Cobe loswerken MET BIT

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Cobe loswerken MET BIT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 23:11

Ja hoor, jullie lezen het goed. Vandaag is de (her)training van [***] echt begonnen.
[***] is altijd buiten gereden, gewoon rechtuit en lopen, dressuurmatig is er nooit wat mee gedaan en hij heeft geleerd om onder het werk uit te komen. Hij werd nooit moe, de ruiter daarentegen... Op de nieuwe stal hebben verschillende mensen er naar gekeken en ze kwamen allemaal tot dezelfde conclusie: "het is heel fijn van jou dat je bitloos wil rijden, maar je pony profiteert er zo enorm van en doet niks, terwijl jij enkel maar pijn eraan overhoudt". En dit klopt jammer genoeg volledig. [***] gaat zo in je handen hangen, je kan hem dan wel vooruit rijden maar zodra je weer contact pakt begint alles weer van voor af aan. Echt met hem werken zit er op die manier niet in, en ik heb het echt wel geprobeerd. Dus hebben we besloten om het over een andere boeg te gooien. Eerst een bit erin zodat hij leert hoe het hoort, en dan weer afbouwen. Ik ben van plan om vroeg of laat weer bitloos te gaan rijden, maar niet op deze manier want dat is echt niet fijn meer (zou al niet fijn zijn als ik geen lichamelijke problemen had, laat staan nu).

Ik besef héél goed dat er een heel bouwwerk in z'n mond zit, dit is allemaal met voorbedachte rade. En dit wordt dus ook weer afgebouwd. Dit is nu gewoon zodat hij even merkt dat hij niet mag/kan gaan hangen, en dan kunnen we van daaruit verder. Mensen kunnen het niet eens zijn met deze manier, dat kan best, maar ik heb hier heel bewust, in samenspraak met mensen rondom mij, voor gekozen en mijn gevoel erover zit goed. En het gaat echt niet met trek- en sleurwerk gebeuren. Liever een zwaarder bit zodat het duidelijker is, dan bitloos en maar blijven aanklooien. En dat bitloos gaat echt weer komen, daar gaan we naartoe werken :)

Vandaag dus zijn eerste kennismaking met z'n nieuwe bit, beetje wennen na 5 jaar zonder, maar hij deed het heel goed. Hij heeft helemaal niet gestaakt of raar gedaan, geen blokkeren (dat doet hij nogal eens als hij ergens een probleem mee heeft, dan gaat hij gewoon stilstaan en doet helemaal niks meer), enkel in het begin wat overdreven kauwen op het bit, maar dat lijkt me niet meer dan normaal. Ik heb voor jullie een aantal foto's en 3 filmpjes.

Eerst even wennen aan het bitje zelf (uiteraard is er ook gestapt geweest).

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6. Filmpje 1.
Ik weet dat z'n hoofdhouding niet stil en constant is, dit is een samenloop van omstandigheden. Het bit zal er misschien voor een stukje tussen zitten, alhoewel hij het zonder bit net zo goed doet. Het is een combinatie van niet met het werk bezig zijn (als hij echt moet werken vergeet hij te schudden), overgevoeligheid op beestjes (zomereczeem) en volgens mij is het ook gedeeltelijk een gewoonte geworden. Ik ga zien hoe het zich verder evolueert, maar zoals gezegd doet hij dat dus net zo goed zonder bit, dus het bit zal niet de (volledige) oorzaak zijn. Het feit dat het op het einde best even duurt voordat hij weer gaat stappen is, gek genoeg, een goed teken, dat wil zeggen dat hij echt aan het werk is en warm gedraaid is. Als hij geen zin heeft, of beetje lui is of niet werkt, dan is hij meteen in stap :+ Bedoeling is natuurlijk wel dat hij EN werkt EN meteen gaat stappen, maar daar moeten we nog aan werken :Y)

Daarna even de teugels eraan gedaan, voor het idee.

7.
Afbeelding

8. [***] bewijst dat hij best nog wel kan eten, ondanks het bit 8-)
Afbeelding

9. Filmpje 2.
Eigenlijk slecht moment om te filmen, hij is veel meer met het bit aan het klooien maar dat is puur omdat hij dat blaadje nog aan het wegwerken was :+ Maarja, ik had gefilmd dus ik zet het er maar bij :)

10.
Afbeelding

11. Als bewijs dat hij echt nog wel omhoog kan als hij wil ;) (galop was nog erg moeilijk, is altijd al z'n moeilijkste ding geweest).
Afbeelding

12. [***] laat zien dat hij ook nog wel heel erg kan hangen... (teugels waren iets korter gemaakt)
Afbeelding

13. En hij laat zien dat ik andere teugels moet zoeken 8-)
Afbeelding

14. Maar hij kan het wel :j
Afbeelding

15. Filmpje 3.

Voila, dat was het. Er gaat nog tijd & werk inzitten maar ik heb er wel goede hoop op, vooral omdat hij vandaag al zo goed reageerde, het had heel anders kunnen zijn :+ Nu moet ik nog op zoek naar andere teugels (teugels hebben clipjes maar omdat ik het in de grote ring heb hangen kan dat niet volledig sluiten, dus niet zo handig :P ) en ook op zoek naar een manier waarop ik hem het beste kan loswerken/longeren. Iemand tips? Bijzetje en vooruit houden? Of met dubbele longe? Maar ik denk dat ik in het begin prefereer om zelf geen invloed te hebben.. Iemand ideeën? Alvast bedankt :) En bedankt voor het kijken!

Arabesk

Re: Cobe loswerken MET BIT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 23:17

Wat er nu dus gebeurt is dat je het paard bang maakt voor teugeldruk. Hij leert nu dat als hij zelf spanning op de teugels zet door met z'n hoofd te leunen dat hij dan pijn in z'n mond krijgt. Net zoiets als dat je met schrikdraad leert dat je paard niet tegen een hek mag leunen. Als hij dat begrepen heeft haal je het bit er dus weer uit :?

Ik denk dat er betere oplossingen zijn tegen het hangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 23:20

Schrikdraad hangt toch ook nog zowat overal? Misschien dat ik ook wel met bit blijf rijden, is op zich niet de bedoeling maar kan wel, ik zie wel wat de tijd ons brengt. Betere oplossingen mogen zeker aangedragen worden, ik zie ze momenteel niet meer. Kan natuurlijk tot in de eeuwigheid met een losse teugel blijven rijden en enkel maar vooruit, vooruit, vooruit, maar dat brengt ons dressuurmatig ook niet verder.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 23:21

Arabesk schreef:
Wat er nu dus gebeurt is dat je het paard bang maakt voor teugeldruk. Hij leert nu dat als hij zelf spanning op de teugels zet door met z'n hoofd te leunen dat hij dan pijn in z'n mond krijgt. Net zoiets als dat je met schrikdraad leert dat je paard niet tegen een hek mag leunen. Als hij dat begrepen heeft haal je het bit er dus weer uit :?

Ik ben het niet 100% eens met de keuze van dit bit, ik ben inderdaad ook van mening dat er betere oplossingen zijn tegen het hangen.

Máár: Wanneer je het paard druk geeft in de mond, zou het moeten nageven (dus: je geeft been --> reactie, paard gaat sneller --> opvangen aan de voorkant dmv druk --> paard geeft na), daarna ontspan je in je hand en neem je dus de druk weg in de mond.

Toch? Of zeg ik nu iets raars?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 23:22

Wat voor bit is het precies? Dan kan ik even googlen :)

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 23:24

Ik ben benieuwd wat dit topic gaat brengen qua meningen. Ik ben het niet (volledig) eens met arabesk, aangezien het niet de bedoeling is pijn te veroorzaken met een bit

kim_hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 23:25

ziet er vriendelijk uit zeg!
Lijkt mij een fijne manier om mee te werken zo.
Ga zo door, en laat je de kop niet gek maken!
En bang voor teugeldruk is onzin, sorry, ik vind bitloos rijden echt voor cowboys, menigeen trap ik nu voor zn hoofd, maar zo vind ik het eenmaal.
tuurlijk zijn er mensen die er netjes mee rijden, maar mijn inziens kan bitloos zelfs nog onvriendelijker zijn als met een bit, ik zal wel mega commentaar op mijn bericht krijgen, maar daar trek ik me niks van aan, dat jullie dat weten ;)

en inderdaad wat je zelf zegt Sabine, zonder teugeldruk kom je nergens qua dressuur, een paard kan alleen zn spieren kweken als je iets teugeldruk hebt, van daaruit de achterhand erbij rijden op een gegeven moment en zorgen dat je paard lekker laag met het hoofd loopt, wel actief! zodat hij lekker rugspieren/bilspieren krijgt.
Ik vind dat je een erg goede oplossing hebt gezocht, en vind het knap dat je voor andere tips open staat ;)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 23:27

kim_hester schreef:
ziet er vriendelijk uit zeg!
Lijkt mij een fijne manier om mee te werken zo.
Ga zo door, en laat je de kop niet gek maken!
En bang voor teugeldruk is onzin, sorry, ik vind bitloos rijden echt voor cowboys, menigeen trap ik nu voor zn hoofd, maar zo vind ik het eenmaal.
tuurlijk zijn er mensen die er netjes mee rijden, maar mijn inziens kan bitloos zelfs nog onvriendelijker zijn als met een bit, ik zal wel mega commentaar op mijn bericht krijgen, maar daar trek ik me niks van aan, dat jullie dat weten ;)

en inderdaad wat je zelf zegt Sabine, zonder teugeldruk kom je nergens qua dressuur, een paard kan alleen zn spieren kweken als je iets teugeldruk hebt, van daaruit de achterhand erbij rijden op een gegeven moment en zorgen dat je paard lekker laag met het hoofd loopt, wel actief! zodat hij lekker rugspieren/bilspieren krijgt.
Ik vind dat je een erg goede oplossing hebt gezocht, en vind het knap dat je voor andere tips open staat ;)

Ik denk dat jij je eerst even goed moet verdiepen in het bitloos rijden, voordat je zo je mening verkondigt. Ik rijd zelf niet bitloos maar stoor me enorm aan je bericht.

Alles wat verkeerd gebruikt word; bit, zweep, bitloos, zadels noem maar op, ziet er onvriendelijk uit en is niet fijn voor het dier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 23:31

@ Marjoow : Volgens mij hoort het ook zo :j Maar dat gaat hier dus niet .. Hier is het been, paard gaat sneller (zover zijn we ondertussen al :+ ), opvangen aan de voorkant = hangen. En dan kan ik dus ook niet ontspannen (of ik kan dat wel, ik gooi gewoon weer los en dan gaat hij bijna op z'n snufferd maar de volgende keer is het weer hetzelfde liedje).

Als er betere oplossingen zijn wil ik die best wel proberen, ik twijfel alleen of die er wel zijn, of ik niet al alles geprobeerd heb. Ik ben zelfs een tijd gestopt met rijden omdat ik het echt niet meer zag zitten, en dat kan uiteindelijk ook de bedoeling niet zijn. Dan nu maar even door een moeilijke periode, ik ben ervan overtuigd dat hij het toch nog wel kan leren, ondanks dat hij het nooit heeft moeten doen..

Houdt er in je antwoorden graag ook rekening mee dat dit geen jonkie is die nog niks geleerd heeft, maar een paard dat wel geleerd heeft hoe die ervan kan profiteren, jammer maar helaas. Hij weet als hij gaat hangen dat ik niks meer in te brengen heb, en daar moeten we gewoon even door, dan maar met "pijn" (vraag me af of het echt zoveel pijn doet hoor, hij zal het wel voelen maar hij was toch best relaxt vandaag vond ik) als dat even moet, nu moet er gewoon duidelijkheid komen en dan kunnen we weer verder opbouwen (of afbouwen, hoe je het bekijkt :+).

Het bit is volgens mij een kimblewick. Alhoewel ik het specifieke model niet terugvindt op de foto's van google, dus weet het zelf eigenlijk niet zo goed :=

@ kim_hester : kan je nu geloven dat ik dacht dat je eerste 2 zinnen sarcastisch waren? Was me al aan het afvragen wat er zou volgen :o

Verder ... ik ben niet voor met bit, ik ben niet voor bitloos. Ik heb beide kanten geprobeerd en ik probeer het nu weer op een andere manier. Dit paard gaat echt niet met druk onderin gesleurd worden terwijl de achterhand in tokyo blijft of dergelijke. In eerste instantie gaat het enkel maar om vooruit, en zodra dat goed werkt wordt er licht contact genomen en de bedoeling is dat hij dan wel reageert, en dat is iets wat hij nu niet doet met het bitloos (ja, hij reageert, hij gaat hangen.. en als het hem dan niet aanstaat gaat hij bokken & springen, want dat kan hij dan, aangezien hij steun heeft aan je handen & lichaam ..). Ik werk er IRL mee, ik heb een (bitloze) les gehad die mijn ogen heeft doen open gaan, het is echt een weloverwogen keuze.

kim_hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 23:36

was dus niet sarcastisch bedoeld, meen ik echt.
en ik wou niet de interpretatie wekken dat je Cobe met dwang zn hoofd naar beneden moet gaan rijden, dat moet vanuit de ontspanning komen, licht contact van voor en bij rijden met je been zodat de achterhand er onder komt, dat bedoelde ik :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 23:37

Neen, weet ik, dat laatste stukje is ook gewoon algemeen bedoelt, voor mensen die al gekeken hebben en nog gaan kijken (en hopelijk lezen :Y) ) ;).

Liin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 23:38

Lijkt me een super begin zo.
Ik heb precies hetzelfde (gehad). En bij het ene paard was 1 keer met stangetje rijden genoeg, kwartje viel meteen terwijl er met losse teugel gereden werd. En bij de ander duurt het proces langer. Zij raakt in de stress bij een gewoon bitje, maar omdat stangetje nooit gebruikt werd eerder ( en misschien toch prettiger voor haar is) ging dat super, het is toch een fijn hulp middel om ze dingen te laten snappen. Zonder dat je er echt aanzit. Ik deed met rijden dan mijn bitloos hoofdstel eronder en reed eigenlijk vooral daarmee, maar stangetje wel in haar mond.
Verder denk ik dat met lange lijnen het fijnste is om op de grond mee te werken, omdat je dan niet de rukjes in de mond krijgt wat er gebeurd met bijzet als ze juist soms willen gaan ontspannen. Verder niet veel ervaring daarmee
Succes met je paardje :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 23:40

Het valt me heel erg op dat er gepraat wordt over een 'bitje' en een 'stangetje' alsof dat 'tje' het minder erg maakt want een 'bitje' klinkt al veel minder heftig dan een scherp inwerkend hefboombit (wat het wel is...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 23:43

Dank je wel voor je reactie Liin :)
Op stal hebben ze ook gezegd "als [***], slim als hij is, wil meewerken kan het zijn dat je over een maandje ofzo alweer zonder aan het rijden bent". [***] moet gewoon even leren dat het hangen geen optie meer is, en dat kan misschien wel bitloos maar ik heb geen idee meer hoe, en ik ben al 5 jaar bezig en wil er eerlijk gezegd niet nog eens 5 jaar insteken (moet ook niet op een maand, maar het is wel duidelijk wat ik bedoel hoop ik).

Lange lijnen kan een optie zijn, maar die lijnen heb ik wel vast, en ik weet niet of ik op dit moment al in staat ben om op het juiste moment het juiste te doen .. snap je wat ik bedoel? Moet zelf ook nog zoveel leren, ik ga wel lessen nemen maar ga ook zelf moeten oefenen natuurlijk, en ik weet niet of ik daar al goed genoeg voor ben om het zo te zeggen.. Dus ik zou liefst nu even een tijdje loswerken zoals vandaag, zodat ik zelf geen invloed heb (behalve op de gang & de richting).

En Arabesk .. is het nu echt een probleem of iemand het heeft over een bit of over een bitje? Gaat voor mij naast de kwestie, maar die oplossing van eerder is nog steeds welkom, ondanks dat ik dit weloverwogen heb besloten sta ik toch nog steeds open voor andere manieren.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 23:45

is dit bit gebroken of niet?
Ik heb benieuwd hoe het gaat verlopen met Cobe. :)

Liin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 23:46

Ah zo oké, slim dat je eerst zo begint dan! Ik heb te weinig ervaring met bijzet etc om daar iets over te zeggen. Zou je les kunnen nemen in het werken met lange lijnen?

Arabesk; Als dat een reactie op mij was, ik weet heel goed hoe scherp het inwerkt. Het is meer een gewoonte eigenlijk. Sorry dan daarvoor

Wendie1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 23:46

Ik vind eht er vriendelijk uitzien! De teugeltjes/ bijzetje, staat niet strak heeft veel ruimte en hij word neit naar beneden getrokken. Hij doet dit uit zich zelf zoals je ziet. Het bit vind ook niet niet een bepaald zacht bit. Maar zoiezo ben ik het met de eigenaar mee eens, je moet alles is proberen, als je er maar voorzichtig mee omgaat. En dit doet ze ook want er word niet in zijn mond gehangen en niet gedwongen. Vind het er fijn uitzien!

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 23:47

Voor de hefboom werking moet er wel druk op staan, en dat zie ik op de foto's niet echt terug...

Weet je arabesk, en dat vind ik een beetje jammer, jij staat nooit open voor dingen die met bit opgelost worden, hoe goed onderbouwt ook... En dat vind ik jammer. Zodra het woord bit voorkomt in een topic, of de 'wijze met druk rijden' wil je niks anders horen dan dat bitloos werken alles is...

Laat iedereen in z'n waarde, of voeg echt iets van waarde toe aan het topic waar ts iets aan heeft. Zoals vaker gezegd, iets wordt pas gemeen in de verkeerde handen, en dat is met ALLES, ook met bitloos

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 23:48

Arabesk schreef:

Paard dat niet geleerd heeft te wijken voor lichte! druk van een optoming (bit of bitloos) is "doof" voor die druk en dus rem/stuurloos, zeker als je snel moet ingrijpen. In een druk land als nederland waar de meeste automobilisten ook nog eens een paard niet kunnen inschatten is dat een recept voor ongelukken. Zo'n paard weer gevoelig maken vraagt naast heel subtiele fase 1 ook een echt doorkomende fase 4 en dat kan inderdaad een bitje met minimale hefboom betekenen. 1e Prioriteit is veilig kunnen trainen, zodat combi de km's kan maken om de gewoonte om op lichte hulpen te reageren er in kan slijten. Daar is een bit een hulpmiddel bij, juist omdat die hier de signalen anders overbrengt dan de bitloze optoming die hij heeft leren negeren. Ja, kundige ruiter is hierbij een voorwaarde, maar dat is altijd zo bij herscholen.

Niet iedere combi is geschikt voor bitloos en niet iedere combi is geschikt voor met bit. Zoek wat werkt, een combinatie optomingen opleggen of juist verbieden doet zowel paard als ruiter tekort.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 23:49

Een bit is geen veiligheidsgordel, rem of noodstop, maar goed die discussie hoort hier niet thuis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 23:58

Dank jullie wel voor de reacties nog, ook fijn onderbouwd in plaats van wat loze kreten, is altijd leuker om te lezen ;)

@ moonfish : daar vraag je mij wat .. Zal anders eens een foto van het bit zelf maken, want het is een ander bit dan dat ik terugvind bij de kimblewick-voorbeelden (heb hem ook gewoon te leen, dus niet zelf gekocht ofzo). Het is wel gebroken in die zin dat beide bithelften onafhankelijk van elkaar kunnen bewegen. Het is dus niet gebroken zoals een enkelgebroken trens (dus met de ringetjes in elkaar) maar er zit wel een scharnierpunt zeg maar. Maar ik ken dus echt héél weinig van bitten, heb ook enorme ogen getrokken toen ze zeiden dat dit bit nog een kans was en dat alle gewone bitjes het niet zouden doen (hij is vroeger wel met bit gereden maar heeft dus nooit geleerd dat hij daar niet op zou mogen hangen, met bit doet/deed hij het net zo goed, hopelijk met dit bit minder ;) ).

@ Liin : het lange lijnen op zich is het probleem niet, doe ik wel vaker (met beide pony's) en dat gaat best prima, ik denk gewoon dat ik schrik heb op verkeerd te reageren op het verkeerde moment, waardoor ik hem wel pijn doe en dat is niet mijn bedoeling .. Maar misschien zit dat gewoon tussen mijn oren hoor, misschien moet ik het gewoon eens doen. Maar moest er een mogelijkheid zijn om met hem te werken zonder inmenging van mijn handen in het begin zou ik dat wel leuk vinden :)

Bitje heeft trouwens pas hefboomwerking als de teugel in 1 van de gleufjes zit, en ik neem ook aan dat daarvoor de kinketting 'vast' moet. Ik heb nu de teugels gewoon aan de grote ring, en de kinketting gewoon los, hangt gewoon aan 1 van de laatste oogjes omdat je er wel wat mee moet doen natuurlijk :+

@ Arabesk : neen, die discussie is al vaak genoeg gevoerd en doet hier niet ter zake, pony gaat er namelijk niet vandoor ... Jij had diverse oplossingen zei je, dus ik ben nieuwsgierig :) Ik heb het trouwens wel over een paard waarmee ik de bedoeling heb dressuurmatig te werken (voor z'n eigen goed), gewoon in het bos aan een los teugeltje gaat het niet over, want dat gaat gewoon, zolang hij niet kan hangen is er geen probleem, maar dressuurmatig echt goed werken zonder contact is tot nu toe nog niet gelukt.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 00:05

Interesting, is het niet gewoon een Myler ofzo?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 00:13

Ik vind het er prima uitzien voor een eerste keer :) wat 'pijn' betreft, ik geloof niet dat een paard rustig zijn rondje blijft doen als hij pijn heeft. Ik vermoed dat de druk die hij in zijn mond krijgt door te hangen wel enigzins onprettig aan zal voelen, waardoor hij hopelijk gaat denken 'Hé, dat hangen, dat is toch misschien niet helemaal wat ik wil'. Met een bit(je) kun je wat scherper inwerken en dat kan heel effectief zijn voor situaties zoals deze. Zou niet weten wat daar verkeerd aan is. Moet TS dan maar de pony zijn zin geven en nooit meer de teugel oppakken, nooit meer iets aan het hoofd vragen?

Hij luistert wel netjes :) Wat betreft bijzetje zou ik nog even wachten, laat hem eerst aan deze nieuwe situatie wennen, en dan is het misschien een idee om er dubbele lijntjes aan te hangen. Je zegt het liefst zelf geen invloed te hebben, hoe bedoel je dit? Ik neem aan dat je er toch ook weer een keer op wilt gaan zitten met bit :+
Wat gebeurde er trouwens op foto 13?? Losgetrokken? Zijn de teugels niet goed of je poown heel sterk? :oo

Leuke pony is het trouwens :D mooie kleur.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 00:17

Ben het met je eens. Helaas zijn er mensen die niks willen horen over bitten en het liefst de hele wereld bitloos zien gaan rijden. Deze mensen voegen in de meeste topics ook niks toe waar een ts wat aan heeft...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 00:20

moonfish13 schreef:
Interesting, is het niet gewoon een Myler ofzo?

Nee, is thiedeman of kimblewick , je ziet ze meer in engeland (komt het ook vandaan) het is een bit met hefboomwerking, maar minimaal omdat er geen scharen aan zitten om als hefboom te werken. Alleen als de teugels in die sleuven vast gemaakt worden heb je iets hevel.