Umpire op wedstrijd - Dressuur a/d Lange Teugel Klasse Zwaar

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Eliine

Umpire op wedstrijd - Dressuur a/d Lange Teugel Klasse Zwaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 20:04

Jaja het wedstrijd seizoen ging zaterdag weer van start! Na een half jaar pauze toch altijd weer even inkomen. Merk het ook aan Umpire, die vindt het dan allemaal weer reuze spannend en interessant. Het was onze 3e keer in het Z en ik ben lang niet ontevreden. Door Umpire zn spanning wel zo nu en dan wat tactfoutjes en helaas was ie bij het losrijden erg stug op links wat ik niet helemaal meer los kon krijgen. Als je goed kijkt op de linkerhand zie je m af en toe wat met zn hoofd opzij trekken. Dit is echt zijn 'zenuw'trekje als ie wat gespannen is en zn hals niet helemaal los wil laten.

heb het geluid er wel onder gelaten zodat je kunt horen welke onderdelen er in de proef zitten - maar let verder vooral niet op het gepraat op de achtergrond :')

-voor het halthouden en wegrijden had ik overigens een 6 :+ Meneer moest mesten (jury kon het denk ik net niet zien) had in elk geval als commentaar: verzet tijdens het wegdraven :Y) Ik dacht nog, ik groet extra uitgebreid (check de bigsmile 8-) ) maar helaas, het mocht niet baten hij was nog niet klaar :+

-voor het 2e appuyement een 5. Hij dook helaas schuin weg en het duurde een paar passen voor ik hem weer bij elkaar had, en toen kwam de bakrand helaas al in zicht -O-

Verder voornamelijk 7ens en 8en. Lang niet ontevreden dus :) Er zij nog genoeg puntjes, voornamelijk om de spanning uit de proef te houden, maar het is al veel minder dan eerst dus dat heeft gewoon kilometers op wedstrijd nodig denk ik.

Nougoed, lang verhaal := Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden en commentaar - tips is uiteraard altijd welkom!

Sabinaa__

Re: Umpire op wedstrijd - Dressuur a/d Lange Teugel Klasse Zwaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 20:34

Erg mooi zeg, en netjes! :D
knappe shet!

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 20:40

Wat super leuk! Groot voorbeeld hoor!

Marive

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 20:58

Jaa heb ik je toch nog even kunnen zien :D Ziet er goed uit hoor!

angrywolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 22:22

Wat leuk zeg wist niet dat er zulk soort wedstrijden voor shetlanders waren :j

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 22:29

Ziet er leuk uit, jammer van de foutjes! Ik mis soms nog wel aanleuning en weinig gedragenheid, hij gaat op sommige stukken echt ontzettend veel kleine pasjes maken. Bij de schouderbuiten (Wat een rare oefening trouwens in de proef, zou eerder traver verwachten) zou je minder schuin mogen en bij de schouderbinnen wat meer rust (dus langere en langzame passen, meer verzameld).

Ben benieuwd naar trainingen thuis!

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 22:31

Ziet er weer netjes uit Eline :D Hoeveel punten hadden jullie uiteindelijk?

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 22:38

ZusJacobs schreef:
Ziet er leuk uit, jammer van de foutjes! Ik mis soms nog wel aanleuning en weinig gedragenheid, hij gaat op sommige stukken echt ontzettend veel kleine pasjes maken. Bij de schouderbuiten (Wat een rare oefening trouwens in de proef, zou eerder traver verwachten) zou je minder schuin mogen en bij de schouderbinnen wat meer rust (dus langere en langzame passen, meer verzameld).

Ben benieuwd naar trainingen thuis!

Klopt hoor, dit zijn echt spannings'foutjes'. Sowieso mag hij zich nog meer gaan dragen, maar als hij gespannen raakt zet hij snel zn rug wat vast waardoor het zeker op de linkerhand lastiger wordt om m mooi over de rug te laten dragen in een fijne aanleuning. En krijg je dus ook dat ie wat wil gaan dribbelen. Dit zie je dan ook weer terug in de zijgangen. Umpire vindt wedstrijden gewoon nog best spannend zeker de Indoor is altijd een drukke chaotische bedoening. Dat zal echt nog een kwestie van kilometers maken zijn :) Moet zeggen dat het al een stuk verbeterd is. Eerder was ie wel eens zo onder de indruk dat ie soms een complete oefening 'vergat' omdat ie zo met de omgeving bezig was :Y) Nu blijft ie wel bij me en kan ik er steeds meer aan rijden.

Topic van februari van een training thuis: [GVL-ITP] Dressuur a/d Lange Teugel fijne training in de zon (Zniveau)
Waar ie imo een stuk fijner loopt, maarja dat is thuis he :Y)

DieL_Zor schreef:
Ziet er weer netjes uit Eline :D Hoeveel punten hadden jullie uiteindelijk?

Ik had 130 punten (180 in totaal te halen, even voor de andere bokkers ;) ) stukje lager dan vorige keer maar we hadden nu ook Abigail als jury ;)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 22:43

Ja die foto's zien er al een stuk lekkerder uit! Ben zelf ook actief lange teugel mens! Wedstrijden zijn alleen niks voor mij :) Train ook meer via de academische rijkunst, dus dan zijn wedstrijden ook niet zo geschikt haha..

Vind het altijd leuk mede lange teugelaars (wát een woord) te zien!

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 22:50

Ik vind een wedstrijd zelf altijd wel een fijn doel om naartoe te trainen en om te kijken waar je staat en waar er nog dingen te verbeteren zijn. Je wordt namelijk wel lekker even met je neus op de feiten gedrukt wanneer je de ring in gaat :Y) Heb dat zelf ook wel echt nodig om actief ergens naartoe te trainen. Maargoed dat betekent dus ook wel dat het niet altijd gaat zoals het thuis en in de trainingen gaat.

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 22:55

Aah das best heel netjes :D Zeker met Abiqail als jury.
De outdoorwedstrijden komen er weer aan, moet goedkomen met die kilometers maken :) Volgens mij was die deze keer wel zenuwachtiger dan anders of ligt dat aan mij :P ?

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 22:57

Ja klopt wel hoor :j Na zo'n winterstop is het allemaal wel weer even razend interessant natuurlijk. Heteren is ie vaak op zn fijnst, ruime baan rustige locatie. En midden in het seizoen waardoor ie t allemaal weer even gezien en gedaan heeft. Op de Indoor is het nog best lastig om de rust te bewaren

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 23:00

Is natuurlijk ook allemaal heel spannend :j het is natuurlijk ook nóóit druk en er is geen herrie :+
Ik zeg op naar Heteren :D

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 09:48

Wat leuk!
Ik wist niet dat er dit soort wedstrijden bestonden :o

JNAWA_Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 10:27

Ik heb er verder niet zo veel verstand van, maar het ziet er leuk uit! :j

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 11:25

Klijntjuh schreef:
Wat leuk!
Ik wist niet dat er dit soort wedstrijden bestonden :o

Dressuur aan de lange teugel op wedstrijd bestaat nu alweer zo'n 6 jaar :j wel enkel nog bij het Shetlandpony stamboek. Dus alleen Shetlandpony's mogen hier aan deelnemen

Nienke96

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 14:15

Wat super leuk!! :D
Lijkt me wel heeel moeilijk trouwens! Dikke respect

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 14:17

ziet er leuk uit eline, Umpire moet elk jaar weer even wennen aan het wedstrijdgebeuren om hem heen?
Ik blijf het wel zonde vinden dat het eigenlijk alleen voor shetlanders nu nog is...

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 18:44

Jammer van de spanning, is idd goed te zien tijdens de proef. Zonde want ik weet dat hij veel beter kan lopen dan dit. Eerste appuyement ziet er goed uit, hij lijkt nu echt de lengtebuiging te pakken.
Voor de eerste keer na de winterstop toch een nette proef hoor. In oktober zal hij wrs héél anders lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 22:18

Ik heb het idee dat er in de zijgangen wat fout gaat met het tempo, al lijkt dat iniedergeval bij de eerste schouderbinnenwaarts. Bij SB ook iets opletten dat hij niet over de buitenschouder weg loopt, dan heeft SB namelijk helemaal geen nut. Bij de appuyementen zou ik hem ook het liefst wat meer zien scharen, maar kan ook de verkeerde hoek zijn van het filmen. Verder vind ik het er wel heel netjes uitzien, iets meer activiteit mag afentoe wel maar dat komt vast wel goed :)
Supergave pony trouwens!

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 22:40

ukkiepuk schreef:
Jammer van de spanning, is idd goed te zien tijdens de proef. Zonde want ik weet dat hij veel beter kan lopen dan dit. Eerste appuyement ziet er goed uit, hij lijkt nu echt de lengtebuiging te pakken.
Voor de eerste keer na de winterstop toch een nette proef hoor. In oktober zal hij wrs héél anders lopen.

Dankje Miljoes! Ben zelf ook zeker niet ontevreden ondanks dat ie zich niet optimaal liet zien. Er zaten namelijk ook hele fijne stukken tussen voor mijn gevoel :j

Bizzybijtje schreef:
Ik heb het idee dat er in de zijgangen wat fout gaat met het tempo, al lijkt dat iniedergeval bij de eerste schouderbinnenwaarts. Bij SB ook iets opletten dat hij niet over de buitenschouder weg loopt, dan heeft SB namelijk helemaal geen nut. Bij de appuyementen zou ik hem ook het liefst wat meer zien scharen, maar kan ook de verkeerde hoek zijn van het filmen. Verder vind ik het er wel heel netjes uitzien, iets meer activiteit mag afentoe wel maar dat komt vast wel goed :)
Supergave pony trouwens!

Klopt, helemaal goed gezien :j Bij de eerste SB kwam ie ook wat tegen de hand in wat ik (nu ik het filmpje zie) iets te heftig corrigeerde :o waardoor hij uit zn balans was. Het lastige met Umpire is, is dat wanneer hij gespannen raakt echt gelijk de hele boel op slot zet. Dit zie je dan direct terug in zijn balans, regelmaat in tempo en in de zijgangen valt dat natuurlijk extra op :j Thuis zie ik het ook meteen, wanneer hij ontspannen is blijft hij mooi in het ritme, werk ik teveel in of besluit ie ineens dat ie het toch wel heel lastig vindt, dan is gelijk de tact en regelmaat verdwenen.
Wat de appuyementen betreft, Umpire liet ze nu wel echt op zijn best zien van de afgelopen 3 proeven, ondanks dat ie linksom even opzij dook herstelde ie zich supernetjes. Het scharen in combinatie met de juiste lengtebuiging is maandenlang een onoplosbare puzzel voor Umpire geweest := Het was óf heel mooi scharen, óf een juiste lengtebuiging. Maar allebei dat was toch echt een onmogelijke zaak, aldus Umpire :Y) Met veel geduld en veel oefening begint hij het nu steeds fijner te combineren, de lengtebuiging is nu heel aardig bevestigd, het scharen mag absoluut nog meer :j