Tinker Rowan aan de Vrijheidsdressuur!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NikkivanOlst

Tinker Rowan aan de Vrijheidsdressuur!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-11 13:09

:wave:
Vandaag de 6e les die ik bij Rowan ben wezen geven. Dit is overigens de eerste keer dat we écht met VD bezig zijn geweest :)
Lees anders deze quote even die ik gisteren heb geschreven voor meer info:

VisibreTeam schreef:
Oef... even denken hoor.
Ik werd opgebeld door de eigenaar als 'laatste hoop' dus ik had al zoiets van huh? :') dus ik voor de dag erop gelijk een afspraak gemaakt. Gesproken met de eigenaar, het probleem was dat hij enorm angstig was met rijden en werken, bang voor de zweep, op hol sloeg en steigerde. Dus ik het zadel nagekeken, pony helemaal nagekeken voor zover ik dat zelf kan, dierenarts had hem al gecontroleerd, was al een aantal weken naar een inrijdstal geweest en er waren al verschillende mensen met andere methodes bij geweest. Zelf zag ik niet echt in waarom ik dan moest komen, dus daar de motivatie voor gevraagd. (wil alles graag weten := ) ze wilde hem gewoon PERSE niet weg kunnen doen dus probeerde alles, inclusief mij. Nouja, ik wist genoeg dus rustig opgezadeld, niks aan het handje. toen ik opstapte voelde ik hem al ff in elkaar krimpen. Dus hij was wel écht bang. Rustig ontspannen proberen te stappen maar hij kroop helemaal weg. Zodra ik bewoog of mn benen aanlegde wilde hij er vandoor. Dus rustig ingehouden. Daarna op stem gereden en draf ging ook gewoon goed. Het probleem lag dus bij het benen aanleggen en bewegen in het zadel. Mijn conclusie was dus dat hij niet zo leuk met zweep en sporen is behandeld en de eigenaar zag ook wel iets in mn theorie.

Ze vroeg of ik er nog hoop in zag en dat zag ik zeker wel, het zou alleen tijd kosten. Dus wilde ze het graag proberen en sprak een lesje met me af :)

Nu, 6 weken later gaat het al VEEL beter, de pony is niet meer bang voor het been, word al sterker en veel minder bang voor alles, de laatste lessen is hij ook niet meer geschrokken of er tussenuit geschoten :D

Hoe ik dat heb gedaan:
Sterker maken
Sterker maken door veel terug te vragen in de stap, dus echt het vertraagde stappen gaan vragen. Daarnaast veel overgangen, versnellen, vertragen, figuurtjes...

Angst voor het been
Gewoon rustig met been gaan rijden, wel rekening houden met zijn angst en hem veel gerust stellen. Werkte erg goed, daarnaast veel oefeningetjes gedaan zoals vast een pasje wijken naar de hoefslag en naar buiten duwen op voltes. hij heeft nu erg goed door dat het been als hulp is en niet om bang voor te zijn, inprincipe accepteerd hij het been nu volledig :D

Daarnaast pas ook eerste schriktraining gedaan, hij vond het na een paar keer aarzelen alleen maar leuk en ging in draf over zeiltjes en tussen witte blokken enzo door :D Zelfs al balkjes gedraaft en een mini sprongetje gedaan. Ik ben vooral bezig om hem in te laten zien dat werken niet eng is maar erg leuk, en hij werkt écht graag voor zn eigenaar, het is echt een pleaser :)

Lange lijnen heb ik nu vooral zodat de eigenaar ook er mee kan werken (ze durft er zelf nog niet op en ik geef dus ook les aan de bijrijdster) en die vond het erg leuk. En het is natuurlijk voor de tinker weer iets heel anders en even eng, want er loopt iemand allemaal achter hem te rommellen, maar hij vind het wel leuk :j

En nu dus ook vrijheidsdressuur, hij vind het erg leuk, maar wel onwijs spannend.
De oefeningen zien er nog totaal niet netjes uit, maar ik wilde al wel een eind opstarten, vooral omdat hij bijvoorbeeld naar achter raced als je er naast wil staan en zn hoofd niet zo goed durfde te laten zakken :)

Afbeelding

Om te beginnen maar de jambette, had hij ERG snel door en vond hij leuk om te doen :)
Uiteraard eerst de basis van clickeren, voerweigeren en targetten gedaan ;)
Afbeelding
Afbeelding

Klein beginnetje spagaat
Afbeelding

Begin van de buiging, ziet er niet echt netjes en opgekropt uit, maar het was vooral dat hij niet gelijk naar achteren ging lopen. Heeft me een half uur gekost om eerst het HO erin te krijgen zodat hij al stil bleef staan zodat ik naar zijn zijkant kon lopen. Daarna nog langer omdat zodra ik zn hoofd naar beneden vroeg hij weer naar achter stapte. Ik ben er dus redelijk blij mee dat hij het uiteindelijk zo oppikte :)
Afbeelding

Beginnetje compliment, hij bood hem zelf aan om te doen := Hij deed hem PERFECT. Hij zet zelf zijn achtervoeten nog wat verder naar achter als hij geen ruimte heeft namelijk ;) Maarja, toen was er nog geen camera bij, daarna kwamen er nog wat mensen kijken toen ik het nog eens ging proberen dus kwam hij maar zo ver :) Ik ben wel heel tevreden dat hij zo keurig mijn hand al wilde volgen en echt al een stukje ging zakken :)
Afbeelding

Allemaal nog prille beginnetjes van de oefeningen, maar hij pakt het ENORM leuk op en dat gaat echt wel helemaal goed komen. Ik ga nu eerst bij deze oefeningen de kleine foutjes eruit halen, dus ik hoop binnenkort al vooruitgang te laten zien :))

Borisje

Re: Tinker Rowan aan de Vrijheidsdressuur!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 13:12

Hij ziet er ook nog zo puppy uit, wat een schatje. :(:)
En zo te lezen gaat het wel goedkomen met hem, zeker als jij hem opleidt! Goed bezig :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 13:13

Aaah, het tinkertje :D Leuk dier om te zien! :)

Vraagje uit interesse: je begint (na de basis) gelijk met de grotere oefeningen (volgens mij ben je niet bezig geweest met flemen & schudden en dat soort dingen, toch?). Waarom doe je dit? Heeft dit bepaalde voordelen?
Ik ben er nieuwsgierig naar omdat ik (alweer :+ ) vast zit bij die van mij, ik zou wel naar de grotere oefeningen willen, maar ik durf niet goed, maar misschien is het juist goed als ik dat wel zou doen en geraakt hij daardoor weer wat gemotiveerder? Hoe zie jij dit?

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-11 13:14

nee schudden kent hij al, kusje ook al een beetje :))
Hij vond de kleine oefeningen alleen totaal niet leuk en verloor telkens motivatie, dus heb ik al erg snel de overstap gemaakt naar wat grotere oefeningen := Maar vooral ook voor spieropbouw enzo... want zoals je kunt zien is het een ielig dingetje :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 13:17

Aha, dus het kan juist goed/interessant zijn om toch door te gaan naar de grote oefeningen? Want die van mij vind die kleintjes nu ook wel goed geweest :+ Raakt dus ook heel snel de motivatie kwijt...

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-11 13:19

Ja zeker :j grote oefeningen motiveren en hebben vaak hun enorme bijdrage aan spieropbouw en lenig/soepel maken :))

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 15:51

Ik zou zeker nog niet beginnen met het compliment bij zo'n iel ding die, zoals je zegt, alle bespiering mist.
Ik zou het allereerst houden bij de kleine dingen, af en toe de spagaat mee pakken en de buiging maar compliment zou ik nog zéker niet aan beginnen! :n Als het hem verveelt stop je niet op tijd, hou het dan bij wat minder oefeningen per keer.

Je zegt trouwens wel vaker 'hij bood het compliment aan' hoe zie jij het aanbieden dan? Want ik kan me niet voorstellen dat een paard in de spagaat zelf zijn been optilt en zijn gewicht naar achteren verplaatst zodat jij het op kan pakken.

Verder ben je volgens mij super bezig en is het fijn dat je hem en de eigenaar al zo goed hebt kunnen begeleiden! +:)+

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-11 15:57

hij tilde dus wel zn been op en bewoog zn gewicht naar achter :=
hij vond overigens het compliment ook een stuk makkelijker dan de buiging :)

fotac

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 16:13

mooi paardje! en goed bezig!

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 18:08

hoe oud is hij??
leuk joh

mandy358

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 19:15

Leuk paardje! gaat goed komen :D

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 19:22

Jeetje wat een ontzettend iel ding, en zo'n korte rug. hoe oud is ie?
Vind het wel een leuk paardje :)
Ik vind dat als je het niet vaak vraagt de grote kunsten best kunt doen, maar jemig, wat heeft die weinig spieren en ook geen grammetje vet, zou zeker opletten hem in zijn enthousiasme niet te veel te laten doen.

Joey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 20:31

Ik zou ook nog niet aan de grote kunsten beginnen, maar ik denk dat jij wel weet wat je doet. :)
Leuk paardje zeg!

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 20:56

ik heb zo een bruin vermoeden dat hij nog helemaal geen 3jr is :o

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-11 21:08

hij is 4,5 hoor :j

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 10:00

Wat n prachtig beest! <3
Ik zou zelf ook nog niet beginnen met grotere kunsten, maar je weet wat je doet :)

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 10:06

Jeetje, respect voor je hoor!
Hoe snel jij een paard weer 'aan de praat' krijgt.

Tinkertje oogt wel klein en iel, maar je doet alles volgens mij wel rustig aan, echt op zijn tempo.
Ik ga je pbén, want ik heb een offtopic vraagje :D

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 13:37

Leuk om te zien hoe hij alles op pakt Nikki! :)