoten hebt.. :j
En hopelijk vind jij de rust in je andere dingen, en wellicht komt er ooit nog een 'nieuw/ander' begin :j

Sterkte donderdag...

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 11:38

Jezus dat is echt ff die brok wegslikken ;(
erg voor je dat het allemaal zo heeft moeten lopen... wil je succes wensen met wat je nog zal vinden :)

wie weet dat je droompaardje nog op je pad zal komen :(:)

veel succes (donderdag toch) als je haar gaat brengen

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 12:17

Ahh Patricia.. je laatste topic :(:)
Ik wil je veel sterkte wensen! Natuurlijk zul je afleiding vinden in andere dingen dan paarden, maar reken maar dat het blijft kriebelen hoor!
misschien tzt een leuk bijrijdpaard?
Sterkte! :*

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 12:25

Jeetje, wat een pech meis :(:)

Mocht je een keer de boel zat zijn en willen rommelen dan kom je van de zomer maar een dagje gezellig langs.

Dunesjka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 13:24

Mooi geschreven zeg! Heel veel sterkte toegewenst komende tijd!

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 13:31

Wat een topic zeg...

Respect hoe jij je gevoel zo weet te verwoorden. Maar het maakt het er niet makkelijker op denk ik.

heel veel sterkte vanaf hier voor jou... Je bent wel enorm realistisch, voor jezelf maar ook voor je paarden-vrienden.

:(:)

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 13:32

wat een mooi topic heb je gemaakt.

Het is nooit makkelijk om te verkopen, maar ben blij dat het deze keer zoveel beter is gegaan..

sterkte meis..

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 13:42

Poe wat een verhaal..... het verhaal van Valiant heb ik op de voet gevolgd. Wat verschrikkelijk jammer dat het uiteindelijk zo heeft moeten lopen. Maar wat een 'fijn' gevoel zal het geven dat je een goed baasje voor Roos hebt kunnen vinden. Wie weet wat de toekomst brengt..... heel veel sterkte.

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 13:47

Bedankt voor alle leuke en lieve berichtjes..

M_hartje_M schreef:
wie weet dat je droompaardje nog op je pad zal komen :(:)

Mijn droompaard leeft niet meer..
Wie weet wat ik ooit nog tegenkom, we zien het wel.

Ik stort me aankomende jaar (laat de lente snel komen :o ) weer lekker op het fotograferen. Dat is er dit jaar door de ellende helaas een beetje bij ingeschoten. Het is heerlijk om paard en eigenaar op een pakkende en mooie manier op de foto te zetten en op die manier ben ik toch met paarden bezig, alleen op een andere manier. Ik verheug me daar erg op.