Jive en Herry voor het eerst met VD !! :D

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ponytjuh76

Jive en Herry voor het eerst met VD !! :D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-11 21:26

Hier het éérste filmpje wat ik heb gemaakt met Jive en Herry, na lang in elkaar zetten en uploaden eindelijk klaar :+

EDIT: Zet voor wat betere kwaliteit even op 720 hd of hoger :o

Herry is een oude Ruin die erg zijn best doet voor zijn bazin en verzorgster ;p
Als ik met hem rijd, krijgt hij spierpijn en is hij erg nukkig dus soms doe ik even stappen zonder zadel of stappen en draven aan de lange lijnen, maar voornamelijk doe ik de basis van vrijheidsdressuur om zijn spieren zo min mogelijk te belasten ;p

Hij vind het erg leuk om te doen en ik ook dus dat past precies bij elkaar :)

En die Jambette.. Iets te enthausiast :')

Jive is een merrie die z dressuur heeft gelopen en nooit wat anders heeft gedaan. Nu verzorgen een ander iemand en ik haar, en allebei doen we er nog wat meer mee dan alleen rijden. Een paar dagen geleden ben ik begonnen aan het écht vrijheidsdressuur en ik merkte dat ze het heel erg leuk vond. Verder doe ik nog gewoon dressuur met haar, en lange lijnen :)

Om haar op het blok te krijgen kostte me zo ong. een uur :+
En dat stilstaan dat duurde ook een tijdje.. "Nee ik wil bij jouw blijven lopen ! :) "

Geniet van de video en opbouwende kritiek & tips zijn natuurlijk welkom :j

Groetjes Jive, Herry en kim! {:)

iloveyellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 07:56

Ziet erg goed uiy hoor! :j Je bent lekker bezig met ze
:o Maar is dat blok niet erruug kllein!?

Captain

Re: Jive en Herry voor het eerst met VD !! :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 08:59

Wat leuk dat jullie vrijheidsdressuur met deze paarden doen! :)

Ik zal even wat opbouwende kritiek proberen te geven:
Volgens mij hebben je de mexicaanse neusriem als sier om, helemaal prima! Maar doe hem dan wel wat losser, zo te zien zit hij vrij strak en als je je paard dan de beloning geeft en ze gaat kauwen duwt de neusriem erg vervelend op de zenuwen.

De jambette heeft al een mooi begin, ben je van plan om haar te leren dat ze uit moet slaan?
Dat kun je namelijk op 2 manieren doen:
1. Houdt het zweepcommando en blijf de hulp voor de jambette geven net zo lang tot ze het been iets naar voren slaat. Meteen uitgebreid belonen en steeds een stapje verder vragen.
2. Hulp voor de jambette geven en vervolgens zelf het been pakken (die ze dus al in de lucht houdt) achter de knie en dan zelf de beweging van de jambette maken. Dit een aantal keer herhalen en het haar dan zelf laten proberen.

Sprintje trekken is af en toe heel erg goed, even koppie leegmaken en een stuk rennen. Let er wel op dat ze uit je ruimte blijven. Een paard van 700kg op je hak is niet zo fijn. Neem anders een zweepje mee en zwiep daar een beetje mee om je heen zodat ze op die manier leren dat ze uit je ruimte moeten blijven.
Verder lekker blijven doen want zo te zien vinden ze het erg leuk!

Blok is inderdaad heel erg klein, wellicht kun je een grotere vinden in het bos? Een schijf boomstam bijv.
Afbeelding
Of er bijvoorbeed 1 laten maken door een handig familielid/bouwbedrijf. Kost wel wat maar dan ben je verzekerd van veiligheid voor de paardenbenen! :j

Bij Herry vind ik alles er heel goed uitzien! :j Lekker verder blijven oefenen met je paardjes en dan komen jullie er wel! :D

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 11:00

Ik moet voor veel met Hannah meegaan :)
Ziet er echt al leuk uit, je bent mooi op weg!

Alleen manier 2 van de jambette aanleren vind ik zelf gevaarlijk, stel je paard slaat al uit als je er voor staat enzovoorts, dan krijg je gewoon een klap in je gezicht. Vraag maar gewoon veilig met de zweep door, en probeer te clicken op het moment dat het been maar ietsjes verder omhoog gaat. Dus het 'shapen' van de beweging. Alleen nét telkens het betere moment belonen :)

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 11:14

Je bent goed op weg! En idd, het blok moet wel wat groter, grotere boomstam is ook goed, maar je kunt er ook eentje zelf maken, is niet zoveel werk. ;)

En de mexicaanse neusriem, ik weet niet of je weet wat voor inwerking dat heeft? Maar dat is dus als een paard zijn mond openheeft dat hij grote druk op zijn neus krijgt. Niet echt lekker om om te doen als je hem met voer beloont, omdat hij dan iedere keer zijn mond moet opendoen.
Gewoon lekker halster om doen dus. ;) Of helemaal niks!

ponytjuh76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-11 14:26

Ja die mexicaanse neusriem had ik bij het blok losser gedaan kijk maar haha ik had het al in de gaten XD

En dat blok inderdaad !

Ik heb thuis eem blok hout maar daar moet ik eerst nog een plaat onder maken zodat hij niet meer om kan vallen anders ben ik bang dat ze zich bezeert ;p

Deze is inderdaad te klein maar hij staat heel stevig in de grond en is eigenlijk voor op de stappen als hulpje, maar gebruikte ik eventjes tijdelijk zegmaar haha :P

Héél erg bedankt voor de reacties ! :)

ponytjuh76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-11 15:14

Oja en herry doe ik ook met helemaal niks en jive normaal ook maar dit mexicaanse hoofdstel had ik gekregen en deed ik een keertje om voor de sier hihi :P (en voor het filmpje uiteraard, net als de witte bandages die de poownies omhebben :+ )

Ik vind het echt super om te doen, en jive en herry genieten er ook met volle teugen van dus een paar dagen geleden dacht ik: Nou het is leuk dat de andere verzorgster oefent met meelopen en stilstaan en bij je blijven etc..

Maar volgens mij is echte vrijheidsdressuur met oefeningen en zo ook iets voor haar dus ik ben er mee begonnen en guess what?!

Jive vind het héérlijk ! :)

even offtopic..: gisteren hele dag verheugd op gisterenavond, kon ik weer verder :) Kom ik thuis, moet ik naar een etentje.. :+ Ik balen als een stekker.. en vanavond komt andere verzorgster weer rijden, dus is het mijn thuisblijf-dag :(:) Maar.. morgen heb ik de hele dag vrij en ik ga denk ik in het begin van de middag lekker VD'en met jongeheer Herry en Madame jive :+

Middagje schoolwerk dan maar voor een keertje .. :(:)
Laatst bijgewerkt door ponytjuh76 op 13-12-11 15:31, in het totaal 1 keer bewerkt

ponytjuh76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-11 15:28

Maar natuurlijk is er buiten schoolwerk ook bokt ! :j

ponytjuh76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-11 20:05

EDIT: Even offtopic hoor.. maar mijn hond is zojuist bijna overleden.. Hij viel flauw en het duurde een paar minuten voor hij weer bij kennis was. Helemaal zwaar ademen heel moeilijk. (al een week is hij benauwd) Wij haasten naar de dierenarts, hij heeft vocht in zijn buikje en hij heeft een hartruis. Daarbij had hij al huidproblemen (westie..) en ontstoken ogen&oortjes.. Hi jzit helemaal vol met medicijnen enz..

Nu moeten we stoppen met medicijnen voor zijn huid en nu heeft hij vochtafdrijvers en medicijnen die de hartfunctie verbeteren dus ik hoop dat het snel beter gaat.. Maar ja, hij is en blijft al 12 jaar en 8 maanden en hij gaat heel snel achteruit.. :(:)

Hopelijk vrolijken de paarden me morgen weer een beetje op zeg ! :o

LiesxAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 20:13

Jeetje wat vervelend voor je zeg! Ik hoop dat het allemaal goed gaat komen!

Ik heb ook nog 1 tip voor je: Probeer met het voedsel weigeren echt een vuist van je hand te maken als ze het wil pakken ipv een tik met de zweep te geven! En zeg daarbij dan duidelijk " Nee ". Zodra ze der hoofd weg draait, belonen! verder ziet het er erg leuk uit. Ga zo door!!

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 20:13

Jee zeg, sterkte met je hond!
Leuk filmpje, vind alleen het tikken voor het voedsel weigeren niet zo vriendelijk,
zoals hierboven beschreven is een goede manier. :)

ponytjuh76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-11 20:19

Ja dat deed ik in het begin ook alleen ik heb nu al 2 weken een blauwe plek op de bovenkant van mijn hand omdat ik dan tegen haar tanden aantik en dat doet heel erg.. zeer.. ! :+

Ik tik haar trouwens niet echt aan, en als ik dit wel doe is het tegen haar borst.. Het is meer een schrikreactie op de zweep zelf.. Ik werk ook niet met de zweep richting haar hoofd omdat ze hier heel angstig van word. Hier moet ik nog aan werken dus..

Maar met de zweep haar hoofd aanraken ben ik niet voor en wil ik vooral vermijden hihi :P

Ps: Heel erg bedankt.. Sammetje (hij heet sam) loopt hier inmiddels weer rond alsof er niks is gebeurd, maar wij moeten nog wel van de schrik bekomen hoor.. :o Hij heeft vochtafdrijvers geïnjecteerd gekregen, plus hij heeft ook pilletjes gekregen dus nu loopt hij hier te lekken.. :(:)

ponytjuh76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-11 20:23

EDIT: nu kijk ik het terug en ik snap het ja haha, ik tik haar wel aan zie ik :+
Ik probeer er rekening mee te houden maar herry is zo'n lompe koe dat ik soms een beetje vergeet dat Jive zo gevoelig is.. :(:)

Bedankt voor de tip. ik zal er morgen zeker wat mee doen ! :j

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 21:48

Je bent al goed op weg :) Misschien een iets groter blok de volgende keer? :)
Jambette zou ik er eigenlijk niet voor gaan staan, straks word je geraakt, doet behoorlijk veel pijn...
Ook zou ik m geen bit in doen bij VD, maar een gewoon stalhalster, of helemaal niets :)

LiesxAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 21:59

Ik heb idd ook behoorlijk wat blauwe knokkels gehad van dat aantikken tegen der tanden ;) haha...Maar als ze het eenmaal door heeft dan heb je daar geen last meer van ;) Verder ziet het er echt wel vriendelijk uit hoor, en je kan ook zien dat jullie er allebei lol in hebben!

ponytjuh76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-11 23:13

@Nista_RX : Over dat blok had ik al gezegd hihi :P Maar Jive heeft geen bit in maar een bitloos mexicaans hoofdstel en witte bandages voor de sier& het filmpje haha :P Ik moet zeggen dat hij wel een tikkeltje te strak zat.. maar het hoofdstel doen ze nog wat strakker, kan niet losser jammer genoeg want ik wil hem eigenlijk wat losser.. Maar omdat het hoofdstel waar ze mee rijden nog veel strakker zit, had ik het niet zo in de gaten.. := Maar normaal doe ik helemaal niks op/om, behalve een dunne fleece-deken als het koud is, en peesbeschermers haha :) Maar ze zijn altijd helemaal los en hebben de keuze om weg te lopen of niet, dus ik geef ze 100% vrijheid hihi :D Ook op het blok heb ik aangeleerd zonder touwtje oid dus ook alles is uit vrije wil en niks is met bit :)

En met de Jambette sta ik er schuinvoor, dus ik houd echt voldoende afstand.. Vooral bij die lompe Herry waarvan ik inderdaad al eens een been tegen mijn scheen aan heb gedad :+

Heel erg bedankt ! :D

@cinn87 : Ja inderdaad de hele tijd op hetzefde botje achter mijn knokkels nou.. en dan zo'n bult erop :+

Ja dat we er heel veel lol in hebben is inderdaad waar want die sprintjes doen we bijvoorbeeld ook regelmatig tussendoor en zeg nou zelf: als een paard uit vrije wil achter je aan rent en met je speelt is toch een geweldig gevoel..? :+:

En de kunstjes echt waar, allebei constant proberen het goed te doen en zo hahah dat is zo leuk ! :+
Laatst bijgewerkt door ponytjuh76 op 13-12-11 23:16, in het totaal 2 keer bewerkt

ponytjuh76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-11 23:13

oja heel erg bedankt ! :D

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 09:25

Je kunt er juist beter voor staan bij de jambette, maar houd VEEL afstand en gebruik een lange zweep voor het commando :)

Een paard is heel afhankelijk van waar jij staat met het commando, als je steedst meer knopjes er op gaat krijgen kun je niet overal meer ernaast gaan staan.

Bij het voerweigeren moet je idd niet teveel doen met je zweepje. Maar geef maar eens een duw met je vuist, jouw hand, heeft je paard toch niet aan te zitten zonder dat je toestemming geeft? :)_

ponytjuh76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 13:17

Bedankt Bedankt Bedankt voor de tip voor het voedselweigeren ik zal het vanmiddag zeker toepassen :)

En over de Jambette: Bij Herry sta ik er vrijwel altijd schuinvoor met een weep van volgens mij 1.20 m of 1.10 m.. Anders krijg ik een hoef tegen mijn scheen/knie aan hahah :+

Ik azl er bij Jive ook aan werken dat ze haar been wat verdere uit gaan slaan en ik ga mezelf leren om er schuinvoor te gaan staan op een afstandje van 1,5 meter ofzo :+

Nu ga ik er weer heen dus tot straks ! :D

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 14:55

VisibreTeam schreef:
Je kunt er juist beter voor staan bij de jambette, maar houd VEEL afstand en gebruik een lange zweep voor het commando :)

Een paard is heel afhankelijk van waar jij staat met het commando, als je steedst meer knopjes er op gaat krijgen kun je niet overal meer ernaast gaan staan.

Niet mee eens, je kunt prima verschillende commando's verzinnen terwijl je naast je paard staat en hij geen jambette hoort te doen.
Ik sta bij elke kunst naast mijn paard en nooit de verwarring dat hij de jambette doet.
Als je gewoon naast je paard staat en daarbij de elleboog aanraakt (dit aanraken als commando gebruiken!!) verward je paard dat niet als jij elke keer maar consequent bent. :)

Er voor staan is gewoon gevaarlijker, als je een keer te dichtbij bent heb je zo een klap tegen je knieën te pakken. Die fout heb ik gemaakt door het eerst mijn paard zo te leren, dat doe ik dus nooit meer! :n Heb het commando om kunnen zetten maar die blauwe knie had ik.. #)

En denk eens aan een kind dat voor je paard gaat staan en naar hem wijst.. Wil niet weten wat er dan gebeurt. :n

ponytjuh76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 15:43

dankjewel ^^ :)

Ik moet ook zeggen dat ik er nu altijd al schuinvoor of naast sta, ipv ervoor.. Gewoon puur om blauwe knieën en schenen te voorkomen :+

Ben nu net terug van de paardjes.. wat een rotweer ! :( Alles stond vol water, wei, bak, echt alles was een grote modderpoel.. Paarden stonden binnen hebben we nu pas buiten gezet, begint het wéér te regenen :+ Nu staan ze in de miezer :')

Alleen heb ik met jive geprobeerd met bitloos hoofdstel te stappen en te draven achterin de wei, en daar reageerde ze heel goed op ! :) Alleen regende het en het waaide zo hard dat Jive het wel een beetje moeilijk vond om mij te horen praten.. dus die geruststellende woordjes hoorde ze niet.. :=

Maar ondanks dat ging het heel goed :P

Maar dus verder niks gedaan want de bak staat blank, is net een bruin zwembad.. :n

Tja.. en dan naar huis fietsen met regen en volle tegenwind.. Ik heb getrapt als een gek om maar een meter vooruit te komen en nu heb ik beenpijn.. :D

ponytjuh76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-11 19:21

Sam is net weer naar de dierenarts geweest met ons.. Foto gemaakt van zijn borstkas en hij heeft een tumor bij zijn long. Hij word binnen nu en een paar dagen ingeslapen maar we krijgen de tijd voor een waardig afscheid. Iedereen weer het behalve mijn moeder, die moeten we het zo gaan vertellen.. Wens me succes |(

ponytjuh76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-11 23:36

Sam word morgen ingeslapen |(

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 07:40

Jeetje sterkte zeg :(:)

ponytjuh76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-11 17:50

Heel erg bedankt.. nog ongeveer 50 minuten.. |(