Weer een stapje verder met Shan

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Kimmie25501

Weer een stapje verder met Shan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-24 20:15

Ongeveer een jaar geleden had ik les vrijheidsdressuur met Shan en mijn instructrice gaf aan dat het best goed voor hem zou zijn om zijn wereldbeeld wat te vergroten en wat meer met hem aan de slag te gaan.

Dat leek mij ook een goed idee en gelukkig vond ik een heel lieve medebokker die me daarbij wilde helpen. Zij heeft ons samen al heel veel geleerd en grappig genoeg leren wij haar ook steeds dingen.

Ik wil van de afgelopen tijd daarom graag wat foto's delen, om te laten zien waar we zoal mee bezig zijn.

Begin april had mijn medebokker haar barebackpad meegenomen naar Shan. Gewoon om te kijken hoe ver we daar mee zouden komen. Toen de barebackpad eenmaal op hem lag, hebben we hem op de volte gezet. Hij draafde al een paar keer aan, omdat zijn vriend mee ging rennen, maar dat was nog niet de bedoeling. We besloten wel daarom om de lange leadrope eraan te doen, zodat hij even kon rennen, maar niet te hard. Eerst hebben we hem linksom nog even laten stappen voordat we aandraafden.

Afbeelding

Daarna hebben we rechtsom na een ronde stappen ook weer aangedraafd.

Afbeelding

Afbeelding

Hij was nog zoekend, maar ging wel steeds beter lopen. Hij deed het dus hartstikke goed voor een eerste keer. Het zadel lag ook goed, op een gegeven moment ging hij zelfs helemaal zijn rugspieren loslaten. Een goede voorbode voor de volgende keer dus.

De keer daarna hebben we hetzelfde gedaan, gewoon weer in stap, omdat de bak toen erg nat was. Op een gegeven moment ging hij ook dit keer weer beter lopen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De keer daarna startte de persoon die mij helpt met wat dingen die ze geleerd had bij een Gushacursus, vooral bij de aanzet van zijn hals en zijn nek. Hij vond dat heel fijn en bleef erg braaf staan op de stenen.

Afbeelding

Ze heeft het zadel erop gelegd terwijl hij los stond. Hij zette een paar stapjes, maar was verder erg braaf.

Afbeelding

Bij het singelen ging hij wel achteruit lopen. Hij vindt vooral het geluid van de singel eng.

Afbeelding

Afbeelding

Daarna zijn we gaan wandelen. Dat is namelijk goed voor de afwisseling. Hij deed het enorm goed. Hij bleef ook heel netjes steeds op vier benen staan ondanks grote tractoren, auto's en fietsen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook een stukje op het gras gelopen en daarna linksom en rechtsom een volte in stap meegenomen. Daarbij zakte hij ook heel goed.

Afbeelding

Op de terugweg nog geoefend bij een stoel en een elektriciteitskastje dat hij een beetje gek vond.

Het gaat dus echt supergoed en we zijn megatrots op hem. De afgelopen maanden hebben we nog meer gedaan, maar dat past allemaal niet in één topic. Ik ben heel benieuwd waar het schip gaat stranden, maar het is in ieder geval allemaal super voor zijn wereldbeeld.

Bedankt voor het kijken! Tips en reacties zijn altijd welkom!

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ strooigoed

Berith

Re: Weer een stapje verder met Shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 07:45

Leuk paard heb je. Mooi om te zien hoe je in rust en met afwisseling met hem aan de gang bent.

Grondwerk en werk aan de lange teugel in combinatie met obstakeloefeningen om je paard/pony op een ongedwongen, speelse manier te gymnastiseren en mentaal uit te dagen https://longreinpg.com/ en https://playfulhorsemanship.com/

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-24 08:57

Dankjewel! En uitgelicht, wat leuk!

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 10:51

Ziet er al goed uit, en fijn dat er met rust aan gewerkt wordt :)
Als tip, ik zou eens kijken voor een andere singel. Het zadel wordt erg naar voren getrokken met deze lijkt het. Aanraden kan ik een anatomische singel, of banaansingel. Helaas kan ik geen merken aanbevelen, zelf ben ik een western ruiter ;) Maar ik heb bijvoorbeeld een anatomische singel met in het midden nog een stretch stukje dat het ademen makkelijker maakt.
Voor de rest, ga zo door! +:)+

♡ Rubio, Dikkie Dik & Bandit, mijn liefste herinneringen ♡
♡ Nayeli ♡
Laatste profiel update 02-10-24

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 12:02

ah wat leuk, shan weer in beeld!
dat van die singel klopt,het is ook te kort.
zou zeker kijken naar iets wat past.( is op bokt wel een topic over passende singels,ga daar even in kijken)
maar wat leuk dat je hulp hebt en het zo goede kant op gaat,fijn!

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-24 12:59

Dankjewel! Jullie hebben inderdaad gelijk dat de singel wat te kort is. Ik was alleen een beetje vergeten dat ik nog een nieuwe moest kopen. NRJ, ik ga dan kijken naar de singels die jij noemt. De persoon die me helpt had nog lengtes genoemd, ik weet ze alleen niet meer, dus ga ik even navragen!

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 14:34

Daar zijn jullie weer en jullie zijn zo leuk samen.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-24 15:58

Dankjewel! <3

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 18:16

Wat goed dat jij daar een cap bij op hebt!

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-24 20:28

Ik ben het niet op de foto’s, behalve op de BeReal dan :D maar ik vind het inderdaad ook heel slim dat mijn lieve medebokker altijd een cap draagt bij deze training!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie