[***] is een halfblinde pony met een (groot) hoefsmidprobleem. Na jaren is hij nog eens goed bekapt, maar daarna was het vertrouwen in alles en iedereen weer weg. Ik heb me dan nog verder verdiept in clickertraining (was er wel al mee bezig maar nu voor het echhie zeg maar, met boek & DVD's) en hij reageert er super op! Omdat dit niet een methode is die algemeen bekend is dacht ik dat het leuk was om eens wat dingen te laten zien. We werken volgens de methode van Alexandra Kurland, met clickertraining kan je op zich doen wat je wil, maar het is toch interessant om op een bepaalde manier te beginnen om te weten waarom je welke dingen doet, en daar helpen dat boek en die DVD's bij

De basis bestaat volgens AK uit 3 dingen:
- targetten
- achterwaarts
- hoofd laag
Deze basis heb ik gefilmd, samen met een nieuwe oefening die we gisteren hebben gedaan en nog een oefening die spontaan is gekomen. Hopelijk vinden jullie het interessant om eens te bekijken. Als er vragen zijn over waarom ik wanneer click etc., gewoon stellen. Ik probeer op voorhand zoveel mogelijk uitleg te geven maar elke video per seconde analyseren zou het beetje uitgebreid maken

Dit is de 5e keer dat we volgens deze manier clickeren.
1. Targetten - Het paard stimuleren met de neus een bepaald voorwerp aan te raken, dit kan later uitgebreid worden naar heel veel dingen en wordt gebruikt om het clickeren eigen te maken. De beloning geef ik met gestrekte arm op een bepaald plaats, dit bouwt automatisch afstand & beleefdheid naar het voedsel toe (dat ze niet gaan zakkenrollen

2. Achterwaarts in een vierkant - Dit wordt opgebouwd vanuit het achterwaarts op zich, het vierkant helpt om nog meer te zeggen te hebben over je paard en om je paard bewust te maken van z'n achterhand. Je oefent dit in eerste instantie ook in de stal, zodat ze leren dat ze ook in een kleine ruimte zich kunnen verplaatsen.
3. Achterwaarts in een vierkant, de blinde kant - Dit was de eerste keer, ik sta nu aan z'n blinde kant dus hij ziet mij niet. Hier is mooi te zien dat het niet automatisch goed gaat als het aan de ene kant gaat. Het gaat zeer goed, maar je ziet meer zoeken & twijfel. Vandaar ook de vakere beloning, alles wordt opgedeeld in kleine stukjes en later uitgebouwd tot 1 geheel.
4. Hoofd laag - Iets wat een kalmerende werking heeft op een paard, als je je paard op elk moment het hoofd laag kan vragen heb je veel in handen.
5. Hoofd laag, de blinde kant - Ook hier weer de eerste keer dat ik dit vroeg.
6. Hoofd laag, uitbouwen - Het doel is dat het paard het hoofd laag blijft houden, maar dit wordt stapje voor stapje uitgebouwd. Indien het paard het hoofd weer omhoog doet voordat je geclickt hebt vraag je het gewoon weer rustig omlaag, na eventjes zal hij begrijpen dat het langer laag houden de beloning oplevert ipv het gewoon omlaag doen. Ook zie je in dit filmpje dat ik hem vraag het hoofd omlaag te doen door mijn hand op z'n hals te leggen, dit is gewoon een 2e manier van vragen, hoe meer manieren je hebt voor een bepaalde oefening, hoe handiger

7. Nieuwe oefening: Stand on your mat - Het paard leren om (met de voorvoeten) op een mat te staan en hier te wachten. De mat bleek tikje klein te zijn (hij had grotere voeten dan ik dacht

8. Stand on your mat, het einde - De oefening naar het einde toe, waarbij ik heb ontdekt dat als ik minder probeer dat hij beter reageert. Soms wil ik het te goed doen, maar dat maakt het hem onnodig moeilijk. Hele fijne afsluiter van de oefening

Toen was de training voor mij gedaan, alleen stond ik met een probleem .. Ik wilde zowel pony als mat als target tegelijk meenemen, maar dan heb je beetje handen vol .. En toen ineens was er een nieuwe oefening geboren, het los meelopen! Heb het ook gefilmd, zo zie je hoe dingen hier spontaan ontstaan en hoe het eruit ziet. Er zijn kleine momenten, waarop ik de beloning geef, dat je even geen paard in beeld hebt, maar dat is niet erg denk ik. Volgens mij is het de 3e keer dat click waarbij ik ook met mijn stem beloon, daar ging hij namelijk gewoon met mij mee rechtdoor, in plaats van af te draaien terug naar z'n weide toe, dus daar was ik héél erg blij mee

Zo, hopelijk geeft dit een leuk beeld van wat we zoal doen, dit alles gaat uiteraard nog veel meer uitgebreid worden naar allerlei dingen toe, maar alles stapje voor stapje. Hij doet super z'n best, is graag bij mij, reageert superlicht op mijn hulpen, hij is ontspannen

Bedankt voor het kijken, als er vragen zijn beantwoord ik deze graag, tips zijn natuurlijk ook altijd welkom (wel zo interessant als je zelf ervaring hebt met clickeren, anders weet ik niet of ik er echt veel mee kan

Ps: Mods, ik weet dat ik pas nog een topic heb geopend op GVL maar omdat het zo leuk ging wilde ik deze manier van trainen echt eens laten zien. Hopelijk mag het topic toch blijven staan, ik beloof plechtig dat ik de eerste 2 weken geen topic meer zal plaatsen