Vrijheidsdressuur met Sita & Xara

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nista_RX

Vrijheidsdressuur met Sita & Xara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 19:19

Hee bokkers!
Gisteren heb ik weer actief vrijheidsdressuur gedaan met Sita, mijn haflinger, en Xara, mijn shetlander. Sita heb ik de klassieke buiging aangeleerd, wat nu al heel goed gaat! :D Met Xara ben ik bezig met "langer blijven zitten" en het compliment met het rechter voorbeen (voor haar rechts dan). Van Sita zijn helaas de beelden van de kleinere trucjes verdwenen, de filmer had per ongeluk op verwijderen gedrukt.... ;( Maar er waren nog wel beelden van de grotere trucs, en ben wel blij met het resultaat van het filmpje! Met Sita was het de 2e keer dat ik met alleen de neckrope reed, daar voor al veel mee geoefend met de neckrope en het halster met teugels er bij, en ze vond de galop daarom een beetje eng. Ze gooide de voorhand iets meer omhoog dan normaal, maar dat gaat gelukkig al beter! :) Ik houd jullie hier niet langer mee op, hier is het filmpje!:

Ik hoor graag reacties hier over, wat ik eventueel kan verbeteren, of wat juist goed gaat! :)

fotac

Re: Vrijheidsdressuur met Sita & Xara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 20:07

oooh, wat een superleuke pony's!!
wat leert sita toch snel! :)

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 20:12

Super knap! Ik heb respect voor je wat je al bereikt hebt!!
Ga zo door!

julio111

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 20:20

wauw! wat heb jij leuke pony's zeg!
en inderdaad super knap wat je nu bereikt hebt! :D

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 20:36

Netjes :j
alleen bij de spaanse stap valt sita enorm uit het ritme, links achter, rechts voor moet ongeveer gelijk op gaan :)

Voor de klassieke buiging is het makkelijker voor je paard als je je ene hand op de singelplek drukt, flink drukgeven, daarnaast beginnen met een brokje net achter de hoeven.
Je kunt beter eerst de buiging goed en correct van de grond af aanleren voor je erop gaat zitten, anders kan een paard zijn nog niet goed ontwikkelde spieren (als het om de bepaalde oefening gaat) iets te snel belasten.

Het wijken van de shet gaat soepel!
Alleen de voor en de achterkant gaan niet mooi gelijk op, probeer het eens doormiddel van de hoefslag te gebruiken, het hek om de achterkant te blokkeren en dan de zweep om de voorkant te blokkeren, en nog ff een lijntje eraan houden ;)

En bij het zitten is het makkelijker om beide paarden echt recht te laten zitten, dus voorhoeven voor de achterbenen. Anders kunnen ze scheef worden :)

goed opweg hoor :j

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 20:43

Gaaf hoor, Sita leert snel, Had het op hyves al gezien Goed werk _/-\o_ +:)+

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 22:41

Ik had het al op youtube gezien, echt megagaaf! En in zo'n korte tijd ook :)) Verders ga ik mee met de tips van Nikki, komt
helemaal goed met jou :j

iloveyellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 07:16

Echt trots op jullie zeg! :D Jullie vliegen echt vooruit! Je gaat nog eens shows doen :)

JNAWA_Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 11:52

Ziet er goed uit Robin! Tips zijn al genoemd! :j

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 20:39

VisibreTeam schreef:
Netjes :j
alleen bij de spaanse stap valt sita enorm uit het ritme, links achter, rechts voor moet ongeveer gelijk op gaan :)

Voor de klassieke buiging is het makkelijker voor je paard als je je ene hand op de singelplek drukt, flink drukgeven, daarnaast beginnen met een brokje net achter de hoeven.
Je kunt beter eerst de buiging goed en correct van de grond af aanleren voor je erop gaat zitten, anders kan een paard zijn nog niet goed ontwikkelde spieren (als het om de bepaalde oefening gaat) iets te snel belasten.

Het wijken van de shet gaat soepel!
Alleen de voor en de achterkant gaan niet mooi gelijk op, probeer het eens doormiddel van de hoefslag te gebruiken, het hek om de achterkant te blokkeren en dan de zweep om de voorkant te blokkeren, en nog ff een lijntje eraan houden ;)

En bij het zitten is het makkelijker om beide paarden echt recht te laten zitten, dus voorhoeven voor de achterbenen. Anders kunnen ze scheef worden :)

goed opweg hoor :j

Bedankt voor de tips!! Ik zal er op gaan letten en aan werken! :)

Hoe kan ik er het beste voor zorgen dat de spaanse pas wat meer in het ritme gaat?

J_tombobecky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 16:06

Wat super goed Robin! :D Ik ga ook mee met de tips.. SUPER!

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 18:08

Mee klikken in het ritme met je tong wil wel eens werken :j
verder is ze niet voldoende verzameld om het ritme vol te houden, dus zet Sita wat meer op de achterhand en vraag het vanuit daar nog een keer :)

Famous_Chick

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 19:12

Woow, super knap gedaan!

En is dat halster van Xara niet beetje groot? xd

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 06:45

KaylxMyrza schreef:
Woow, super knap gedaan!

En is dat halster van Xara niet beetje groot? xd

Ja, het halster van Xara is inderdaad iets te groot. Maar hij is gelukkig niet zo groot dat ie nog over de neus heen kan, dus kan ik hem gewoon gebruiken :). En de kleur staat haar ook heel goed, dusja, waarom niet?

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 06:46

VisibreTeam schreef:
Mee klikken in het ritme met je tong wil wel eens werken :j
verder is ze niet voldoende verzameld om het ritme vol te houden, dus zet Sita wat meer op de achterhand en vraag het vanuit daar nog een keer :)

Ik zal er aan werken! :) De laatste tijd ben ik veel bezig met oefeningen voor de achterhand, wat Sita nog wel lastig vindt. Zodra dat een beetje goed gaat zal ik kijken of het lukt er een mooie spaanse pas uit te krijgen! :D

Fabby_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 14:30

heeel goed en onwijs leuke pony!

Superkizzie4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 23:18

ziet er heel goed uit wat een leuke pony's heb je toch!! *D