jameyskatje schreef:de laatste foto's zien er netjes uit ! maar ook goed dat je de eerst foto's laat zien (men durft meestal enkel de goede foto's te posten waar weinig commentaar op valt te geven)
Mja ik durf het wel, die momenten zoals ik liet zien zitten er aan het begin altijd tussen. Ik denk omdat ik dan weer even in mijn paard zijn ''comfortzone'' van hulpen moet komen. Hij is érg duidelijk naar mij toe 
jameyskatje schreef:Als tip zal ik de buitenlijn niet achter de achterhand langs halen als deze ook nog aan het bit zit. mijn ervaring is dat je dan moeilijk gedetailleerde hulpen kan geven (en het is juist zo belangrijk om hele kleine hulpjes te geven aan de longe). Je kan er bv een bandage achterlangs binden of de lijn vast maken aan de buitenkant singel en dan achter de achterhand langs en dan door de binnenkant singel en dan naar je hand. (maar dan longeer je dus eigenlijk met enkele lijn, dus misschien is dat niet zo nuttig) maar persoonlijk zou ik gewoon de buiten als binnenlijn hoog laten uitkomen en daarna direct naar je hand.
Je hebt gelijk. Ik heb altijd die lijn daarlangs laten lopen uit ''dat hoort zo'' Als ik hem langs de onderste ring leid gaat hij ook niet onder zijn staart kruipen, zoals hij nu zat wel (daarom zie je ook op een gegeven moment de lijn vanachter zijn billen verdwijnen, hij gaat heel boos kijken namelijk met een lijn onder zijn staart 
én, ik heb nu dus gemerkt dat het minder ruis oplevert als je dat ding niet achter zijn billen langs leidt. Alleen met van hand veranderen is het even lastig 
jameyskatje schreef:En probeer er op te letten, zoals bv op de laatste en 6e foto, dat je (heel overdreven als je net het longeren weer oppakt) loslaat als het paard nageeft, dus echt je handen naar voren steken. Ik heb dat echt geleerd en voor mijn pony werkt dat perfect, dat er echt een goede bocht in de lijnen hangt. pressure motivates, release teach. Maar het is ook moeilijk te beoordelen vanaf een foto of je wel of niet genoeg loslaat, dus eigenlijk kan ik er niet over oordelen maar bij bv de laatse foto en de 6e foto lijkt het zo. (maar het is ook moeilijk omdat je dus geen bakrand hebt, hebben jullie geen longeerbak? of anders kan je misschien een circel afzetten met stokjes en lint)
Een longeerbak hebben we niet. Een stukje afzetten doe ik ook liever niet. Ik verplaats mijn cirkel regelmatig door de bak om de boel niet aan 1 kant teveel om te ploegen. Zowel voor de medestalgenoten fijn, als voor ponylief, die steeds een verse cirkel krijgt (ik vind de bak al zo zwaar
)
Het loslaten probeer ik heel erg op te letten. En ik hoor nu van lacuna (mijn lesgeefmensje
dus zij weet het wel) dat ik dat al vrij goed doe. Ik moet ook wel, want anders krijg ik van ponylief echt op mijn donder.. We hebben ook dagen dat ik niet goed in mijn hum zit en pony gewoon simpel het bit tussen zijn tong en gehemelte plet, kop erop zet en niet met me wil werken omdat ik niet goed in mijn vel zit 
jameyskatje schreef:Ik heb altijd geleerd, als je een paard hebt dat zijn rug wegdrukt dan is het goed om je paard lager in te stellen (maar ik ben er een voorstander van dat de lijn altijd op het hoogste gaatje uit komt) dus vanaf boven door het bit en dan onder de buik. en als het paard juist heel erg op de voorhand is dan is het goed om het paard wat hoger in te stellen, zoals jij dus op het laatst hebt gedaan. Het is heel belangrijk om het paard goed zijn achterbenen te laten buigen en ondertreden, want alleen met de lijnen kan je niet longeren. Dat kan bv door een lijn achter de achterhand maar het is ook gewoon een kwestie van goed voorwaarts en veel tempowisselingen (bv langzame drag - middendraf)
Ik dacht ook altijd dat hij zijn rug wegdrukte
maargoed, dat was ook al 3 jaar terug. De lijn helemaal op het bovenste gaatje klikken vind ik, voor nu, nog te hoog. Hij heeft er wel echt moeite mee om dan correct te blijven lopen. Hij is natuurlijk ook niet echt atletisch gebouwd 
De achterbenen laten buigen wil ik binnenkort met wat drafbalkjes eens op oefenen. Dat liep een aantal jaar terug nog ontzettend fout (hij vond het breedtesprongen...) maar misschien snapt hij het nu wel 
Langzame draf oefenen we af en toe een paar pasjes inderdaad, daar wordt hij erg
van vaak omdat je ziet dat het hem veel moeite kost. Maar daardoor gaat hij wel heel gaaf lopen 
jameyskatje schreef:Op de foto's ziet hij er nog wel wat recht uit (weinig stelling) maar dat komt wel goed! zijn spieren moet langzaam rekken en ik ben heel nieuwsgierig hoe het over een paar weken gaat!! post je dan weer plaatjes?
hij is té recht inderdaad.. Als hij hierin wat sterker is wil ik de binnenlijn vragender bevestigen (musketon aan de singel, katrol aan het bit, rest naar mijn hand) waardoor ik hem daarmee kan helpen. De zweep dan als hulp erbij, dat kwartje moet gaan vallen. Als ik maar onthoud dat ik op het goede moment moet loslaten.
Ik merk in elk geval voor de kar dat hij dit nu doet. hij loopt veel sneller netjes!
Of het is te wijten aan de behandeling door de osteopaat, dat kan ook nog