Middagje 'spelen' met Chara, inclusief nieuw kunstje!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Odette_

Middagje 'spelen' met Chara, inclusief nieuw kunstje!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-12 09:57

Sinds een weekje ben ik het vrijheidsdressuur weer aan het oppakken met Chara, en tijdens het spelen bood ze mij het steigeren aan toen ze overenthousiast op het blok sprong, dit ben ik gaan belonen en toen had ze het al heel snel door!
Vandaag was de 3de keer dat ik er mee oefende en dit gaat al ontzettend goed vind ik, voor zo'n korte tijd :)
Ik had eigenlijk altijd gezegd dat het nog wel heel lang zou duren voordat ik het steigeren ooit bij Chara zou willen aanleren.
Maar ze misbruikt het absoluut niet en richt het ook niet. Ik wil het eigenlijk nog zoveel mogelijk bij laag steigeren houden, in ieder geval niet gelijk ontzettend hoog, eerst wat meer balans vinden, maar een keer vandaag vroeg ik het blijkbaar iets te enthousiast en precies die zette mijn broer toch wel gaaf op de foto, dus die kan ik gewoon niet weglaten :P
Vandaag ook veel met volgen gedaan, dit ziet er wat onrustig uit omdat er net een hengst bij d'r is gezet om te dekken, het is mijn verzorgpony dus daar heb ik helaas niks over te zeggen, deze volgde ons dan een beetje en dat stond Chara niet zo aan, niet zo gek natuurlijk.

Wat Chara kan:
Volgen, ieder voetje op commando geven, jambette, achteruit, steigeren, nee schudden, op blok.
Nu ben ik ook een beginnetje aan het maken met de spagaat maar dit staat niet op de foto.
Op blok kan Chara gewoon erop 'stappen', maar ook er vlak voor parkeren en dan 'op' vragen, dan steigert ze er als het ware op, dit heeft ze zelf bedacht en doet ze heel beheerst, vind het erg knap van d'r dat ze steeds zo mooi met d'r voorbenen erop landt :)

Chara is dus mijn verzorgpony, ze is bijna 4 jaar oud en ik ken haar al vanaf d'r geboorte. En ik ben natuurlijk heel erg trots op d'r :D
Zoals je ziet werk ik ook het liefste helemaal los met d'r, dan kon ze zelf makkelijk aangeven wanneer ze geen zin meer had, en zichzelf goed verdedigen tegen het hengstje :=
De hoefsmid wordt als het goed is gebeld!

Oefenen met de spaanse pas, dit vindt ze nog erg moeilijk, het is vooral nog d'r benen hoog optillen en een beetje naar voren uitslaan.
Dit pak ik dan ook eens in de zoveel tijd mee omdat ze het erg lastig vindt :)
Afbeelding

Volgen in draf (zweepje mee als 'afstandbepaler', en voor de zekerheid omdat ik niet goed wist wat het hengstje ging doen)
Afbeelding

Terwijl ze op blok staat een rondje om d'r heen lopen, ze volgt me dan aandachtig met de oortjes maar wacht netjes :)
Afbeelding

Een jambette waar ik heel blij mee ben! :j Ik werk er nu naar toe met haar dit van 'een maai' naar strekken in de lucht te brengen :)
Dit vindt ze ook lastig, maar ze strekt nu al mooi in haar 'maai', nu er naartoe werken dat ze dit moment gaat vasthouden!
Afbeelding

Toen ging ik maar even voordoen wat ze moest doen, Chara denkt, mens wat bedoel je nou, ben je gek ofzo? :+
Afbeelding

Ooh dat bedoel je!
Afbeelding

En wat we blijkbaar ook kunnen, als ze op het blok staat eraf steigeren, dan draait ze in haar steigeren ietsjes waardoor ze er weer netjes naast staat. Slim ponytje is het ook, ze bood het allemaal zelf aan :)
Afbeelding

:)
Afbeelding

Lekkere brokkies? :9 En ja ik heb de brokkies in een leeg pringlesdoosje :') Ben opzoek naar een handig heuptasje oid.
Afbeelding

Afbeelding

Achteruit :)
Afbeelding

Weer even lekker belonen
Afbeelding

Afbeelding

En dan toch wel de stoerste foto van de middag! Zal dit alleen nog niet heel vaak gaan vragen om echt hoger te komen :)
Naast mij staat Fancy, moeder van Chara, ze ziet er inderdaad echt niet super uit, maar gelukkig hoeft zij dit jaar niet gedekt te worden omdat de eigenaren ook wel zien dat ze dat lichamelijk echt niet aankan nu. Tips om haar beter te laten verharen? Ik voer haar al slobber bij waar lijzaadolie doorheen zit als het goed is.
Afbeelding

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden, alle tips zijn natuurlijk welkom.
Ik hoop ook snel eens wat te kunnen filmen als ik met d'r bezig ben :)

Nirvaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 10:40

Knappe Chaar :) ik denk dat je prima weet waar je mee bezig bent.. Laatste foto is inderdaad heel gaaf... Maar ik vind de foto's op het blok ook heel leuk!

Nista_RX

Re: Middagje 'spelen' met Chara, inclusief nieuw kunstje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 11:31

Wat n prachtpaardje <3

Als je de jambette vraag, raad ik je aan om altijd met een zweep te werken. Als jij je paard bijvoorbeeld aan het poetsen ben en je raakt de plek van de jambette aan, heb je liever niet dat je paard tijdens het poetsen allemaal voetjes geeft. Leer m dat ie alleen een jambette mag doen als jij het commando geeft met de zweep, dit is een stuk handiger :) Verder ken jij je pony natuurlijk het beste, en als je vind dat jullie nu klaar zijn voor het steigeren houd ik je niet tegen. Wel vind ik het sowieso wat vroeg.

Jullie gaan lekker zo, mooi ontspannen, vooral op het blok vind ik erg leuk! :)

Odette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-12 12:14

Nista_RX, dankjewel! :)
Ze geeft gelukkig alleen de jambette met het commando er ook bij, maar ik had ook nog geen zweep, maar die heb ik gisteren gekocht en ben er mee begonnen dit met zweepcommando te doen zoals je ook op het blok ziet :)
Ik kan er ook inkomen dat je het wat vroeg vindt, maar ik pak eigenlijk altijd aan wat ze mij aanbied, dan leert zij het 't makkelijkst. Ik ga ook deze zomer meer andere dingen aanleren, zoals een spagaat, parkeren, kijken of flemen lukt, wat meer basis dus :)

Het blok is ook wel haar grote favoriet hoor :j Wel wil ik graag een eigen blok bouwen omdat deze boomstammen nooit ideaal recht zijn. Heeft iemand een bouwtekening/tips hoe ik dit kan bouwen? Of ergens kopen? :)

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 13:11

Ziet er echt super uit! Erg leuk! :)

Voor Fancy; Een furminator. Die dingen werken super! Het verwijdert de ondervacht, dus echt de pluizige en wollige haren. Is eigenlijk voor honden, maar tegenwoordig vind je er ook al voor paarden (coatbuster) Ik heb er eentje uit de Tom & co voor 17euro die ook super werkt :)

rhanasasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 13:15

Wat een ongeloofelijk schattig beestje! Jullie zijn leuk samen <3

Manon_vdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 15:09

ziet er goed uit, wat een leuke pony heb je ook!
haha dat pringle doosje! :')

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 17:06

Ziet er leuk uit Odette! Die laatste foto is echt gaaf!

Ik zie weer een reden om nog eens langs te komen O:)

lelberse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 15:51

Heele leuke pony! Heuptasjes zijn helemaal niet duur en kan je bijv. In de V&D zo kopen. Je kan je pony misschien ook leren buigen of de spagaat. Spaanse pas is ook heel erg leuk. Veel succes verder

Shirrlfl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 16:56

Wat een ontzettend leuke pony! Heuptasje kan je ook bij de action heel goedkoop kopen :D

_Sunday

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 16:59

Wat een mooie pony! Het ziet er goed uit :)

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 17:09

Dat ziet er goed en plezierig uit. Leuke pony ook. Het lijkt me dat je wel weet waar je mee bezig bent.

Wat betreft Fancy: heeft ze geen luizen? Ik vind ze eigenlijk allebei nog behoorlijk lang in het haar zitten voor de tijd van het jaar en luizen zijn daar vaak de oorzaak van. Kijk maar eens goed langs de manenkam en onder de maantop, en/of gebruik daar een luizenkam.

Odette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 22:25

Fancy zit inderdaad vrij lang in haar en laat dit gewoon niet los..
Luizen heb ik ook al vaker naar gekeken, niks kunnen vinden. Ze heeft wel last van veel roos/schilfertjes. Komt wel bij dat ze 19 is en een veulentje heeft gehad vorige maand en ze helaas ook niet in topconditie is.

Steigeren gaat nu perfect op commando met Chara, vaak nog erg laag (naja vaak, de keren dat ik het vraag doet ze het 9 van de 10 keer laag) maar dat vind ik absoluut niet erg :)

Hitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 10:42

Ziet er leuk uit, schattig beestje! <3 Steigeren lijkt ook mij wat vroeg, maar aangezien jullie volgens mij gewoon lekker ontspannen werken lijkt het me geen groot probleem :)

Ukkie65

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 18:49

Leuk! :D

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 18:58

Ziet er leuk uit !

Voor een leuk zakje voor de snoepjes kan je gewoon zo'n beloningszakje voor de hond nemen!
Kijk eens hier :

http://www.agradi.nl/dierbenodigdheden/ ... 037451/396

Kan je nog makkelijk aan je broek hangen ook ;)
Staan er nog meer op hoor, heb er gewoon even 1 gepakt ;)

Joey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 10:13

Hardstikke leuk diertje is het, ze werkt ook goed mee volgensmij :j
Ik ga helemaal mee met de tips van Nista_RX :)

Odette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-12 11:41

Ze werkt inderdaad heel fijn mee, ze mag ook zelf kiezen om eventjes wat anders te doen tussendoor, maar alleen al als je richting het blok loopt komt ze er heel snel aanzetten, dat is toch echt wel haar favoriete ding :j
Ik heb nu een fijn heuptasje en het begin van de spagaat is ook gemaakt, ik zet haar voetjes nog wel naar voren met mijn handen, maar eerst ging ze als ik dat wilde doet heel enthousiast de jambette doen, maar ze snapt nu dat dat niet nodig is of ze houdt er na 1 keer mee op :D

Ook is ze van de week mee geweest naar een rijbak, hier heb ik haar voor het eerst laten vrijspringen (heb mezelf kapot gerend, want ik rende vooruit en dan volgde zij over de hindernis :P ).
En op dit moment ben ik op zoek naar een goed kaptoom omdat ik met haar wil kijken of we kunnen gaan langelijnen!