Haflinger Beau leert steigeren op commando, tips?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Bitje_

Haflinger Beau leert steigeren op commando, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-11 20:42

Hallo, :wave:
vorige topic: [GVL-ITP] Beau'tje , we beginnen bij het begin. De Pas!
ondertussen kan beau al 4 passen achtermekaar. :P

Afbeelding
(lees graag eerst even de bijbehorende tekst hieronder :o)
Omdat beau altijd zo leuk 'speelt' in de bak en allemaal rare sprongen en steigeringen maakt
bedacht ik me niet en sloeg mijn slag om hem op commando te leren steigeren.
Dit lukte ook binnen 5 minuten, omdat hij het erg leuk vind om te leren, en hij uit zichzelf al
regelmatig omhoog komt tijdens het losgooien.
Maar na het berichtje van Visibreteam in het Haflinger verzameltopic dacht ik toch even 3 keer na
en bedacht me dat ik nog helemaal geen benul had van het vrijheidsdressuur opzich en wat er
bij komt kijken als je bezig bent met het steigeren.
VisibreTeam schreef:
Uhm Bitje, nu wil ik niet banketstaaf doen... Maar ik hoop echt dat je een basis hebt? Deze steiger oogt nogal agressief, ik mis de verzameling en je paard springt maar wat ;)

Ze heeft daarom volkomen gelijk (behalve over dat agressieve, want dat is totaal niet zo. alleen maar erg enthausiast en blij)
en ik vroeg me af of jullie goede tips en weetjes hadden bij het steigeren. :)
Er is maar 1 filmpje gemaakt, en precies dit ene filmpje laat zien dat hij naar voren springt als het ware. Meestal
blijft hij op zijn plek, maar goed. hebben jullie in ieder geval een beeld van hoe ik de commando geef enz.
Hoe kan ik Beau dus leren blijven op zijn plaats? waar moet ik op letten? (behalve dat ik concequent moet blijven en hem
moet straffen wanneer hij het uit zichzelf doet. wat hij nog NIET gedaan heeft :).)

Goed, hier het filmpje. :)

momentopname:
Afbeelding

Ik sta dus open voor commentaar, maar wees op zijn minst aardig . :)
Ik ben ook maar een mens :+

NikkivanOlst

Re: Haflinger Beau leert steigeren op commando, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 20:59

Nouja, wat ik dus zie, is een pony die miss wel dolenthousiast, maar wel dominant een beweging richting jou maakt. Bij steigeren komt ook nog een heel stukje spierwerking kijken. Als een paard te vaak verkeerd steigerd kan hij blessures in nek, rug, schouder en benen oplopen ;) Voor een correcte steiger moet het paard de achterhand onder de massa zetten en zichzelf echt omhoog balanceren, niet zo naar voren springen als in het filmpje

Tijdens de steiger valt hij enorm naar voren en laat zich gewoon weer neer vallen, een gebrek aan verzameling.

http://youtu.be/qQjCXoKtadA

Hier zie je heel duidelijk dat het paard eerst op de achterhand moet worden gezet als je hem goed zijn rug wil laten gebruiken.

Hier zie je heel duidelijk bij de 'kill and attack' wat jou paard ook doet, het naar voren laten vallen :j
http://youtu.be/v7VRZVO3urA

Ik hoop dat het enigzins duidelijk is zo :)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-11 21:01

ja het is me duidelijk over dat de verzameling bij beau echt 0,0 is..
hoe kan ik dat verbeteren, hoe moet ik dat aanpakken? :)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 21:02

Niet fanatiek van voren vragen, maar eerst een stukje achteruit stappen, doormiddel van een zweepje bij de achterhand en dan omhoog vragen, scheelt al veel :j Is ze wel sterk genoeg voor het steigeren in haar lichaam? Anders kun je beter beginnen met je paard los en soepel krijgen ;)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-11 21:07

VisibreTeam schreef:
Niet fanatiek van voren vragen, maar eerst een stukje achteruit stappen, doormiddel van een zweepje bij de achterhand en dan omhoog vragen, scheelt al veel :j Is ze wel sterk genoeg voor het steigeren in haar lichaam? Anders kun je beter beginnen met je paard los en soepel krijgen ;)

hij heeft bespiering zat :j ik rijd hem in de dressuur en train hem thuis op L2/M1 niveau, dus hij zou het wel aan moeten kunnen.
Dus dan zou ik achter hem moet staan, aan de lange lijnen oid? hoe zou ik me dat moeten voorstellen?
(ben blij dat je me het via internet probeerd uit te leggen overigens :o)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 21:12

Ehm, even filmpje zoeken :))

Inprincipe is dit een makkelijke manier van trainen, zeker in het begin. Dan blijft je paard ook makkelijker bij je en zal hij minder springen. (alleen mag je wel iets vriendelijker doen natuurlijk dan in het filmpje :)) )
http://youtu.be/sEA1N_vhJpI

Kijk, dan weet je paard iig hoe zn achterhand gebruikt moet worden :Y) dressuur is altijd goed :P

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-11 21:15

ahah :')
oke, ik zal het binnenkort even proberen. Maar hoe kan ik hem laten weten dat ik hem omhoog wil hebben?
want hij is nu van me gewend dat ik voor hem sta en een beetje raar met mijn armen zwaai en ik ja of hoog roep :')

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 21:18

Ja of hoog roepen :))
stukje voor stukje meer naar die kant schuiven, dus echt heel gewoon stapje voor stapje ;)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-11 21:19

oke, super bedankt :j

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 14:22

De trainingsmethode in het laatste filmpje: ben je dan niet bang dat het paard dat gaat doen iedere keer wanneer die met de zweep aangetikt wordt. Ik denk maar aan een situatie waarin je verzameling vraagt en vanachter bijtikt om de achterhand eronder te laten komen, dat zijn dan exact dezelfde "hulpen" als in dit filmpje gegeven worden.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 20:51

hij krijgt geen tik met de zweep :)
ik sla met de zweep op de grond om hem een beetje enthausiast te krijgen

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 10:15

Ik zie geen agressie, hoogst een paard wat zijn balans niet houdt en deze energie er naar voren uitgooit.

Citaat:
Er is maar 1 filmpje gemaakt, en precies dit ene filmpje laat zien dat hij naar voren springt als het ware. Meestal
blijft hij op zijn plek, maar goed. hebben jullie in ieder geval een beeld van hoe ik de commando geef enz.
Hoe kan ik Beau dus leren blijven op zijn plaats? waar moet ik op letten? (behalve dat ik concequent moet blijven en hem
moet straffen wanneer hij het uit zichzelf doet. wat hij nog NIET gedaan heeft :).)

Hoe je hem kan leren blijven op zijn plaats, is consequent zijn in jouw beloningssignaal. Deze steigers zonder balans, negeer je gewoon en beloon je dus niet. Wacht op een kleiner, beheerster hupsje > click & beloon.

Wat erg belangrijk is in het algemeen is dat je je paard goed op afstand laat staan, dus uit jouw ruimte.
Zorg ook dat je de beloning naderhand altijd ván je af geeft.

Niet straffen als hij het uitzichzelf doet wanneer je aan het trainen bent, beter is gewoon te negeren.

Als het paard te dicht op jou komt, bijvoorbeeld na de oefening, mag je duidelijk maken dat je afstand wil.

Verdere tips: laat je paard niet teveel steigeren tijdens de trainingen, bouw het langzaam op om blessures te voorkomen. Je zult trouwens zien dat met de tijd je paard de balans steeds beter gaat beheersen en dat de steigers netter worden.

Succes! :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 11:06

_Bitje_ schreef:
hij krijgt geen tik met de zweep :)
ik sla met de zweep op de grond om hem een beetje enthausiast te krijgen

Ik had het over het laatste filmpje dat VisibreTeam gepost heeft. Maar idd, hoe jij het doet zou al een oplossing voor dat probleem kunnen zijn. ;)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 15:13

oke, dankje bojangles :j

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 11:16

Ik wil alleen even toevoegen dat je in jouw geval nooit naar achter moet stappen, als hij eenmaal doorheeft dat je wijkt voor zijn druk (in dit geval een best gevaarlijk hoge druk) zal hij dit waarschijnlijk vaker (tegen je) gaan gebruiken. Dus zodra hij neigt naar voren te komen blijven staan en de zweep gebruiken. Niet wild gaan meppen maar wel duidelijk maken dat je niet wil dat hij zo dominant in jouw omgeving komt.