Dank jullie wel!
simodi schreef:Weer lekker bezig! Leuk hoor!
Hoe heb je hem eigenlijk geleerd om datgene dat hij oppakt, ook weer los te laten?
Onze ruin kan ook goed targetten en apporteren, maar het loslaten van bijv een pion of bal lukt nog niet zo gemakkelijk op commando. Nog tips?
(ik zeg nu 'los' en beloon direcht als hij ook daadwerkelijk loslaat)
Loslaten wordt sowieso enkel beloont als ik het weer vast heb, daardoor blijft hij het al vast houden tot ik het vast heb. Dan nog moet hij het eigenlijk vast houden tot ik click. De click betekend in zo'n geval, dit doe je goed, hier ga je voor beloont worden. En om zijn beloning aan te nemen moet hij natuurlijk zijn mond wel open doen
Ik heb dus niet zoals bij een hond een los commando in de vorm van een woord, eigenlijk staat het loslaten helemaal niet op een commando maar geef ik alleen maar einde oefening aan. Voor een paard is een woord sowieso lastig als commando, mensen praten natuurlijk zoveel en paarden zijn helemaal niet heel verbaal ingesteld, ze zijn juist non-verbaal ingesteld. Het is dus knap lastig voor ze om op 1 enkel stemcommando een oefening uit te voeren. Terwijl bij mij de click eigenlijk vrijwel altijd ook einde oefening betekent, dus daardoor weer heel helder is.