Grondwerk met Abe met vooruitgang.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lauraenabe

Grondwerk met Abe met vooruitgang.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 15:07

na dit topic [GVL-ITP] Grondwerk met Abe van een paar weken terug is het tijd voor een nieuw topic met onze vooruitgang.
Abe kan nu inmiddels jambette, buigen, knielen, spagaat, steigeren en achterwaarts op hand gebaar en/of stem hulp. Ook rijden zonder tuig gaat heel goed. Sinds gister rij ik weer met enkel nog een touwtje om zijn hals nadat ik dat een week of 8 niet echt heb kunnen doen in verband met mijn (zwaar) gekneusde duim (die ik opgelopen heb toen ik zonder tuig op wilde stappen en Abe flink schrok van iets :+ )
Ik heb het boek van jean-francois pignon inmiddels wel 10 keer doorgelezen en mijn zwakste punt blijft een stapje terug durven doen. Maar dat gaat steeds beter en daardoor boeken we ook steeds meer vooruitgang.
Zo'n 3 keer per week doen we ong 15/20 minuutjes grondwerk.

O ja en ik moet nodig weer wat nieuws bedenken om hem te leren. Zijn er nog suggesties? ;)

Afbeelding
los mee stappen

Afbeelding
en ook draven

Afbeelding
en weer afremmen.

Afbeelding
en een bochtje om.

Afbeelding
spagaat

Afbeelding
buiging, zijn hoofd moet nog iets hoger komen maar dat gaat langzaam al steeds iets beter.

Afbeelding
http://41.media.hyves-static.net/145484 ... 45740.jpeg
knielen

Afbeelding
steigeren, lastig om een goede foto van te krijgen.

Afbeelding
nogmaals steigeren.

en toen nog even op zijn rug geklommen

Afbeelding

Afbeelding

NiKip

Re: Grondwerk met Abe met vooruitgang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 15:10

Daar zit zeker verbetering in :j
Vooral bij het buigen kan je zien dat hij nu beter door zijn rug buigt.
Die galop foto is echt gaaf! :j

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 23:35

Gaaf, jullie gaan inderdaad vooruit! :D Is ie ook al minder happerig dan eerst? :)

Joey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 11:43

Wauw, ziet er goed uit! :j
Buiging is netjes zeg! :D

lauraenabe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-11 13:19

tnx,

Happen doen hij veel minder sinds de clinic ben ik er al veel mee bezig geweest en nu moet ik er gewoon aan denken dat als hij weer happerig word dat ik een stapje terug moet doen en weer aan de respect oefeningen werken. Van nature is Abe gewoon heel dominant vanaf veulen af is hij de baas geweest zelfs paarden van 1.80 is hij makkelijk de baas. Dus het happen en dominant doen van hem blijft iets waar we aan moeten werken maar het gaat zó veel beter.

Wanneer ik een snoepje gebruik als beloning, wanneer hij zo braaf knielt als gister bijv. geef ik hem nog wel eens een snoepje, die eet hij rustig even op en daarna moet hij weer opletten en zich weer netjes gedragen. Op deze manier werkt het heel goed :)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 13:41

dat ziet er écht al heel netjes uit :)
probeer alleen bij het knielen (compliment) ervoor te zorgen dat hij niet zo doorzakt in zijn knie, dat kun je oplossen door hem te vragen zijn hoofd wat hoger te houden. Het been hoort verticaal op zijn onderbeen te komen staan :)

Daarnaast een kleine opmerking over het steigeren, hoe ben je daar naartoe gewerkt? Ik heb het idee dat hij zich eerder omhoog gooit dan dat hij netjes steigert, nu kan ik dat niet zo goed zien vanaf deze foto's, maar zijn hals buigt erg scheef af en hij lijkt erg uit evenwicht :)

Misschien in dat opzicht een stapje terug zetten en eerst even oefenen op wat meer verzameling en van daaruit het steigeren vragen? wil in veel gevallen nog wel eens erg goed werken :j

verder vind ik de spagaat en de klassieke buiging ERG netjes :j
Ook het op neckrope rijden ziet er top uit! :D
ga zo door zou ik zeggen :))

lauraenabe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-11 16:39

Dank je, ook voor de aanwijzingen :j

knielen moeten we idd nog een beetje op werken maar dit was de eerste keer dat hij niet direct weer omhoog kwam dus nu gaan we er aan werken dat hij zijn hoofd wat hoger wil doen. Maar er dat evenwicht tussen te ver en niet ver genoeg is nog lastig te vinden :P

Het steigeren doe ik een zoals beschreven staat in het boek van jean francois pignon en dan een beetje aangepast op wat bij Abe werkt. Dat houd in dat ik hem goed wakker en actief hou en aan het begin ook goed door liet stappen (nu doe ik heb vanuit stilstand) en vervolgens doe ik de zweep omhoog wat hem afremt en voor de de steiger reactie zorgt. Ik moet ook zeggen dat de foto's iets vertekenen omdat ze wat te vroeg genomen zijn maar soms gooit hij inderdaad zichzelf wat omhoog ook omdat hij het moeilijk vind omdat hij vroeger altijd afgestraft werd als hij steigerde (toen was hij nog verkeerd in zijn kop). Voorheen sprong hij ook weg of (nog veel erger) kwam hij op mij af.. nu blijft hij los keurig op zijn plek.
Laatst bijgewerkt door lauraenabe op 30-12-11 16:40, in het totaal 1 keer bewerkt

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 16:40

Wat een mooie pony zeg! <3
Je kan hem nog leren knielen, liggen, jambette, spaanse pas, flehmen, hoofd schudden etc.
Er zijn zó veel dingen, je kunt ook zelf kunstjes verzinnen. :)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 17:05

Okay dat met steigeren klinkt dus al een stuk beter dan ik van de foto kan zien :j ik ben benieuwd naar eventueel een filmpje ofzo? :D

Veel succes met het oefenen met het compliment, dat evenwicht vind je vast wel :j

lauraenabe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-11 19:19

tnx,
evenwicht zal met de ervaring vanzelf komen.

Filmpje zal nog even op zich moeten laten wachten. Misschien met mijn nieuwe telefoon (over een 1/2 maanden), onze camera kan namelijk niet filmen :o

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 19:38

Ziet er netjes uit, mooie haf ook