Esprit aan de dubbele longe

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MariekeA

Esprit aan de dubbele longe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-12 21:55

Sinds een weekje is Esprit weer lekker thuis.

Na een ongelukje op de trailer is de keuring niet helemaal gegaan zoals gepland, maar gelukkig is ze nog heel.
In ieder geval loopt ze weer goed.
En nu dus zadelmak en voor de wagen geweest.

Esprit is 3 jaar en een prok-dochter van Sir Oldenburg en mijn elite merrie Jorina.
Ze is mijn eerste eigen fokproduct en ik ben helemaal weg van haar <3

Het is een fijn paard om mee te werken: ijverig, braaf en met een heel zacht mondje.

Ze heeft hier en daar nog wat spanning en loopt soms wat te diep, maar er zitten ook mooie stukken bij.
(En jongleren met de dubbele longe, zweep en fototoestel is ook niet echt handig...)

Ow, en ze staan niet op volgorde.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Elisa2

Re: Esprit aan de dubbele longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 10:02

Mooi dier hoor! Ik vindt haar helemaal niet te diep lopen..eerder te opgericht voor een 3-jarige..op foto 6 loopt ze meer zoals ik de'r graag zou zien lopen.
Fijn dat ze weer helemaal hersteld is na het trailerongeluk.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 10:07

Mag ik vragen waarom je haar zo hoog bijgezet hebt Merieke, en met de longe via het bit weer terug naar de singel? Zeker voor een driejarige lijkt me dat nogal streng.
Ik heb ze meestal van het bit door de laagste ring van de singel naar de hand, net als een gewone teugel. Doordat je dan sneller na kunt geven, net als ohz, kunnen ze wat meer en gemakkelijker vw nw lopen.

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 10:10

Ziet er goed uit, ze raakt al mooi bespierd. Ik vind haar niet te diep gaan hoor, aan de longe mogen ze best wat ronder.
Best knap om nog fotos te maken zo, en dan ook nog een paar goede momenten uitkiezen, een prestatie op zich :D

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 10:13

Het is een mooi paardje marieke, maar ik vind ook dat ze veelste hoog loopt.. Je moet bij zo'n jong paardje willen dat ze haar rug gaat gebruiken en niet weg gaat drukken zoals ze op de foto's doet.. Ik zou haar bijzetten vanaf longeersingel ringen, door het bit, tussen haar benen.. Dan krijgt ze de kans om te zakken en ook om te ontspannen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 11:50

Wat is het een knap dier Marieke.

Fijn dat je haar nu weer thuis hebt en dat je nu zelf met haar ana het werk kan.
W.b.t het longeren, zou ik haar wat lager willen zien.
Wat ik nu zie vind ik niet meteen verkeerd maar misschien wel wat te hoog gegrepen nog.

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 15:16

ik vind het echt een leuk dier marieke!
ga je op der rijden? ik ben wel een beetje mee eens dat ze ietsje lager mag..

heeel veel plezier met haar!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 15:21

Prachtig dier zeg, mooie uitstraling.

Ik zou haar wel wat lager instellen. Zo'n jong dier zie ik liever lopen zoals op foto 6 en dan nog wat meer met het neusje er uit dan zo hoog ingesteld als op de rest van de foto's. Het dragen en stuwen moeten ze leren van achteruit en aan de hand va de foto's lijkt dit op deze manier niet te gaan.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-12 20:28

Ik vind zelf foto 6 ook het fijnste beeld.
En van mij mag ze ook lager.

Ze hoog opgericht en opwaarts lopen, doet ze uit zichzelf als ze wat spanning heeft.
(Het was de eerste keer weer in de buitenbak sinds ze terug is en er lopen koeien naast in het land.)
Dat is wat ik bedoelde met te diep.
Misschien verkeerde woordkeuze.
Ik bedoelde te hoog, te kort in de hals en soms iets achter het bit.
Daardoor lijkt mijn hand en aanleuning misschien zwaar, maar ze is juist superlicht in de mond.
Het enige wat ik op dit moment doe, is achter wat erbij waardoor ze langer wordt, aan het bit komt en dus ook lager ingesteld kan worden.
Op foto 6 lukt dat. Op andere wat minder.

Ik had de longe eerst lager terug gezet, maar daar werd ze erg onrustig van, vandaar dat ik dit geprobeerd heb. Soms wil je wel eens wat uitproberen.

Overigens loopt ze met name op foto 1 met een wat weggedrukte rug. Op de andere valt dat mijn inziens wel wat mee. Met een weggedrukte rug komt het achterbeen echter niet nog zo onder.
Uiteraard kan ruggebruik beter. Maar ze is dan ook 3 jaar.

DL, ik zet nooit terug tussen de benen met de dubbele longe. Dat geeft een gigantische druk op de atlas / draaieren, als ze een keer wegsprint en tegen de hand komt. Ook met de verschillende cursussen altijd geleerd dat nooit te doen.

Lisch, ze is beleerd voor de wagen en onder het zadel. Ze is net een weekje weer thuis. Ze zal hier eerst voornamelijk ohz gaan een keer of 3 per week.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 20:34

Ze ziet er top uit Marieke. +:)+

Echter vind ik via een katrol naar de singel ook erg heftig, zeker als ze zo mooi licht is zou ik liever gewoon: bit-singel-hand verbinding gebruiken zoals bij lange lijnen.
Het zijn natuurlijk maar foto's en jij kent het volledige paard dus zie het vooral niet al te zware kritiek, eerder ter overweging.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-12 20:36

Ik zal het eens proberen Sizzle. Eerlijk gezegd gewoon nooit eerder over nagedacht.
Zo geleerd en dus altijd zo gedaan.

Misschien blijft ze dan ook rustiger als ik hem laag door de ring haal.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 20:41

Ik zou het zeker proberen, eigenlijk gewoon mennen vanaf de volte. Je inwerking is dan directer en zonder extra hevelwerking waardoor je een kleine ophouding makkelijker in de hand omlaag volgen kan omzetten. Het vereist dan wel wat meer buitenhand controle omdat de longeerlijn dan sneller los gaat hangen, maar volgens mij ben jij daar handig genoeg mee.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 20:49

Even een foto van internet gejat :P
Zo als hieronder vind ik het fijn longeren. Kan zowel gewoon met longeersingel als met zadel.
Met zadel is handig als je voor het rijden even onbelast wil loswerken zonder het paard op en af te moeten tomen tussendoor. Longes eraf en opstijgen.

http://www.webklik.nl/user_files/13137/PICT0175.JPG

Edit: foute link van foto

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-12 21:15

Vergeet niet dat de merrie op de foto een hele andere halsaanzet als mijn merrie heeft.
Zelfs voor een Gelderse heeft mijn merrie een behoorlijk vertikale hals.

Om haar in de houding van de foto te krijgen zonder dat ze gelijk volledig op de voorhand knalt, vraagt een enorme balans en kracht.
Zou fijn zijn als dat eens komt. Voor nu ben ik blij als het beeld van foto 6 ongeveer wat makkelijker en stabieler wordt.

Komt allemaal goed. Het is ook weer even afstemmen samen, nadat ze 2,5 maanden door een ander is gewerkt en verder beleerd.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 21:22

TS, lees net je reactie. Jou verwoording was inderdaad verwarrend over het hoog/laag instellen.

Zo te lezen zie en voel je zelf heel goed waar je mee bezig bent. Dan komen jullie er wel.
Aan de foto's te zien ben je zelf erg zacht qua hand, ik zou inderdaad de lijnen iets anders anders vastmaken maar verder ben je prima op weg. En inderdaad, soms moet je proberen om te weten of iets wel of niet werkt voor jou en het paard.

Nogmaals, vind het een erg aansprekend en leuk paard!

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-12 21:24

Ach, we zijn nooit te oud en te goed om te leren hoor Marlies. Iedereen mag zijn mening hebben en geven!