Geisli derde keer aan de longe (foto's en filmpje)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Wijslander

Geisli derde keer aan de longe (foto's en filmpje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-11 13:05

Vanochtend heeft mijn IJslander Geisli voor de derde keer aan de longe gelopen. Het is de bedoeling spelenderwijs de stemcommando's aan te leren door twee keer per week ca. 10 minuten te longeren, zodat we hierna kunnen overstappen op lange lijnen.

Geisli is een 3-jarig ruintje van ca. 1.35 hoog. Over zijn leeftijd m.b.t. het trainen voer ik hier geen discussie, mocht je er toch wat over kwijt willen: mijn pb-box staat open.
Geisli is een enthousiast paard dat goed reageert op wat uitdaging. Hier probeer ik op in te spelen, zonder hem te overbelasten. We houden ons dan ook voornamelijk bezig met wandelen, grondwerk en knuffelen.

De vorige twee keer heb ik bij het longeren assistentie gekregen van mijn zus, dus dit was de eerste keer dat Geisli en ik met z'n tweeën in de longeercirkel stonden. Linksom gaf dit in het begin wat problemen, waardoor mijn zus moest bijspringen. Vandaar dat deze kant maar heel kort gefilmd is. We longeren met een Weense (zachte) kaptoom.

Ik ontvang graag tips en commentaar over alles wat jullie opvalt, dus zowel over mij als longeur als over Geisli. Mij viel tijdens het bekijken van het filmpje al op dat ik de lijn te lang en mijn hand te hoog heb, wat zorgt voor tegenstrijdige signalen naar Geisli. Deze moet ik dus lager houden. Verder zie ik mezelf af en toe behoorlijk klungelen met de longeerlijn/zweep (vorige keren bediende mijn zus de zweep). De rest laat ik graag aan jullie over!

Foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Filmpje (met muziek ;) ):

JamieShanin

Re: Geisli derde keer aan de longe (foto's en filmpje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 13:11

ER mooi beessie!!

loopt hij niet zo goed door omdat u telkens met de zweep zo op een neer gaat?
ik heb altijd geleerd om een driehoekje te maken en de zweep laag te houden en als mijn paardje door moest lopen eerst op stem anders de zweep omhoog houden en dan pas zo'n tikje op de grond zeg maar.

en hij lijkt telkens te struikelen in draf? ik weet niet maar ik vond het niet echt wauw lopen niet helemaal zuiver lijkt wel...

Ik zou wel proberen om meer bij zijn voorste schouder te blijven staan, dan zal het ook al wel beter gaan ;)

Ik vind het ook netjes dat u hem niet naar u toe laat lopen ;)

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 13:30

Voor de derde keer vind ik het er goed uit zien hoor sonja! :) Geisli is een knap paard, dat hij alles zo super oppakt!
Je eigen punten noem je al waar je op moet letten en dat viel mij ook op!

haha en over bovenstaande, ik heb juist geleerd om mn schouders meer richting de kont van het paard te doen zodat je hem van voor niet 'op sluit' en je niet voor je paard uit loopt..
Succes! ben benieuwd naar een volgende update! :D

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 16:39

De een zegt inderdaad in een driehoek en de ander juist schuin achter (wat jij dus doet sonja), die laatste sta je veel meer in een drijvende positie met je hand (door ruimte te geven) stuur je hem de juiste kant op. Vind dat je het heel netjes doet en Geisli pakt het ook goed op zo te zien!

Tipje om het misschien jezelf wat makkelijker te maken, probeer de lijn in kleinere rondes (of juist eind helemaal los) vast te houden. Nu kom je soms niet helemaal uit met die lijn volgens mij?

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-11 18:36

Dank jullie wel! Ik sta inderdaad bewust schuin achter, omdat Geisli veel 'aandrijving' nodig heeft.

@ Marinke: zo had ik de lijn eerst ook vast, maaaar dan past de zweep er niet meer bij in m'n hand! Dus vandaar dat ik er zo mee aan het klooien ben grrr.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 11:39

Niemand verder met tips of commentaar? Ik ben erg benieuwd wat kritisch bokt ervan vindt! ;)

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 11:47

Hij doet het al heel netjes, Sonja!

Je kan zelf nog wat meer drijvend zijn door korte, stevige stappen te nemen, een beetje marcherend. Wees ook kort en duidelijk in je stemhulpen en combineer ze met zweephulpen wanneer nodig, maar vraag altijd eerst met een stemhulp. En als hij het goed doet, zweep omlaag en belonen met je stem. Tip: gebruik geen klanken met 'ooo', zoals goedzooo, als je ook 'hoo' gebruikt om hem langzamer te laten gaan. Of 'braaaaf!!' als je de lange aaa ook gebruikt voor het aandraven. Om te belonen kan je ook 'juist' of 'keurig' zeggen bijvoorbeeld. :)

Dat hij wat onregelmatig is in draf komt nog door onbalans en wellicht wat onzekerheid. Als je hem iets harder laat gaan zal hij waarschijnlijk wat duidelijker gaan draven. Ook daarvoor belonen dan, zodat hij leert dat dat de bedoeling is. Bij belonen is timing altijd het allerbelangrijkste. Wordt hij eerst lateraal bij het aandraven?

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 11:53

Dank je Imre, hier heb ik echt wat aan! :j De punten die je noemt heb ik gisteravond al geprobeerd toe te passen (had ze zelf ook geconstateerd), maar we blijven ermee aan het werk.

Over de klanken had ik nog helemaal niet nagedacht, wat stom! Ik moet dan inderdaad andere woorden gaan gebruiken.

Hij wordt bij het aandraven wel wat lateraal. Wanneer ik hem meer tempo laat maken is dit weg. Mocht je daar nog info/tips over hebben.. Alles is welkom!

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 12:02

Zorgen dat je bij het aandraven geen spanning op de lijn hebt. En verder zou ik me er nog niet zo druk om maken. :) Vooral belonen als hij de draf heeft gevonden.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-11 19:42

Dank je, ik zal er eens extra op letten. Hoewel ik nu geen druk probeer te geven op de lijn, want ik heb liever dat hij zich concentreert op zijn tempo. De draf vinden gaat gelijk heel rap, dat laterale is maar een twee of drie passen. Ik ben trots op mijn hunk :D