[FILM] Tinker Caily voor de derde keer aan de dubbele longe

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Caily

[FILM] Tinker Caily voor de derde keer aan de dubbele longe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-12 04:47

Sinds mei dit jaar ben ben ik in bezit van een prachtige Tinkermerrie; Caily. Caily is een 12-jarige merrie en op recreatief niveau zowel onder het zadel als aangespannen beleerd. Eigenlijk is ze alles wat ik in een paardje zoek, ben dan ook enorm blij met haar!

De dubbele longe is voor zowel Caily als mij een nieuwe uitdaging. Erg leuk, behalve de knopjes van elkaar ook samen iets nieuws ontdekken, maar soms ook wel lastig. Baasje raakt dan ook nog wel eens in de knoop :')

Graag zou ik tips en eventuele kritiek willen horen, maar hou er dus rekening bij dat het voor ons beiden nieuw is :)
Het eerste doel voor ons is dat Caily vlot wordt aan mijn hulpen, ik moet nu toch wel erg vaak de stem met de zweep ondersteunen, dat is jammer. Andersom moet ik leren Caily meer/eerder bij te sturen wanneer ze (vooral in galop) de bocht "uitvliegt".

Filmpjes staan op volgorde.

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

Ik ben benieuwd :)

Groetjes,
Lotte en Caily

TurboTinker

Re: [FILM] Tinker Caily voor de derde keer aan de dubbele longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 08:20

Wat een knappe merrie :+:
Voor de 3e keer ziet het er erg netjes uit.
bij de eerste keer balkjes zie je dat ze niet uitkomt, ik dacht in eerste instantie, het ligt te wijd, maar verderop zie je dat ze ook echt verruimd (dus actiever is) netjes! braaf paard.

Wat mij vnl opvalt, is dat je haar met klikjes heel veel ondersteund.
ook wanneer het niet nodig is. je hoeft niet constant te klikken, je geeft de hulp, ze doet het, hoef je niet te herhalen. is ze niet actief, klikje, of de gang aangeven, reageert ze niet, zwiepje zweep.

Vergelijk het met een hond die moet zitten, je zegt zit. hij gaat zitten. voor de komende 3 minuten dat hij zit, zeg je weer 20x zit.. de hond zit.. waarom herhalen?

Idem hier, als ze mooi loopt, netjes aan de hulp is, niet constant herhalen. belonen als ze het goed doet, en ook haar de kans geven om de fout te laten maken.

Als je het er niet mee eens bent, ben ik ook wel benieuwd waarom je wel blijft klikken :j
(dr zijn natuurlijk altijd 2 kanten he ; ) )

Maar wat doet ze het super goed zeg!
En ze word echt mooier in dr bespiering :+:

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-12 13:30

Dankjewel voor de uitgebreide post :)

Tja, dat klikken. Ik zal er eens op gaan letten. Denk dat dat voortkomt uit het voor willen zijn dat ze terug valt. Weet namelijk dat ik dat bij Luna en Diablo niet doe, maar die twee zijn van zichzelf een stuk voorwaartser. Kan het geluid zelf niet terug horen (kapotte laptop), maar in het echt zal ik me er nu iig van bewust zijn :)

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 14:19

ik vind het ook fijn uitzien maar zou toch je teugels wat meer samen houden en desnoods de binnste wat korter nemen en de buitenste langer
verder proberen niet zo mee te zwaaien met je armen aangezien je paard ook naar je lichaamstaal gaat kijken tijdens het longeren.
en erop letten dat je net iets meer controlle gaat krijgen op de buiten teugel.

ik vind het een erg mooie merrie :P

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 16:07

Het meeste is al gezegd, minder klikken alleen als het nodig is en toch wat meer contact, de buitenste lijn zie ik regelmatig over de grond heen vegen.... ;)
En wat ik me afvraag ... Waarom loop je continu mee ? Ook dubbele longe is "gewoon" longeren ;)
Als je wat meer op de zelfde plaats zou blijven staan is het probleem met het contact denk ik ook wat sneller opgelost ;)

Maar voor een derde keer ziet het er best goed uit hoor +:)+ gewoon blijven oefenen, aldoende leer je vanzelf :D

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 16:25

Dat over dat klikken was ook mijn belangrijkste punt.
Maar ook meteen een vraag: waarom heb je je binnenste lijn meteen aan het bit en niet door de longeersingel?

NH_trainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 16:54

Het werken tussen jou en je paardje komt op mij vriendelijk over. Jullie zijn goed op weg! Qua tips zou ik je willen meegeven je binnenlijn eerst nog door het oog van je longeersingel te halen ipv aan het bit direct naar je hand. Dmv deze optoming boots je de teugelvoering na van wanneer je zou rijden. Probeer daarnaast meer contact op je lijnen te houden, zoals al eerder door anderen opgemerkt, hangen ze regelmatig los. Als je meer contact aanneemt, kun je haar meer in de rijtypische houding gaan trainen, waardoor ze nog mooier in haar bespiering komt. Verder kun je specifieker zijn in het aangeven van de richting waar ze naartoe moet, dan denk ik aan cirkels verkleinen en daarna weer vergroten of verplaatsen van de cirkels door de gehele bak.
Veel plezier met elkaar en als je nog vragen hebt, kun je altijd contact met me opnemen. :)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-12 18:16

@Linda, dankjewel. Zowel mijn bewuste als onbewuste hulpen kunnen idd een stuk kleiner, hoe scherper het paard is, hoe leuker ik het vindt. Zal er nog beter op gaan letten. Die lijnen, tjah, oefenen, oefenen, oefenen, dit er geregeld mee in de knoei :)

@Sandra, waarom ik meeloop, eigenlijk een hele goede vraag :+ Heb eens terug zitten kijken, en lijk dit ook bij andere paarden altijd al gedaan te hebben, hmmm, nog iets om op te letten dus :D ook jij bedankt! :) Inderdaad, al doende leert men, daarom ben ik ook zo vreselijk blij met Caily, het is een paard waar ik zulke dingen mee kan uitproberen, eens wat anders dan al dat jonge spul.

@Wendy, de meningen hierover zijn verdeelt. Ik merk zelf dat ik het zo fijner vindt werken. Als je de binnenste lijn ook door de ring zou doen zet je die ahw vast. Daarmee beperk je de binnenschouder en het correct ondertreden van de achterbenen. Sta ook best open om de andere manier te leren, heb een paar keer een stukje geprobeerd op die manier, maar mijn voorkeur gaat toch uit naar de lijn gewoon los. Bedankt voor je reactie :)

@NH_Trainer. Ook jij bedankt voor de reactie. Zie dus boven waarom ik de binnenste lijn los heb. Rijtechnisch trainen kan toch nooit? Immers sta je veel haakser op je paard dan wanneer je erop zit, de teugelvoering lijkt hier in mijn ogen dan ook zeker niet op? Dan zou je meer richting het lange teugelen moeten gaan? Dat wil ik op den duur ook zeker wel meepikken, maar doe liever een ding tegelijk oefenen. In opdracht van de osteo (Caily is vorige week los gemaakt in haar lendenwervels en achter haar oren) moesten we een week lang elke dag longeren, enkele longe miste ik toch een boel, dus vandaar dat we de dubbele longe maar eens zijn gaan proberen :)

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 23:25

dat meelopen daar stoor ik me nog niet eens aan
dat doe ik zelf ook als ik met dubbele lijnen werk :)
is goed voor je eigen lijn ;)

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 23:34

_O- das waar maar ik vind Lotte dun genoeg hoor :D

Maar ik denk wel dat als je eerst een paar rondjes desnoods stil staat je beter het gevoel van het contact krijg.
Bij mij werkt dat wel :j Alleen ben ik soms verplicht om heen en weer te lopen omdat ik in een weiland moest longeren die iets te nat was voor het mooi. Dus dat was om het land niet kapot te lopen ;)

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 09:31

Ik heb niet alle filmpjes bekeken want ik zit op m'n telefoon maar heb wel een duidelijk beeld.
Dat vele klikken / aanmoedigen is opzich nog niet zo'n ramp, maar probeer haar wel duidelijk te maken wat je wilt.
Met losse lijnen gaat dat niet lukken. :) Kies daarnaast wat je aan het doen bent, ben je aan het lange lijnen? neem je leidsels een stuk korter en ga er schuinachter lopen ( op de binnenhoefslag) en gebruik je leidsels als teugels met constant contact. Jij leid je paard van achteruit op dat moment, dus wil je dat ze versnelt, versnel dan zelf. Een tip daarbij, meen het ook echt, wees direct. Mijn instructie zegt dan, doe alsof er groot gevaar heerst en je haar in veiligheid moet brengen, als je die energie draagt loopt ze als een tierelier :D. Ga lekker veel stap-draf oefeningetjes doen en en als dat goed gaat kan je wat halt-draf doen. De galop zou ik persoonlijk nog achterwege laten, maar dat is jouw keus uiteraard :)
Ben je aan het werk aan de dubbele longe? Ga in het midden van de bak staan en hou 1 of 2 meter voor jezelf aan waarin je mag 'uitstappen'. Je leidsel lengte is daarvoor mooi al, maar richt je dan vooral op de achterhand (achterhand activeren). Je navel richting achterhand gericht. Als je haar wat actiever wil kan je makkelijker is een keer uitstappen richting die achterhand om te laten zien dat je het meent.
Ik zie ook dat je veel met haar mee probeert te 'bewegen' (hoofd schuin en op elke pas gefocust), super goed! Probeer daarbij ook mee te bewegen in je heupen, dat werkt ook. :)

Dit is wat ik als tips wil meegeven maar vooral wat ik allemaal heb geleerd van m'n centred riding instructie, dus zou natuurlijk kunnen dat je heel die richting niets vind. :+ Maar toch hahha

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 11:33

HijadelaLuna schreef:
@Wendy, de meningen hierover zijn verdeelt. Ik merk zelf dat ik het zo fijner vindt werken. Als je de binnenste lijn ook door de ring zou doen zet je die ahw vast. Daarmee beperk je de binnenschouder en het correct ondertreden van de achterbenen. Sta ook best open om de andere manier te leren, heb een paar keer een stukje geprobeerd op die manier, maar mijn voorkeur gaat toch uit naar de lijn gewoon los. Bedankt voor je reactie :)

@NH_Trainer. Ook jij bedankt voor de reactie. Zie dus boven waarom ik de binnenste lijn los heb. Rijtechnisch trainen kan toch nooit? Immers sta je veel haakser op je paard dan wanneer je erop zit, de teugelvoering lijkt hier in mijn ogen dan ook zeker niet op? Dan zou je meer richting het lange teugelen moeten gaan? Dat wil ik op den duur ook zeker wel meepikken, maar doe liever een ding tegelijk oefenen. In opdracht van de osteo (Caily is vorige week los gemaakt in haar lendenwervels en achter haar oren) moesten we een week lang elke dag longeren, enkele longe miste ik toch een boel, dus vandaar dat we de dubbele longe maar eens zijn gaan proberen :)

Ik wissel regelmatig met binnenlijn door singel naar bit, en door bit naar singel. Met de laatste zoeken ze zelf veel sneller de betere houding op.

NH_trainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 12:43

@NH_Trainer. Ook jij bedankt voor de reactie. Zie dus boven waarom ik de binnenste lijn los heb. Rijtechnisch trainen kan toch nooit? Immers sta je veel haakser op je paard dan wanneer je erop zit, de teugelvoering lijkt hier in mijn ogen dan ook zeker niet op? Dan zou je meer richting het lange teugelen moeten gaan? Dat wil ik op den duur ook zeker wel meepikken, maar doe liever een ding tegelijk oefenen. In opdracht van de osteo (Caily is vorige week los gemaakt in haar lendenwervels en achter haar oren) moesten we een week lang elke dag longeren, enkele longe miste ik toch een boel, dus vandaar dat we de dubbele longe maar eens zijn gaan proberen :)[/quote]

Ik heb nog wat aanvulling op je post, wellicht kun je er iets mee ;)
De hoofddoelstellingen van het werken aan de dubbele lange lijnen zijn het aanleren van de teugelhulpen, aanleren van de rijtypische houding en controle over richting en snelheid.
Door goed contact aan te nemen via je lijnen, gaan ze inwerken als teugels, ongeacht of je haaks(er) op je paard staat of niet. Hierbij is wel belangrijk dat de binnenlijn door het oog van de longeersingel wordt gehaald en dat je de lijnen vasthoud in je handen als een teugel. Tijdens het werken aan de dubbele lijnen werk je qua rijtypische houding aan de bovenlijn (wervelkolom), waarbij je streeft naar het creeren van een bolle bovenlijn om het dragend vermogen van het paard te optimaliseren, het ondertreden van het achterbeen zodat het paard meer gewicht met zijn achterbenen kan leren dragen en aan stelling en buiging. Deze stelling en buiging heeft het paard nodig om in balans te blijven op gebogen lijnen. Je geeft aan dat wanneer je de binnenlijn door het oog van de singel zou halen, dit de schouder zou blokkeren en dat het ondertreden van de achterbenen niet meer mogelijk is. Juist doordat je dit wel doet, kun je aan het paard stelling en buiging vragen, hiermee stimuleer je dus juist het ondertreden van het achterbeen. Als het paard volledig in lijn zou zijn met de cirkel, treed het achterbeen ook onder. Als je op deze manier met de dubbele lange lijnen zou gaan werken, gaat er een wereld voor je open. Je hoeft niet op een paard te 'zitten' om 'm volledig dressuurmatig te kunnen trainen. Het trainen van een paard aan de dubbele lange lijnen kan het rijden zeer goed ondersteunen of indien daar voor gekozen wordt, zelfs vervangen.
Goed om te horen dat je ter afwisseling op het longeren met de enkele lijn, ervoor gekozen hebt om de tweede lijn erbij te pakken. Het geeft je plenty extra mogelijkheden en is een prima afwisseling op het longeren in het algemeen.
Succes verder! :)

Kailonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 12:39

Wat een goede tips krijgt TS. Daar kan ik ook mijn voordeel mee doen.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 18:03

Lotte, sta stil en hou je mond :')
(aardig en grappig bedoeld, overigens)
Ik ga mee voor de uitleg met mijn bovenstaanden.
En ja, aan de longe kun je het paard volledig rijtechnisch opleiden.
Je leert hem/haar alles wat je onder het zadel ook leren kan.
Ophoudingen, halve ophoudingen en je zweepaanrakingen zijn je beenhulpen.