Grondwerken met saffira

Moderators: Apple, Coby, petraaken, C_arola, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

michelle_13

Grondwerken met saffira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-12 17:51

Een tijdje terug gingen Ik en narel (nelson17 op bokt) grondwerken met saffira en natuurlijk moest dat op de film ! :P
Ze deed zo goed haar best ! :D <3

Hier het filmpje :
http://m.youtube.com/watch?v=EuWkKCcCJLc

:evaw:

allemaal stemmen op Brigit en Sunny!!
http://www.bitmagazine.nl/algemeen/nk-v ... -nu/17014/

Arcodavella

Re: Grondwerken met saffira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 19:49

Ik kan 'm niet zien?

Nelson17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 21:35

Het filmpje even zichtbaar gemaakt :)

Don't dream your life, live your dreams
[RIJ-ITP] My dreams came true

michelle_13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-12 21:53

Dankjee narel :D

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 09:45

Ik vind je niet echt consequent in het wegsturen. Ze blijft voor je staan en het enigste wat je doet is tag de grond, beetje vage zwiep. Op die manier blijft het vaag voor je pony. Zorg dat je duidelijk bent in je hulpen en niet 10x in het niets tagged. Ga dan na 2x ook daadwerkelijk raken want je ziet dat ze met het dreigen niet goed reageert, pas op 0:50min maak je een nette uithaal en je ziet dat ze ook meteen de juiste reactie geeft. Wees daar consequent mee en reageer sneller. Het maakt je geen sterkere leider als je altijd maar doet hoe het je net even uitkomt. Je ziet ook dat ze even later twijfelt en de andere kant op wilt gaan. Van te voren loop jij al meteen door te zwiepen met je stick. Probeer sterk te gaan, solid, en gebruik je stick pas als het echt nodig is. Op die manier leert ze dat zolang ze netjes loopt er ook geen afstraffing kan zijn. Daarbij zou ik haar pas vragen als ze een net rondje heeft gelopen langs de plek waar het eerder fout ging, anders sluit je af met een slecht uitgevoerde oefening en dat is niet bevoorderlijk voor de band die je hebt met je pony.

De draw is wel heel netjes maar bij het achteruitgaan probeer je het eerst (voor zover ik het kan zien) met de YoYo en gaat ze niet overtuigend achteruit. Maar ze gaat wel 1 stapje. Probeer dus weer consequent te zijn en daarna weer van voren af aan je fases op te bouwen. Want ook nu ga je door terwijl ze wel doet wat je van haar vraagt. Daarbij, als ze echt niet gaat kan je ze stick gebruiken voor een versterking van je hulpen tussen haar voorbenen(druk op de borst met de stick). Ik zie dat je daarna overgaat op een andere manier van achteruit vragen terwijl ze de vorige manier duidelijk nog niet netjes deed, probeer daar ook consequent mee te zijn; geen half werk doen.

Verder wel een leuke pony ;) Heel veel succes met haar verder

"The more you use the reins, the less they use their brains."

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 13:33

JITP >> GVL-ITP

michelle_13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-12 22:19

@Laraax ja dat weet ik had ik ook gezien toen ik het filmpje bekeek

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 11:08

Jullie zijn erg leuk met elkaar! :) Toch zie ik een aantal dingetjes die verbeterd kunnen worden.

Jouw paardje stopt met zijn hoofd VOOR jou. Het paard hoort met het hoofd achter jou te stoppen, en dan buiten jouw persoonlijke ruimte. Dit is een basis grondwerk-oefening. En de basis zit er zo te zien nog niet in. Voor elke pas dat het paard te veel voorwaarts staat, zet je m weer achterwaarts.

Je wilt verder je paard voorwaarts laten gaan zodra jij wijst. Hier zie ik veel fouten. Sowieso, wijs je schuin, waardoor je je paard blokkeert. Maak je arm open, het paard moet de ruimte krijgen om weg te gaan. Je lichaam staat ook helemaal geblokeerd. Je staat in de leidende cirkel, waardoor het paard niet weet wat hij moet doen omdat jij ook nog eens met jouw stick (?) er achteraan slaat. Je stick is GEEN zweep. Je jaagt m onwijs naar voren, terwijl je m geheel blokkeert. Ik vind het nog wonderbaarlijk dat je dit op deze manier "voor elkaar" krijgt.

Bij 0:52 draait je paard om. En... wat doe jij? Jij stuurt m weer terug! Maar: Het paard is onwijs braaf, en reageert uitstekend op jouw lichaamstaal. Jij blokkeert het paard zodanig met je lichaam, je hand, en je houding dat jouw paard geen andere uitweg ziet dan om te keren. Maar: Jij staat daar met je "zweep". (Ik zie hier geen normaal stickgebruik in) en jaagt m weer terug. Het paard is compleet door de war, weet niet wat ie moet doen, en staat helemaal opgesloten. Ik vind het er verder erg slordig en wild uit zien.

Ik zie dat als je je klein maakt, het paard naar je toe komt. Erg leuk, dit kun je natuurlijk ook "op commando" zetten. Maar als je met je lichaam werkt, moet je ook teruglopen, bij de leidende cirkel, je navel naar binnen drukken, zodat je op deze manier je paard uitnodigt naar je toe te komen.

Bij 1:14 doe je de oefening uit de persoonlijke ruimte. Wat ik nu denk is: "Doe je dat nu pas?" Je beschouwt het als een oefening van het grondwerk. Niet als iets wat je continue toepast in je trainingen. Wees hier ook consuquenter in, en doe dit niet alleen omdat het een oefening is. Dit is iets dat je ALTIJD moet doen zodra je ziet dat je paard in jouw ruimte komt.

Zie voor je lichaamshouding even www.nistaVD.tk -> natural horsemanship -> loswerken. Dit zal je veel duidelijker maken wat dit precies inhoudt. Dit kan ik zelf geen grondwerk noemen (sorry) maar eerder wat verkeerde oefeningen op een rij.

Beschouw deze reactie niet als aanvallend, het zijn tips om je vooruit te helpen. Jullie brengen jezelf in de war, waardoor jullie beiden niet meer weten wat jullie moeten doen.

Veel plezier! :)

michelle_13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-12 09:22

Dankje ik ga der aan werken !

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie