Ik heb gelezen, nagedacht, bedacht wat ik wilde en niet wilde, gedacht wat [***] volgens mij wilde en niet wilde (al blijft dat een moeilijke

Ik ben nu bezig om hem gewoon voorwaarts en alert op de hulpen te krijgen, volte vergroten/verkleinen (vandaag niet gedaan) en ik neem tussendoor wat soepelmaakoefeningen mee (inbuigen van de hals naar beide kanten en wegdraaien van de achterhand waarbij hij het binnenachterbeen moet onder zetten, ook het achterwaarts nemen we op allerlei manieren mee). Dit zowel al vragend (zoals vandaag) als gewoon spelend (handtarget en dergelijke). Hij moet niet altijd het idee hebben dat hij hard aan het werken is

Puntjes waar ik verder nog mee bezig ben/probeer op te letten:
- actieve pony
- hoofd niet naar buiten laten, maar 'gewoon' of lichtjes naar binnen
- stappen is meteen stappen, en niet nog een halve ronde door (is een moeilijke)
- mijn tongklikjes ... Ik probeer gewoon het commando te geven en niet constant te ondersteunen, maar dat is zo moeilijk

Volgens mij zijn dit de voornaamste dingen, nu wordt het eens tijd voor wat beeldmateriaal

Niet veel foto's maar wel een paar filmpjes, is ook meer op te zien

Filmpjes zijn zelf gemaakt tijdens het longeren, wat het longeren niet ten goede komt, het is vrij veel wat je dan in je handen hebt, maar het is misschien ook interessant zodat jullie ongeveer zien wat ik zie

Toen heb ik de camera nog even op de kant gezet, geen idee of dat duidelijker is qua beeld.
En om te eindigen nog even de moeilijke buigoefeningen..
Mijn eigen ervaringen/bevindingen (niet enkel vandaag, gewoon algemeen ):
- linksom gaat beter dan rechtsom
- links inbuigen met de hals gaat doorgaans makkelijker dan rechts, behalve vandaag

- het naar binnen draaien gaat beter vanuit linksom
- wanneer hij het moeilijk vind om te draven gaat hij galopperen (te zien in het 2e filmpje, rechtsom vindt hij moeilijk dus probeert hij er zo onderuit te komen), weet niet goed of ik dit moet oplossen door hem door te laten lopen, of blijven proberen hem terug te krijgen (was op het filmpje ook aan het twijfelen, vandaar dat het zolang duurde

Ik denk dat dit de voornaamste punten zijn, kan best dat ik nog iets vergeten ben maar daar kom ik dan later wel op

Over het algemeen vind ik wel dat hij goed z'n best doet en dat hij qua activiteit niet slecht bezig is (hij is minder actief op de filmpjes waarop ik zelf aan het filmen ben, wat logisch is, op het 3e filmpje valt het weer goed mee vind ik).
Nog een leuk iets om af te sluiten waarvan ik spijt heb dat het niet op film staat.
Na het laatste filmpje zet ik camera uit, loopt terug naar het midden, steek de camera in mijn zak en haal daar een snoepje uit. [***] ziet snoepje en murmeld

Wat denken jullie? Zijn we op zich goed begonnen?
Waar moet op gelet worden? Wat kan ik doen ter uitbreiding? Hoe moet het vervolg?
Ik ben benieuwd, hopelijk kan dit topic even fijn verlopen als het vorige