De 4 jarige Ferro heeft ontspanning ontdekt.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EllaBellaah

De 4 jarige Ferro heeft ontspanning ontdekt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 20:34

Halloo :wave:

Aangezien ik een nieuw dekje heb vond ik dat wel een hele goede reden om een nieuw topic te openen :=

Ferro is nu bijna een jaar van mij en ik denk dat ik oprecht kan zeggen dat we flink vooruit zijn gegaan. We hebben veel ups en downs gekend, maar gelukkig krijg ik goede hulp bij het inrijden! Inmiddels kunnen we rustig op hem stappen zonder dat hij gespannen en angstig wordt, zelfs zijn eerste stukjes draf heeft hij al onder de vrouw gedaan. Hij vindt dat wel erg spannend, maar ontspant heel snel zodra hij merkt dat wij het niet eng vinden.
Een tijdje terug heb ik een flinke dip gehad, met het uit de wei halen werd hij gevaarlijk, denderde gewoon over je heen als hij weer eens schrok. Had totaal geen respect meer voor me, kwam vaak een stap te dichtbij en negeerde alles wat je deed. Ik werd hierdoor een beetje angstig en hij maakte daar gebruik van aangezien hij zelf niet zo bang is als hij zich voordoet. Nu zijn we weer uit die dip gekomen en elke keer merk ik dat hij vooruit gaat in de training!

Helaas is het dus nog geen rijden in the picture, maar die komt ook zeker nog wel! Als ik deze foto's vergelijk met die uit het vorige topic zie ik dat hij langere stukken lang en laag blijft lopen, geen één keer meer schrik van wat dan ook tijdens het longeren en ook wat sterker wordt in zijn achterhand.

Er zitten ook nog zat momenten bij waar hij wel lang en laag loopt maar niet actief van achteren, of wel actief van achteren maar niet lang en laag, maar er zitten wel steeds meer goede stukken tussen :)

Goed hier even een klein paspoortje en dan snel naar de foto's!
* Ferro
* Fries x Gelder
* 11-03-2008
* Sinds 18-07-2011 van mij
* Nu bezig met het inrijden, we zijn al een tijdje bezig maar doen rustig aan om hem niet angstig te maken.

1. Ferro werd ruw uit zijn middagdutje gehaald :=
Afbeelding

2. Heerlijk slaperig koppie <3
Afbeelding

3. Nieuw dekje showen, de anky hot pink uit de zomercolletie 2012. Ferro glanst ons tegemoed!
Afbeelding

4. Even indraven, Fer had er zin in.
Afbeelding

5.

6. Een lomp galopje, kwam even een bom energie uit, staat helaas niet op film :+

7. Ook even de andere kant op, fijn achterbeen al zeg ik het zelf
Afbeelding

8. Diep aan het denken wat je nu ook alweer moet doen <3
Afbeelding

9. Weer links om, nog niet met het koppie omlaag, maar wel goed actief!
Afbeelding

10. Touwtjes wat meer op maat gemaakt. Geeft een fijn beeld dit! Hij komt wat meer naar beneden en toch het achterbeen er goed bij.
Afbeelding

11. Op het filmpje is goed te zien dat hij niet meer zo hoog loopt zoals hij het fijn vindt (opgekropt en heel hoog, tsja friezenbloed he :') ). Was hier vooral nog bezig met hem actief maken.

12. Hij probeert er telkens nog wel even uit te komen, maar komt er dan al snel achter dat laag lopen een stuk fijner is :)

13.
Fijn met het koppie naar beneden toe!
Afbeelding

14.
Halsspieren hebben we ook :~
Afbeelding

15. Super fijne foto!! Goed actief en lekker laag. Dit is waar ik naar toe wil!
Afbeelding

16. Fijn filmpje, halverwege gaf ik hem wel even op zijn sodemieter aangezien hij telkens uit zichzelf terug naar stap ging en ook niet zo lekker meer luisterde. Ben hem bezig om hem te leren dat de zweep geen monster is, als je die er achter kan houden is het wel een stuk makkelijker..

16. En klaaar! 'moet ik zo staan baasje??' Hihi
Afbeelding

17. In de stal afzadelen omdat het kei hard regende, hoezo brutaal koppie :+
Afbeelding

18. Nou ehhh, doei he :+

Dat waren ze weer, als jullie nog tips hebben voor het longeren hoor ik het graag! Houd er wel rekening mee dat het een 'kleuter in opleiding' is en het niet meteen allemaal goed kan gaan.

Het lijkt me leuk als jullie een berichtje achterlaten!

Groetjes Ella en Ferro :evaw:

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 20:53

Wat een gave kruising zeg :) ! Ik vind hem zeker mooi gaan zakken van voor. Wel vind ik hem dan veel te traag worden van achter. Hij mag zeker een stuk actiever gaan draven en zijn achterhand veel meer onder gaan zetten.
Belangrijk is dat hij eerst voorwaarts is, en daaruit kan hij gaan zakken. Succes hoor! Ben benieuwd naar een keer een rij-topic ;) !

Liesje89

Re: De 4 jarige Ferro heeft ontspanning ontdekt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 20:57

Hahaha, ik dacht een ferro-nakomeling aan te treffen!!
Hij mag wel wat actiever in de achterhand. Zelf vind ik een dubbele longe fijner werken dan touwtjes.
Heb je dat al eens in overweging genomen?

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 21:16

@Mir_horses: Bedankt voor je tips, ik snap je punt helemaal. Het lastige is dat hij heel goed óf actief kan lopen óf lang en laag. Maarja, nu moet het nog allebei tegelijk! Zoals ik al schreef is hij als de dood voor de zweep, anders kon ik die er achter houden als drijvende hulp. Moet daar toch eens mee gaan oefenen...

@Liesje89: Het is een hele echt nepFerro haha! Ik heb zelf geen ervaring in het longeren met dubbele longe dus daar ga ik ook niet zelf mee klooien, zeker niet met een groen paard die dat ook niet kent. Ik ga het eens bespreken met mijn instructrice :)

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 21:23

Leuk paard hoor :) Maar ik denk dat je je nog even wat meer moet verdiepen in het achterhand gebruik en dergelijke. Wat hij nu doet is gewoon wijken voor druk aan de voorkant, de rest van het lichaam komt helemaal niet mee, wat dat betreft hebben die touwtjes dan geen zin.. Verder zie ik nergens echt een goed dragend achterbeen, ook niet op de foto's waar jij zegt dat hij achter lekker loopt, hij is juist gigantisch op de voorhand aan het lopen...
Ik denk dat je het wat meer moet opbouwen, dus eerst zorgen dat hij zien achterbenen kan buigen en onderbrengen in stap en daarbij voorwaarts-neerwaarts te blijven, dan pas draf en pas veeeel later galop, nu gooit hij gewoon zijn schouder erin en gaan zegmaar, daar heb je niks aan. Verder is de dubbele longe een goed idee, en ga eens aan de slag met lengtebuiging en voorwaarts-neerwaartse tendens maar wel met een ondertredend achterbeen.
Succes in ieder geval :)

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 21:33

Ik ben nooit zo'n voorstaander van touwtjes, daar waar jij de touwtjes korter hebt zodat hij niet omhoog kan loopt hij alsnog veel te kort in de hals namelijk. En ik heb het idee dat hij wel meer wil zakken maar niet met z'n neus op de borst, juist netjes met lengte in de hals, maar dat kan niet met die touwtjes...

Verder nog één dingetje... je zegt op een van de laatste filmpjes dat hij uit zichzelf in stap ging. Dat lijkt inderdaad zo maar ik hoor jou Goedzooo zeggen... en dat klinkt voor je paard hetzelfde als Hoooo, waarmee hij dus eigenlijk juist super luistert en netjes in stap gaat ;) Ik doe het zelf ook vaak verkeerd maar wil het toch even zeggen.

Verder hartstikke leuk beestje en veel plezier ermee!

Marian_lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 21:40

alleen de afstammeling( da,s een leuke ) zorg al voor veel looplust dus vind ik dat je goed bezig bent .door veel te longeren leren ze goed te luisteren en beloon met je stem en af en toe een stukje appel ,en dan gaat het elke keer nog beter.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 21:47

@xDreamerx: Ik denk dat je toch ergens de overgang moet maken van zonder bijzet naar met bijzet. Zonder loopt hij actief, gaat hij keurig zitten, zit flink tempo in, máár met zijn hoofd zo hoog als het maar kan met aangespannen onderhals en een weggedrukte rug. Op deze foto's zie ik in ieder geval geen weggedrukte rug of aangespannen onderhals, alleen de activiteit is niet overal zoals het zou moeten zijn. Zonder bijzet gaat hij echt niet zomaar naar beneden lopen, hij heeft zijn bouw wat dat betreft niet bepaald meezitten.
De galop pak ik meer mee omdat hij dan altijd even kan crossen en gek doen, die pak ik nog niet echt mee met de training (zoals je in de rest van de OP kan zien) omdat zijn achterhand daar nog niet sterk genoeg voor is.

@Ilsemarie: Goed dat je dat aangeeft over die commando's! Daar was ik me helemaal niet van bewust, ik zal er op gaan letten :)
Ik heb zelf niet het idee dat de touwtjes zo strak staan dat hij niet met zijn neus er uit kan? Het is lastig om een tussenweg te vinden waarbij hij vrij kan lopen zonder 'vast' te staan, maar waar hij niet opgekropt in de hoge lijnen gaat lopen. Zelf vind ik touwtjes juist een fijn hulpmiddel om het lang en lage te bereiken, zeker aangezien ik te weinig ervaring met de dubbele longe heb en ik dan niet zomaar daarmee wil beginnen zonder begeleiding.

@Marian_lara: Hij heeft zeker looplust! Ik zal er veel op moeten trainen dat hij meer gaat dragen ipv laten zien hoe goed hij zijn voorbenen kan gebruiken. Want dat doet hij zeker doordat hij fries bloed heeft, is heel leuk en gaaf om te zien, maar erg lastig om dat te verbeteren.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 22:36

Die tussenweg is de dubbele longe... heel goed dat je daar niet zelf mee gaat klooien maar ik zou op zoek gaan naar iemand die je daarin kan begleiden. Ik werk enorm graag met mijn fries met de dubbele longe omdat je heerlijk die lengte erin kan houden, weer wat meer oprichten, en weer die lengte in, wat hoger, wat lager, je hebt gewoon zoveel meer te vertellen en kan zoveel meer. (en ook een mooie voorbereiding op het rijden straks want je hebt tenslotte gewoon twee teugels in de hand). Op stal nu ookal een aantal paarden ermee gedaan en iedereen is erg enthousiast! In die touwtjes kunnen ze ook ongemerkt gaan hangen, dat merk je helemaal niet, maar dat ontwikkelen ze wel en dat is niet handig. Ze gaan ook veel mooier over de rug lopen.
(foto 15 bv, heel mooi, maar wel alweer achter de loodlijn, die houding met de neus net iets meer naar voren zou helemaal super zijn, maar dat kan dus niet door de touwtjes, en met dubbele longe kan je hem die ruimte wel bieden).

Nogmaals, super dat je niet zelf met dubbele gaat klooien maar als je iemand zou kunnen vinden die je daarmee kan helpen zou dat echt geweldig zijn want het is gewoon een ontzettend fijne manier van werken! (ook in voorbereiding op het werk onder het zadel)

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 14:45

Over het hangen in de touwtjes, ze hangen altijd door dus hij zal daar weinig op hangen. Ik denk dat je wel moet bedenken dat dit een behoorlijk sensibel paard is en dit al een enorme verbetering is vergeleken met hoe het een paar maanden geleden was. Je kan niet zomaar je paard van de ene op de andere dag alles leren, én over de rug lopen, én actief lopen, én netjes laag lopen, én met de neus op de loodlijn blijven in plaats van er achter. Dit gaat stap voor stap en wat ik nu merk is dat die touwtjes toch echt heel goed bij hem helpen om heb een zetje in de goede richting te geven. Daarbij moet de achterhand nog flink getraind worden, maar zitten kan hij zéker goed. Zie het dan nog te combineren met lang en laag lopen.
Zoals ik al zei wil ik zeker wel gaan werken met de dubbele longe, maar dat ik dit niet zelf ga doen. Ik heb wel eens met een dubbele longe gelongeerd, maar dit was met een hardstikke braaf en mak paard. Ferro is daar het tegenover gestelde van en ik wil hem niet verpeste door mijn eigen onkunde.

Misschien zijn dit wat handige plaatjes:
Najaar 2011. Ik had te touwtjes losser staan dan ik nu doe, resultaat: Hoofd om hoog in de houding die hij prettig vindt, weggedrukte rug, niet bepaald actief van achteren en weinig controle over zijn houding.
Afbeelding

Voorjaar 2012. Komt al een heel stuk lager dan hij eerst deed, maar blijft kort in de hals, weinig activiteit, wel een beter ruggebruik
Afbeelding

Zomer 2012 (gisteren). Goed ruggebruik, een heel stuk meer lengte in de hals en gaat meer zakken. Activiteit is beter maar hij kan meer gaan zitten.
Afbeelding

Mchll__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 15:13

Hallo Ella en Ferro!

Jeejtje wat een verandering met een jaar terug in positieve zin! (Weet nog goed hoe hij was/deed/liep etc bij zijn vorige eigenaresse) toen had ik ook erg mijn twijfels erbij maar wist al snel dat hij bij jou op de goede plek zou zijn!

Vind het super om te zien hoe jullie samen langzaam aan het werk gaan en zeker de goede weg op gaan, en hoe Ferro is veranderd qua gedrag (Want het was toch vaak een niet luisterend eigenwijs ding!) Tuurlijk zijn er nog genoeg puntjes om aan te werken maar het begin is er :D

Heel veel succes samen, ik kom snel een keer kijken.

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 22:55

leuke kruising!

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 22:59

Hee Michelle, dankje! Ja wat was het een monster zeg, haha. Is hij nog steeds zo af en toe hoor, maar hij is ook wel heel rustig geworden.

We spreken wel weer een keer af dat je kan komen kijken :)!

@Moonlightje: Dankje!

Kimara_00

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 23:46

Ik vind dat het er heel goed uit ziet, er is al heel wat verbetering in gekomen vergeleken met vorig jaar! Ik weet zeker dat het gaat lukken, stap voor stap, succes! :D +:)+ :):) *\o/*