Wytske voort eerst VD'en op Bokt!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliej

Wytske voort eerst VD'en op Bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 15:34

Hallo kijkers ;)

Ik ben sinds een paar weken bezig met vrijheidsdressuur met mijn frieze merrie. Dit omdat ik graag wat afwisseling wil in het trainen en het lijkt me wel lekker voor de spiertjes.
Gisteren (5 dec) heb ik een filmpje gemaakt, het was zo mooi weer, het zonnetje scheen. Al hoewel er zo nu en dan een buitje overkwam. En gelukkig ben ik in de ochtend gegaan, omdat het in de middag rotweer werd. Maar dat terzijde.

Ik heb een filmpje gemaakt en vond hem eigenlijk er wel mooi uitgekomen, dus ik dacht, ik ga eens proberen of ik het op bokt kan zetten.
Wytske kent nog niet zoveel, dus het is misschien een beetje saai en de buiging zijn we ook nog hard mee bezig, dus die is ook niet goed. Maar vond het gewoon wel een grappig filmpje.

Veel plezier!!

http://www.youtube.com/watch?v=pjzC6RLfSr8
http://www.youtube.com/user/JolliesHorses?feature=mhee

J_tombobecky

Re: Wytske voort eerst VD'en op Bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 17:28

Ziet er goed en rustig uit hoor! :)
De buiging kan misschien beter gaan als je druk geeft bij de singelplek, dan geeft je paard uit nature tegendruk :j Misschien kan je daarmee aan de slag?

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 17:45

leuk! :D
misschien kun je de buiging idd met singeldruk doen? ;) en op een zachte ondergrond? :D
mooie fries trouwens :)

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 17:52

Zoooo die spagaat ziet er al top uit zeg :D
Die tip van hierboven zou heeeeel goed kunnen werken ja :D!

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 17:53

Ik weet het, had het probleem al in een ander onderwerp gevraagd ;)
Daar heb ik die tip ook gekregen, zit nu ziek thuis, maar ga er binnenkort zeker mee bezig!

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 17:54

Maar bedankt voor de reacties :)

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 20:08

Ziet er netjes uit! :D De tip die ik wilde geven is zo te zien al genoemd, het druk geven op de singelplek voor de klassieke buiging!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 20:22

Leuk filmpje! Mooi zo met die zon! <3

Wat me allereerst opvalt is dat je paard best opdringerig is naar het voedsel. Bij het eerste beeld loopt ze al te schooien bij je zakken. Probeer dit af te leren, ik weet niet of ze het voedselweigeren al kent? Dat is anders een handig truucje! Een keer een tik geven en NEE zeggen werkt ook goed. :j

Jambette ziet er links super uit! Rechts mag hij wat verbeterd worden. Ik zie dat ze vrij veel schraapt aan die kant. Probeer de hulp heel kort te geven en alleen te belonen als ze het been daadwerkelijk hoog opgooit. Als ze hem maar half doet negeren en opnieuw vragen. Zodra ze haar been opgooit het beloningssignaal geven, als ze dan blijft schrapen negeer je dat en geef je de beloning pas als ze alle 4 de benen neer gezet heeft.

Spagaat mag iets minder ver, helemaal als je gaat buigen is een iets minder grote spagaat beter. Dan kunnen ze het gewicht beter naar achteren verplaatsen.

Hopenlijk heb je er wat aan. :D

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 20:35

Ziet er goed uit! Spagaat doet hij ver zeg! :oo Alleen vind je het niet eng, zo op gladde platen? Niet bang dat hij wegglijd? (zou wel grote spagaat zijn O:) )

Idd buiging, druk op de singelplek en dan doet hij het vast wel, je moet hem een beetje ondersteunen :j Maar dat zou ik wel doen op zachte ondergrond hoor!

Joey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 20:52

Wat een prachtig paardje heb je! Goed begin, en door de tips hierboven komt het denk ik zeker goed met de buiging! :j

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 21:38

Captain schreef:
Leuk filmpje! Mooi zo met die zon! <3

Wat me allereerst opvalt is dat je paard best opdringerig is naar het voedsel. Bij het eerste beeld loopt ze al te schooien bij je zakken. Probeer dit af te leren, ik weet niet of ze het voedselweigeren al kent? Dat is anders een handig truucje! Een keer een tik geven en NEE zeggen werkt ook goed. :j

Jambette ziet er links super uit! Rechts mag hij wat verbeterd worden. Ik zie dat ze vrij veel schraapt aan die kant. Probeer de hulp heel kort te geven en alleen te belonen als ze het been daadwerkelijk hoog opgooit. Als ze hem maar half doet negeren en opnieuw vragen. Zodra ze haar been opgooit het beloningssignaal geven, als ze dan blijft schrapen negeer je dat en geef je de beloning pas als ze alle 4 de benen neer gezet heeft.

Spagaat mag iets minder ver, helemaal als je gaat buigen is een iets minder grote spagaat beter. Dan kunnen ze het gewicht beter naar achteren verplaatsen.

Hopenlijk heb je er wat aan. :D

Wytske is zeker wat opdringerig wat voedsel betreft, meestal als ik begin idd, dan het eerste wat ze doet is alle kunsten laten zien die ze kan en hopen dat ik maar beloon. Echter kan ze het voedsel weigeren wel, maar dan alleen wanneer ik het zeg, dus dat zal wel niet helemaal goed zijn ;)
Rechts Jambette vind hij inderdaad wel moeilijker als links, links kan hij hem ook nog gewoon stil houden, rechts nog niet. Hij kan het wel hoger, maar de laatste tijd is ze erg in de war doordat ik het ook gebruik bij de Spagaat. Ik heb dus ook een ander commando voor de spagaat dan voor jambette, maar blijf zeker oefenen. Moet eerlijk toegeven dat ik de ene kant leuker vind, omdat ze die beter kan, haha :o
Het probleem inderdaad ook, is dat ze vaak haar achterbeen erbij optild.

Ik had inderdaad die tip van het buigen ook gehad, dat de spagaat te ver is om voor haar goed te kunnen buigen, maar ook dit is in een ander topic, over de theorie ;) Ik ga er zeker op oefenen!

Heel erg bedankt voor je tips, daar kan ik wat mee!! :)

Borisje schreef:
Ziet er goed uit! Spagaat doet hij ver zeg! :oo Alleen vind je het niet eng, zo op gladde platen? Niet bang dat hij wegglijd? (zou wel grote spagaat zijn O:) )

Idd buiging, druk op de singelplek en dan doet hij het vast wel, je moet hem een beetje ondersteunen :j Maar dat zou ik wel doen op zachte ondergrond hoor!

Normaal oefen ik in de bak, maar het zand ligt nogal los, dus daar glijd ze zelfs nog eerder weg. Zelfde geld voor het gras, dat is nu hartstikke nat en glijd ze zeker weg. Dat is eigenlijk de reden dat ik het nu een paar keer op beton heb gedaan.
Op het moment is de bak ook ontiegelijk nat, dus ik kan daar even niet in. Wytske heeft er last van mok gehad, daarvoor is ze behandeld. Ik was er wat laat achter, dus ze heeft wel een flinke open plek gehad, dit probeer ik schoon te houden en daarom nu op het moment nat zand te vermijden ;)
Maar ik ben wel weer van plan gewoon in de bak te trainen als het weer wat droger is, of als het plek echt goed dicht geheeld is.

Voor de rest, heeeeeeeeeeeeel erg bedankt voor de reacties, vind ik erg leuk :D

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 21:55

Oh oliebol ik dacht dat het een merrie was.. Excuus. :oo

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 22:11

Het is ook een merrie, ik heb wel vaker de neiging hij te zeggen. Dat gaat ze me nog eens kwalijk nemen..... :p

Ik zeg tegen merries altijd hij, tegen hengsten altijd zij.... Waarom, weet ik niet, het is zo stom.... :S

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:13

Oh haha, had ik het toch goed gezien. :')
En ik heb dat ook hoor, overal hij op zeggen. :P