beginnen met vrijheids dressuur

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

melcior

beginnen met vrijheids dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 12:12

Hoi hoi

Ik heb een stalgenootje en haar paard bezig gezien met vrijheids dressuur en nu lijkt mij dit ook wel erg leuk om met mijn paard te doen.. het is een 6jarige van 1.75 nu ik de boeken er eens bij pak zie ik dat hij de basisoefeningen al onder de knie heeft zoals het achterwaarts leidoefeningen parkeren en ik zie dat hij al heel erg richting het klassieke buiging kan we hoeven nog maar klein stukje verder te buigen... want heb al regelmatig grondwerk met hem gedaan...
En omdat ik hem zelf niet rij maar mijn bijrijder lijkt mij dit leuk om met mijn paard te doen want we doen nu niet echt veel meer samen...
Maar ik zou graag ervaringen en tips ontvangen van mensen waar ik rekening mee moet houden b.v kun je meerdere dingen aanleren of is het verstandiger om het bij 1 oefening te houden tot het klaar is... en de trainingsduur is b.v. een uur al te lang i.v.m concentreren... hoop dat jullie me tips en tools kunnen/willen geven... alvast bedankt!

manouk113

Re: beginnen met vrijheids dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 12:19

Begin klein is eigenlijk de belangrijkste tip die ik je kan geven. Dus begin met kunstjes als flemen en niet met het grotere werk als steigeren. De trainingsduur hangt af van je eigen paard. Hoe lang kan hij erop geconcentreerd blijven of wordt hij als snel afgeleid. Zelf doe ik het meestal een minuut of 10 tussendoor. Meerdere trucjes gelijk hangt ook af van je pony. De een kan het makkelijk aan en de ander vindt het wat lastiger. Zelf merk ik dat mijn pony naarmate ze vordert met vd, ze de trucjes steeds sneller en makkelijker dor heeft. Maar leuk dat jij het met je paard gaat doen :) Veel succes

melcior

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 15:46

@manouk113 dankje ja ik ben net even op stal geweest de bijrijder heeft hem eerst even gereden en toen ben ik aan de slag gegaan haha moet er nog wel beetje om lachen maar het eerst kunstje kent hij kusje geven haha en heb targetten geprobeerd... en nee knikken maar merk wel dat er hoop geduld en opnieuw proberen bij zit... weet nog niet of hij het helemaal door heeft de clicker en dan belonen maarja oefen gewoon elke dag een beetje... en ga nu eerst het forum hier uitspitten naar ideeën en tips...

manouk113

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 17:34

melcior schreef:
@manouk113 dankje ja ik ben net even op stal geweest de bijrijder heeft hem eerst even gereden en toen ben ik aan de slag gegaan haha moet er nog wel beetje om lachen maar het eerst kunstje kent hij kusje geven haha en heb targetten geprobeerd... en nee knikken maar merk wel dat er hoop geduld en opnieuw proberen bij zit... weet nog niet of hij het helemaal door heeft de clicker en dan belonen maarja oefen gewoon elke dag een beetje... en ga nu eerst het forum hier uitspitten naar ideeën en tips...

Haha, goed om te horen :) Ik heb het ook met een clicker geprobeerd, maar daar snapte die helemaal niks van.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 17:37

Als je het goed doet heeft je paard de clicker binnen 1 sessie door. Eigenlijk adviseer ik je vooral om een keer bij iemand een les te nemen, dan weet je zeker dat je goed start. Een goed begin is het halve werk en vaak ben je met 1 les echt al een heel eind op weg geholpen.

melcior

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 17:38

ok maar die heb je verder niet gebruikt dan of iets anders ervoor in de plaats of is hij er gewoon aan gewend?
ja ik zit nu toch beetje te kijken om misschien een keer een lesje te nemen dat je het net even ziet van iemand die het vaker heeft gedaan haha..

melcior

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 17:40

ow Amable zie nu je reactie maar zoals je ziet aan mijn reactie ben ik dat ook van plan indd om even een keer een lesje te nemen.. zou zonde zijn als er fouten worden gemaakt en dat het daardoor niet gaat werken..
maar heb je nog tips dan hoe hij die clicker door kan hebben? want ik neem niet aan dat ik flinke fouten kan maken met b.v een target of een kusje of een smile toch?
Laatst bijgewerkt door melcior op 04-01-13 17:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Kim1987kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 17:41

clicker werkt inderdaad normaal gesproken super goed! ik zou vooral je paard leren iets lekkers te laten liggen. ik vond het erg vervelend in het begin dat mijn pony meer met mijn jaszak bezig was dan met mij. ze werd zelfs chagrijnig dat ze er niet bij kon! nadat ik haar 'laat het' had geleerd ging t stukken beter :) ik heb me wel op 1 kunstje tegelijk geconcentreerd. (kwam ik weer binnen met heel mn gezicht onder de appelstroop... anders wilde ze geen 'kusje' geven. inmiddels zoent ze me zoveel ik wil haha)

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 17:41

Kijk even op mijn site http://www.amable.nl onder het kopje werkwijze, daar staat een uitgebreide uitleg :)

manouk113

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 17:43

Ja, een lesje is inderdaad altijd leuk. Ik ben zelf een keer naar een workshop van Eva Roemaat gegaan en je leert er echt heel veel van.