vijfde grondwerk sessie met Olivia

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

haf_sjakie

vijfde grondwerk sessie met Olivia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 20:49

Hoewel ik niet helemaal tevrede ben, veel zelf-kritiek heb op mijn handelen, wil ik dit filmpje hier toch weer plaatsen.
Sessie 3 en 4 staan niet op film, helaas, want over de 4e keer ben ik eigenlijk het tevredenste. Juist doordat we niet gefilmt werden had ik meer rust in mijn hoofd, en kon ik Olivia dus ook tussen de oefeningen door meer rust geven. We hadden ook de rust om de porcupine game rustig te spelen, maar vooral om te genieten van elkaar :)

Maar deze sessie ging ook echt niet slecht vooral wanneer je hem vergelijkt met onze eerste keer, een week geleden.
Dan ben ik echt ape-trots op olivia en hebben we een hoop progressie gemaakt deze week :o

De porcupine staat er niet op, sessie 3 en 4 heb ik deze wel uitgebreid gespeeld, had ik hier de rust voor. En die zal ik in de toekomst ook zeer zeker blijven oefenen. Ik snap wel degelijk het nut van deze game, en vind hem zelf ook zeer belangrijk :)

Ik hoop niet dat jullie het zat worden, 3 filmpjes van ons in 1 week, maar omdat ik tot nu toe erg leuke en vooral ook nuttige feedback heb gehad heb ik het idee dat ook dit filmpje nog wel gewaardeerd wordt. Dit is voorlopig wel even de laatste denk ik, dan kan ik in alle rust (zonder camera) me de komende tijd alleen maar olivia focussen.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 21:49

*\o/* Hehe!!
Ik zie échte rust! +:)+
Goed bezig meis!!!

Klein tippie: wijs in de circling ook met je navel en je eigen focus in de richting waar Olivia naar toe moet.
Als je dit met mijn paard zou doen, zou hij je een perfecte sideways geven :')

MaritB

Re: vijfde grondwerk sessie met Olivia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 23:02

Veel beter al :)

Ik wil je nog een tip geven.

Laat je paard het ook echt even verwerken. Je vraagt iets, zij geeft antwoord. Je gaat netjes neutraal staan en vraagt dan direct weer wat anders.

Wacht even op het kauwen en likken en ga dan weer verder :)

Verder is het beter :)

Bumblehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 10:36

+:)+

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 22:32

Let op je timing van vraag mbt de voeten van het paard in de driving game. Wacht met je volgende vraag op de aandacht van Olivia, in plaats van deze af te dwingen door de volgende vraag alvast te stellen.

Mag ik vragen waarom je hand zo hoog zit in de send? En waarom je een driving op de circle vraagt ipv een circling?

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 14:28

Geen tijd om vragen te beantwoorden?

haf_sjakie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-12 19:05

@puchje, tnx voor het tipje. Ik zal erop proberen te letten.

@maritje, daar heb je helemaal gelijk in, ik moet olivia meer tijd geven tussen de oefeningen door.

@wicky, bij 2.37 wacht ik wel netjes op de aandacht van olivia, dan heeft ze jeuk. Wanneer er paarden langs de wei komen en haar aandacht daar naar toe gaat, vind ik het haar verantwoording om op mij te letten en daarom ga ik door met inzetten van mijn fases. Natuurlijk is er ook iets te zeggen om te wachten met de volgende fase in te zetten voor dat ik haar aandacht krijg, maar dat is een keuze die ik op dat moment maak. Dus ik kijk naar de situatie en probeer zo goed mogelijk daarop te handelen.

Hand zo hoog op de circel is een verkeerd aanwensel, ik probeer zo duidelijk mogelijk te zijn naar olivia toe, maar mijn hand zo hoog maakt het natuurlijk alleen maar onduidelijker voor haar.
Kun je dat van die driving op de cirkel even toelichten met bijvoorbeeld een tijd op het filmpje wanneer ik dat doe. Dan kan ik aan de hand daarvan mijn handelen proberen toe te lichten.

haf_sjakie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-12 20:27

kan het gewoon niet laten om te plaatsen, spontaan stukje gefilmt, eerste keer figure 8.
Wat ben ik weer trots :o

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 23:40

Volgens mij draai je mee op de cirkels, zodat je geen allow-fase hebt. Je geeft haar daar niet de kans haar verantwoordelijkheid (maintain gait) te nemen, want je blijft meedraaien. Dus geen circling game, maar een driving game op de cirkel.

Ik zou in het aanleren wachten op aandacht. Pas dan kan je licht in je fases blijven, nu zit je al door fase 1 heen om aandacht te krijgen.

haf_sjakie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-12 09:03

@wicky, bedankt voor de tips, ik zal de circling game eens echt gaan proberen nu.
en met het aanleren van een oefening heb je inderdaad gelijk dat ik moet wachten op aandacht omdat ik inderdaad anders al zo door mijn fase 1 (en 2) heen ben, zo had ik het nog niet bekeken, bedankt!

haf_sjakie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-12 17:01

Ik had het eigenlijk gister al op de planning staan, maar omdat ik vergeten was om paaltjes en een draad mee te nemen kon ik de wei niet afzetten. Bij gebrek aan een bak helaas is dat soms wel handig.
Vandaag wel paaltjes en draad mee en een soort bakje afgezet om voor het eerst freestyle te gaan rijden, follow the rail.

Eerst online even wat gespeeld, dat ging prima, vooral porcupine, figure 8 en stick to me even gedaan. We krijgen echt steeds meer feeling samen en dat is natuurlijk heerlijk om te voelen :-)

Daarna erop geklomen, eerst porcupine game op het halster gedaan, ging nog niet vlot, maar ging wel. Toen porcupine op de achterhand gedaan, die ging prima. Maar toen de voorhand..., Olivia draaide vooral haar achterhand weg, daar ben ik toen snel mee gestopt dit moeten we denk eerst op de grond nog beter krijgen.

Afbeelding

Daarna follow the rail, de go en ho zitten er al redelijk goed op, en zijn ook redelijk gelijk verdeeld, dat was fijn om gelijk al te merken. Olivia bleef ook grotendeels uit haar zelf langs de omheining lopen, daar hoefde ik weinig aan bij te sturen. Stap, draf, stop en achteruit eigenlijk ging alles zo goed, dat ik zelfs nog een klein galopje heb geprobeerd

Afbeelding

Afbeelding
Tempo terug

Afbeelding
galopje

Afbeelding

Alles kan nog zoveel lichter, beter, fijner, maar voor een eerste keer freestyle rijden was ik zo ontzettend tevrede over Olief loveyou

Daarna snel afgestapt en samen hebben we nog even wat het zonnetje genoten :-)

Afbeelding