Dit is mijn debuut met Famke hier.
Met haar doe ik nu ongeveer al 2/3 maanden wat grondwerk en vrijheidsdressuur..
Dit is eigenlijk vooral gekomen omdat ze zowel onder het zadel als ernaast geen respect heeft voor de mens.
Bv. Ik kon ze niet loslaten in de piste of ze kwam stormend op je af en miste je dan op een haar na of ze sleurde je gewoon het ganse pad mee als ze hooi wou.
Ik ben vandaaruit dus beginnen werken met haar, respect.
De eerste stap was dus gewoon al van bij het begin dat ze uit de weide werd gehaald consequent zijn. Halt is halt.
Zo ben ik dus begonnen, paar meter stappen, halt, deed ze het niet, paar stappen achteruit. Dit had ze heel rap door en nu blijft ze ook mooi achter mij lopen.
Daarna ben ik beginnen werken in de piste. Het 'in vrijheid longeren' omdat dit haar (blijkbaar) makkelijker ligt dan aan de longe.
Eerst geoefend op stemcommando's (vooruit, draf, galop, hoo) en nu zo ver gekomen, dat ze vanuit een crossgalopje naar me toe loopt als ik haar naam roep of hoo zeg.
Hier blijft ze ook op ong.2 meter staan en dan wordt ze ook beloond.
Ze pakt het dus allemaal zeer goed op

Nu ben ik ook begonnen met volgen/achteruitgaan op commando en in het vierkant werken.
Ze kan ook enkele kleine kunstjes als zweepje vasthouden en kusje geven (waarbij je hele gezicht onder gelebberd word

1. Meelopen

2. Zweepje vasthouden

3. Zoentje geven

4.

5. Halthouden voor de balk

6. Ligt er iets lekkers op de grond?

7. De eerste stappen in draaien in het vierkant

8. Ietsje later

9.

10. Naar me toe komen op commando

11. En als laatste, de eerste keer dat ze me volgde (ik liep achterwaarts)

En nog een foto die
Typisch Famke is

http://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 9672_n.jpg
Laat jullie commentaar maar achter! Het is niet zoveel dat we doen, maar ik ben best tevreden over wat we al bereikt hebben

Groetjes Silke & Famme!