zhara(shet) voor de eerste keeer gelongeerd met touwtjes

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

roxy_ZharaX

zhara(shet) voor de eerste keeer gelongeerd met touwtjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 20:16

hallo, ik heb zhara voor de eerste keer gelongeert met touwtjes. en ze reageert er heel goed op.
soms komt ze wel te diep. Maar ze ontspant haar rug. ze moet eerst met haar hoof naar beneden leren lopen
omdat aan teugel te lopen. zhara is 2jaaar en 2maanden en ze is al licht aan het werk.
max. 1xper week 20-30minuutjes en meeestal stap met soms draf, we zijn nog niet gallop gekomen daaar
is het te vroeg voor. het is ook nu nog niet de bedoeling om iedere keer te longeren met touwtjes. Ze
moet op haar eigen benen lopen. dus daar liefst geen commentaar over dat ze te jong is, ikheb DA advies
gekregen om dat ze wat te dik is.
genoeg geklets hier de fotos:

eerst krijgt ze een grondige poetsbeurt:
Afbeelding
Afbeelding

en aan het werk(ik heb eerst 15minuutjes opgewarmt zonder touwtjes maar daar geen fotos van:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
wat heeft ze toch een leuk koppie:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
ze kan ook al mooi halt houden:) :
Afbeelding
hier loopt ze duidelijk te diep:
Afbeelding

nou ik ben super trots op mijn meisje. ze leeert zo snel bij.
tips en commentaar is alltijd welkom maar hou het wel nettjes ;)
vele groetjes astrid en hoefje zhara

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 20:25

Ik denk dat je hier wel veel commentaar op gaat krijgen. Ik vind een 2 jarige longeren echt not done. De commando's oefenen is wel goed en een keertje rond laten lopen is ook niet erg voor een 2 jarige, maar nu al met touwtjes? Veel en veel te vroeg |o

Waarom zou een 2 jarige al moeten leren om aan de teugel te leren? Dit doe je uit ontspanning en niet door er vanalles aan te knopen en zeker niet met een jonkie.

Ik vind het er niet echt fijn uitzien, veelste veel spanning en pony wordt ontzettend in de krul getrokken.

Lekker 2 jaar op wei gooien en het houden bij poetsbeurtjes is mijn advies ;)
Heb je begeleiding?

xElienx

Re: zhara(shet) voor de eerste keeer gelongeerd met touwtjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 20:28

misschien eens op zoek naar een andere DA?
een 2 jarige op deze manier longeren omdat ze wat buikig is?! :n :(

_emmma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 20:31

ik vind haar ook echt nog te jong voor dit werk! longeren (en dus in kleine rondjes lopen)
is juist erg zwaar. Als ze echt moet bewegen zou je eventueel met dr kunnen gaan wandelen (rechte stukken) aan een halster. Ik vind de touwtjes ook erg strak staan, niet helemaal eerlijk tegenover je pony.
Wel een leuke dier verder ook apart dat ze witte hoeven heeft

succes verder en ik hoop dat je wat met de tips doet :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 20:31

2 topics?

xCathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 20:36

Asyaa schreef:
2 topics?

Ja, klopt. Er zijn twee identieke topics, ik heb er al op geTEMd ;)

Verder hoop ik meid, dat je snel inziet dat dit niet de juiste manier is om je pony af te laten vallen. In je andere topic staat al heel goed door verschillende mensen uitgelegd waarom, luister daar alsjeblieft naar!

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 20:37

ik denk dat je niet veel positieve reacties gaat krijgen op dit topic.. Ook ik vind het veel te jong en de touwtjes staan ook te strak. Ze loopt erg in de krul. Daarnaast lijkt het me geen advies van een DA op die leeftijd enkel om af te vallen..

EvaaaXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 20:39

idd zoals hier boven ook al staat;
2 jaar is te jong om te longeren met alles erop en eraan, laat staan aan de teugel te lopen.
als je wilt dat ze beweging krijgt, kun je beter gewoon gaan wandelen met haar.
edit; dat dekje is wel echt super leuk! en pony schattig=)

schotkamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 20:39

ben benieuwd welke dierenarts dit aanbeveelt :+
Je kan best een keer in de week laten rond lopen aan halstertje met touw maar dit is gewoon puur trainen van een 2 jarige.
Ik zou hier onmiddelijk mee stoppen en lekker in de wei laten rond lopen, wat hoort op twee jarige leeftijd.

Plus dat je veel te strak hebt staan. je pony krijgt niet eens de ruimte maar zit gewoon vastgeknoopt. 8)7
Laatst bijgewerkt door schotkamp op 22-06-11 20:40, in het totaal 1 keer bewerkt

MerelxG_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 20:40

Heb jij wel verstand? Die pony is twee jaar en dan nu al longeren met bijzet die ook nog eens te strak staat. Echt super goed voor je pony hoor, op deze jonge leeftijd.

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 20:42

ik vind ze echt te jong om met touwtjes te longeren zeker zo strak al. ik heb een 4 jarige merrie die half jaartje onder het zadel is en die longeer ik nu pas met touwtjes en niet eens zo strak als jou! ik zou hier erg mee oppassen ze is nog erg jong en vind haar zeker niet te dik. Ze is volop in de groei ze kan dat extra goed gebruiken anders heb je straks een 3 jarige waar geen grammetje vet meer op zit!!!

waar in belgie woon je??

Zowee_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 20:47

vind het leuk voor jou dat je er meteen zou enthousiast op vliegt , maar 2 jaar is echt te vroeg , licht werk zoals gewoon een keertje losgooien in de bak of een wandelingetje maken ( ook goed als je zelf wil afvallen :j ) zou je best wel kunnen doen , maar nu al met touwtjes werken (sorry maar ben een , beetje tegen touwtjes)
vind ik echt wel te vroeg voor een 2jarige shet
trouwens : leuk en appart beestje :)

MerelxG_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 20:50

In je profiel staat zelfs dat de pony pas 1,5 is.

roxy_ZharaX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 20:50

schotkamp schreef:
ben benieuwd welke dierenarts dit aanbeveelt :+
Je kan best een keer in de week laten rond lopen aan halstertje met touw maar dit is gewoon puur trainen van een 2 jarige.
Ik zou hier onmiddelijk mee stoppen en lekker in de wei laten rond lopen, wat hoort op twee jarige leeftijd.

Plus dat je veel te strak hebt staan. je pony krijgt niet eens de ruimte maar zit gewoon vastgeknoopt. 8)7

je moet lezen! het is niet aanbeveel dooor dierenarts en ik ga het niet weer uitlegen
+ zze zit zo los als iets ze valt zelf altijd naar binnen

roxy_ZharaX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 20:51

MerelxG_R schreef:

moet ik nog aanpassen
zo achtrlijk ben ik ook niet hoor

roxy_ZharaX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 20:52

chivaldi schreef:
ik vind ze echt te jong om met touwtjes te longeren zeker zo strak al. ik heb een 4 jarige merrie die half jaartje onder het zadel is en die longeer ik nu pas met touwtjes en niet eens zo strak als jou! ik zou hier erg mee oppassen ze is nog erg jong en vind haar zeker niet te dik. Ze is volop in de groei ze kan dat extra goed gebruiken anders heb je straks een 3 jarige waar geen grammetje vet meer op zit!!!

waar in belgie woon je??

ik heb ze laten keuren en ze weegt te veel in de winter ging ze bijna manken

MerelxG_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 20:52

1,5 of 2,2 jaar maakt dan ook niet zoveel uit hoor. Zoveel verschil zit daar niet tussen en het is op 1,5 jarige leeftijd even slecht als op 2,2 jarige leeftijd.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 20:53

Pff.. van je onderschrift klink je al best '' ik weeth et zelf allemaal beter'' ,maar sommige proberen gewoon tips te geven ,maar daar word je zelfs boos om..

Stel jezelf nou de vragen:
-Wil ik mijn pony nu al verpesten? Nee
-Wil ik nog lang plezier van mijn pony? Ja
-Wil ik dat mijn pony gelukkig is? Ja
-Is mijn pony zo gelukkig? Nee.

Overal waar je ja op antwoord dat lukt niet als je nu door blijft gaan met zo longeren ;)
Overal waar je nee op antwoord gebeurd nu.

Zowee_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 20:54

je zegt zelf: maar hou het netjes , maar je zegt net dat je niet achterlijk bent , vind ik niet beleeft (mening , hoef je niet op in gaan)
roxy_ZharaX schreef:
MerelxG_R schreef:

moet ik nog aanpassen
zo achtrlijk ben ik ook niet hoor

roxy_ZharaX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 20:57

Elin_ schreef:
Pff.. van je onderschrift klink je al best '' ik weeth et zelf allemaal beter'' ,maar sommige proberen gewoon tips te geven ,maar daar word je zelfs boos om..

-Is mijn pony zo gelukkig? Nee. en hoe ingodsnaam kun jij dat weten ze is zo ongelukkig dat ze niet anders doet dan crossen en rollen en hinnikn als ze mij ziet!!Overal waar je ja op antwoord dat lukt niet als je nu door blijft gaan met zo longeren ;)

tips dat zijn geen tips dat is gewoon verwijten en ik heb heus wel respect voor mijn pony en doe fak effen normaaal zeg

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 20:57

Je hebt een tweejarige aan touwtjes, en dan ook nog heel erg kort ingesteld? a) zo kort instellen, dat doe je niet meteen de eerste keer, en zelfs als je wat korter gaat na verloop van tijd, dan nog niet zo krap en b) die is niet goed voor de ontwikkeling van de bespiering van je pony en c) dit in niet goed voor de botontwikkeling van je pony... Je pony loopt op alle foto's te diep. Waarom? Omdat ze niet anders kan! Als je DA dit expliciet zo heeft aangeraden wordt het tijd voor een ander.

Als je pony te buikig is kan je ook gaan loswerken/losgooien of lekker een stukje wandelen, maar dit is gewoon iet gezond.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 21:01

roxy_ZharaX schreef:
Nee. en hoe ingodsnaam kun jij dat weten ze is zo ongelukkig dat ze niet anders doet dan crossen en rollen en hinnikn als ze mij ziet!!

Nou dit is nou niet echt prettig :) Ze hebben jou toen je kleuter was toch ook niet op de middelbare school gezet en je gelijk alles willen dwingen om te leren ?
En dat hinneken zegt niets hoor :')
Laatst bijgewerkt door Elin_ op 22-06-11 21:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Zowee_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 21:10

doe effe normaal zeg !
als je er niet tegen kan dat er commentaar gegeven wordt open dan niet dit soort forum he , want misschien zie jij deze dingen niet , maar anderen wel , en dat is juist handig , uit dit soort dingen kan je leren , je moet de mensen die je tips geven niet afblaffen he !
roxy_ZharaX schreef:
Elin_ schreef:

-Is mijn pony zo gelukkig? Nee. en hoe ingodsnaam kun jij dat weten ze is zo ongelukkig dat ze niet anders doet dan crossen en rollen en hinnikn als ze mij ziet!!Overal waar je ja op antwoord dat lukt niet als je nu door blijft gaan met zo longeren ;)

tips dat zijn geen tips dat is gewoon verwijten en ik heb heus wel respect voor mijn pony en doe fak effen normaaal zeg

SjakieXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 21:17

En vanwaar dat de pony witte hoeven heeft? Dit lijkt mij niet erg gezond, of is ze laatst recent hoefbevangen o.i.d. geweest?

En wie heeft je in hemelsnaam verteld dat dit goed is voor de pony? Pony moet en kan niet anders dan in de krul lopen, daar kweek je de verkeerde spieren mee en een niet vrolijke pony als je zo doorgaat. Als je al perse wilt longeren, wat ik overigens afraad, doe het dan zonder touwtjes. Beter nog is om gewoon elke dag een dik half uur tot een uur gaat wandelen aan de hand met haar. Zo ontwikkelt ze spieren, en train je haar buikje er ook nog eens af.

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 21:18

het enige wat ik kan zeggen: oei oei oei meiske. waar ben je mee bezig?
ik longeer mijn 5 jarige pony ook wel eens met touwtjes maar bij haar zitten ze lang zo strak niet, vooral niet in het begin. en een 2 jarige pony longeren is echt not done!!