Ferro (friesXgelder) zet weer een stap in de goede richting!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

EllaBellaah

Ferro (friesXgelder) zet weer een stap in de goede richting!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 22:06

Hoihoi :wave:

Gisteren en vandaag heb ik weer eens wat foto's gemaakt van Ferro :) Vandaag heb ik hem gelongeerd tegelijkertijd poging gedaan tot filmen, ik vind dat dat nog best gelukt is haha.
Even een paspoortje van Ferro:
* 11-03-2008 wat hem nu dus 4 jaar maakt
* Fries X gelder
* Sinds juli 2011 van mij
* Tot februari alleen maar grondwerk gedaan, los longeren, basis dingen leren zoals netjes meelopen, af en toe vrijspringen of balkjes lopen en ga zo maar door
* Sinds februari zijn we begonnen met het inrijden, ik krijg hier super fijne hulp bij en elke week hebben we samen les. Inmiddels kunnen we gewoon rustig opstijgen en een rondje stappen. Als hij dit goed doorheeft gaat het echte werk beginnen!

1. Oehhh riep je mij???
Afbeelding

2. Hoi baas :D
Afbeelding

3. Sjokkerdesjok :+
http://www.youtube.com/watch?v=_DnkG3KP ... ZC3yYKnKM=

4. Gisteren ging hij toch iets minder enthousiast mee :')
Afbeelding

5. Ja dááááagghh!
Afbeelding

6. Ohja, hij wilde nog even heel graag zijn stal showen!
Afbeelding

7. Met z'n mooie luikje :)
Afbeelding

Maargoed, nu even over op het longeren. Sinds februari zijn we dus ook begonnen met het echte longeren, in het begin werd hij al heel snel echt enorm gespannen, voor de liefhebber heb ik daar ook nog wel een foto van :') Hij was toen ik hem net had sowieso gespannen in zijn hele lijf en een stresskip, nu is het duidelijk te zien dat hij wel ontspant qua gedrag, maar laat zijn hals nog niet helemaal vallen zoals ik het graag zou willen zien. Vandaag weer eens met bijzet gelongeerd en hij moest in het begin even diep nadenken hoe je nou ook nog kan lopen. Op de filmpjes is te zien dat hij het ene moment braaf ontspant en het andere moment weer wat meer er uit probeert te komen. De activiteit is niet heel denderend, maar ik was nu al lang blij met de momenten waar hij wat ontspande, zodra hij dit truucje doorkrijgt zullen we ook meer gaan werken aan de activiteit van achteren. Al met al vind ik dat hij echt al heel erg vooruit gegaan is sinds ik hem heb, hij heeft al heel wat stappen in de juiste richting gezet en hopelijk blijven we nog lang in deze stijgende lijn :D!

Goed, hier nu even de foto's en filmpjes. (staan niet op goede volgorde trouwens)

8. Op de rechter hand, zijn moeilijke kant.
http://www.youtube.com/watch?v=wgrzsgTG ... 6OxGmyxbU=

9. In dit filmpje zijn duidelijk te verschillende momenten van opkroppen en ontspannen te zien. Het wisselt zich nu heel erg af, maar ben al lang blij met de momenten dat hij wel netjes naar beneden komt. Ohja, hij reageerde niet zo vlot meer als ik draf zei, heb de afgelopen tijd hier veel op geoefend, maar was nu toch even te lastig.
http://www.youtube.com/watch?v=Xh8rUO8M ... PNGluIR4o=

10. Begin van het longeren, hij is duidelijk nog opzoek naar de goede houding en weet niet zo goed wat hij moet doen.
http://www.youtube.com/watch?v=q1lU5ymP ... 6c1zIhsPA=

Nog even wat fotootjes :)
11. Beetje vreemd draf moment, maar in mijn ogen wel een fijne hoofd-hals houging
Afbeelding

12. Stapperdestap, hij begon het truucje door te krijgen
Afbeelding

13. Hier wat strak in de hals, maar wel ontspannen
Afbeelding

14. Op het eind nog even uitlopen zonder bijzet en singel, Ferro vond het niet zo nodig meer om op te letten geloof ik :+
http://www.youtube.com/watch?v=xMsixsDl ... lSw5e4OVs=

15. Naar z'n vriendjes in de wei kijken
Afbeelding

16. Toch wel een beetje moe :(:)
Afbeelding

Al met al vind ik dat hij zich al veel beter kan ontspannen aan de longeerlijn dan een aantal weken terug. Het mag natuurlijk allemaal nog veel beter, maar elk klein stapje in de goede richting is super! We zullen de komende tijd meer gaan oefenen hiermee zodat hij zijn hals wat langer kan laten zakken zonder dat hij tussendoor er nog uit wil komen. Ook gaan we binnenkort met een les beginnen met dubbele longe, ik wil hier niet zelf mee aan gaan klooien als hij het niet kent, dus dat komt straks vanzelf wel :)
Ik krijg graag tips van jullie, maar houd er rekening mee dat hij dit nog niet veel gedaan heeft :j

Groetjes Ella

Edit: voor de mods, ik weet niet zeker of het hier goed staat aangezien er ook heel veel 'gewone' foto's tussen staan, als hij toch niet goed staat merk ik het vanzelf wel dat hij verplaatst wordt :)

JustSmile

Re: Ferro (friesXgelder) zet weer een stap in de goede richting!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 22:12

Leuk Ella! Je ziet echt wel dat jullie flink vooruit gegaan zijn!! Hopelijk kun je dr snel ook lekker mee aan de gang onder het zadel!

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 22:23

Leuke foto's Ella!

Mooie stal heeft ie ook.
Het longeren gaat jullie goed af of niet? Ziet er netjes uit in ieder geval :)

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 22:40

Thanks Marlous! Ik zal iig kijken of ik de camera mee kan nemen als we weer les hebben, het zal dan nog niet heel denderend zijn, maar geeft toch een beeld :)

Dankje Tamara :) Ja het longeren gaat steeds beter! Zeker gezien het feit dat hij net 3 maanden geleden pas fatsoenlijk aan de longeerlijn kon lopen en ik nu met één hand kan longeren en tegelijker tijd kan filmen :+

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 22:44

Wauw Ella, jullie zijn echt heel erg vooruit gegaan!! Lekker zo doorgaan met de lessen en hopelijk kan je binnenkort lekker met hem aan het rijden! Dan wordt die ook wat sterker enzo van achteren. Vind hem nu nog wat stijl van achter en hij stuwt wat, maar het ziet er zeker al veeeel beter uit als eerst!!

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 22:50

Bedankt Lin! Ja hij loopt achter nog niet helemaal lekker, staat ook uitgelegd in de OP waarom dat zo is. Hij begint er van achter steeds beter onder te komen, maar doordat hij nu weer iets heeft wat dan weer lastig is deed hij dat niet zo goed meer. Vind ik nu ook niet zo erg, pas als hij ontspannen kan lopen aan de bijzet gaan we ook weer aan de activiteit werken. Ik merk inderdaad dat hij wat begint te stuwen op het moment dat hij dingen lastig vindt, zal ook wel beter worden als we zo door blijven gaan omdat de achterhand vanzelf sterker wordt als hij wat meer gaat zakken :)

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 09:06

Er zit mooie verbetering in Ella!
En Ferro blijft een geweldig leuk beest. <3

colthof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 09:15

zeker een stap in de goede richting, ik vind het er ontspannen uitzien. leuk paard

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 09:23

Ik zou de bijzet er nog even af laten en alleen gaan oefen met tempo-wisselingen, zodat hij veel aktiever wordt aan de longe. En dan niet alleen wisselen tussen de gangen, maar vooral binnen de gangen. Ga oefenen met de netnietjes. Van draf 'net niet' in stap, via een aktieve draf naar een draf 'netniet' in galop en weer terug. Zelfde in stap, van 'net niet' stoppen, tot 'net niet' draf en alles daartussen. Maak er één grote afwisseling van tot hij mega scherp aan je longeerhulp staat.
Pas dan, als hij lekker aktief is en jij hem precies zo hard (of zo zacht) kunt laten lopen als jij wilt, dan zou ik weer eens een bijzet eraan zetten.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 09:29

Ella lekker zo door gaan ziet er leuk uit! Benieuwd naar je volgende topics over ferro!! En heerlijk dat je zo rustig aan doet!

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-12 12:04

amy en colthof, bedankt!

@Amaris: Bedankt voor je tips, zoals ook al uitgelegt staat gaat alles wat jij hier beschrijft in principe goed, behalve zijn hoofdhalshouding die hij lekker houdt zoals hij het fijn vindt. De aktiviteit is er zeker wel en hij reageert ook goed op mijn hulpen, maar merkte gisteren inderdaad dat dat allemaal wat vertraagder ging dan normaal. Galop doe ik nog niet heel veel met hem, telkens maar een paar rondjes op beide kanten, zijn achterhand is nu nog niet sterk genoeg om dat langere stukken te kunnen (dan merk ik wel het friezige in hem). Heb al een aantal keer balkjes met hem gelopen tijdens het longeren waarbij hij dus beter mee moet komen met zijn achterhand wat ook erg goed gaat.

Hee Lisanne! Leuk jou eens te zien in mijn topic haha! Mijn volgende topic zal een rij-itp worden hoor :P Hoop ik... :o Hoe gaat het met jouw jonkie?

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 14:27

@ ella, met diana gaat het goed wel heel erg aan het puberen nu. En ze is vandaag officieel 4 dus wordt flink verwend hihi!