Vandaag de 6e les die ik bij Rowan ben wezen geven. Dit is overigens de eerste keer dat we écht met VD bezig zijn geweest

Lees anders deze quote even die ik gisteren heb geschreven voor meer info:
VisibreTeam schreef:Oef... even denken hoor.
Ik werd opgebeld door de eigenaar als 'laatste hoop' dus ik had al zoiets van huh?dus ik voor de dag erop gelijk een afspraak gemaakt. Gesproken met de eigenaar, het probleem was dat hij enorm angstig was met rijden en werken, bang voor de zweep, op hol sloeg en steigerde. Dus ik het zadel nagekeken, pony helemaal nagekeken voor zover ik dat zelf kan, dierenarts had hem al gecontroleerd, was al een aantal weken naar een inrijdstal geweest en er waren al verschillende mensen met andere methodes bij geweest. Zelf zag ik niet echt in waarom ik dan moest komen, dus daar de motivatie voor gevraagd. (wil alles graag weten
) ze wilde hem gewoon PERSE niet weg kunnen doen dus probeerde alles, inclusief mij. Nouja, ik wist genoeg dus rustig opgezadeld, niks aan het handje. toen ik opstapte voelde ik hem al ff in elkaar krimpen. Dus hij was wel écht bang. Rustig ontspannen proberen te stappen maar hij kroop helemaal weg. Zodra ik bewoog of mn benen aanlegde wilde hij er vandoor. Dus rustig ingehouden. Daarna op stem gereden en draf ging ook gewoon goed. Het probleem lag dus bij het benen aanleggen en bewegen in het zadel. Mijn conclusie was dus dat hij niet zo leuk met zweep en sporen is behandeld en de eigenaar zag ook wel iets in mn theorie.
Ze vroeg of ik er nog hoop in zag en dat zag ik zeker wel, het zou alleen tijd kosten. Dus wilde ze het graag proberen en sprak een lesje met me af
Nu, 6 weken later gaat het al VEEL beter, de pony is niet meer bang voor het been, word al sterker en veel minder bang voor alles, de laatste lessen is hij ook niet meer geschrokken of er tussenuit geschoten
Hoe ik dat heb gedaan:
Sterker maken
Sterker maken door veel terug te vragen in de stap, dus echt het vertraagde stappen gaan vragen. Daarnaast veel overgangen, versnellen, vertragen, figuurtjes...
Angst voor het been
Gewoon rustig met been gaan rijden, wel rekening houden met zijn angst en hem veel gerust stellen. Werkte erg goed, daarnaast veel oefeningetjes gedaan zoals vast een pasje wijken naar de hoefslag en naar buiten duwen op voltes. hij heeft nu erg goed door dat het been als hulp is en niet om bang voor te zijn, inprincipe accepteerd hij het been nu volledig
Daarnaast pas ook eerste schriktraining gedaan, hij vond het na een paar keer aarzelen alleen maar leuk en ging in draf over zeiltjes en tussen witte blokken enzo doorZelfs al balkjes gedraaft en een mini sprongetje gedaan. Ik ben vooral bezig om hem in te laten zien dat werken niet eng is maar erg leuk, en hij werkt écht graag voor zn eigenaar, het is echt een pleaser
Lange lijnen heb ik nu vooral zodat de eigenaar ook er mee kan werken (ze durft er zelf nog niet op en ik geef dus ook les aan de bijrijdster) en die vond het erg leuk. En het is natuurlijk voor de tinker weer iets heel anders en even eng, want er loopt iemand allemaal achter hem te rommellen, maar hij vind het wel leuk
En nu dus ook vrijheidsdressuur, hij vind het erg leuk, maar wel onwijs spannend.
De oefeningen zien er nog totaal niet netjes uit, maar ik wilde al wel een eind opstarten, vooral omdat hij bijvoorbeeld naar achter raced als je er naast wil staan en zn hoofd niet zo goed durfde te laten zakken

Om te beginnen maar de jambette, had hij ERG snel door en vond hij leuk om te doen

Uiteraard eerst de basis van clickeren, voerweigeren en targetten gedaan

Klein beginnetje spagaat

Begin van de buiging, ziet er niet echt netjes en opgekropt uit, maar het was vooral dat hij niet gelijk naar achteren ging lopen. Heeft me een half uur gekost om eerst het HO erin te krijgen zodat hij al stil bleef staan zodat ik naar zijn zijkant kon lopen. Daarna nog langer omdat zodra ik zn hoofd naar beneden vroeg hij weer naar achter stapte. Ik ben er dus redelijk blij mee dat hij het uiteindelijk zo oppikte

Beginnetje compliment, hij bood hem zelf aan om te doen

Allemaal nog prille beginnetjes van de oefeningen, maar hij pakt het ENORM leuk op en dat gaat echt wel helemaal goed komen. Ik ga nu eerst bij deze oefeningen de kleine foutjes eruit halen, dus ik hoop binnenkort al vooruitgang te laten zien