Auto gehuurd, alleen voor de eerste nacht een hostel geboekt, en gaan.
Ik zal jullie hier niet vermoeien met de verhalen over eindeloze wandelingen, de sterrenhemel, de blauwe meren, vele ontmoetingen, de gloeiwormen die 's nachts het hele bos oplichten, de voorwereldlijke kauri's, de weelderige bossen, de kiwi vogels, zwemmen met dolfijnen, vulkaangebieden, Maori's en dergelijke...
We zijn ook twee keer wezen paardrijden.

De eerste rit was in Abel Tasman National Park.
Het voordeel van reizen buiten het hoogseizoen: we waren met tweeën en onze gids.
De gids vertelde dat hij binnenkort ging stoppen met z'n bedrijf.
Hij kon het commerciële niet meer verenigen met zijn visie die richting Natural Horsemanship ging.
Zo hadden we snel gespreksstof... En kon de hackamore eraf en ik verder rijdend op een touwhalster.
Een heerlijk paard deze kleine merrie. Ze wist precies wat er ging komen en wilde zo graag naar voren.
Gelijk had ze uiteraard: wat een heerlijk weids vrij strand om over te galopperen...

Een paar weken verder: we zijn op het Zuidereiland.
Na een bizarre autorit waarbij we meermaals een schietgebedje deden of de auto het alsjeblieft wilde blijven doen, kwamen we aan bij Erewhon Station.
Deze farm ligt diep in de Zuidelijke Alpen, ver afgelegen van de bewoonde wereld en vrijwel al het werk wordt nog met Shires worden gedaan.
Het grondgebied van de farm is tevens de achtergrond van Rohan in de film the Lord of the Rings.
'Land of the horselords', nou, zo voelden wij ons ook op deze machtige paarden!
Ik mocht op een geweldige jonge merrie rijden, ongelofelijk vast ter been en zo vriendelijk als je je maar kunt wensen.
Adembenemend mooi!

Aangezien we er toch waren... De set van Edoras was gebouwd op Mt. Sunday - waar we uiteraard even op zijn geklommen.