Kleine Fjord Diddle aan Dubbele longe

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mirror666

Kleine Fjord Diddle aan Dubbele longe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 18:21

Langzaam maar zeker ben ik mijn 13 jarige fjordenmonster weer terug aan het oppakken.
Hij heeft zich in april geraakt op zijn achterbeen met stom doen tijdens longeren, hieraan heeft hij een irritatie overgehouden.

Vorige week is hij gecontroleerd door een osteopaat en alles is goed bevonden! We mochten lekker weer aan de gang, onze werkzaamheden hinderen het beentje niet en verder heeft hij ook geen belemmeringen. Behalve een groot ego :))

Ons probleem aan de dubbele longe is vooral dat ik graag vasthoud op rechts. Over een week mag ik naar de osteo ;)
Diddle heeft moeite met stelling geven op de manier waarop ik dat vraag ;) Maar we komen er wel

Er zijn 3 manieren van longe bevestigen te zien.
- Rechtstreeks aan het bit -> Dit gebruik ik in het begin altijd. Hierop gaf hij al wat na wat ik erg knap vond van hem!
- Tussen de voorbenen -> Hiermee loopt hij fijn, maar gaat hij zichzelf lekker laten vallen van voor
- Aan de zijkant ipv tussen de voorbenen -> De eerste keer uitgeprobeerd, maar daar ging hij heerlijk mee sjouwen!! Heel trots ben ik daarop!

Afbeelding
losdraven

http://i183.photobucket.com/albums/x95/ ... CF1216.jpg
protesteren

http://i183.photobucket.com/albums/x95/ ... CF1215.jpg
even een galopje

Afbeelding
En al omgesteld

Afbeelding
Ook hiermee even een galopje, ik blijf er dan nog wel vanaf, hij is daar niet sterk genoeg voor dus galop is alles wat hij hoeft te doen :)

Afbeelding
Er net tegenaan

Afbeelding
En hier het duiken goed te zien. Hij weet dat ik daar op dat moment weinig aan kan doen behalve hem voorwaarts zetten. Hij hangt hierbij overigens niet op de hand

Afbeelding
Overgang draf-halt. Hij doet dit geweldig goed, gaat er ook mooi vierkant bij staan. Alleen maakt hij zich uit ijver vaak erg rond.
In vertrek in draf na deze overgang zie je hem overigens vaak mooi stijgen aan de voorkant, mooi om te zien!

Afbeelding
Nette draf!

Afbeelding
En omgesteld omhoog. Dit was een test, en die pakte heel goed uit!

Afbeelding
Even wennen

Afbeelding
En wauw! :+:

Afbeelding

Ik was heel erg trots op hem. Als we dit lekker regelmatig blijven doen moet hij terug sterk kunnen worden :)

Na het longeren met dubbele longe mag hij van mij altijd even los in de bak. Alle spiertjes eventjes lekker laten en gewoon even een galopje en drafje zoals hij zelf wil. Uitstappen gebeurde door een stalgenootje onder de vrouw :)

Afbeelding

Afbeelding
En lief dinnetje die hem lekker durfde uitstappen :)

Wees lief voor ons! :)

Klarinda

Re: Kleine Fjord Diddle aan Dubbele longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 18:26

Leuke fjord, en heel veel succes met hem! ;)

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 18:29

Zet je de katrol niet op de bitring?Lijkt dat het dan vloeiender gaat.
Verder ken ik het dilemma met rechts vasthouden.Maar de aanhouder wint.

Leuk fjordje heb je! :j

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 18:37

funnyhorses schreef:
Zet je de katrol niet op de bitring?Lijkt dat het dan vloeiender gaat.
Verder ken ik het dilemma met rechts vasthouden.Maar de aanhouder wint.

Leuk fjordje heb je! :j

je bedoelt met het vastklikken als op de laatste methode?
dan moet ik heel mijn lijn door de singel rijgen. De musketons kunnen niet door de ringen namelijk.
Het touw door de bitring glijdt erg vloeiend trouwens hoor :j

Op de eerste bevestigingsmanier heb ik wel de tip gekregen om de binnenste lijn anders te bevestigen (musketon aan de singel, katrol aan de bitring, en dan naar mijn hand) maar hiervoor ben ik zelf nog veel te scheef en vasthoudend. Dan krijg ik op mijn donder van mijn paard :o ;)

Bedankt voor de complimentjes :)

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 18:44

De katrol met haak gaan toch door de grootste ringen?Of zijn alle ringen op de singel te klein?
Hoe hoger je lijn vast maakt hoe moeilijker het word om met de lijn langs de achterhand te gaan,dan floept de lijn nml over het paard heen.(snappie?)

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 18:48

Alle ringen zijn te klein helaas...
Dat de lijn er aan de achterkant overheenfloept hadden we inderdaad ook last van. Maar dan is er alsnog best fijn mee te longeren vind ik. Eigenlijk juist lekkerder omdat je niet die ruis van het achterbeen hebt. Om achter actief te houden heb ik de zweep en mijn stem, daar doet de lijn langs zijn billen weinig mee :)

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 19:20

ohh als de ringen allemaal te klein zijn dan heb je idd niet veel keus hahaha
Ik vind hem wel lekker lopen zo op de foto's te zien.
De naam Diddle komt me wel bekend voor,toevallig uit rijsbergen?

jarytj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 22:11

Leuke fjord! Loopt al lekker zo te zien? :j
Vind die vlechtjes wel echt grappig bij em staan! <3

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 07:50

Aan de longe loopt hij heerlijk! Onder het zadel krijg ik het niet voor elkaar omdat ik dan veel te lekker in de pad kan zitten..
Voor de wagen kan hij het ook.

De vlechtjes zitten erin omdat hij onder eczeemdeken staat. Anders heeft hij 1 grote klittenbol :))

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 08:00

Ziet er goed uit :j

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 11:30

Hey Diddle !!!
Ziet er keurig uit hoor, je bent lekker met hem aan het werk ! top !! :j

vind dat hij er erg goed uitziet !! :D *\o/*

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 11:50

de laatste foto's zien er netjes uit ! maar ook goed dat je de eerst foto's laat zien (men durft meestal enkel de goede foto's te posten waar weinig commentaar op valt te geven)

Als tip zal ik de buitenlijn niet achter de achterhand langs halen als deze ook nog aan het bit zit. mijn ervaring is dat je dan moeilijk gedetailleerde hulpen kan geven (en het is juist zo belangrijk om hele kleine hulpjes te geven aan de longe). Je kan er bv een bandage achterlangs binden of de lijn vast maken aan de buitenkant singel en dan achter de achterhand langs en dan door de binnenkant singel en dan naar je hand. (maar dan longeer je dus eigenlijk met enkele lijn, dus misschien is dat niet zo nuttig) maar persoonlijk zou ik gewoon de buiten als binnenlijn hoog laten uitkomen en daarna direct naar je hand.
En probeer er op te letten, zoals bv op de laatste en 6e foto, dat je (heel overdreven als je net het longeren weer oppakt) loslaat als het paard nageeft, dus echt je handen naar voren steken. Ik heb dat echt geleerd en voor mijn pony werkt dat perfect, dat er echt een goede bocht in de lijnen hangt. pressure motivates, release teach. Maar het is ook moeilijk te beoordelen vanaf een foto of je wel of niet genoeg loslaat, dus eigenlijk kan ik er niet over oordelen maar bij bv de laatse foto en de 6e foto lijkt het zo. (maar het is ook moeilijk omdat je dus geen bakrand hebt, hebben jullie geen longeerbak? of anders kan je misschien een circel afzetten met stokjes en lint)

Ik heb altijd geleerd, als je een paard hebt dat zijn rug wegdrukt dan is het goed om je paard lager in te stellen (maar ik ben er een voorstander van dat de lijn altijd op het hoogste gaatje uit komt) dus vanaf boven door het bit en dan onder de buik. en als het paard juist heel erg op de voorhand is dan is het goed om het paard wat hoger in te stellen, zoals jij dus op het laatst hebt gedaan. Het is heel belangrijk om het paard goed zijn achterbenen te laten buigen en ondertreden, want alleen met de lijnen kan je niet longeren. Dat kan bv door een lijn achter de achterhand maar het is ook gewoon een kwestie van goed voorwaarts en veel tempowisselingen (bv langzame drag - middendraf)

Op de foto's ziet hij er nog wel wat recht uit (weinig stelling) maar dat komt wel goed! zijn spieren moet langzaam rekken en ik ben heel nieuwsgierig hoe het over een paar weken gaat!! post je dan weer plaatjes?

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 12:54

Hij gaat heel lekker lopen zo zeg! Knappe Diddle!
Ik maak het me een beetje gemakkelijk, en ik sluit me voor een deel aan bij de tips van hierboven.
Wil er nog wel even aan toevoegen dat ik persoonlijk jouw release en doorvraagmomenten juist heel goed vind, en dat je release ook voldoende en duidelijk genoeg is voor je paard. :)
Ik zou er zelf niet voor kiezen om hem te laten galopperen met de lijn tussen de voorbenen bevestigd, ben altijd bang dat hij dan per ongeluk met zn voorbeen over de lijn komt. Zou het galopperen wel mee blijven pakken, maar dan in de laatste bevestiging.
Leuk en fijn om te zien ook dat hij zelf toe is aan die hogere bevestiging; je ziet hem zoeken en dan valt het kwartje en gaat hij lekker sjouwen!
Stelling hebben we het al over gehad natuurlijk, waar je extra op zou moeten letten is het begrenzen op je buitenlijn zodat je iets kunt gaan vragen op de binnenlijn zonder dat hij naar binnen komt of schuin gaat hangen/omvalt. buitenlijn is je contactteugel, binnenlijn vraagt en laat los.

Groetjes, lacuna

ilovemoney

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 15:18

Ziet er goed uit, Dubbele lijnen is een zeer goeie training om hem lekker los in zijn lichaam te krijgen en om hem rond te maken. Dat is weer een keer wat anders dan voor de wagen!

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 15:52

wauw, fijne reactie jameyskatje, heel fijn ga ik straks even uitgebreid op in :)

@lacuna; thanx. En de buitenlijn begrenzen.. Ik ben afentoe zo'n aap want met de wagen doe ik het fout, en bij longeren vergeet ik het ook vaak. Bovendien merk ik dat ik met zulke finetune-dingen vaak ga vasthouden, waardoor ik dénk dat ik het vraag, en dan toch met rechts weer zit te knijpen.. Hopelijk brengt volgende week woensdag daar uitkomst in.

De galop laag bevestigd gaat eigenlijk altijd goed. Ik doe het ook alleen omdat hij er even mee wakker te krijgen is, en het dan ''even los'' is.

Ik ga mijn best doen het dubbele longe echt bij te houden, want dan moet er een mooi knolletje onderuit komen. Over een maandje of 2 fotos ga ik dus proberen (tjee.. die zijn dan al in wintervacht, jakkes :P )

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 22:01

jee dat zitten echt super plaatjes bij zeg! +:)+

go dids go!! *\o/*

Crazymel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 10:40

Hij loopt lekker!! Knappe dids :)
Volgende keer mag je mijn longeersingel met meer ringen lenen als je wil :)

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 13:54

jameyskatje schreef:
de laatste foto's zien er netjes uit ! maar ook goed dat je de eerst foto's laat zien (men durft meestal enkel de goede foto's te posten waar weinig commentaar op valt te geven)

Mja ik durf het wel, die momenten zoals ik liet zien zitten er aan het begin altijd tussen. Ik denk omdat ik dan weer even in mijn paard zijn ''comfortzone'' van hulpen moet komen. Hij is érg duidelijk naar mij toe :=

jameyskatje schreef:
Als tip zal ik de buitenlijn niet achter de achterhand langs halen als deze ook nog aan het bit zit. mijn ervaring is dat je dan moeilijk gedetailleerde hulpen kan geven (en het is juist zo belangrijk om hele kleine hulpjes te geven aan de longe). Je kan er bv een bandage achterlangs binden of de lijn vast maken aan de buitenkant singel en dan achter de achterhand langs en dan door de binnenkant singel en dan naar je hand. (maar dan longeer je dus eigenlijk met enkele lijn, dus misschien is dat niet zo nuttig) maar persoonlijk zou ik gewoon de buiten als binnenlijn hoog laten uitkomen en daarna direct naar je hand.

Je hebt gelijk. Ik heb altijd die lijn daarlangs laten lopen uit ''dat hoort zo'' Als ik hem langs de onderste ring leid gaat hij ook niet onder zijn staart kruipen, zoals hij nu zat wel (daarom zie je ook op een gegeven moment de lijn vanachter zijn billen verdwijnen, hij gaat heel boos kijken namelijk met een lijn onder zijn staart :+
én, ik heb nu dus gemerkt dat het minder ruis oplevert als je dat ding niet achter zijn billen langs leidt. Alleen met van hand veranderen is het even lastig :j
jameyskatje schreef:
En probeer er op te letten, zoals bv op de laatste en 6e foto, dat je (heel overdreven als je net het longeren weer oppakt) loslaat als het paard nageeft, dus echt je handen naar voren steken. Ik heb dat echt geleerd en voor mijn pony werkt dat perfect, dat er echt een goede bocht in de lijnen hangt. pressure motivates, release teach. Maar het is ook moeilijk te beoordelen vanaf een foto of je wel of niet genoeg loslaat, dus eigenlijk kan ik er niet over oordelen maar bij bv de laatse foto en de 6e foto lijkt het zo. (maar het is ook moeilijk omdat je dus geen bakrand hebt, hebben jullie geen longeerbak? of anders kan je misschien een circel afzetten met stokjes en lint)

Een longeerbak hebben we niet. Een stukje afzetten doe ik ook liever niet. Ik verplaats mijn cirkel regelmatig door de bak om de boel niet aan 1 kant teveel om te ploegen. Zowel voor de medestalgenoten fijn, als voor ponylief, die steeds een verse cirkel krijgt (ik vind de bak al zo zwaar :o )
Het loslaten probeer ik heel erg op te letten. En ik hoor nu van lacuna (mijn lesgeefmensje :) dus zij weet het wel) dat ik dat al vrij goed doe. Ik moet ook wel, want anders krijg ik van ponylief echt op mijn donder.. We hebben ook dagen dat ik niet goed in mijn hum zit en pony gewoon simpel het bit tussen zijn tong en gehemelte plet, kop erop zet en niet met me wil werken omdat ik niet goed in mijn vel zit :+

jameyskatje schreef:
Ik heb altijd geleerd, als je een paard hebt dat zijn rug wegdrukt dan is het goed om je paard lager in te stellen (maar ik ben er een voorstander van dat de lijn altijd op het hoogste gaatje uit komt) dus vanaf boven door het bit en dan onder de buik. en als het paard juist heel erg op de voorhand is dan is het goed om het paard wat hoger in te stellen, zoals jij dus op het laatst hebt gedaan. Het is heel belangrijk om het paard goed zijn achterbenen te laten buigen en ondertreden, want alleen met de lijnen kan je niet longeren. Dat kan bv door een lijn achter de achterhand maar het is ook gewoon een kwestie van goed voorwaarts en veel tempowisselingen (bv langzame drag - middendraf)

Ik dacht ook altijd dat hij zijn rug wegdrukte :o maargoed, dat was ook al 3 jaar terug. De lijn helemaal op het bovenste gaatje klikken vind ik, voor nu, nog te hoog. Hij heeft er wel echt moeite mee om dan correct te blijven lopen. Hij is natuurlijk ook niet echt atletisch gebouwd :))
De achterbenen laten buigen wil ik binnenkort met wat drafbalkjes eens op oefenen. Dat liep een aantal jaar terug nog ontzettend fout (hij vond het breedtesprongen...) maar misschien snapt hij het nu wel :)
Langzame draf oefenen we af en toe een paar pasjes inderdaad, daar wordt hij erg }:) van vaak omdat je ziet dat het hem veel moeite kost. Maar daardoor gaat hij wel heel gaaf lopen :j
jameyskatje schreef:
Op de foto's ziet hij er nog wel wat recht uit (weinig stelling) maar dat komt wel goed! zijn spieren moet langzaam rekken en ik ben heel nieuwsgierig hoe het over een paar weken gaat!! post je dan weer plaatjes?

hij is té recht inderdaad.. Als hij hierin wat sterker is wil ik de binnenlijn vragender bevestigen (musketon aan de singel, katrol aan het bit, rest naar mijn hand) waardoor ik hem daarmee kan helpen. De zweep dan als hulp erbij, dat kwartje moet gaan vallen. Als ik maar onthoud dat ik op het goede moment moet loslaten.

Ik merk in elk geval voor de kar dat hij dit nu doet. hij loopt veel sneller netjes! :) Of het is te wijten aan de behandeling door de osteopaat, dat kan ook nog :D