19 jaar / ex-manègepony / halfblind geworden (daardoor hebben ze hem weggedaan, maar eigenlijk wilden ze hem al langer wegdoen omwille van zijn karakter... ).
Een hele tijd terug heb ik dit topic gehad: [OPG] Onbetrouwbaar (levensgevaarlijk?) paard? Wat nu?
Voor degene die niet willen gaan lezen: [***] is moeilijk met voetjes geven, héél moeilijk. Meerdere hoefsmeden hebben aangegeven er nooit meer aan te willen komen, er zijn erge dingen gebeurd en [***] raakt volledig in de stress als je iets met z'n hoeven wil doen. Gewoon opnemen is al een probleem, hij durft gewoon letterlijk z'n hoef (en z'n leven) niet in je handen leggen. Heb laatst eens geprobeerd gewoon met een hoevenkrabber over de buitenkant het zand eraf te krabben en zelfs dat ging niet van harte. Dus het zit diep bij hem, heel diep. Vandaar dat ik heb besloten om het via een andere weg te proberen: clickertraining & VD. Hem zelf op commando z'n voeten te laten optillen. Zodat hij leert dat het iets leuks is en dat hij niet elke keer dat hij een voetje geeft doodgaat. En van daaruit zien we wel verder

Vandaag met 1 voetje bezig geweest, dat was al meer dan genoeg voor zijn koppie. Met zweep reageerde hij totaal niet, dus ben begonnen om de voet zelf op te tillen en meteen te clicken & belonen. Dat ging eigenlijk heel goed. Daarna met een combinatie gewerkt, dus in die houding blijven staan, hand erbij maar op zweep laten optillen. Ook dat ging redelijk, de ene keer beter dan de andere keer maar maakt niet uit. Bedoeling is dat het uiteindelijk vanop een afstandje op zweepcommando kan, maar niet alles in 1 keer, dan is het niet meer leuk

Anyway, genoeg gezeverd, ik heb 2 korte filmpjes voor jullie.
De eerste zie je wat kleine dingetjes in .. het "hier komen" (letterlijk: HIER

En het tweede filmpje bevat het beste voetjes-moment dat ik kon vastleggen, ik vind het al héél mooi

Ook heb ik nog wat foto's voor jullie:
"hier komen"

"mag ik nu een snoepje?" (hij kijkt net als [***] op zo'n momenten

En zijn eerste VD-kunstjes: het schudden

Even kijken wat er daar gebeurd.

En nog verder schudden

Hij doet het toch maar goed, mijn stoere bink