Bonte Floor aan de longe (zadelmak maken)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Elfenor

Bonte Floor aan de longe (zadelmak maken)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-11 20:50

Hallo bokkers,
sinds 11 maart ben ik de trotse eigenares van Floortje, een merrie van 3 jaar.
Na eerst een paar dagen acclimatiseren op de wei, ben ik begonnen met heel basic grondwerk-oefeningetjes in de piste:
stap-stop-achteruit-stop-stap-enzovoort :D kwestie van haar wat respect en manieren te leren.
Longeren had ze nog nooit gedaan, -nouja ze had nog niks gedaan alvorens ze bij mij kwam, behalve af en toe uit de wei om wat door de kindjes geborsteld te worden-, dus eerst maar eens laten lopen in de piste en wat begrenzen achter haar aan met de zweep. Geen goed idee, want blijkbaar
had ze geen schrik van de zweep. Zelfs na een paar stevige tikken kwam er geen beweging in. Mijn vriendin die mij begeleid
bij het opleiden van Floor kwam met het idee om een plasticzakje aan mijn zweep te hangen, en... *\o/* dat hielp!
Na een minuutje begon ze al braaf cirkels rond mij te lopen (zonder longe dus)! Dat een paar keer geoefend, en uiteindelijk de piste
half afgezet en de longe eraan, dat ging super! Tijdens poesten het zadel erop, geen probleem! Singel vast, ook geen probleem...

Dan maar eens geprobeert te longeren met zadel, en dit is het resultaat!
Dit nog even: ja ik weet dat het zadel niet past, was éénmalig om te wennen en te longeren, ondertussen heb ik een nieuw, wel passend gekocht :)
en ik weet dat het niet slim is om zonder handschoenen te longeren maar dacht er telaat aan...
Het lijkt of ik suuper veel poeder of zelfbruiner enkel en alleen aan m'n gezicht heb, maar ben op wintersport gegaan, en daar bruin je nu eenmaal raar, enkel m'n hoofd en mooi de zonnebril erin :')

En hup we beginnen eraan!
Afbeelding

Mooi ontspannen stappen :)
Afbeelding

Afbeelding

Een drafje
Afbeelding

En ze begint te ontspannen na een rondje...
Afbeelding

Een galopje!
Afbeelding

Of beter gezegt rodeo? >;)
Afbeelding

Afbeelding

Terug naar draf...
Afbeelding

Redelijk beheerst aangesprongen
Afbeelding

Jihaaa toch niet zo beheerst verder gegaan *\o/*
Afbeelding

Beugeltjes laten hangen
Afbeelding

En afsluiten met een ontspannen drafje
Afbeelding

De mooiste foto die erbij zit :D
Afbeelding

En tot slot nog ééntje met mij
Afbeelding

Nienke96

Re: Bonte Floor aan de longe (zadelmak maken)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 13:02

Ziet er lekker ontspannen uit! :)
Kleine tip: handschoentjes aan, je wil niet weten hoe pijn het doet als je er 2 dagen haast geen vel meer aan hebt zitten (spreek uit ervaring :Y) )

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 13:09

Ik longeer echt nooit! met handschoenen terwijl ik er altijd mee rijdt. Nooit geen problemen mee gehad ook niet met zadelmak maken ed.

Ziet er lekker ontspannen uit. Galop voor zo'n jonkie is nog wel erg zwaar en moeilijk, dat zie je ook terug aan de reactie van de pony. Als ze wat sterker wordt qua spieren zal dit vanzelf beter worden.

Elfenor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-11 16:08

Bedankt! Inderdaad, galop is voor haar nog moeilijk, ik doe het ook nog maar een half rondje op beide kanten. Ik zie wel vooruitgang dus daar ben ik blij om! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 19:14

Wat een mooi dier! :wow:
Echt prachtig.. :+:

Ik reageer bijna nooit met tips, maar ik zie een aantal puntjes die je zou kunnen verbeteren en dan direct zichtbaar zal zijn bij de pony. :j

Je gebruikt je lichaam op een aantal foto's niet samen met wat je wilt bereiken.
Op foto 1 sta je te ver weg gedraaid, richting de achterkant, waardoor je paard niet helemaal begrijpt wat je wil.

Foto 2, 3 en 4 zijn wel erg netjes.

Op foto 5 staat je lichaam goed, maar heb je last van de longeerlijn.
Ik zou als tip geven om je longeerlijn in 2 handen te houden, zodat je sneller in kunt grijpen als ze niet luistert.

Op foto 7 (de rodeo foto) geeft je lichaam aan dat je wilt dat ze door gaat met haar 'rodeo'.
Als je stil was gaan staan en je lichaam meer naar binnen had gedraaid (buik tegen buik), had je haar eerder rustig gekregen. :j
Op de foto erna ziet dat er al beter uit!

Ik weet zeker dat je met haar nog een hoop gaat bereiken. :j
Veel succes!!

Elfenor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-11 22:27

Super bedankt voor de tips! Heb ik echt wat aan :D