Grote beer@ work aan de pessoa, 1e keer!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KimE

Grote beer@ work aan de pessoa, 1e keer!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-08 13:30

Hoihoi, een tijdje geleden heb ik foto's geplaatst van mijn verzorgfries met de pessoa. Dit keer heb ik mijn eigen grote beer onder handen genomen. Alles op z'n grootst ingesteld en lopen maar! Met rijden heb ik moeite om hem ' er door heen te houden' in de overgangen. Ideaal om aan de pessoa te oefenen dus. Ik vond dat hij het voor de eerste keer opvallend goed deed. Hij vind galop nog wel erg moeilijk en hij is erg kijkerig dus af en toe let hij helemaal niet op mij Tong uitsteken

Kijk en oordeel zelf Lachen

Afbeelding
Even instappen en wennen aan dat ding achter je billen

Afbeelding
Eerste drafje, lekker actief maar ook op de voorhand

Afbeelding

Afbeelding
Proberen of je met dat ding ook kunt stofzuigen (niet echt een actieve achterhand)

Afbeelding

Afbeelding
Stappen tussendoor

Afbeelding
Lekker actief Lachen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Galop, moeilijk punt

Tenslotte nog een filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=ETsL_dq6SEc
Hij was moe, dus niet zo actief meer Tong uitsteken

En ja, 't kaartje hangt nog aan de longeersingel Clown zo vaak is dat ding dus gebruikt Clown

Judje

Re: Grote beer@ work aan de pessoa, 1e keer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 23:05

Het ziet er netjes uit, mooi ontspannen meest van de tijd.

Op de 1e foto ben je aan het instappen met de Pessoa, zelf zou ik pas de Pessoa bevestigen na het loswerken. Ik zou beginnen zonder enige vorm van bijzet en dan het paard op beide handen in stap en draf loswerken en pas na 10 á 15 min. de Pessoa er aan doen.

Zelf vind ik een longeerstukje ook niet zo fijn werken. Zelf sla ik de longeerlijn 1 x rond de binnenste bitring en maak hem daarna vast aan de buitenste. Zo blijft de druk goed op 2 teugels verdeeld, terwijl je bij een bitstukje juist meer druk hebt op de buitenteugel.

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-08 09:23

Oeps ja, ik heb wel ingestapt zonder pessoa, maar dat ben ik er vergeten bij te zetten. Eigenlijk stap ik altijd in zonder bijzet/pessoa eraan. Ik doelde hier meer op dat hij voor het eerst aan de pessoa ingestapt word. Snap je het nog? Tong uitsteken
Ik zal eens proberen zonder dat bitstukje inderdaad, ik heb het idee dat dat soms zo klappert aan zijn bit.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 19:59

Mooie uitstraling heeft je paard! Voor de eerste keer gaat het idd al heel goed (als ik me even mijn paard voor de geest haal de eerste keer, dat was wel wat anders!) Voor longeren doe ik altijd de longe door de binneste bitring, over het hoofd, en dan vastmaken aan de buitenste bitring, dit werkt ook wel goed Lachen

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 06:19

Mooi paard, ziet er ook leuk uit,
Heb de pessoa ook bij mijn shetje om gedaan Tong uitsteken bokken, hij houdt niet van iets achter zn kont Bloos

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 06:31

Dat de galop niet goed gaat is niet zo vreemd. De onderste 2 standen zijn daar niet geschikt voor Knipoog

Nienke1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 07:23

Ik vind het er heel goed uitzien voor de allereerste keer! Ja
Hoe groot is jou paard?

Mocht je er nog meer informatie over willen weten is dit wel informatief om te lezen: [WZ] Pessoa hulpteugel

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-08 07:46

Nibbit schreef:
Dat de galop niet goed gaat is niet zo vreemd. De onderste 2 standen zijn daar niet geschikt voor Knipoog

Dat is nieuw voor mij, arm peerd hield zich nog goed dan Ach gut Gelukkig galoppeer ik ook nooit zo veel, daar vind ik de longeersingel eigenlijk iets te klein voor voor hem.
Hij is 1.80m, even om de andere vraag ook meteen te beantwoorden Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 07:51

Heb je hem nieuw gekocht? Op het begeleidende papier staat duidelijk dat de twee laagste standen niet geschikt zijn voor galop. Vind ze zelf ook helemaal niet fijn en de foto;s er van ook niet echt fijn tonen Knipoog

Maar zie verder in vooral de draf foto's al aardig wat verbetering. Veel beter rug gebruik.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 07:52

Ik wist het eerst ook niet hoor, maar toen ik het hoorde snapte ik het ook meteen Clown

Nienke1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 09:33

Olympus_ schreef:
Hij is 1.80m, even om de andere vraag ook meteen te beantwoorden Lachen

Jeutje! Mijn verzorgpaard is 1.75 en de pessoa is te klein voor hem.
Aangezien jou pessoa wel goed past en het maar een maat is, zal ik wel iets fout doen..

Ik zou trouwens ookal loopt hij al redelijk ontspannen in stap en draf aan de pessoa, eerst de stap en de draf oefenen totdat hij constant ontspannen loopt. Hierna pas aan de galop werken. Maar je weet natuurlijk zelf het beste voor je paard Knipoog.

chanora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 09:39

mooi paardje, ziet er volgens mij wel goed uit, heb echt geen verstand van de pessoa..
Maar kan iemand mij uitleggen waarom dat niet geschikt is voor de galop?

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-08 09:49

Judith_ schreef:
Heb je hem nieuw gekocht? Op het begeleidende papier staat duidelijk dat de twee laagste standen niet geschikt zijn voor galop. Vind ze zelf ook helemaal niet fijn en de foto;s er van ook niet echt fijn tonen Knipoog

Maar zie verder in vooral de draf foto's al aardig wat verbetering. Veel beter rug gebruik.

Mag ik vragen wat je niet fijn vind tonen? Lachen Het is niet helemaal perfect, dat geef ik toe en ik wist ook zelf niet dat de laagste 2 standen niet geschikt waren voor de galop. Ik geef toe dat dat een stukje onwetendheid van mij was. Maar ik zie geen paard wat mega gespannen is en wat zijn rug enorm wegdrukt. Hij komt wat omhoog met het hoofd, maar hij komt niet in verzet en de pessoa hangt losjes Lachen Ik kan het natuurlijk ook verkeerd zien.. Dit is geen aanval hoor, gewoon een vraag Lachen En ik zal de galop ook weglaten voortaan Lachen De pessoa heb ik niet nieuw gekocht, hij is van de fries die ik rijd. Het papiertje zit er nog bij, dus ik zal zo eens kijken als ik op stal kom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 13:54

Ik bedoelde vooral de galop foto die ik niet fijn vind ogen. Helaas is het er maar één. De reden? Ik vind hem wel gespannen en gehaast en op gekropt lopen.

Het paard krijgt niet de ruimte om volop met zijn hele lijf te galoperen, het word van voren flink tegen gehouden. Je zegt dat hij zijn hoofd de lucht in doet bij galop, helemaal geen probleem zolang hij zijn rug gebruikt en achterhand en onder houdt. De onderste standen zijn juist bedoelt om de neus bij de grond te houden en geven dus nauwelijks ruimte om omhoog te gaan, iets wat bij galop juist vaak gebeurt.

Nu is een passoa niet iets wat heel erg dwingent naar beneden werkt en het paard in een houding vast zet en zal het niet pijnlijk of onmogelijk zijn om zo te galoperen. Maar echt goed is het niet.