Rijden met Belmera (in de buitenbak)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Belmera

Rijden met Belmera (in de buitenbak)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 14:08

Belmera is bijna 18 jaar, een merrie, kruising tuiger x draver. Ik rijd haar ongeveer 4x per week waarvan vaak een keer buiten of springen. En longeer haar (soms dubbele lijn, soms enkele lijn, soms helemaal los, soms drafbalkjes) 1 of 2x per week.
We rijden geen wedstrijden, maar een b-proefje zou wel lukken denk ik.

Afgelopen zaterdag is de vroegere verzorgster (Chantal) van Belmera langs geweest. Verleden jaar heb ik Belmera verhuisd en het werd helaas te ver voor Chantal.

Dankjewel Chantal voor het maken van de foto's!

(Mijn grote tip voor mezelf, handen rechtop! Dacht dat ik dat deed, maar de foto's laten wat anders zien :o )

1. Instappen, lichte contact teugel
Afbeelding

2. Schoudervoor in stap linksom
Afbeelding

3. Weet niet meer of ik alleen stelling vroeg of schoudervoor
Afbeelding

4. Terug rijden op zit (draf naar stap), wordt ze erg licht in de hand van
Afbeelding

5. Schouderbinnenwaarts in draf
Afbeelding

6. Poging schoudervoor in gallop
Afbeelding

7. Ik vraag schouderbinnenwaarts. Aan Belmera haar hoofd en houding te zien, vindt ze t moeilijk of snapt ze mn vraag niet.
Afbeelding

8. Sfeerplaatje stilstaan
Afbeelding

9. Ontspanning in stap. Ben ik erg blij mee, voorheen betekende stap dat ze de omgeving in de gaten ging houden.
Afbeelding

10. En klaar!
Afbeelding

melissapupa

Re: Rijden met Belmera (in de buitenbak)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 14:22

ik vind jullie niet b waardig maar dat maakt helemaal niet uit jullie rijden met een smile rond en dat is het belangrijkst.
probeer haar de rug ''boller'' te maken door veel tempo wisselingen, overgangen en figuren.
het is wel een erg leuk paard!

Belmera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 17:09

Ik was al bijna erg teleurgesteld toen ik je eerste zin las, dat het niet b waardig is,maar lees geen enkele onderbouwing. Dus het doet me weinig aangezien ik al eens n onderlinge wedstrijd heb gereden waarbij er n officiële jury was, die aangaf niet anders te jureren dan bij een officiële wedstrijd. Ik werd daar eerste met 202 punten. (En n groot verschil met de punten van de anderen).
Tempowisselingen is n goede tip. Ben nu vooral bezig met overgangen, dus is goed voor de afwisseling

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 17:16

Ik vind haar er wat schraal uit zien. Eerlijk? Ik vind jullie ook nog niet b waardig. Ik vind haar er vrij stijf uitzien. Ik zou idd veel tempo wisselingen gaan rijden. Ik denk dat les nemen je heel veel gaat helpen.

Belmera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 17:24

Mag ik vragen waar je aan ziet dat ze stijf is? Ik vind dit namelijk niet. Wel heeft ze een erg onvoordelige bouw.
Op b waardig ga ik niet meer in..
En bedoel je schraal kwa vet of spier?

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 17:29

Ik vind haar er ook een beetje stijf uitzien (bijvoorbeeld foto 4), en ook dat schrale herken ik wel op foto 1 en 4. Maar op 3 en 5 vind ik haar er al heel anders uitzien, dus misschien ligt het ook wel aan de foto's ofzo.

Verder is het wel duidelijk dat jullie plezier hebben samen, en dat is toch het belangrijkst :D

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 17:33

Belmera schreef:
Mag ik vragen waar je aan ziet dat ze stijf is? Ik vind dit namelijk niet. Wel heeft ze een erg onvoordelige bouw.
Op b waardig ga ik niet meer in..
En bedoel je schraal kwa vet of spier?

Ik vind haar niet vlot ogen op sommige foto's. En met schraal bedoel ik voornamelijk qua spier maar ook een stukje vet. Vind het jammer dat je over je niveau zo denkt want ik geef alleen maar mijn menig.

leanR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 17:51

Ik vind jullie wel degelijk B waardig. Zoals je zelf al noemt heeft het paard niet een heel voordelige bouw, maar het oogt ontspannen en ik zie een nette aanleuning. Probeer zelf niet te compenseren in je (arm-) houding in de zijgangen en schouder voor. Paard mist spier inderdaad, maar al met al een net plaatje!

Belmera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 18:49

@ Lienie_F Foto 4 houdt ze zich idd wat stijf, maar ben wel blij dat ik daar zie dat ze haar buikspier aanspant. Dit kost haar veel moeite dat zie je ook weer aan haar uitdrukking. Hopelijk ligt de schraalheid aan de foto's ;) Leuk dat het plezier te zien is!

@ Cas123 ben juist blij dat ze niet vlot oogt, Belmera is een paard dat wegrent als ze iets niet snapt of te moeilijk vindt, of gewoon als ze daar zin in heeft, ze loopt graag, hoe sneller hoe beter). Dus heb ik haar liever te traag dan te vlot. Je mag je mening hebben over mijn niveau en ik mag het er niet mee eens zijn (heb al eerder uitgelegd waarom niet).

Dankjewel leanR :D ontspanning vind ik erg belangrijk, dus fijn dat je dat ziet in de foto's. Aan mijn houding valt wel t een en ander te sleutelen. Ben vooral geneigd als iets moeilijk is (voor mij of Belmera) om dan mn schouders/armen vast te zetten. Idd wel een goed punt.
Denk niet dat ik er ooit nog veel spier op ga krijgen, maar zolang Belmera het rijden leuk vindt en ze de ontspanning kan vinden ben ik al blij.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 19:09

Maar met les is dat toch op te lossen? Ik vind haar niet actief ogen in haar achterbeen. Veel succes verder. :)

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 19:13

Foto's zijn momentopnames en ik kan dit dus niet met volle zekerheid zeggen, maar naar mijn mening en adhv deze foto's moet je nog niet met zijgangen bezig zijn, want op die foto's is immens veel spanning te zien en geen sprake van aanleuning of nageeflijkheid. Je basis zit niet helemaal goed. Is misschien cru gezegd, maar je reageert nogal vijandig op de voorzichtige commentaar terwijl je om advies vraagt. Met het oog op het paard is mijn tip: probeer met een goede instructie een onspanning te bevestigen en een aanleuning te krijgen van je paard voor je verder wil met bv zijgangen ed.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 19:16

Wat een leuke merrie! Ze is qua bespiering inderdaad wat ''schraal'' als je het vergelijkt met de rest van haar lijf. In haar hals, rug en broek bespiering zie je dit het duidelijkste. Haar bouw heeft ze inderdaad niet mee maar, er zitten prima stukken tussen waarin ze netjes nageeft en duidelijk erg haar best doet om jou te snappen. Leuk om te zien dat jullie er beiden zoveel plezier aan beleven! Lekker doorrijden en longeren met dubbele lijnen! Overigens zou ik jullie prima de ring insturen, en dat zeg ik als (gediplomeerde) instructrice ;-)

@SinneJ jij ziet een paard met spanning, ik zie voornamelijk een paard met erg weinig ruimte in de hals en kaak(draver en tuiger, worst of both)en een dier wat kracht mist om continu te '''dragen''. Imo iets heel anders!

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 19:18

Ik vind je paard niet schraal maar mist gewoon spiermassa. Dit is te voeren maar vooral te kweken.

Ik zie veel plezier in je rijden maar je schiet wat te kort in de kunde ervan. Ik vind dat j erg moeilijke oefeningen vraagt voor een paard wat niet voldoende in de ontspanning is en wat op de voorhand loopt.

Als ik jou was zou ik terug gaan naar de basis. Rij het paard lang laag en rond. Dan bedoel ik dus geen rollkur. Maar ga eerst de spieren van je paard oprekken door de volgende oefeningen. Rij op de hoefslag met buitenstelling en in iedere hoek vraag je binnenstelling met een kleine volte. Niet te klein maar ruim beginnen. Doe dit in stap en draf. Ook kun je veel slangevoltes rijden van 3 tot 6 bogen. Vraag overal niet te veel stelling ivm over de schouder weg lopen. Ook veel overgangen gaan rijden varieer dit met een echte overgang en nep overgangen. Zo zijn er natuurlijk veel soorten oefeningen. Maar vraag aan je paard wat hij aan kan en niet wat jij graag wilt doen.

hopelijk lees je dit niet aanvallend maar zie het als opbouwende feedback.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 19:19

Wildgirl schreef:
Wat een leuke merrie! Ze is qua bespiering inderdaad wat ''schraal'' als je het vergelijkt met de rest van haar lijf. In haar hals, rug en broek bespiering zie je dit het duidelijkste. Haar bouw heeft ze inderdaad niet mee maar, er zitten prima stukken tussen waarin ze netjes nageeft en duidelijk erg haar best doet om jou te snappen. Leuk om te zien dat jullie er beiden zoveel plezier aan beleven! Lekker doorrijden en longeren met dubbele lijnen! Overigens zou ik jullie prima de ring insturen, en dat zeg ik als (gediplomeerde) instructrice ;-)

@SinneJ jij ziet een paard met spanning, ik zie voornamelijk een paard met erg weinig ruimte in de hals en kaak(draver en tuiger, worst of both)en een dier wat kracht mist om continu te '''dragen''. Imo iets heel anders!

Ja, je hebt gelijk ik bedoelde spanning in de foto's van de zijgangen. Dit kan uiteraard opgelost worden met 'meer ruimte', maar dan nog moet ze even overnieuw beginnen en niet gewoon nu meer teugel geven en gewoon verder gaan met wat ze doet. Ik heb zelf een paard met een lage halsaanhechting (+ hij was overbouwd tot een 2 tal jaar geleden). Ik snap dat de bouw tegenzit, maar dat is een correcte africhting des te belangrijker!

AnimalFriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 19:21

SinneJ schreef:
Foto's zijn momentopnames en ik kan dit dus niet met volle zekerheid zeggen, maar naar mijn mening en adhv deze foto's moet je nog niet met zijgangen bezig zijn, want op die foto's is immens veel spanning te zien en geen sprake van aanleuning of nageeflijkheid. Je basis zit niet helemaal goed. Is misschien cru gezegd, maar je reageert nogal vijandig op de voorzichtige commentaar terwijl je om advies vraagt. Met het oog op het paard is mijn tip: probeer met een goede instructie een onspanning te bevestigen en een aanleuning te krijgen van je paard voor je verder wil met bv zijgangen ed.

Ben het helemaal met je eens!

Wel leuk paard TS!

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 19:21

Fijn dat jullie er zo plezier in hebben, maar eerlijk? Het oogt niet heel fijn. Je stoort je paard weliswaar niet, maar ik zou het schouder voor etc nog even laten voor wat het is en gewoon aan de basis verder werken. Aan jouw houding mag ook gewerkt worden, met name vooral je armen en handen, en recht blijven zitten.
Je paard mist inderdaad bespiering, maar met de juiste training komt dit vast wem grotendeels in orde.

Belmera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 20:47

@SinneJ Ik vind het schouder plaatsen bij de basis horen. Eerst deed ik dat door de volte te verkleinen en te vergroten en nu stukjes schoudervoor en stukjes schouderbinnenwaarts. Het hoeft van mij nog niet perfect, ben al blij als ze in de goede richting denkt. Merk dat ze het moeilijk vindt, maar dat ze het proberen om uit te vinden wat ik wil wel een uitdaging vindt. Zo houd ik haar dus ook mentaal bezig.
Op stal mag er geen les van buitenaf gegeven worden, en de les die gegeven wordt past niet bij mij. Verder is het een superstal, dus ga hierom niet verhuizen. Ga morgen wel zelf een Centered Riding les rijden, maar dan dus niet op Belmera (heb zelf geen trailer helaas).

@ Wildgirl Dankje voor je positieve post! Dubbele lijnen was advies van de osteo omdat Belmera in haar woorden "ooit heeft besloten dat het aanspannen van spieren niet perse hoeft, kost minder energie om gewoon alles los te laten." (dat merk je doordat ze echt neerploft in draf aan de hand en ze met stilstaan, zonder ruiter, haar ene achterbeen voor de andere zet. Zoals vrouwen die als ze staan inknikken in 1 heup en daardoor in hun skelet hangen ipv spieren te gebruiken). Fijn dat jij ons wel b waardig vindt!

@Ufurio4e aan laag en rond (of lang en laag want als ik haar laag en rond probeer te rijden duikt ze standaard achter de teugel en de loodlijn) rijden ga ik niet beginnen. Op de vorige stal had ik wel les, de instructrice legde mij toen uit dat laag en rond rijden de bovenlijn oprekt. Belmera's bovenlijn is zwak, van laag en rond wordt deze niet sterker. Met contactteugel Belmera stukje bij beetje begeleiden naar een iets lagere houding (boeghoogte is laag zat), zal ze haar flinke onderhals ontspannen en de bovenlijn aanspannen en dus sterker maken.
Slangenvoltes met niet teveel stelling vind ik dan wel weer iets om te proberen. Dank voor de tip.

@Snollygoster aan mijn houding gaat gewerkt worden. Wat is in jouw ogen de juiste training om Belmera betere (meer) bespiering te laten krijgen?

In ieder geval iedereen bedankt dat jullie de moeite hebben genomen om te reageren! +:)+

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 21:06

Belmera schreef:
@Snollygoster aan mijn houding gaat gewerkt worden. Wat is in jouw ogen de juiste training om Belmera betere (meer) bespiering te laten krijgen?

Ik zie dat je soms longeert met dubbele lijnen, dit is al een goed begin. Met pessoa longeren kan ook geen kwaad, hiermee leert het paard zijn rug beter te gebruiken, al zijn de meningen hierover verdeeld. Je moet zelf een beetje zoeken wat goed werkt voor je paard qua longeerhulpen.
Onder het rijden zou ik me voorlopig even gewoon bezig houden met rechtrichten en voorwaarts neerwaarts rijden. Maar daar heb je wel correcte begeleiding voor nodig.
Het kan wel zijn dat schoudervoor een basis oefening is, maar jij en zowel je paard missen hier gewoon de kunde voor om die correct uit te voeren. Nogmaals, deze kan je beter even achterwege laten.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 21:35

Schouder voor is inderdaad basis, maar nageeflijkheid, aanleuning en takt zijn de basis van de basis. Als deze niet in orde zijn, ga je niet verder. Op geen enkel moment, met geen enkel rijpaard zou ik op een stal blijven staan waar ik geen toegang heb tot degelijk instructie. Als je niet wil bijleren over rijden (zeker voor je een zeker niveau bereikt hebt), kan je het beter bij grondwerk houden (en ook hier kan je enorm veel fout doen zonder instructie).

Je blijft het ontkennen en staat weinig open voor commentaar. Ik wil niet onvriendelijk zijn, maar een compliment ga je van mij niet krijgen, behalve dan dat ik het knap vind dat je je niet blindstaart op de beperkingen van een paard en hem niet afschrijft, de volgende stap is op een eerlijke manier trainen met dit paard. Het is allemaal mogelijk, maar niet alleen en met wat hulp van bokt. Het is fantastisch als je het meeste uit een paard kan halen! Zij die een paard met lastige bouw weten af te richten tot aan de verzameling (en ik verwijs hiermee naar het skala) zijn voor mij absolute rijtechnische kunstenaars.

Gun jezelf de mogelijkheid te leren. Het kan zo mooi zijn voor jou, maar vooral zo mooi voor je paard en alle paarden die volgen.

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 21:44

SinneJ schreef:
Schouder voor is inderdaad basis, maar nageeflijkheid, aanleuning en takt zijn de basis van de basis. Als deze niet in orde zijn, ga je niet verder. Op geen enkel moment, met geen enkel rijpaard zou ik op een stal blijven staan waar ik geen toegang heb tot degelijk instructie. Als je niet wil bijleren over rijden (zeker voor je een zeker niveau bereikt hebt), kan je het beter bij grondwerk houden (en ook hier kan je enorm veel fout doen zonder instructie).

Je blijft het ontkennen en staat weinig open voor commentaar. Ik wil niet onvriendelijk zijn, maar een compliment ga je van mij niet krijgen, behalve dan dat ik het knap vind dat je je niet blindstaart op de beperkingen van een paard en hem niet afschrijft, de volgende stap is op een eerlijke manier trainen met dit paard. Het is allemaal mogelijk, maar niet alleen en met wat hulp van bokt. Het is fantastisch als je het meeste uit een paard kan halen! Zij die een paard met lastige bouw weten af te richten tot aan de verzameling (en ik verwijs hiermee naar het skala) zijn voor mij absolute rijtechnische kunstenaars.

Gun jezelf de mogelijkheid te leren. Het kan zo mooi zijn voor jou, maar vooral zo mooi voor je paard en alle paarden die volgen.

Helemaal mee eens. Je krijgt van iedereen uitleg en hulp maar duikt direct achter zijn bouw. Jammer want aan deze tips heb je degelijk wel wat

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 21:50

Ik zie vrij veel onderhals, lijkt een erg onprettige houding. Maar wat de B betreft, lekker starten en zien waar je kritiek punten liggen. Die ervaring is altijd mooi mee genomen toch?

moorcats

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 21:55

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 22:12

Jammer dat de oefeningen al met de verkeerde hulpen gevraagd worden en het paard duidelijk boven haar kunnen gereden word. SBW vraag je door je buitenbeen naar achteren te leggen, waken over de achterhand, je binnenbeen ligt op de singel en onderhoud de buiging. Vraag je het andersom/fout, dus met je binnenbeen naar achteren, maak je er alleen maar wijken op de hoefslag van, omdat er geen sprake kan zijn van lengtebuiging met de schouder naar binnen (die word immers verhinderd positie van je binnenbeen naar achteren. De oefening ziet er bijna hetzelfde uit, maar de gymnastiserende werking is weg. Omdat het echter foto's van voren zijn, die kunnen vertekenen kan ik me natuurlijk vergissen je beenhouding. Verder zie je dat ze direct in protest gaat, rug wegdrukken en hoofd naar boven.

SBW en SV zijn fijne oefeningen om ze soepeler te maken, maar daarvoor moet de basis toch echt al goed zitten. Hier is dit niet het geval, dat is al te zien aan de foute bespiering van het paard, er zit geen correcte bovenlijn op en de gehele onderhals is bespiert wat duid op spanning en het wegdrukken van de rug, constant. Dit om te ontsnappen aan die oefeningen die boven haar kunnen gaan.

Persoonlijk zou ik even 5 stappen terug doen. Veel lang en laag gaan rijden, een correcte bovenlijn erop zetten, dit kan makkelijk een jaar duren. Altijd van achteren naar voren blijven rijden en bij spanning direct hand naar voren en been, zo word de (onder)hals er niet op gezet en komt de bespiering alsnog op de goede plaats. Veel figuren rijden, en zo nu en dan contrastelling meepakken in de oefeningen, zo krijg je ze lateraal ook sterker. Pas als je paard correct nageeft en goed op eigen benen loopt ga je beginnen met oefeningen als SBW. SV is een fijne gehoorzaamheidsoefening die je al eerder kunt uitvoeren. Veel naar buiten, lange stukken lang en laag laten draven, kilometers maken, altijd goed van achteren naar voren.

Verder besef ik dat bovenstaande tekst behoorlijk wat kritische noten bevat, zeker voor Rij- Itp, maar hopelijk wel steeds met de nodige en nuttige uitleg. Ik weet zeker dat het jullie gewoon gaat lukken, je pakt het nu net even te snel aan en je paard laat dat zien. Maar ik weet zeker dat als ze wat sterker word en als de basis helemaal goed zit, je nog heel veel plezier aan haar verdere africhting gaat beleven. Want zo te zien is het een zeer werkwillig paard en ik vind je erg vriendelijk rijden! Heel veel succes en hopelijk heb je toch iets aan mijn post.
Laatst bijgewerkt door Lara_Silver op 15-06-15 22:17, in het totaal 1 keer bewerkt

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 22:16

Perfect wat Lara_Silver zei... en INSTRUCTIE! Kan je echt niets regelen TS?

PM1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 22:28

Ik vind dat er wel heel veel kritiek wordt gegeven. Sommige onderbouwd, sommige wat minder. Ts, super hoe je hier op reageert!

Wat sb betreft kun je op de foto's duidelijk zien dat ts wel degelijk de juiste hulpen geeft (zie 2 en 5) en hier lijkt het paard het echt goed op te pakken.

Het komt op mij juist over als een te lenig paard, die zich soepel aan het werk probeert te onttrekken, alleen af en toe lijkt te blokkeren (bij onduidelijkheid?)

Heb je misschien een foto van je paard zonder ruiter/tuig oid? Ik denk namelijk dat de bouw wel degelijk heel erg tegenwerkt bij dit paard en dat velen zich hierop verkijken en dat je juist op de goede weg bent.

En wat goed dat je toch les gaat nemen, al is het niet met je eigen paard. Heeft niemand anders op stal een trailer die misschien ook op die locatie wil lessen?