Verslag Join Up Follow Up I bij Annemarie van der Toorn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sharon_Jims

Verslag Join Up Follow Up I bij Annemarie van der Toorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 12:43

22-23 oktober 2011
Join Up en Follow Up cursus bij Annemarie van der Toorn met Mooni.

Mijn verslag van een ontzettend gaaf weekend!

Het begon zaterdag ochtend 22 oktober 2011 Johan en ik zijn vroeg opgestaan om naar de opfok te rijden om Mooni op te halen. Ik mocht van Rosita haar trailer gebruiken die al bij de opfok stond.

Samen met Heleen nog even een egje voor de trailer weg getild de trailer aangekoppeld en voor de boerderij gezet. Mooni had al zoiets van dit is gek normaal zijn jullie er nooit zo vroeg als ik net ontbeten heb… Hem een halster omgedaan en mee genomen naar de trailer waar hij er direct zonder te aarzelen op liep. En dan op pad de eerste keer voor mij weg met de trailer en ook nog eens met Mooni erop. Dubbel spannend dus! Mooni liet alleen even weten dat we ter hoogte van het weiland waren dat hij er hier uit moest maar voor de rest hebben we niet eens gemerkt of we een paard in de trailer hadden staan. De rit ging erg voorspoedig en we waren mooi op tijd met Mooni bij Annemarie in Oudenhoorn.

Nadat we ons gemeld hadden hebben we hem van de trailer geladen en hem in een mooie box gezet waar hij gelijk hooi ging eten. Hij stond er gelijk alsof hij er al jaaaaaaren stond!

Binnen waar het lekker warm aan iedereen voorgesteld en lekker koffie gedronken. Daarna kwam Annemarie zich voorstellen en kon de cursus beginnen.

We begonnen met een voorstel rondje we waren in totaal met 10 cursisten met verschillende vragen achtergronden en paarden. Johan en de moeder van Kathleen waren de enige die als toeschouwer/steun en toeverlaat mee. Daarna zijn we begonnen met wat theorie over het gedrag van het paard en de theorie van de Join Up. Dit was erg interessant om te horen en te lezen. Daarna kregen we de opdracht om eerst zelf aan de slag te gaan. We werden meegenomen naar de binnenbak in de roundpen waar we in groepjes van 2 aan het werk gezet werden. We moesten dus op elkaar oefenen om de een als paard en de ander als leider op lichaamstaal voor te bewegen (Join Up).

Hiervan heeft Johan een leuk filmpje gemaakt:
http://www.youtube.com/watch?v=WvXw_CrkJAc

Daarna hebben we heerlijk geluncht! En weer een stukje theorie over de planning van de middag.

Annemarie wilde een demo geven van een Join Up en ze heeft daarbij Mooni gebruikt. Dit was de eerste keer dat iemand dit met hem gedaan heeft. Voor mij echt wel een eye opener om te zien wat voor paard Mooni is. Hij begon wel wat heftig omdat hij in het begin nog niet snapte wat de bedoeling was. Toen hij het eenmaal doorhad ging het echt super!
http://www.youtube.com/watch?v=0Sqdl4PX-N0

Met de paarden van de anderen werd ook gewerkt. Daarvan heb ik geen filmpjes.
Rocco heeft een probleem dat hij erg bang wordt als de eigenaresse het bridle path(stukje manen weg voor het hoofdstel) wil knippen. Dit is wel nodig voor de dressuurwedstrijden.
Upset die aanvalt tijdens het los gooien en longeren.
De ontzettende leuke haflinger van Celester (waarvan ik de naam vergeten ben) die ze nog maar net 3 maanden heeft en die wat vluchterig en rennerig is.

Eerst weer een stuk theorie over grondwerk aan de lijn. Hierbij gaf Karel een demo met Mooni.

http://www.youtube.com/watch?v=KoajaHfMQ_Y
De opdracht die we daarna kregen was om met paarden van het centrum aan de slag te gaan zodat we konden voelen en zien wat onze lichaamshouding deed op de beweging van het paard. We werden in 2 groepen verdeeld de ene groep buiten met Karel een parcours met obstakels lopen met het paard aan de hand. En met Annemarie binnen werken aan onze lichaamshouding tijdens een Join Up.

De IJslander Kapur reageert heel erg heftig op veel prikkels in zijn omgeving na overleg hebben Karel en Annemarie besloten om Kapur met de groep te desensibiliseren.

Het was een lange maar erg interessante dag en na een afsluitend gesprek is iedereen weer naar huis gegaan.

De zondag weer vroeg op en naar Oudenhoorn. We hebben Mooni eerst gepoetst en daarna weer lekker koffie gedronken. Toen iedereen binnen was zijn we weer begonnen met de theorie over de lange lijnen.

Daarna mochten we elkaar weer gebruiken als test persoon en diegene die paard moesten zijn werden geblinddoekt:
http://www.youtube.com/watch?v=RdhBv8kFh_M

Tussendoor weer theorie en een heerlijke lunch.

De eigen paarden gingen ook weer aan de slag en Karel wilde graag met Kapur aan de slag omdat hij niet graag gelongeerd wordt en daarna gaat rennen. Karel heeft het gelijk in de buitenbak geprobeerd.

Daarna heeft Karel hem weer rustig gekregen en in de binnenbak in de roundpen gelongeerd en dat ging heel erg goed. Toen de roundpen afgebouwd en in de binnenbak geprobeerd hij ging toen een keer weg en daarna deed hij het alsof hij het al jaren deed! Daar heb ik helaas geen filmpje van.

In de middag was het nadat we de andere eigen paardje geholpen hebben met hun probleem mijn beurt samen met Mooni. Een Join Up voor het eerst samen. Ik vond het echt reuze spannend maar Mooni deed het echt super! Annemarie heeft geholpen met losmaken.
http://www.youtube.com/watch?v=uFwDoeGxfVU

Ik vond het heel erg bijzonder dat hij mij zo vertrouwde dat hij ging rollen…

De ontlading die ik daarna had was erg emotioneel. Ik vond het zo super knap hoe mijn kleine veulentje zich zo goed gedroeg en zo super zijn best deed. Ik ben echt zo ontzettend trots op hem.

De afgelopen 2 dagen waren heftig en erg leerzaam ik vond het erg gaaf dat we toen de cursus voorbij was wij een certificaat uitgereikt kregen. Ik heb ontzettend veel geleerd afgelopen dagen en ik kan niet wachten om een vervolg cursus te doen!

Annemarie Karel en team super bedankt voor afgelopen weekend!

Edit even wat filmpjes verwijderd.

rockwitch

Re: Verslag Join Up Follow Up I bij Annemarie van der Toorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 12:52

Leuk om te lezen, heb zelf ook al wat cursussen bij Annemarie gedaan en kom er elke keer weer met een super ervaring vandaan.
Fijn dat je paardje het toch zo goed oppakte na een wat heftig begin. Spannend he om het dan zelf te doen met je paardje. Weet precies hoe het voelt, ik had die van mij ook bij me.

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 12:56

rockwitch schreef:
Leuk om te lezen, heb zelf ook al wat cursussen bij Annemarie gedaan en kom er elke keer weer met een super ervaring vandaan.
Fijn dat je paardje het toch zo goed oppakte na een wat heftig begin. Spannend he om het dan zelf te doen met je paardje. Weet precies hoe het voelt, ik had die van mij ook bij me.

Dank je! Ik vond echt super spannend en ik was ook erg blij dat Mooni mijn spanning dus niet op over nam.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 13:13

Fijn, dat jullie het leuk hebben gehad, maar ik zie het nut van Join up nog steeds niet in!
In het filmpje van Annemarie met Mooni had ik verwacht, dat ze eerst zou proberen of hij achteruit zou gaan als ze op hem afstapte, maar dat doet ze niet. Ze geeft hem een klap nog voordat ze nadert.
Nu heb ik dus niet het gevoel, dat hij begrijpt, dat als ze nadert hij voor haar achteruit moet, maar gaat nu achteruit om van dat ding dat ze vast heeft geen lel te krijgen.

Sorry, maar ik zeg dan: Geef eerst aan wat je wilt en pak dan door, maar geef wel een teken.

Niet mijn ding dus!

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 13:16

Wat leuk op dit te lezen Sharon! Wist niet dat je op Bokt zat *D

Ik heb ook onwijs veel geleerd van deze cursus. Heb het erg naar mijn zin gehad en het heeft me geïnspireerd. Ga er ook zeker nog meer volgen :j

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 13:19

Als ik het goed begrijp.. Je hebt je paard uit de opfok gehaald. Naar een vreemde omgeving gebracht. Daar opgesloten in een kleine ruimte met hekken, en daar heb je hem door een vreemde zo laten behandelen?

Ik vind de join up sowieso niks, maar in deze situatie kan ik er al helemaal het positieve niet van in zien.. Het spijt me zeer ;)

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 13:24

mang schreef:
Als ik het goed begrijp.. Je hebt je paard uit de opfok gehaald. Naar een vreemde omgeving gebracht. Daar opgesloten in een kleine ruimte met hekken, en daar heb je hem door een vreemde zo laten behandelen?

Ik vind de join up sowieso niks, maar in deze situatie kan ik er al helemaal het positieve niet van in zien.. Het spijt me zeer ;)

Ik ben het helemaal met je eens!

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 14:03

Tendance schreef:
Fijn, dat jullie het leuk hebben gehad, maar ik zie het nut van Join up nog steeds niet in!
In het filmpje van Annemarie met Mooni had ik verwacht, dat ze eerst zou proberen of hij achteruit zou gaan als ze op hem afstapte, maar dat doet ze niet. Ze geeft hem een klap nog voordat ze nadert.
Nu heb ik dus niet het gevoel, dat hij begrijpt, dat als ze nadert hij voor haar achteruit moet, maar gaat nu achteruit om van dat ding dat ze vast heeft geen lel te krijgen.

Sorry, maar ik zeg dan: Geef eerst aan wat je wilt en pak dan door, maar geef wel een teken.

Niet mijn ding dus!

Geeft niet! Ieder zijn mening.

KG_Images schreef:
Wat leuk op dit te lezen Sharon! Wist niet dat je op Bokt zat *D

Ik heb ook onwijs veel geleerd van deze cursus. Heb het erg naar mijn zin gehad en het heeft me geïnspireerd. Ga er ook zeker nog meer volgen :j

Ja ben bokker herkende je aan je fotobedrijfje! ;-) Vond jouw paard ook echt geweldig en enorm super dat het zo goed gegaan is!

mang schreef:

Ja helemaal goed. Ieder heeft zijn eigen manier van handelen. Je hoeft het er niet mee eens te zijn.

Gelukkig zijn er altijd voorstanders en tegenstanders en die hebben allemaal eigen meningen. Voor Mooni en mij vond ik deze manier het beste passen.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 14:04

Was er een reden dat je een JU met hem ging doen of was het gewoon voor de leuk?
Vind het nl not done om een JU te doen met een paard die dat niet nodig heeft. IMO is een JU het psygisch breken van een paard en als dat niet nodig is, ook niet doen dus! Vind het helemaal nogal wat om het twee keer te doen.. Zeker omdat een JU max 3x in een paardenleven mag worden toegepast..

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 14:08

H_Nalanta schreef:
Was er een reden dat je een JU met hem ging doen of was het gewoon voor de leuk?
Vind het nl not done om een JU te doen met een paard die dat niet nodig heeft. IMO is een JU het psygisch breken van een paard en als dat niet nodig is, ook niet doen dus! Vind het helemaal nogal wat om het twee keer te doen.. Zeker omdat een JU max 3x in een paardenleven mag worden toegepast..

Voor de "leuk" heb ik dit zeker niet gedaan.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 14:09

Waarom dan wel? :)

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 14:12

De reden?

Een betere verstandshouding. Hij is nog hengst en ik kan best wel met hem aan de slag gaan zonder dat ik weet wat ik moet doen maar daarmee maak ik meer kapot dan ik wil. Vooral omdat ik daar geen ervaring mee heb. Door dit samen met een pro te doen weet ik dat er niets kapot kan gaan en hij er alleen maar beter van wordt.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 14:17

En nu weet je wel precies wat je moet doen?
Wat heeft je paard volgens jou nu precies geleerd en wat heeft het jullie relatie opgeleverd?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 14:18

Nouja, als je al met die instelling met een jonge hengst gaat beginnen.. :=
Maargoed, dat moet je helemaal zelf weten natuurlijk. :)

Heeft Annemarie ook uitgelegd wat voor effect een JU heeft op het geestelijke deel van het paard?

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 14:24

Is het overigens een goedgekeurde hengst?
Als dit niet het geval is... Waarom laat je zijn ballen dan niet verwijderen?
Dan heb je een ruin en verlies je gelijk de hengsten gedragingen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 14:24

tja....ik heb het filmpje na precies 60 seconden al uitgezet.....dit is zo mijn ding niet.
Maar gelukkig vind jij het zelf wel leuk.En daar gaat het om.

HELder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 14:26

Leuk dat het zo goed is gegaan TS. Ook leuk dat er zoveel andere paarden waren. Van elkaar leer je een heleboel. Ga je nog vervolgcursussen met hem doen?

@H_Nalanta: Je geeft aan dat je met een JU een paard psychisch breekt en dat je het maar 3 x in een paardenleven toe mag passen. Heb je misschien ook een bron waar die informatie in staat? Daar ben ik namelijk erg geinteresseerd in!

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 14:28

Tendance schreef:
En nu weet je wel precies wat je moet doen?
Wat heeft je paard volgens jou nu precies geleerd en wat heeft het jullie relatie opgeleverd?

Zeker!
Wat hij geleerd heeft? Meer dan genoeg! Mijn relatie met hem is en wordt alleen maar beter.

H_Nalanta schreef:
Nouja, als je al met die instelling met een jonge hengst gaat beginnen.. :=
Maargoed, dat moet je helemaal zelf weten natuurlijk. :)

Heeft Annemarie ook uitgelegd wat voor effect een JU heeft op het geestelijke deel van het paard?

Ach had ik mijn andere paard nu gehad als hij hengst was geweest had ik het ook zo gedaan.

Ik denk dat je mijn antwoord verkeerd ziet.
Ervaring met hengsten heb ik, ervaring met JU of FU niet. Daarmee wil ik zeggen dat zou ik dat bij hem gedaan hebben zonder dat ik iets daarvan weet dan maak je meer kapot. Tuurlijk iedereen kan vanuit hetgeen wat je gelezen hebt in een boek een JU doen met een paard. Maar om het op de juiste manier te doen is iets heeeeeel anders.

Tendance schreef:
Is het overigens een goedgekeurde hengst?
Als dit niet het geval is... Waarom laat je zijn ballen dan niet verwijderen?
Dan heb je een ruin en verlies je gelijk de hengsten gedragingen.

Ik ben eigelijk wel blij met je vraag. Nee het is geen goedgekeurde hengst en ja het staat op de planning om hem te laten castreren.

geerke schreef:
tja....ik heb het filmpje na precies 60 seconden al uitgezet.....dit is zo mijn ding niet.
Maar gelukkig vind jij het zelf wel leuk.En daar gaat het om.

Geerke heb je wel het filmpje gezien waarin ik samen met Mooni ben?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 14:29

wat is het nut van een paard psychisch te breken?
Ik ga toch al een jaar of 35 met paarden om....verschillende rassen,hengsten,merries,ruinen....maar ik wist niet dat je een paard psychisch moest breken.

HELder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 14:32

geerke schreef:
Ik ga toch al een jaar of 35 met paarden om....verschillende rassen,hengsten,merries,ruinen....maar ik wist niet dat je een paard psychisch moest breken.

Was dit bericht voor mij bedoeld of voor iemand anders?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 14:32

HELder schreef:
@H_Nalanta: Je geeft aan dat je met een JU een paard psychisch breekt en dat je het maar 3 x in een paardenleven toe mag passen. Heb je misschien ook een bron waar die informatie in staat? Daar ben ik namelijk erg geinteresseerd in!

Monty Roberts, de 'uitvinder' van de JU heeft dit zelf gezegd.
Lees dit topic even door: [NH] [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 14:33

Lijkt me een heel goed idee van je om hem te laten castreren. Als een hengst niet goedgekeurd is en dus niet gebruikt wordt voor dekkingen, dan kwel je hem alleen maar door hem hengst te laten.
Op denk duur zal hij altijd alleen moeten staan, wordt gek van zijn hormonen als er merries in de buurt staan enz...

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 14:34

Vraag 1: Paard steigert, blijkbaar omdat A hem niet wil begrijpen dat dat gedoe bij zijn oor vervelend is. Ik snap dat ze hem wil corrigeren op het steigeren, dat doet ze ook. Maar waar is dat jakkeren aan het halster dan in hemelsnaam goed voor? Het is EN te laat (paard heeft de link met steigeren allang niet meer gelegd) EN ik zie alleen maar een paard wat erg onrustig met het hoofd wordt als angst voor weer dat geslaag en getrek aan zijn neus. Dat zie je de verdere hele film door gebeuren, het gejekker aan het halster als ie vast is en de heftige reacties op haar handen met zijn hoofd.

Vraag 2: A wil hem blijkbaar naar achteren hebben maar geeft geen enkel signaal hiervoor af. Logisch dat paard blijft staan en hij krijgt nog voor A een stap zet een tik met de longe. Is dat nou reageren op lichaamstaal? Ik vind A echt erg onduidelijk in haar lichaamstaal met zo'n jong paard. Logisch dat hij het niet snapt. Er wordt ook erg veel van hem gevraagd. Niet evene en heel rondje volgen en dan stil staan. Nee 2 passen en weer stil en weer een pasje vooruit en weer achteruit... Erg onrustig

Vraag 3: Ik zie echt steeds in het filmpje dat gejekker aan dat halster terug komen. Meerwaarde? Want het geberut op momenten dat paard NIKS doet...

Paard wordt los gegooid en meteen opgejaagd tot en met. Paard snapt er de ballen van. A klikt los, STAPT ACHTERUIT (? ik heb geleerd je paard weg te sturen op lichaamstaal met rust) en wordt opgejaagd met slaag en een hoopd rukte. Paard schiet direct de verdediging in en voelt zich niet op zijn gemak. Een JU is voor als een paard ECHT GIGA de fout in gaat. Dit paard deed NIKS fout, stond KEURIG stil en krijgt van deze vreemde dame een JU voor zijn kiezen.

Ik hoor een hoop gesis, gesjusjusju en opgejaag. Hoort dat bij een JU?

A steekt paard af, paard reageert door te stoppen en de ANDERE kant op te willen gaan. A stapt direct terug en jaagt hem weer op: ik vind dat ze het paard erin liet lopen, niks geen naar binnen halen zoals ze zei....

Elke keer komt ze zo hard in... Ze probeert niet eens met rustige lichaamstaal het paard de andere kant op te bewegen. Het is meteen een hoop geknal met die longe tegen d'r been aan. Zacht als het kan, hard als het MOET???

Uit het niks wil ze hem ineens naar zich toe halen. Dat lukt niet (goh?! raar he als dat mens de hele tijd slaat en sist.) en ik hoor haar zelfs zeggen: komeens bij me (lichaamstaal?)

Ik zie hier echt geen rust, kalmte, met het paard bezig zijn etc. Alleen maar effe snel een JU willen laten zien. Ik had A hoog zitten, maar na dit filmpje ga ik ernstig twijfelen.

EDIT: Ik doe trouwens GEEN join up met mijn knol. Alleen maar puur grondwerk vanuit de lichaamstaal.
Laatst bijgewerkt door Zilfstar op 24-10-11 14:40, in het totaal 2 keer bewerkt

HELder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 14:35

@H_Nalanta: Dank je wel, ik ga het even doorlezen :)

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 14:36

HELder schreef:
Leuk dat het zo goed is gegaan TS. Ook leuk dat er zoveel andere paarden waren. Van elkaar leer je een heleboel. Ga je nog vervolgcursussen met hem doen?

HELder dat ben ik wel van plan.

geerke schreef:

Ik heb ook genoeg ervaring met diverse paarden maar psychisch een paard breken? Sorry daar ben ik niet sterk genoeg voor. IMO breek je hiermee een paard psychisch niet. Daarvoor moet je veel veel veel verder gaan en paarden die gebroken zijn (lichamelijk) als geestelijk heb ik gezien.

Tendance schreef:
Lijkt me een heel goed idee van je om hem te laten castreren. Als een hengst niet goedgekeurd is en dus niet gebruikt wordt voor dekkingen, dan kwel je hem alleen maar door hem hengst te laten.
Op denk duur zal hij altijd alleen moeten staan, wordt gek van zijn hormonen als er merries in de buurt staan enz...

Helemaal mijn punt en vooral bij ons in de randstad.