Umpire en ik @ Parelli - Online level 1/2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Eliine

Umpire en ik @ Parelli - Online level 1/2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 20:10

Afbeelding

Zo even tussen al het vrijheidsdressuurgeweld hier door hoor :D

Umpire en ik zijn sinds een jaartje bezig gegaan met Parelli. Niet omdat we 'issues' hadden hoor, maar omdat ik het een hele interessante methode vind en ik merk dat ik er een heel leuk en nog blijer paard van krijg! Door een hoop pech en medische problemen van ons beiden hebben we een jaar lang niet heel veel kunnen trainen. Vandaar dat we nu nog steeds level 1 (/2) zijn. Vanaf september ga ik ook lessen bij een 2* Parelli Instructor om nog veel meer ervan te leren want jeetje wat vind ik het leuk om te doen! En hopelijk ook auditie doen voor mn level 1 en dan echt verder met level 2.

In het filmpje zijn een aantal games te zien, omdat ik zelf fysiek nog steeds niet helemaal in orde ben doen we nu vooral lekker de relaxte dingen. Anders kan ik niet mee komen :+ Het was ook lekker warm gister en dat is ook wel een beetje aan Umpire te zien. Maar desalniettemin hebben we weer veel plezier gehad samen!

Genoeg gekletst! Hier het filmpje!

En nog 2 screenshots!

Friendly game met de bal
Afbeelding

Yo-yo game tussen een obstakel door
Afbeelding

Ben benieuwd wat jullie ervan vinden, en vooral ook heel benieuwd of er hier nog meer Parelli mensen verstopt zitten :Y) En als je vragen hebt over wat er te zien is in het filmpje dan mag dat uiteraard! Bedenk wel dat het natuurlijk nog (lang) niet perfect is, we hebben nog een lange weg te gaan!

swartbeessie

Re: Umpire en ik @ Parelli - Online level 1/2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 20:18

Geen hardcore Parelli, ik heb er wel wat principes van geleend :-)
Leuk jullie bezig te zien, je bent heel zacht! Ik vond het erg leuk om te zien dat je het eigen initiatief van Umpire waardeerde, grappig hoe hij zo graag touch-it doet.

Ik ben zelf meer met mijn lichaamshouding bezig, en dan vallen me wat dingen af die misschien niet persé 'fout' zijn, maar goed. Je neemt heel vaak letterlijk een vragende houding aan, met je hoofd scheef. Zoals ik al zei, je bent erg zacht in je hulpen. Misschien soms zelfs een beetje te afwachtend?

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 20:26

Ja dat is echt mijn punt, ik vind het nog lastig om de balans te vinden. Doe ik teveel dan wordt ie echt heel erg Right Brain (is nu op het filmpje niet echt te zien) en kan ik echt heel weinig met m. Maar dat heeft er nu een beetje toe geleid dat ik vaak wat te lief ben, om dus niet in de paniekfase te komen, maar soms mag ik m wat meer doorpakken inderdaad. Nou moet ik zeggen dat ie nu met de yo-yo game ook wel erg hangerig was, letterlijk :)) Dat kan ie wel beter, en daar was ik nu iets te weinig assertief in. Maargoed, dat is voor mij ook wel echt de reden om les te nemen, om de balans te gaan vinden en onze energie beter te gaan matchen :j

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 20:32

Ik ken het hoor, ik werk ook met een heel sensibel paardje.
Dat is een kwestie van uitproberen ook, gek genoeg weten ze ook wel wanneer een wat hogere fase terecht is, en kunnen ze daar weer rust uit halen (timing is alles denk ik)... Grappig, dat gevoelige zie ik hier inderdaad helemaal niet in :-)

Wat mij helpt - maar goed, geen parelli dus, is als ik minder super gefocust op het paardje ben. Wat ze ook wel de 'middenpositie' noemen; ik ben me bewust van mezelf, en bewust van haar, maar ik ga niet helemaal 'in' haar zitten. Minder directe aandacht zorgt ervoor dat paardje veel meer op mij gefocust is (wat wil je nu?), terwijl als ik teveel met haar 'mee' ga ik juist bevestig dat er wat aan de hand is...

Dus juist nonchalant en misschien zelfs wat lompig doen (hallo! ik vroeg je wat!) hoeft niet te betekenen dat je paardje focus verliest of die 'opmerkingen' direct als belediging ziet. Maar ja, dat is dus bij de mijne, en dat verschilt natuurlijk per paard en per moment.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 20:40

Nou als je kijkt in het begin bij de figure 8, dan kom ik een paar keer aardig door hoor, zelfs een paar fases 4 (hoogste fase bij Parelli). En dan weet ie ook wel dat het niet de bedoeling is om daar doorheen te lopen en gaat ie daarna netjes verder met wat ik vroeg. Het is voor mij nog wat zoeken, wanneer wel doorkomen, wanneer niet. En dat zie je dus ook duidelijk terug in het filmpje :j En de ene dag gaat een bepaalde oefening al wel heel netjes, om een training later ineens veel minder te gaan. En dat zal voor een heel aardig deel ook met mijn timing te maken hebben :j Duidelijkheid is alles inderdaad, een keer in een hogere fase terecht komen is niet erg nee, maar wel op het juiste moment. En dat is soms nog een beetje zoeken voor mij.

Umpire kan echt enorm introvert zijn. Van de buitenkant lijkt ie heel cool en relaxed, op het stoïcijnse en trage af. Maar ondertussen.. :=

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 09:26

Ik vind het er onwijs leuk uit zien! :) Ik ga verder mee met de reacties van swartbeessie :)

Satine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 12:36

Leuke pony!
Heb net je filmpje gekeken, en je ziet dat jullie al een goede band hebben opgebouwd.

Twee kleine werkpuntjes misschien :
- Met het terughalen bij de yoyo, probeer dan ook met fase 1 te beginnen, dwz het leadrope "kammen" ipv er onmiddellijk vragende druk op te zetten door het naar je toe te trekken.
- Als je bij de circling een overgang of een tempovertraging vraagt door middel van yoyo, kan je beter je leadrope van boven naar beneden bewegen ipv van links naar rechts, dit is duidelijker voor je pony. Het principe is als volgende : van links naar rechts als je ervoor staat, van boven naar onder als je opzij op erachter staat.

Hitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 22:58

Ziet er idd echt heel leuk uit! :j Ook ik ga met swartbeessie mee. Het heeft ook mij (en daardoor mijn paard) heel erg geholpen om niet compleet gefocust te zijn op het paard. Maar je zult vanzelf wel gaan merken wat jij en je paardje het fijnst vinden werken, haha! :)

Ook de tip van Satine over het 'kammen' van de leadrope is een goeie! Eerst een paar keer door je handen laten glijden, werkt dat niet, dan pas de druk erop voeren. :)

Maar voor de rest vind ik het er echt super leuk en relaxed uitzien! :D

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 23:44

Je pony ziet er erg relaxt uit dus doet doe je zeker goed! Wel vind ik dat je hulpen te groot zijn, je hoort eigenlijk in kleinere fases te beginnen en pas bij geen reactie uitbouwen naar een grotere fase.

Bijv achterwaarts,
Fase 1 - "nee knikken " met wijsvinger ZONDER het touw te laten bewegen. Elke eerste fase van een spel is een fase waarbij alleen lichaamshouding gebruikt wordt.
Fase 2 - nee knikken met wijsvinger en daarbij licht het touw te laten bewegen tot ongeveer halverwege het touw, de beweging wordt dan wel gevoeld op het hoofd
Fase 3 nee knikken met wijsvinger en daarbij touw iets meer laten bewegen tot aan het hoofd.
Zo bij elke fase touw iets meer laten bewegen in de nee knikkende beweging van je hand. Bij reactie ga je terug naar fase 1.
Jij zit hierbij op het filmpje direct in fase 3 a 4

Naar je toe vragen.
Fase 1 - zelf een stap achterwaarts maken en een uitnodigende houding aannemen, dit kan door je iets weg te draaien van het paard en/of je kleiner te maken door beetje krom te beigen.
Fase 2 - licht kammende beweging gaan maken over het touw
Fase 3 - iets meer druk bij de kammende beweging over het touw
Zo de fases opbouwen. Nooit gaan trekken aan het touw, probeer het maar eens bij jezelf bij trekken bouw je juist weerstand op om terug te trekken terwijl een kammende beweging uitnodigt

Circle game
Fase 1 - wijzen met arm in de richting waarin jij wilt dat het paard loopt, stick staat naast je.
Fase 2 - wijzen met arm en stick 10 cm van grond optillen en grond weer aantikken langs jouw lichaam niet naar het paard
Fase 3 - idem als 2 maar dan met stick een groter beweging maken langs jouw lichaam niet naar het paard
Fase 4 stick richt paard zijn kont bewegen zodat je hem net zou raken van bovenop de kont, niet van achteren zoals bij longeren, mocht het paard toch reactie geven wordt hij niet geraakt.

Stopt je paard of gaat hij langzamer als jij wil, begin je weer bij fase 1

Bij elk spel duurt elke fase 3 sec, deze 3 sec krijgt het paard om over je vraag na te denken.

Dit is geen aanval naar jou toe, wil alleen wat tips geven om je te helpen zoals ik dat in mijn lessen heb geleerd. Succes en veel plezier verder!

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-12 09:26

Iedereen heel erg bedankt voor alle tips! En twinducklin bedankt voor je uitgebreide post! Ik zie het zeker niet als een aanval, ik moet nog heel veel leren en met zo'n filmpje kun je juist heel goed alle puntjes van verbetering zien. Want ik ken de fases wel hoor :j heb me zeker al in de theorie verdiept, maar het naar de praktijk overbrengen is niet altijd even makkelijk! Mn eerste les staat al gepland voor over 2 weken, heb er nu al zin in!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 09:52

Misschien kom ik nu onaardig over, maar zo bedoel ik het niet haha. Puur nieuwsgierigheid;
waarom is dit onder de noemer 'parelli' en waarom zou je les in zoiets willen?

Ik deed zulke dingen ook met mijn paarden. Niet onder het zogenoemde kopje 'parelli'(wat is trouwens het doel van parelli?), maar puur omdat ik een braaf, gehoorzaam en mak paard wilde hebben.
Van hand veranderen aan de longeerlijn? Puur gemak, lijkt me dat iedereen dat doet of op zijn minst probeert. Gekke dingen (zweep, bal) op de rug? Ja ook logisch, je wilt toch een mak paard?
Gekke obstakels? Ook logisch, je wilt op straat toch een kuikenmak dier onder je hebben?

Nogmaals, niet om lelijk over te komen dus, maar puur omdat ik het niet begrijp.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 09:56

Leuk hoor! Van wie krijg je les?

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-12 10:18

Goof schreef:
Misschien kom ik nu onaardig over, maar zo bedoel ik het niet haha. Puur nieuwsgierigheid;
waarom is dit onder de noemer 'parelli' en waarom zou je les in zoiets willen?

Ik deed zulke dingen ook met mijn paarden. Niet onder het zogenoemde kopje 'parelli'(wat is trouwens het doel van parelli?), maar puur omdat ik een braaf, gehoorzaam en mak paard wilde hebben.
Van hand veranderen aan de longeerlijn? Puur gemak, lijkt me dat iedereen dat doet of op zijn minst probeert. Gekke dingen (zweep, bal) op de rug? Ja ook logisch, je wilt toch een mak paard?
Gekke obstakels? Ook logisch, je wilt op straat toch een kuikenmak dier onder je hebben?

Nogmaals, niet om lelijk over te komen dus, maar puur omdat ik het niet begrijp.

Ik kan hier nu een enorm uitgebreide post neer gaan zetten over het doel en de functie en alles van Parelli. Maar je zou ook gewoon even op hun website kunnen kijken en je er wat over inlezen ;) Ik denk namelijk dat zij het een stuk duidelijker uit kunnen leggen dan ik, en er is echt enorm veel te vinden op internet over Parelli.

En die obstakels en de figure 8 zijn echt absolute basis, wat inderdaad ieder paard eenvoudig zou moeten kunnen en wat je eigenlijk ook standaard met je paard zou moeten doen. Echter gaat Parelli wel iets verder dan dit hoor ;) Maar je moet bij de basis beginnen, en dit soort simpele basic oefeningetjes bouw je steeds verder uit, later ook in liberty en onder het zadel.

Waarom ik dit doe? Omdat ik het een hele interessante methode vind die gelukkig heel wat verder reikt dan 'joepie mijn paard kan over een zeil kijk eens hoe knap'. Want iedereen kan zijn paard uiteindelijk wel over een zeiltje heen krijgen, en met een bal laten spelen, daar hoef je geen Parelli voor te doen! Maar nogmaals, bekijk eens wat beeldmateriaal en lees er eens wat over, er is echt genoeg te vinden!

Jessix schreef:
Leuk hoor! Van wie krijg je les?

Ik krijg les van Zoe van Kruiningen Coade

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 11:29

Ik heb bijna een jaar les gehad van een parelli 2 instructrice die daarbij nog meer cursussen heeft gevolgd als gedragstherapie en central riding, werken aan de hand ed. Heb er enorm veel van geleerd, en veel vertrouwen opgebouwd tussen mij en mijn paard.
Heb een tinker die enorm eigenwijs is en wel van een grapje houd daarbij heeft hij de neiging om dominant te zijn maar is wel erg onzeker. Hij is met de lessen verandert van een paard die ik nieteens aan een hengstenketting kon houden, uitbrak met longeren, me gewoon compleet omver liep als het hem uitkwam naar een paard die ik gewoon aan een touwtje kan meenemen, die oplet waar ik loop en daarbij respect voor me toont, door technieken van wijken voor druk kan ik hem ook aan de longe nu corrigeren als hij eens wil uitbreken, natuurlijk houd hij nog steeds van een grapje maar dat is nu eenmaal zijn karakter en die grapjes vallen nu te corrigeren zonder dat ik of hij gefrustreerd raken.
Helaas omdat ik van stal ben verhuisd is het voor mijn lesgever nu een beetje ver om naar mij toe te komen, maar ik heb er echt onwijs veel van geleerd, vooral het corrigeren van je eigen houding was voor mij een echte eye -opener.

Heel veel plezier en succes met je lessen!!