Voetjes geven (film)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ympi

Voetjes geven (film)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 17:30

Zoals de titel al zegt... Voetjes geven <3

We zijn nog niet zo lang bezig, dit was de derde keer voetjes geven. Ze kan ook flehmen en netjes achteruitstappen. Ik had haar misschien eerst moeten leren stilstaan want voetjes geven als ze los staat lukt niet, dan gaat ze achteruit, werkpuntje dus :j
Tips zijn zeer zeker welkom!

NikkivanOlst

Re: Voetjes geven (film)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 17:50

Ik vind je timing met de clicker ERG goed!
Probeer het nu te gaan shapen naar langer omhoog houden, dus het clicksignaal iets uitstellen :)

Vind het ook goed hoe je met het 'kijk eens ik kan een kunstje' gedrag omgaat. Gewoon rustig negeren en nee zeggen :)
Ga zo door :D

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 20:05

@ VisbreTeam: dat is echt mooi compliment dat je vindt dat ik goed time met clickeren... Twijfelde daar zelf aan!

Dat "kijk eens wat ik kan" leek me niet op zijn plaats, straffen ook niet dus ging ik voor negeren = uitdoven van gedrag. Voordeel van een basis psychologie op school zeker! Ze moet gewoon nog leren wanneer het wel en niet moet.

Langer omhoog houden ga ik inderdaad nu aan werken. Lijkt me moeilijker om dan de juiste timing met de clicker te hebben, best gewoon seconde per seconde werken zeker?

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 20:12

Je vraagt om het voetje, zet héél even door en pas na de click mag er afgebroken gaan worden :)
Waarschijnlijk zal ze het snel genoeg door hebben dat de click word uitgebreid en dat het pas goed genoeg is NA de click en daarna afgesloten mag worden :)

Ik vind je aanpak erg goed wat betreft gedrag dat niet op zijn plaats is.
Zelf pak ik het vaak in een aanleer fase aan met negeren, bij doorzetten als ik met iets anders bezig ben met een simpele NEE. En als het een jambette betreft die mij raakt kan het paard ook een klap terug verwachten.
Als iets al 100% op commando staat en een paard bedenkt dat hij zo voedsel kan krijgen zeg ik al gelijk duidelijk NEE.

In een aanleerfase moet een paard van mij meedenken, iets zit er nog niet goed in en afstraffen wil ik niet. Het is gedrag wat ik aan het aanleren en uitlokken ben dus het paard zal diezelfde reactie blijven herhalen omdat hij verwacht nog wat te krijgen. Pas als het goed gekoppelt is aan een commando begin ik met eventueel straffen waar nodig. En dan nog met een opbouwend signaal, waarschuwen met een stemverheffing bij doorzetten iets fysieks toepassen :)

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 20:18

Ik kan me in jouw aanpak zeker vinden!

Probeer alleen van echt niet te slaan, dat is zo gedrag dat er bij mij is ingeslopen bij andere paarden eerder uit frustratie van mezelf dan als straf en wil daar nu echt vanaf! Moest ze me ooit bewust pijn doen, kan ze wel een tik verwachten, maar meestal reageert ze erg goed op mijn stem.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 20:21

Ja okay dat is begrijpelijk :j
Maar ik heb ook met hele dominante paarden gewerkt die over je heen lopen, door je heen duwen en BLIJVEN drammen... := Die krijgen zonder pardon een tik in het kader van: HALLO IK STA HIER OOK NOG.

Als je al een paard hebt dat goed op stem reageerd dan kloppen de verhoudingen gewoon en zal slaan inprincipe ook nooit nodig zijn :)

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 20:24

Ghoh ja, heb eigenlijk geen idee of zij dominant is, maar wel drammerig soms, 't is een Haflinger voor iets zeker :o Maar ze is enkel drammerig als ze niet geconcentreerd is heb ik de indruk, bv. als ik aan het clickeren ben in de piste en oefen op "ho" of achteruit en netjes volgen, dan luistert ze perfect en is ze ongelofelijk voorzichtig, breng ik haar gewoon naar de stal tjah dan stapt ze gewoon door |o
Met dit neer te schrijven komt de oplossing dus ook in mij op :)* clickeren op weg naar de stal!!!

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 20:27

kan idd heel goed werken!
Is wel leuk, clickertraining is overal inzetbaar omdat het een 'signaalgeving' is.
Of je paard nou goed zakt in zijn achterhand bij het aanleren van de piaffe of braaf een stapje op de trailer loopt wat hij eng vind, click blijft voor een paard het teken dat ze braaf zijn :P

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 20:47

Ik ben inderdaad verkocht aan mijn clicker, maar nog meer aan mijn paard <3 En dan weten dat ik met training van de hond nooit een clicker heb gewild...

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 20:49

Hahaha, zo had ik er laatst ook een paar op workshop, die waren helemaal anti clicker want het zou geen nut hebben.... Na de workshop: CLICKER :+:

:=

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 20:55

Ik ook: clicker <3

Stel me daar altijd maar 1 vraag over: als je nu twee paarden traint met clicker... Denk die ene die op de wei staat te grazen dan niet ook telkens dat hij beloond wordt terwijl je eigenlijk met de andere aan het werk bent en dus voor de andere clickt? Of zijn er clickers met verschillende geluiden?!

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 20:56

Nope. Want een paard is gefocussed met jou bezig als je met hem werkt, en het paard dat staat te grazen is niet gefocussed met jou bezig :)

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 21:16

Fijn om weten :) heb er thuis zo nog een paar waar ik wel op mag oefenen en dan weet ik dus dat de andere er eigenlijk geen last van heeft!