4 jarige Noble touch @ longeer werk (2e keer met pessoa)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

4 jarige Noble touch @ longeer werk (2e keer met pessoa)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 12:12

Hoi,

Gisteren ben ik met Noble (4 jaar) gaan longeren.
We hebben sinds kort een pessoateugel en dit was de tweede keer dat hij er mee liep,
dus wilde we hem niet meteen inbinden maar er rustig mee opbouwen.
Het is ook nog niet compleet ontspannen, maar het ging al zo'n 100 x beter als de vorige keer,
want toen liep hij echt alleen maar te bokken tegen "dat rare ding tegen zijn kont".
Wat vinden jullie van de plek waar het bontje hangt? Moet deze hoger of lager, want ik wist het niet helemaal zeker.
Nja, hier komen wat foto's, ook linkjes zijn het kijken waard!

Mij zus even los werken:
1. Afbeelding

Los gallopeeren:
2.Afbeelding

Ik zelf die hem op zijn moeilijke kant los longeerd:
3.Afbeelding

Maar daar is dan toch de ontspanning Pling :
4.Afbeelding

Ontspannen gallop met het bontje er al achter
5.Afbeelding

Netjes stappen
6.Afbeelding

Mooi drafje nog niet helemaal ontspannen
7.Afbeelding

Voor mijn draver een hele nette opsprong. Niet ontspannen maar eerst was het erger
8.Afbeelding

Al iets meer ontspannen.
9.Afbeelding

Even lekker strekken ^^
10.Afbeelding

Zijn moeilijke kant weer.
11.Afbeelding

Netjes drafje
12.Afbeelding

Daar willen we heen !
13.Afbeelding

En ook erg netjes
14.Afbeelding

En toen.. tsja toen kwam er een heeele leuke merrie langs Koe
15. Afbeelding

eigen commetaar:
- mijn handen laag houden.
- actiever laten lopen
- meer stellingen proberen te krijgen

en een berichtje zou leuk zijn Haha!

gr nina

PercyLeen

Re: 4 jarige Noble touch @ longeer werk (2e keer met pessoa)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 12:14

Ik vind het niet zo heel verstandig om hem in een gemaaid veld te longeren..evt. gaten of kuilen zie je zo niet! Verder is het een leuk paardje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 12:18

ik kom heel erg veel op dit veld. (ook toen het gras nog kort was) en ik ben daar nog nooit een kuil tegen gekomen. dus voor kuilen was ik niet zo bang.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 12:22

Vind het er goed uitzien, en een heel leuk paard heb je, maar vind de eigenaar het goed dat je het paard longeerd in zijn gemaaide wei, mijn man zou een hartverknettering krijgen als ik dat zou doen en we zouden op de rand van een echtscheiding komen denk ik Lachen, als het in het pak zit en van het land is dan vind hij het best.
Dit moet hooi worden?
Bij mij hangt het bontje iets lager, maar ik weet eigenlijk niet of dit beter is of niet dus ben benieuwd wat voor antwoorden je hier nog meer op krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 12:36

het moet hooi worden ja, de eigenaar heeft hier geen problemen mee. want ik ben de eenige die er rijd. en ook niet altijd het zelfde rondje. dus dan vond het het niet erg

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 13:22

Heb je profiel even bekeken, heeft hij ook koersen gelopen?
Vind dat hij er netjes loopt voor een draver en je wel iets met hem kunt bereiken in de dressuur.
Zo te zien kan hij ook goed galoperen.

P.S. gaat het vandaag in het pak, of hebben jullie vandaag ook weer regen gehad.
Wij moeten nl. ook nodig hooien maar het weer werkt niet mee, iedere dag veel bewolking en zo nu en dan regen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 13:25

hij heeft geen koersen gelopen wel. vanaf ong. 2,5 tot 3 (iets langer) in training gestaan. maar hij was niet snel genoeg dus. is hij verkocht naar een handelaar. daar is hij toen 1 maandje bezig geweest met beleren. en toen heb ik hem gekocht. als 3,5 jarige. en idd zelfs met een draver kun je in de dressuur iets bereiken. de gallop blijf bij bijna alle dravers iets moeilijks. maar oefening baard kunst Lachen

ze hebben het gister in het pak gedaan. dus net optijd voor de regen. Lachen want hier regend het nu ook

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 15:11

Goed je eigen positie in het oog houden. Het ziet er zo uit alsof je constant te veel richting zijn hoofd loopt, vooral op de laatste paar foto's. Je mag trouwens ook wel een iets actievere houding aannemen Ja
Leuk paard Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 16:52

Eigen positie aan nemen vind ik nog erg moeilijk, zal hier ook op gaan "oefenen". En actievere houding.. uhm, tja oké. ^^

Nienke1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 17:14

Ik vind dat hij voor de tweede keer aan de pessoa netjes loopt Ja en heel goed dat je hem zonder pessoa warm laat lopen. OK dan!

Volgens mij zit het pessoabontje wel op goede hoogte. Ik kan het alleen niet heel goed zien.
Als ik alle foto's zo bekijk zou ik eerder zeggen dat het bontje hoger moet.
Maar als je de galopfoto's aftrekt, dan hangt hij wel goed. Tong uitsteken

Wat ik niet heel goed snap, is het volgende.
Ik heb altijd geleerd, dat je pas met draven aan de pessoa moet beginnen als je paard in stap een goede balans heeft en netjes ontspannen loopt. Zo met draf naar galop ook.
Ik vind persoonlijk, maar dat kunnen momentopnames zijn, dat jou draver niet constant ontspannen loopt als hij draaft. Dan vraag ik me af, waarom je gaat galopperen?

Niet aanvallend bedoeld en misschien heb je daar ook wel een juiste reden voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 20:38

Nienke1990 schreef:
Ik vind dat hij voor de tweede keer aan de pessoa netjes loopt Ja en heel goed dat je hem zonder pessoa warm laat lopen. OK dan!

Volgens mij zit het pessoabontje wel op goede hoogte. Ik kan het alleen niet heel goed zien.
Als ik alle foto's zo bekijk zou ik eerder zeggen dat het bontje hoger moet.
Maar als je de galopfoto's aftrekt, dan hangt hij wel goed. Tong uitsteken

Wat ik niet heel goed snap, is het volgende.
Ik heb altijd geleerd, dat je pas met draven aan de pessoa moet beginnen als je paard in stap een goede balans heeft en netjes ontspannen loopt. Zo met draf naar galop ook.
Ik vind persoonlijk, maar dat kunnen momentopnames zijn, dat jou draver niet constant ontspannen loopt als hij draaft. Dan vraag ik me af, waarom je gaat galopperen?

Niet aanvallend bedoeld en misschien heb je daar ook wel een juiste reden voor.

Hij moet het toch leren, dat draven (en galoperen) aan de longeerlijn met pessoa en over het algemeen genomen loopt hij toch ontspannen aan de logeerlijn in stap en draf. Nu met pessoa is het wat spannender en vind hij het moeilijker, waardoor hij met meer spanning loopt. Maar dat is gewoon een kwestie van oefenen.
Bedankt voor je reactie (:

Nienke1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 21:55

Ja ik snap je probleem wel hoor Ja.
Ik ben net zelf ook met de pessoa aan de gang.

Ik heb een tijd geleden deze informatie op bokt gevonden en vond dit wel reliable.

[WZ] Pessoa hulpteugel

In het stukje boven het plaatje staat informatie over balans en gangen.
Je moet het voor de rest natuurlijk zelf weten, en je kent je eigen paard het beste. Knipoog

Ik weet natuurlijk ook niet hoelang je gedraafd en gegaloppeerd hebt of hoelang je met de pessoa hebt gelongeerd.
Ik snap dat hij het wat spannender vind, maar daarom zou ik juist nog niet gaan galopperen. Er zitten hele mooie foto's bij.
Ik wilde dat mijn verzorgpaard het zo goed deed na twee keer!
Succes met oefenen. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 05:53

aan de pessoa heb ik niet zo lang gewerkt. ong 15 min. in het totaal dus bijde handen. en ong. 10 min met alleen het bontje. en als los longeren ong.20 min en "uit lopen" dus na dat ik de pessoa gebruikt had heeftie ook nog 5 mintjes gewerkt. en daarna uit gestapt

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 14:02

ik heb zelf geen ervaring met pessoa, maar moet zeggen dat ik het er goed uit vind zien. Ik vind inderdaad zijn draf niet ontspannen, maar als hij als draver is getraind heeft hij dat ook niet geleerd op die manier en lijkt het me lastig te veranderen voor hem. Galop vind ik er een stuk beter uitzien.
Ik zou je aan willen raden om je longeerlijn iets korter te nemen, zodat je je eigen hand ontspannener kan laten hangen, dat geef je door aan je paard. probeer verder om hem iets eerder naar je toe te halen als hij zo wegspringt, zodat hij niet zijn kont naar je toedraait en jouw kant op bokt/slaat. vermindert het risico dat je geraakt wordt en ook dat hij nog iets verder draait en wegsprint, want als hij recht van je afrent houd je hem niet meer Nagelbijten / Gniffelen
Ik vind zelf 20 minuten om hem los te longeren erg lang, lijkt me dat je daarmee een niet-zo'n-fijne houding waar hij mee begint mee bevestigt. Vindt hem wel erg goed eindigen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 14:49

@ jade:

dankje wel voor de tips over ht slaan. daar kan ik echt wat mee !
verder is het idd voor hem erg moeilijk om in een dressuur houding te lopen. aangezien hij er ook niet op gefokt is. verder is de 20 min echt nodig. 10 min op de eene hand en 10 op de andere hand. ong. 2 min los stappen (al wel in gestapt) 4 min los draven en nog 4 los galloperen en dan de andere hand. dus zo heel lang is het niet. ohz rijd ik hem ook 20 min los met lange teugel en dan pak ik hem wat op.

vivian_ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 14:59

ik vind hem op de meeste foto's toch wel ontspannen, voor de tweede keer met pessoa. en ook omdat het een draver is, kan dat misschien wel wat moeilijker liggen. ik vind het goed gedaan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 14:59

@ vivian_ve : dankje wel !

xannemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 17:29

ik vind het niet echt een verstanig idee om in gemaait gras te longeren
maar eigen keus.
probeer de longeer teugel strak in 1 lijn te houden
vor de rest ziet het voor de 2e keer goed uit !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 18:42

@annemijn : ik heb altijd geleerd om geen spanning te hebben op de lijn. hij mag ook niet op de grond liggen maar ook niet strak staan

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 18:02

Mooie foto's en hij loopt vrij goed (voor een 2de keer met pessoa)
Maar toch zou ik een longeercircel af zetten zodat het gemakkelijker
is om op de cirkel te bijven!

Maar ik blijf me afvragen wat de functie is van een pessoa??
Kan iemand me dit even uitleggen??

Maar je doet het goed, alleen zou je nog iets rechterop mogen staan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 18:39

met een longeer circel werken vind ik niet perettig. dan voel ik me te opsgesloten. verder zal ik even pb over de pessoa

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 19:32

Anoniem schreef:
met een longeer circel werken vind ik niet perettig. dan voel ik me te opsgesloten. verder zal ik even pb over de pessoa

Oke is goed!
Eigelijk hoeft het niet zolang je paard weet dat hij op de circel moet blijven!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 19:35

op een circel doet mijn paard opzich best goed. dus dat probleem heb ik niet. met nog jongeren paarden die het nog moeten leren het longeeren vind ik wel dat er een longeercircel aan te pas moet komen

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 19:37

Persoonlijk zou ik niet op een gemaaid veld met nog los gras/hooi gaan longeren. Het lijkt me veel te glad en onhandig. Verder vind ik een pessoa voor een vierjarige veel te zwaar.

Maar ieder zijn ding, succes in ieder geval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 20:00

Morris schreef:
Persoonlijk zou ik niet op een gemaaid veld met nog los gras/hooi gaan longeren. Het lijkt me veel te glad en onhandig. Verder vind ik een pessoa voor een vierjarige veel te zwaar.

Maar ieder zijn ding, succes in ieder geval.

het veld was iig niet glad. verder word dit paard ohz ook naar beneden gereden. dus een pessoa is niet heel veel zwaarder. verder zit mijn pessoa redelijk los en vraag vrij weinig.

maar idd ieder zijn ding