Roosje weer eens aan de lange teugel

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Roosje weer eens aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 16:42

Roos is in mijn enthousiasme t/m het Midden2 op shetland wedstrijden uitgebracht. Ook met nette punten.
Onze trainen laten te wensen over, ik denk dat ik gemiddeld 1 of 2x per maand met haar aan de lange teugel werk. Verder loopt ze wel onder het zadel, voor de wagen en aan de dubbele longe. Het is dus niet dat ik haar 1 of 2x in de maand uit het land trek voor een training.

Ik was al even bezig toen mijn zusje thuis kwam en mij wel wou filmen.
Er kan echt nog een hoop verbetert worden. Als menner loop ik nu een beetje vast in de zijgangen. Heb wel een beetje een manege-basis wat zijgangen betreft, maar daar houd het echt wel bij op.

ukkiepuk

Re: Roosje weer eens aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 16:47

Damn wat ziet Roos er goed uit :oo Die heb je mooi op gewicht Cis!!

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 16:49

Roosje ziet er goed uit zeg! Ik vind dat ze er netjes bij loopt zo.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 17:01

knappe pown :D

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 17:07

Ziet er goed uit hoor!

Je zegt dat je vastloopt op de zijgangen, wat bedoel je precies? Dat je niet weet hoe je het haar moet aanleren? Of weet je niet precies welke hulpen erbij komen kijken?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 18:36

Vooral of ze correct uitgevoerd worden. Het oplossen van het over de buitenschouder weg lopen in het wijken (ohz lukt dat wel, maar aan de lange teugel een stuk lastiger). En hoe verder? Hoe van over het diagonaal wijken een appuyement maken, hoe van een schouder buiten een travers(?).

Dit wat ik nu doe gaat aardig, mag wat mooier nagevelijk blijven hier en daar. En vooral niet sterk laten worden. Als ik niet uit kijk durft ze wel eens door mijn hand heen te lopen.

Princeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 20:04

Oooh wat leuk zeg!! Roosje ziet er idd goed uit, mooi op gewicht! :)
Het begint echt te kriebelen bij me om met mijn paard ook weer te beginnen. Moet eerst wachten tot 'r veulen d'r is en dan natuurlijk nog ff rust gunnen voor ik weer aan het werk kan...

Heb maar alvast nieuwe teugels besteld (de huidige zijn veel te lang)

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 20:44

Dennis schreef:
Vooral of ze correct uitgevoerd worden. Het oplossen van het over de buitenschouder weg lopen in het wijken (ohz lukt dat wel, maar aan de lange teugel een stuk lastiger). En hoe verder? Hoe van over het diagonaal wijken een appuyement maken, hoe van een schouder buiten een travers(?).

Dit wat ik nu doe gaat aardig, mag wat mooier nagevelijk blijven hier en daar. En vooral niet sterk laten worden. Als ik niet uit kijk durft ze wel eens door mijn hand heen te lopen.

Ze ziet er netjes uit zeg :D Wijken is een kwestie van opsluiten vanuit de buitenteugel. Het is niet nodig haar zover te laten scharen. Ik weet dat opsluiten vanuit de buitenteugel lastig is aan de lange teugel, maar los t dan op door 1 pas opzij 2 passen vooruit enzovoort. Op die manier moet je haar continu weer rechtstellen waardoor ze veel minder makkelijk wegvalt over de buiten schouder. Appuyement zal ik nog niet eens aan denken als ik jou was. Zorg eerst dat ze balans en kracht ontwikkeld in t wijken. Je kan het beste appuyeren vanuit een juiste travers. Zodra ze de schouderbinnewaarts correct en in balans uit kan voeren is travers een kwestie van juiste inzet vanuit een hoek en 'opsluiten'.
Zou zelf wat mee ruimte willen zien in draf en bij t aandraven ook aandraven en niet 'erin rennen'. De nagefeelijkheid zal ik me niet zo druk om maken. Kwestie van goed van achter naar voren rijden dan komt dat koppie vanzelf.

Succes! Snel weer filmpjes plaatsen :D

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 22:38

Het ziet er heel fijn uit en je bent een stuk verder dan ik ooit ben gekomen. Maar wilde toch piepklein dingetje opmerken, of eigenlijk vragen. Het lijkt op de filmpjes alsof ze ietsje buitenstelling heeft?? Je gaat rechtsom en daarbij kijkt ze ietsjes naar links, LIJKT me. Weet niet of ik dit goed zie! In de wendingen de AC-lijn op, is het voor mij het meest zichtbaar,

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 09:01

Ze is van nature links gebogen, dus moet er altijd voor waken dat ze niet te scheef word. Veel oefeningen beide kanten op doen helpt zeker. Die natuurlijke scheefheid zo recht mogelijk krijgen is volgens mij iets waar je een heel paarden leven aan moet deken. Sommige zijn echt net een banaan als je er mee begin als jonkie, andere een stuk minder, maar de meeste vallen toch terug in hun scheefheid als je even niet oplet.

Ik ga aan het wijken werken, tip van paar pasjes opzij, paar pasjes recht, paar pasjes op zij kan ik wat mee. Als menner krijg je in de les zo'n tip niet mee ;).

Als ik haar scherper aan laat draven probeert ze door mijn hand te lopen omdat ze dan flink voorwaarts wil draven, dus iets kalmer vind ik op dit moment minder erg.
Ruimte in haar passen, tja, het is absoluut geen bewegings wonder, misschien ooit als ze weer sterker word.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 09:25

Roos ziet er echt super uit zeg! Geschoren kleurtje staat r ook goed :D

Meeste tips voor de zijgangen zijn wel gegeven denk ik :j voor wat betreft de 'scheefheid' en het inbuigen, misschien kun je nog wat meer afwisseling aanbrengen in de hoofd/halshouding. Dus ook wat meer voorwaarts neerwaarts laten lopen (zonder natuurlijk de achterhand te verliezen), terwijl je voltes e.d. maakt. Mijn ervaring is dat ze dan meer vanuit de rug gaan lopen, kaak meer loslaten (Roos is er volgens mij wel eentje van: kiezen op elkaar en rennen maar :Y) ) en je ze dus fijner in kunt stellen en in het lijf kunt laten buigen. Ook krijg je dan meer lengte in de passen. En door het af te wisselen met wat hoger instellen, train je daar ook de rugspier en bilspieren weer mee.

Ollie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 09:28

Wat een knappe Roos en een heerlijk gezicht hoe jullie zo lekker aan het werk zijn :j +:)+

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 09:43

knappe pony zeg! <3
Ziet er goed uit! :)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 10:09

Eliine schreef:
(Roos is er volgens mij wel eentje van: kiezen op elkaar en rennen maar :Y) )

Hoe kom je daar nu bij? O:)
Als ik haar wat meer ruimte geef valt haar hoofd er meteen bijna af. Tussenweg is lastig aan de lange teugel (voor de wagen kan ik haar wel overal instellen)

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 10:12

Misschien dat je dat dan in eerste instantie meer voor de wagen en aan de dubbele longe mee kan pakken :j En dan stukje bij beetje ook aan de LT. Doe je eerst een paar passen en dan hup meteen weer achterhand eronder. Ik heb ook zo'n duikboot gehad hoor :D Aan de longe kun je ze net wat makkelijker weer eraan krijgen. Zal voor de wagen ook wel opgaan :j

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 10:27

Achterbeen blijft er wel aardig onder hoor, maar een tussenweg kwa waar ik haar ingesteld wil hebben is lastig. Of hoog, of met haar neus op de grond.
Aan de dubbele longe en voor de wagen pak ik het al wel mee en lukt het ook wel. Maar aan de lange teugel lijkt het nog nergens naar.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 21:41

Wat is ze netjes op gewicht en leuk geschoren :D Ook zo'n leuke poedel!

Pony loopt al heel keurig met op sommige momentjes ook al een fijne aanleuning, zie ook op de meeste momenten een hele fijne lossige verbinding (maar nog wel contact). Wat ik wel mis is lengtebuiging, voor mijn gevoel gaat alles onwijs recht, in de bochten is er nauwelijks tot geen lengte buiging wat je echt gaat tegenkomen in de zijgangen (juist). Wat ook een puntje is, ze is duidelijk nog niet klaar voor de galop, je krijgt nu een gehuppel en gespring en geen galop waarbij daadwerkelijk iets gebeurd in haar lijf.. Wat jammer is! Prima galopje om het aan te leren (dat aanspringen in dit tempo aan de lange teugel) maar niet iets wat je te vaak moet oefenen imo. Stap je ook veel? Beste krachttraining! Veeeeel stappen, en je kunt prima al wat verder gaan in stap (travers etc.), lekker gaan oefenen en uitproberen, beste manier!

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 21:44

Leuke pony hoor, ziet er goed uit, maar heb er ook niet zo veel verstand van :-)

Smickey2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 00:34

wat is die gaaf geschoren zeg!!!
heb van lange teugelen helemaal niks geen verstand dus ik hou 't gewoon op: superleuk om roos zo aan het werk te zien! Als ik me niet vergis is roos toch jouw pony die vorig jaar ook zo bevangen stond???

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-12 09:30

Roos kent haar hele leve al geen enkele lengtebuiging :+. Oke, geen enkele, een heel klein beetje. Dat is dus iets waar we altijd mee bezig zijn.

Roos was idd vorig jaar augustus bevangen, maar gaat als een trein.
Ze is nu wel netjes op gewicht, heeft alleen nog rare vethopen hier en daar.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 09:44

Maar ik zie het niet in de training, wat doe je er aan dan en hoe komt het dat ze het niet ''kent''?

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 10:41

Lengtebuiging is een kwestie van goede training. Deze pony zou ik veel voltes, slangenvoltes en achten mee maken. Ieder paard /pony is natuurlijk scheef maar daar kun je aan werken en dat is nou het leuke van werken aan de lange teugel. Je kunt gewoon veel oefeningen doen. In de voltes en ook de hoeken zou ik met deze pony de binnenhand meer opzij doen on stelling te vragen en op het moment dat de pony goed buigt dan weer nageven met je binnenhand. De buitenhand iets meer op de buitenkant plaatsen zodat je evt. kunt voorkomen dat de pony uitzwaait.En daardoor zal de pony ook meer nageeflijk worden.
En als dat goed voor elkaar is dan beginnen met zijgangen, heb je daar geen ervaring in dan zou ik instructie daarvoor vragen.
Galopwerk ziet er op zich niet zo verkeerd uit maar zorg dat je contact houd met de mond van het paard. Want nu laat je hem heel veel los maar na een paar galopsprongen valt de pony eruit en dat is zonde.
Heel veel succes jullie zijn een leuke combinatie. En ik denk wel dat jullie met de juiste begeleiding veel verder kunnen komen en dat de zijgangen dan echt geen probleem is.

Nymphe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 12:17

Stoere pony zeg! Die scheerbeurt staat haar heel leuk!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-12 14:36

Het is van nature een stugge prop. Ook met spelen in het land is ze weinig lenig. Ze word regelmatig gecontroleerd door een osteopaat, het is dus geen lichamelijk probleem, maar echt een gebrek aan aanleg hiervoor. Betekend niet dat ze het helemaal niet kan, maar ze heeft er enorm veel moeite mee.
Voor de wagen toont ze net voldoende buiging in de proeven, maar het heeft nooit overgehouden.

Ik vraag met mijn binnenhand, hou mijn buitenhand er voorzichtig aan (zodat ze niet meteen naar binnen valt) en leg mijn zweep op de plek van mijn been. Voor de wagen vraag ik het ook zo. Daarbij rij ik bijna geen enkele rechte lijn, maar ben ik steeds aan het draaien, inbuigen en omstellen.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 17:55

Maar wat ik op de filmpjes zie is wel buiging, maar geen lengte buiging.. En ik zie jou ook niks vragen betreft lengte buiging want je laat haar telkens in haar eigen houdinkje door lopen, dan een stapje terug en de draf (en galop zeker) even op een lager pitje..