Welsh Nanci aan de longe met elastiek

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SANEX

Welsh Nanci aan de longe met elastiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 22:43

Nanci (with her fat pensie :-P) loopt met enige regelmaat aan de longe inmiddels. Ik heb haar in December gekocht nadat ze heel lang stil had gestaan, en helaas niet de luxe van een binnenbak dus in de winter was het een beetje aankwakkelen, nu de bak weer droog is en de dagen langer worden kunnen we los.
Ik wissel het longeren vaak af, met bijzet, dubbele longe, met tuig etc. De bedoeling is ook dat ze weer voor de wagen komt maar omdat ze zo lang niks heeft gedaan ben ik haar eerst weer wat fatsoen en routine aan het bijbrengen want dat miste ze behoorlijk.

Vandaag werd het weer een rondje met elastiek, ze pakte het netjes op maar was wel weer lekker wakker, zeker bij de galop, dat is nog niet haar favoriet aan de longe.
Foto's zijn helaas niet van allerbeste kwaliteit, kon het niet helemaal eens worden met de instellingen van mijn camera.

Eerst even losjes instappen, Nanci hobbelt als een slome kameel in de rondte
Afbeelding

Even drafje om de spiertjes los te maken
Afbeelding

Zo zien we het graag toch ? Laag rond en diep ? }:0
Afbeelding

Jep we zijn wakker!
Afbeelding

Bijgezet met het elastiek
Afbeelding

Drafje
Afbeelding

Foei, gebruik maken van de situatie, baasje camera en longeerlijn in de handen, kan ik mooi afsnijden!
Afbeelding

Afbeelding

Tsja en dit noemen ze ook wel eens protest... in de galop moet onze van origine engelse Mylady nog wel eens laten weten dat ze niet van het rondje hobbelen gediend is
Afbeelding

Rechtsom weer even rustig beginnen
Afbeelding

Mooi beheerst drafje
Afbeelding

Hey ik zie de buurvrouw! Bye bye concentratie
Afbeelding

Ohja ik was aant werk
Afbeelding

Stretchen!
Afbeelding

En klaar!
Afbeelding

Nog even uitstappen in dezelfde slome hobbel als het begin
Afbeelding

Zomaar een middagje longewerk. Valt nog aan te verbeteren, ze mag meer ontspannen zijn, maar het gaat al steeds beter. de galop is nog ronduit bagger maar dat komt allemaal wel. Het is een hittepetitje maar ze weet wel steeds beter wat ik van haar verwacht en daardoor wordt ze ook makkelijker/rustiger

Anoniem

Re: Welsh Nanci aan de longe met elastiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 23:43

hangt de longe nu nog vast aan de longeersingel of zie ik verkeerd? zo ja, dat heb ik nog nooit gezien?

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 23:46

wel hoor, kun je je pony/paard wat stelling meegeven (mits je hem goed gebruikt)...maar dat ged voor alles met longeren,

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 23:51

Stelling? Je bedoelt naar binnen trekken? Ik snap dat echt niet, je hebt dan totaal geen tegenhanger of begrenzing van de andere kant? Dus waar zit die stelling dan precies in? Verder wel een plaatje van een pony :)

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 08:50

Ik heb inderdaad de lijn door het bit naar de longeersingel toe. Niet om stelling te verkrijgen want dat doe ik wel met de bijzet, maar omdat ik dit vriendelijker vind dan een vastgeklemde lijn onder haar kin door. Ze heeft een enkelgebroken bit in, als ik de lijn door het bit naar andere kant bit doe krijg je een notenkrakerseffect op de lagen en het bit prikt in het verhemelte. Over het hoofd achter de oren langs doe ik ook wel eens maar merk bij Nanci dat ze dit het prettigste vindt. Ik geef haar de ruimte die ze nodig heeft of mag hebben van mij en op die manier 'loopt' ze vanzelf ertegenaan als ze tever naar buiten gaat, alleen dan ervaart ze een druk op het bit waardoor ze weer naar binnen zal gaan. Wanneer ze op haar plek loopt zit er geen of nauwelijks druk op het bit vanaf mijn longeerlijn, maar puur alleen vanaf de bijzet. Dat vind ik veel prettiger werken en over het algemeen vind ik de paarden en pony's die ik zo longeer ook rustiger met het hoofd/hals

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 08:56

Als je hem door de binnenste haalt en aan de buitenste vast maakt heb je ook geen notenkraker effect :)
Super schattig pony'tje!

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 09:34

Denk dat je met een pessoatuig een hoop kunt behalen bij deze leuke poown. En anders kun je veel oefenen op tempo. Hard rennen zonder balans geeft veel onnodige spanning. Wat goed helpt is schakelen, stap, draf, langzaam draven, middendraf, stap etc. Ennnn balkjes lopen is erg leuk en goed voor ze!
Wel een mooie pony zeg, die hoeft zich niet te schamen voor de spiegel :D

Wat betreft het bit, in principe longeer je niet met bit maar met een kaptoom, Een bit zoals je gemerkt hebt is niet helemaal ideaal en bovendien krijg je snel ongewenste effecten. (hard in de mond, hekel aan het bit, tegen het bit). Het kan wel zodra je een longeerlijn over het hoofd heen haalt (dan hangt het gewicht van de lijn niet constant aan het bit), en als je het paard netjes en strak luistert naar commando's en lichaamstaal (dus eigenlijk geen gebruik van bit).
Op een bit mag je ook niet tegen gaan hangen bij stout gedrag, met een kaptoom hoef je niet eens tegen te hangen, je hebt veel meer te zeggen.

Maar belangrijk is dus tempo, als je deze vrij rustig laat draven, ga je vrij snel een wat prettiger beeld zien, wat meer gedragen en daardoor een wat langer en rustiger zweefmoment.