Playing Liberty with Wonder (parelli)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MaritB

Playing Liberty with Wonder (parelli)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 14:56

Hay,

Wonder is nu zo'n jaar bij mij en wij werken volgens de methode van Parelli.
Onze liberty (werken in vrijheid) wordt nu steeds beter, dit is voor Wonder wat lastig omdat zij erg enthousiast raakt in hogere gangen en zij erg veel adrenaline krijgt. Ze doet erg haar best om bij mij te blijven, maar vind het best moeilijk.

Vandaag ging het best goed, al gaat het tijdens filmen altijd een stukje minder :P

Saaams

Re: Playing Liberty with Wonder (parelli)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 15:01

Ziet er leuk uit! :D

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 15:57

Ziet er erg netjes uit!
Al mis ik een reactie snelheid bij het aanspringen in galop, je geeft bijna een halve volte lang het commando voor ze uiteindelijk aanspringt :)

De tweede keer ziet er wel beter uit!

Misschien ook wat meer rust gaan proberen te houden? Want in galop gaat ze erg lopen huppelen en naar buiten kijken, is niet optimaal voor de spieren :)

Maar verder, ik ben echt wel onder de indruk, ziet er SUPER uit, ze let goed op jouw lichaamstaal, ze heeft ruim voldoende respect voor je eigen ruimte :)

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 16:41

Je draw is goed, leuk om te zien!
Wel wil ik je als tip meegeven om net wat assertiever, maar kalm te zijn. Zoals VisibreTeam hierboven al aan gaf, duurt het te lang voordat ze reageert. Op dit niveau kun je wel van fase 1 naar 4 gaan als je niet meteen de reactie krijgt die je wilt. Ben niet bang dat ze teveel adrenaline krijgt, daar kun je later weer aan werken.
Zoals het tweede aanspringen gaat veel beter, maar let daar weer op dat ze niet haar eigen gangetje gaat, zet haar daar weer op de rem door haar in zone 1 te begrenzen met je stick.

Wat is haar horsenality?

Ga zo door! :D

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 18:25

Ziet er goed uit zeg. Wonder let echt heel erg goed op jou en je lichaamstaal.

Misschien is dat ook wel de reden dat ze zo enthousiast word in de hoger gangen dat je dat zelf ook word dat Wonder het overneemt? Verder echt super :)

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 19:49

ziet er goed uit :) ze let idd heel goed op jou en zo te zien heeft ze veel lol met jou :j

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 20:00

VisibreTeam schreef:
Ziet er erg netjes uit!
Al mis ik een reactie snelheid bij het aanspringen in galop, je geeft bijna een halve volte lang het commando voor ze uiteindelijk aanspringt :)

De tweede keer ziet er wel beter uit!

Misschien ook wat meer rust gaan proberen te houden? Want in galop gaat ze erg lopen huppelen en naar buiten kijken, is niet optimaal voor de spieren :)

Maar verder, ik ben echt wel onder de indruk, ziet er SUPER uit, ze let goed op jouw lichaamstaal, ze heeft ruim voldoende respect voor je eigen ruimte :)

Dat klopt, maar dat vind ik nog niet erg. Wonder kan dit pas een week of 2.
online wordt dit al steeds beter en train ik daar ook meer op, maar voor nu was het spelen, Wonder moet nog erg haar weg vinden in het galopperen.

Puchje schreef:
Je draw is goed, leuk om te zien!
Wel wil ik je als tip meegeven om net wat assertiever, maar kalm te zijn. Zoals VisibreTeam hierboven al aan gaf, duurt het te lang voordat ze reageert. Op dit niveau kun je wel van fase 1 naar 4 gaan als je niet meteen de reactie krijgt die je wilt. Ben niet bang dat ze teveel adrenaline krijgt, daar kun je later weer aan werken.
Zoals het tweede aanspringen gaat veel beter, maar let daar weer op dat ze niet haar eigen gangetje gaat, zet haar daar weer op de rem door haar in zone 1 te begrenzen met je stick.

Wat is haar horsenality?

Ga zo door! :D

Zoals ik net aan gaf, tolereer ik het nog omdat ze erg haar best doet om bij mij te blijven maar het kost haar moeite.

Van nature blijkt Wonder LB EX te zijn, vooralsnog heeft ze veel RB EX trekjes laten zien. Nu na een jaar komt de LBE steeds meer naar boven erg leuk, ze heeft veel playdrive tegenwoordig.

Hoe ze nu met mij mee galoppeert is echt al knap, ze vind het erg moeilijk.

En omdat ze dus LB EX is, ga niet alles corrigeren, ik probeer nu meer mee te gaan met haar enthousiasme en er alsnog mijn idee aan toe te voegen. imo is dat ook de hele bedoeling van parelli ;)
Ze doet heel netjes wat ik vraag, soms doet ze even iets anders dan ga ik daarin mee maar laat haar daarna wel weer anders doen.

Make mine idea her idea. En andersom ;)

Bij min.2.00 gaat ze ook even haar eigen gang dan vraag ik een change of direction omdat ik dus eigenlijk zeg: He jij wil galoperen, leuk! ik ook, maar wel even die kant op.

Snap je?

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 22:17

Ik snap die laatste wel Maritje, is ook erg goed opgelost! :)

En als je gaat kijken dat ze het pas een week of 2 kan is het ook érg begrijpelijk dat het nog niet helemaal soepeltjes gaat ;)

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 22:22

Dank je wel :) Ben erg tros op Wonder, ze leert zeer snel. Nu ik nog :P

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 22:27

Haha, dat blijft lastig idd, paarden leren vaak sneller dan dat wij iets goed onder de knie krijgen :))

Joey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 19:48

Leuk joh! :D

ponytjuh76

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 18:45

heel mooi Marit, ik ben het helemaal eens met het commentaar van Nikki, en na 2 weken doet ze het super! :D
Leuk dat je foutjes ed. op deze manier oplost ! :)

Groetjes kim

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 02:08

Ziet er goed uit! Ik vind het leuk om te zien hoe ze je soms even "vergeet" in haar enthousiasme. De manier waarop je er in staat vind ik ook goed, houd het speels. Juist een LBE vindt het geweldig als je wat doet met haar idee. Perfectie komt vanzelf.

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 18:12

Erg netjes, het paard heeft zn aandacht volledig op je! :) Tip is al gegeven voor de galop, daar ga ik verder niet op in. Leergierig paard heb je als dit je is gelukt in 2 weken (:

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 16:18

Leuk filmpje, daar hoef je je zeker niet voor te schamen! Leuk om ook eens een LB-EX paard voorbij te zien komen. Uit eigen ervaring weet ik hoe snel juist zij leren. Voor mij is het dan ook de uitdaging om voldoende creatief te blijven, om ze te blijven boeien :D

Zoals op zich al wel gezegd is, is dat je best wat assertiever mag worden richting wonder, je zou bij het aangalopperen bijvoorbeeld je stick kunnen gebruiken om haar wat "aan te moedigen". Leuk, zo wil ik wel meer zien!

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 20:43

Bedankt voor de reacties!

Wonder is trouwens pas sinds kort echt LBE, zij heeft meer RBE vertoont. Nu zij meer confidence heeft is ze dus LB e, dat vind ik wel leuk maar ook moeilijk omdat zij erg op randje hangt vaak. Maar dit houd mij bezig. Een echte uitdaging zeg maar :)