Frits aan de bijzet

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

NiKip

Frits aan de bijzet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 14:22

Hoi iedereen!

Ik ben echt typisch iemand die liever niet met bijzet werkt, behalve als het echt nodig is voor het paard.
Dit is bij Frits dus ook zo. Hij heeft heel veel jaren in de manegelessen gelopen en heeft daardoor een verkeerde houding tijdens het rijden.
Ik wil dus d.m.v. longeren met bijzet de juiste spieren gaan trainen. Met name die in zijn hals en rug.
Op deze foto kan je goed zien wat zijn standaard houding is en dat zijn hals verkeerd gespierd is:
Afbeelding

Ik heb 2 manieren van bijzetten geprobeerd. Ben er nog niet helemaal over uit welke het fijnst is.
Ik heb ook de galop geprobeerd, maar toen hield ik hem graag goed in de gaten en ik heb dus geen foto's kunnen maken daarvan.
Frits vind het nog een beetje raar. Je ziet op de laatste foto ook dat hij even omhoog komt, de meeste keren is dit maar heel kort. Af en toe blijft hij daar een beetje hangen, meestal laat ik hem dan weer even stappen om zijn rust te vinden.

Als iemand tips heeft hoor ik het graag!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door NiKip op 17-07-12 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 14:23

vind dat je hem erg vriendelijk bij zet... ik denk als je dit een tijdje vol houd dat het vanzelf beter word! succes!! al zou ik er wel om denken dat ie niet te veel op de voorhand gaat lopen, dus lekker voorwaarts laten lopen ook!

_Jessie

Re: Frits aan de bijzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 14:46

Ik zou voor de eerste manier gaan Nina.
Ik heb bij harry ook beide manieren geprobeerd en ik merk dat hij het bij de 2de wat eng vond om wat te doen.
Hier ging hij ook meer met een gestrekte hals lopen dan met een mooie gebogen hals.
Wat je wel goed in de gaten moet houden bij de eerste manier is het hangen in de touwtjes. Dus goed actief houden maar niet boven zijn tempo (en dat is zo moeilijk)
maar ik vind dit een fijne manier.

Wat je dan ook nog kan proberen is om je longeerlijn door de singel naar het bit te doen.
Dit alleen wanneer hij niet snel trekt of zoiets. Dan kan je nog iets stelling behouden en daar wat mee spelen om de houding te bevorderen :)

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 14:53

Fijn dat je het er vriendelijk uit vind zien Beauty_J :j Het vallen op de voorhand moet ik inderdaad in de gaten houden, dat doet hij vrij snel.

Ik longeer zonder lijn :') Hij houdt in principe zelf zijn stelling al goed en ik vind het zelf zonder lijn fijner werken :j
Actief houden let ik inderdaad ook op. Het is bij hem op het moment nog een beetje moeilijk om tempo te houden als hij lekker loopt. Hij heeft dan de neiging om terug te vallen in tempo. Maar dat zal gewoon even oefenen zijn.

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 14:55

ik vind dat ie bij de 1e manier veel beter loopt! ik zou daar dus voor gaan :j
ik vind wel dat je m erg vriendelijk bijzet! :)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 15:05

Lekker blijven bijzetten dat paard. Is goed voor em. En lekker flink kuil voeren.
Eerste manier is bijzet gebruik prima.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 15:32

Inderdaad zoals de eerste manier door gaan, tweede manier kan bij een paard sowieso wat sneller paniek geven (omdat die los óf vast is, bij de eerste manier heb je een meer constante contact).

Vind het er erg netjes en vriendelijk uit zien, dit diertje inderdaad vaak longeren met bijzet. Wordt het vanzelf veel beter!

Als je stelling wilt krijgen of behouden, kan je beter de ene bijzet (de binnenste dus) wat korter zetten dan de buitenste. Zo kan je ook stelling zonder longeer lijn krijgen/behouden, als dat nodig zou zijn. Als je de longeer lijn door het bit naar de singel of door de singel naar het bit toe doet, ben je veel en veel te sterk (je rijd toch ook niet op alleen een slof teugel, want dat is precies het zelfde effect) en dan op de eerste manier nog tig keer sterker dan op de tweede manier....

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 15:34

Ik vind dat je paard beter reageert op de 1e manier, dus dat zou ik doorzetten. Fijn dat je hem niet zo kort aansnoert, dan kan hij nog een beetje wennen aan zijn nieuwe houding.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 17:07

Volgende keer dus weer op de 1e manier :j

Kuil krijgt hij al lekker veel. Het is alleen een beetje een moeilijke eter en hij laat vaak wat liggen, maar ik prop er zoveel in als ik kan :')

Kimara_00

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 17:19

Hihi :')

NESCAFE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 18:49

Wij hebben ook een paard die behoorlijk op de voorhand loopt en weinig bespiering had op de bovenlijn. We zijn eerst begonnen met de touwtjes op boven op de schoft vast te maken en dan via het bit naar de ringen aan de zijkant ( de laagste). Dan heeft gaat ze niet zo snel te diep en dan kunnen ze minder snel in de touwen gaan staan als ze een keer gek doen.. Met die touwtjes zijn we begonnen met veel tempowisselingen en overgangen en inmiddels loopt ze aan de longeerlijn heel aardig in evenwicht. Het tempo is inderdaad het belangrijkste, dat hebben ze nodig om van de voorhand af te komen. Daarna ontpant ze en dan kan ze vanuit de achterhand gaan bewegen.

Hitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 12:32

Eerste manier zou ik voor gaan. Ik vind dat je hem er vriendelijk in zet. Ik ben zelf ook niet echt van de bijzet, maar ik denk dat jij een heel verstandige keus hebt gemaakt :) Let er inderdaad op dat hij niet teveel op de voorhand 'knalt', maar dat komt wel goed denk ik :)

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 12:56

Dat is misschien ook wel een manier Nescafe. Die ga ik ook nog eens proberen :j