Mijn Kippetje leert vrijheidsdressuur [Filmpje]

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

NiKip

Mijn Kippetje leert vrijheidsdressuur [Filmpje]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 11:52

Ok ok... Het is geen kip ;)
Maar de Nederlandse vertaling van haar naam komt er wel op neer :')

Dit is Poularde. Ze is een Franse Draver merrie van nu 7 jaar oud. We zijn begonnen met de basis van het vrijheidsdressuur.
Ze kent het jambette al, maar ik heb even een stapje terug gedaan en we zijn nu aan het oefenen met meelopen.

Ik ontvang heeeel graag tips! :j :j :j
Zelf vind ik in ieder geval dat ik tijdens het meelopen nog te veel naar haar kijk. Wat volgensmij een remmende werking heeft op haar.

Hier is het filmpje! :)

Edit: Het filmpje doet raar! Ben hem opnieuw aan het uploaden ;) over 10 min staat hij er op!

Hier het nieuwe filmpje!

Het geluid is alleen niet zo fijn. Je hoort vooral wind en regen :')
Laatst bijgewerkt door lindake op 20-07-11 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Filmpje op vraag TS toegevoegd

J_tombobecky

Re: Mijn Kippetje leert vrijheidsdressuur [Filmpje]

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 22:39

Gaat al goed hoor! Je komt vast ook ver! :) Bedankt voor je reactie.

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 18:09

Ziet er leuk uit! :D ik heb het idee alleen dat hij nogal in je kont kruipt, hou er wat meer afstand in :j

lovetigger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 18:17

ziet er egt leuk uit maar heb heb niet afgekeken het begin was al leuk(L)
hoe bedoel je in je kont kruipt???
meer afstand begr ik wel

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 18:19

lovetigger schreef:
ziet er egt leuk uit maar heb heb niet afgekeken het begin was al leuk(L)
hoe bedoel je in je kont kruipt???
meer afstand begr ik wel

Te weinig afstand, wat je zelf zegt ;)

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 22:51

Het probleem is dus, dat wanneer ik meer afstand vraag, ze niet meer durft te volgen :')
Maar je hebt wel gelijk ja. Weet alleen nog niet goed hoe ik dat moet oplossen :P

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 23:00

Haha ze had er wel plezier in opt einde :p Plassen in de bak kunnen ook dienst doen :D

Cheetahfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 15:18

Ziet er goed uit hoor! :j
Ze pikt het snel op! :D

bamsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 19:25

leuk! man jij bent wel gek, met zulk weer door de plassen gaan rennen! zie je mij niet doen hoor!

je zou het volgen en het afstand houden ook met een beetje NH kunnen doen? werkte bij mij heel goed.

en een vraagje, waarom een dekje op met VD'en?

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 19:44

Mooi ! Ken je de join-up ? Echt aan aanrader.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 23:06

Dekje ligt erop omdat ik ook gereden heb ;) En zonder dekje blijf ik niet zitten :')
NH (The 7 games) oefende ik eerst ook altijd met haar. Die oefeningetjes gooi ik er ook nog vaak tussendoor.
Xiniee: weet jij zelf wel wat een join-up is? Die is hier niet op zijn plaats namelijk...

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 23:08

Xiniee schreef:

:') :')

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 23:14

Xiniee schreef:

eeeeeeuh ja of niet he :') wel eens ingelezen wat dat precies is, en wat dat inhoud? :')

vind het er leuk uitzien hoor Nina, en het beter blijven zitten met dekje ken ik wel, mijn paard heeft zo'n hoge schoft dat een dekje toch een stuk fijner zit! lekker door blijven oefenen, jullie lijken het allebei wel leuk te vinden :)

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 00:06

Normaal als je je paard koopt is dit 1van de 1ste oefeningen die je doet, hettoont het paard dat jij de leider van de "kude" bent en tegelijk je vriend. Parelli is een grote voorstander hier van en nog veel andere Natural Horsmanship'ers. Je laat je paard gewoon rond je lopen en jij drijft hem voor uit, dus je gaat ter hoogt van de poep staat. Eenmaal je begonnen bent mag je pard niet in stap gaan, of toch niet als jij hem in draf of galop wilt en hij mag ook niet van richting veranderen. Je gaat zijn richting "blokkeren", dus voor hem gaan staan, of waar hij voorbij moet (natuurlijk minstens 5meter voor hij daar gaat passeren) en zo moet je paard omdraaien en van richting veranderen. Jij beslist dus het tempo en de richting, bokken etc kan allemaal geen kwaad

Na een tijdje moet je 4signalen zien: -hoofd moet lichtjes zakken, binnenste oor moet zo goed als altijd naar je gericht zijn, hij moet zijn cirkel lichtjes verkleinen en dichter naar jou toe gaan, en niet elk paard heeft dit maar hij gaat zo beginnen kauwen en met zijn tong spelen ofzo. Als je minstens 2-3signalen herkent draai je om, gaat wat weg van hem, laat je zweep vallen en kniel je met je rug naar hem.

Je paard moet dan afkomen en je mag hem dan belonen,dan uit te stappen zal hij je volgen als je de Join-up goed hebt gedaan. Das echt waar; je stap dan wat rond en je paard volgt je.

Komt je paard niet af doe je dit nogmaals na het hem te laten lopen doe je dit nogmaal todat je terug enkele sigalen ziet, dit kan 10min duren maar ook 2uur.

DIT IS ECHT EEN AANRADER ! Want als je paard die correct doet ziet hij jou als leider en al vriend, als je problemen met je paard hebt ( hij is dominant tegenover jou, ...) herhaal je dit in de loop dat je je paard hebt. In het begin kan dit lang duren maar na een tijd mag dit maar min in beslag nemen de join up
Nog vragen ? :p

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 00:09

Xiniee schreef:
Normaal als je je paard koopt is dit 1van de 1ste oefeningen die je doet, hettoont het paard dat jij de leider van de "kude" bent en tegelijk je vriend. Parelli is een grote voorstander hier van en nog veel andere Natural Horsmanship'ers. Je laat je paard gewoon rond je lopen en jij drijft hem voor uit, dus je gaat ter hoogt van de poep staat. Eenmaal je begonnen bent mag je pard niet in stap gaan, of toch niet als jij hem in draf of galop wilt en hij mag ook niet van richting veranderen. Je gaat zijn richting "blokkeren", dus voor hem gaan staan, of waar hij voorbij moet (natuurlijk minstens 5meter voor hij daar gaat passeren) en zo moet je paard omdraaien en van richting veranderen. Jij beslist dus het tempo en de richting, bokken etc kan allemaal geen kwaad

Na een tijdje moet je 4signalen zien: -hoofd moet lichtjes zakken, binnenste oor moet zo goed als altijd naar je gericht zijn, hij moet zijn cirkel lichtjes verkleinen en dichter naar jou toe gaan, en niet elk paard heeft dit maar hij gaat zo beginnen kauwen en met zijn tong spelen ofzo. Als je minstens 2-3signalen herkent draai je om, gaat wat weg van hem, laat je zweep vallen en kniel je met je rug naar hem.

Je paard moet dan afkomen en je mag hem dan belonen,dan uit te stappen zal hij je volgen als je de Join-up goed hebt gedaan. Das echt waar; je stap dan wat rond en je paard volgt je.

Komt je paard niet af doe je dit nogmaals na het hem te laten lopen doe je dit nogmaal todat je terug enkele sigalen ziet, dit kan 10min duren maar ook 2uur.

DIT IS ECHT EEN AANRADER ! Want als je paard die correct doet ziet hij jou als leider en al vriend, als je problemen met je paard hebt ( hij is dominant tegenover jou, ...) herhaal je dit in de loop dat je je paard hebt. In het begin kan dit lang duren maar na een tijd mag dit maar min in beslag nemen de join up
Nog vragen ? :p

Er wordt net gezegd dat dit niet van toepassing is.

Ts heb geduld en blijf oefenen dan komt het vast goed.

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 00:10

Waarom is dit niet van toepassing ? ;s

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 00:14

Omdat een join up heel ergens anders voor dient.

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 00:25

Is in elke situatie toch leek om eens te oefenen, je kunt niet aan vrijheidsdressuur beginnen als je geen goede band + je paard je niet al leider ziet.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 00:31

Xiniee schreef:
Is in elke situatie toch leek om eens te oefenen, je kunt niet aan vrijheidsdressuur beginnen als je geen goede band + je paard je niet al leider ziet.

Een join up gebruik je niet even leuk om eens te oefenen.
Een join up is een heel sirieus iets en dat kan je niet zomaar eventjes gaan doen voor de leuk

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 00:35

Staat dat in mijn tekst : "Join up is voor de fun". ?
Snap niet wat je punt is en waar op je nu commentaar hebt :s

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 00:38

Xiniee schreef:
Staat dat in mijn tekst : "Join up is voor de fun". ?
Snap niet wat je punt is en waar op je nu commentaar hebt :s

ik maak van leek ( wat jij neer hebt gezet) leuk omdat ik dacht dat het een spelfout was.

Daarbij is het nog steeds niet van toepassing in deze situatie

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 00:54

Jeetje ik ga hier gewoon niet meer op ingaan.
Einde discusie

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 00:57

Ziet er goed uit ninajojo! Leuk filmpje hoor ! :D

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-11 02:15

Xiniee schreef:
Jeetje ik ga hier gewoon niet meer op ingaan.
Einde discusie

Dat lijkt me een slim plan :j :D

Bedankt iedereen voor alle leuke reacties!!! *\o/*

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 06:07

Xiniee schreef:

Join up is niet zo paardvriendelijk hoor :')

Citaat:
Een join up in het wild is een straf voor paarden die de kudderegels overtreden, hij mag kiezen, of in zn uppie de steppe op (meestal dus doodgaan) of zich houden aan de regels.

Zoiets ga je gewoon niet zomaar bij een paard doen, en ZEKER niet meerdere keren, het is geen teken van vertrouwen, maar van volledige onderwerping. Of meewerken of dood. Tenminste zo zien paarden het. Wij mensen zien het meestal anders.

Dus als ik een dominant, gevaarlijk, agressief paard zou hebben, die geen angst of trauma's heef, dan pas zou ik misschien een JU gebruiken om hem duidelijk te laten zien wie de regels maakt.

ziet er goed uit TS :)) :D