Vandaag was de 3de keer dat ik er mee oefende en dit gaat al ontzettend goed vind ik, voor zo'n korte tijd

Ik had eigenlijk altijd gezegd dat het nog wel heel lang zou duren voordat ik het steigeren ooit bij Chara zou willen aanleren.
Maar ze misbruikt het absoluut niet en richt het ook niet. Ik wil het eigenlijk nog zoveel mogelijk bij laag steigeren houden, in ieder geval niet gelijk ontzettend hoog, eerst wat meer balans vinden, maar een keer vandaag vroeg ik het blijkbaar iets te enthousiast en precies die zette mijn broer toch wel gaaf op de foto, dus die kan ik gewoon niet weglaten

Vandaag ook veel met volgen gedaan, dit ziet er wat onrustig uit omdat er net een hengst bij d'r is gezet om te dekken, het is mijn verzorgpony dus daar heb ik helaas niks over te zeggen, deze volgde ons dan een beetje en dat stond Chara niet zo aan, niet zo gek natuurlijk.
Wat Chara kan:
Volgen, ieder voetje op commando geven, jambette, achteruit, steigeren, nee schudden, op blok.
Nu ben ik ook een beginnetje aan het maken met de spagaat maar dit staat niet op de foto.
Op blok kan Chara gewoon erop 'stappen', maar ook er vlak voor parkeren en dan 'op' vragen, dan steigert ze er als het ware op, dit heeft ze zelf bedacht en doet ze heel beheerst, vind het erg knap van d'r dat ze steeds zo mooi met d'r voorbenen erop landt

Chara is dus mijn verzorgpony, ze is bijna 4 jaar oud en ik ken haar al vanaf d'r geboorte. En ik ben natuurlijk heel erg trots op d'r

Zoals je ziet werk ik ook het liefste helemaal los met d'r, dan kon ze zelf makkelijk aangeven wanneer ze geen zin meer had, en zichzelf goed verdedigen tegen het hengstje

De hoefsmid wordt als het goed is gebeld!
Oefenen met de spaanse pas, dit vindt ze nog erg moeilijk, het is vooral nog d'r benen hoog optillen en een beetje naar voren uitslaan.
Dit pak ik dan ook eens in de zoveel tijd mee omdat ze het erg lastig vindt

Volgen in draf (zweepje mee als 'afstandbepaler', en voor de zekerheid omdat ik niet goed wist wat het hengstje ging doen)

Terwijl ze op blok staat een rondje om d'r heen lopen, ze volgt me dan aandachtig met de oortjes maar wacht netjes

Een jambette waar ik heel blij mee ben!

Dit vindt ze ook lastig, maar ze strekt nu al mooi in haar 'maai', nu er naartoe werken dat ze dit moment gaat vasthouden!

Toen ging ik maar even voordoen wat ze moest doen, Chara denkt, mens wat bedoel je nou, ben je gek ofzo?

Ooh dat bedoel je!

En wat we blijkbaar ook kunnen, als ze op het blok staat eraf steigeren, dan draait ze in haar steigeren ietsjes waardoor ze er weer netjes naast staat. Slim ponytje is het ook, ze bood het allemaal zelf aan

Lekkere brokkies?

Achteruit

Weer even lekker belonen

En dan toch wel de stoerste foto van de middag! Zal dit alleen nog niet heel vaak gaan vragen om echt hoger te komen

Naast mij staat Fancy, moeder van Chara, ze ziet er inderdaad echt niet super uit, maar gelukkig hoeft zij dit jaar niet gedekt te worden omdat de eigenaren ook wel zien dat ze dat lichamelijk echt niet aankan nu. Tips om haar beter te laten verharen? Ik voer haar al slobber bij waar lijzaadolie doorheen zit als het goed is.

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden, alle tips zijn natuurlijk welkom.
Ik hoop ook snel eens wat te kunnen filmen als ik met d'r bezig ben