[***] is altijd buiten gereden, gewoon rechtuit en lopen, dressuurmatig is er nooit wat mee gedaan en hij heeft geleerd om onder het werk uit te komen. Hij werd nooit moe, de ruiter daarentegen... Op de nieuwe stal hebben verschillende mensen er naar gekeken en ze kwamen allemaal tot dezelfde conclusie: "het is heel fijn van jou dat je bitloos wil rijden, maar je pony profiteert er zo enorm van en doet niks, terwijl jij enkel maar pijn eraan overhoudt". En dit klopt jammer genoeg volledig. [***] gaat zo in je handen hangen, je kan hem dan wel vooruit rijden maar zodra je weer contact pakt begint alles weer van voor af aan. Echt met hem werken zit er op die manier niet in, en ik heb het echt wel geprobeerd. Dus hebben we besloten om het over een andere boeg te gooien. Eerst een bit erin zodat hij leert hoe het hoort, en dan weer afbouwen. Ik ben van plan om vroeg of laat weer bitloos te gaan rijden, maar niet op deze manier want dat is echt niet fijn meer (zou al niet fijn zijn als ik geen lichamelijke problemen had, laat staan nu).
Ik besef héél goed dat er een heel bouwwerk in z'n mond zit, dit is allemaal met voorbedachte rade. En dit wordt dus ook weer afgebouwd. Dit is nu gewoon zodat hij even merkt dat hij niet mag/kan gaan hangen, en dan kunnen we van daaruit verder. Mensen kunnen het niet eens zijn met deze manier, dat kan best, maar ik heb hier heel bewust, in samenspraak met mensen rondom mij, voor gekozen en mijn gevoel erover zit goed. En het gaat echt niet met trek- en sleurwerk gebeuren. Liever een zwaarder bit zodat het duidelijker is, dan bitloos en maar blijven aanklooien. En dat bitloos gaat echt weer komen, daar gaan we naartoe werken

Vandaag dus zijn eerste kennismaking met z'n nieuwe bit, beetje wennen na 5 jaar zonder, maar hij deed het heel goed. Hij heeft helemaal niet gestaakt of raar gedaan, geen blokkeren (dat doet hij nogal eens als hij ergens een probleem mee heeft, dan gaat hij gewoon stilstaan en doet helemaal niks meer), enkel in het begin wat overdreven kauwen op het bit, maar dat lijkt me niet meer dan normaal. Ik heb voor jullie een aantal foto's en 3 filmpjes.
Eerst even wennen aan het bitje zelf (uiteraard is er ook gestapt geweest).
1.

2.

3.

4.

5.

6. Filmpje 1.
Ik weet dat z'n hoofdhouding niet stil en constant is, dit is een samenloop van omstandigheden. Het bit zal er misschien voor een stukje tussen zitten, alhoewel hij het zonder bit net zo goed doet. Het is een combinatie van niet met het werk bezig zijn (als hij echt moet werken vergeet hij te schudden), overgevoeligheid op beestjes (zomereczeem) en volgens mij is het ook gedeeltelijk een gewoonte geworden. Ik ga zien hoe het zich verder evolueert, maar zoals gezegd doet hij dat dus net zo goed zonder bit, dus het bit zal niet de (volledige) oorzaak zijn. Het feit dat het op het einde best even duurt voordat hij weer gaat stappen is, gek genoeg, een goed teken, dat wil zeggen dat hij echt aan het werk is en warm gedraaid is. Als hij geen zin heeft, of beetje lui is of niet werkt, dan is hij meteen in stap

Daarna even de teugels eraan gedaan, voor het idee.
7.

8. [***] bewijst dat hij best nog wel kan eten, ondanks het bit

9. Filmpje 2.
Eigenlijk slecht moment om te filmen, hij is veel meer met het bit aan het klooien maar dat is puur omdat hij dat blaadje nog aan het wegwerken was

10.

11. Als bewijs dat hij echt nog wel omhoog kan als hij wil

12. [***] laat zien dat hij ook nog wel heel erg kan hangen... (teugels waren iets korter gemaakt)

13. En hij laat zien dat ik andere teugels moet zoeken

14. Maar hij kan het wel

15. Filmpje 3.
Voila, dat was het. Er gaat nog tijd & werk inzitten maar ik heb er wel goede hoop op, vooral omdat hij vandaag al zo goed reageerde, het had heel anders kunnen zijn