Wat vinden jullie van dit plaatje?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

GoGo

Wat vinden jullie van dit plaatje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-11 23:39

Mijn lieve paardje is pasgeleden nagekeken door de veearts en bleek wat vast te zitten achterin zijn rug, hij heeft hem losgemaakt en toen moest ik longeren.
Wat vinden jullie van dit plaatje en is dit een goede manier om te trainen wanneer een paard vast zit achterin de rug.
Afbeelding

Bruintje_87

Re: Wat vinden jullie van dit plaatje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 23:41

Ik zou dit zelf nooit zo doen.
Lijkt me helemaal niet fijn voor je paard, want omdat zijn oksels steeds bewegen bij een pas, krijgt hij steeds een ruk. Ik zou wel echt met een longeersingel werken.

Hoezo heb je het aan het halster bevestigd en niet via de bitringen en een hoofdstel?

Is je paard ook behandeld voor de vastzittende rug?
Want ik weet niet of je dat zelf met longeren eruit kan krijgen...

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 23:46

het ziet er een beetje uit alsof hij in je bijzet gaat hangen, wat sowieso nooit goed is, maar in dit geval ook behoorlijke druk op zijn schoft geeft. zou het daarom niet op deze manier blijven doen.
wel fijn dat hij lang en laag kan lopen, let op dat hij achter actief blijft, maak veel overgangen en zorg dat hij ook in de overgang laag blijft en van achteruit vertrekt.
het zou mijn voorkeur hebben als hij met zijn neus iets hoger loopt, zodat hij wat minder makkelijk voorover stort. als je paard snel diep loopt zoals hij nu doet zou ik kiezen voor een bijzet die wat meer naar de zijkant zit en niet enkel aan de onderkant, zou het wel zo doen dat hij deze lengte in zijn hals kan handhaven.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 23:52

Bruintje_87 schreef:
Ik zou dit zelf nooit zo doen.
Lijkt me helemaal niet fijn voor je paard, want omdat zijn oksels steeds bewegen bij een pas, krijgt hij steeds een ruk. Ik zou wel echt met een longeersingel werken.

Is je paard ook behandeld voor de vastzittende rug?
Want ik weet niet of je dat zelf met longeren eruit kan krijgen...

Ben het met bovenstaande eens.

GoGo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-11 23:54

@ Bruintje, omdat tijdens het lopen door de beweging van zijn benen de touwen heen en weer gaan, als ik dit met een hoofdstel doe gaat het bit van links naar rechts. Hij is inderdaad al behandeld voor zijn vastzittend rug. En ik kreeg het advies om zo te longeren of aan de dubbele lijnen. Alleen de dubbele lijnen vind ik zelf best lastig. Wat jij zegt over zijn oksels klopt wel hoor. Maar ik weet niet zo goed hoe ik het anders moet oplossen.

@ Jade, mijn paard stort inderdaad graag op de voorhand, een bijzet kan ik er niet aandoen, als hij zijn hoofd omhoog doet en hij voelt druk raakt hij in paniek, en dat heeft hij hiermee niet. Dubbele lijnen kan wel maar dat kan ik zelf nog niet zo goed:(

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 23:57

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 23:58

ehh.....Ik denk dat de DA deze foto niet heeft gezien?? Vastzitten los je naar mijn mening niet op met vastzetten.

GoGo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-11 00:01

riagr schreef:
ehh.....Ik denk dat de DA deze foto niet heeft gezien?? Vastzitten los je naar mijn mening niet op met vastzetten.

Hihi nee hij heeft deze foto niet gezien, hij heeft alleen wel gezegt dat ik hem zo moest longeren.

GoGo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-11 00:03

@ inkepink, die eerste foto op dat topic ziet er super uit, daar hangt hij ook veel losser, maar als ik hem bij mijn paard zo los doe staat hij er steeds bijna in omdat hij zijn neus dan echt over de grond doet. Dat vind ik dus nogal eng.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 00:17

ook met deze manier van bijzetten zit er een limiet aan hoe hoog hij zijn kop kan doen. je kan eenzelfde constructie maken door een nylon touwtje van singelstoot, door bitring, door zij- of bovenring van een longeersingel te halen, andere kant dito en de twee touwtjes bovenaan aan elkaar knopen. eenvoudig verstelbaar, zelfde lengte te behalen als met deze constructie en genoeg ruimte om zijn kop omhoog of omlaag te doen (meer dan met een gewone bijzet).
wel kan hij er nog steeds in gaan hangen, dat is iets wat je longeertechnisch op moet lossen mbv ophoudingen, hoogte van je hand en/of overgangen/schakelen.

GoGo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-11 00:25

@ Jade, dank je wel voor de tip. Het klopt dat hij hierop ook wat vastgezet word, maar hiervan raakt hij niet in paniek. Ik kan dat met dat touwtje wel eens proberen. Dat schakelen doe ik nu ook wel:) Maar omdat hij zijn hoofd zo laag moeten houden komt hij er moeilijk onder van achter. Ik vind het ook gewoon lastig omdat de veearts deze tip heeft gegeven, maar ik zelf eigenlijk ook wel zie dat het niet helemaal top is:)

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 00:28

Ik zou het ook liever proberen met touwtjes óf met de dubbele longe en daarbij voor voldoende lengte en aktiviteit zorgen

QualityHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 00:41

We hebben 1 merrie op de manege lopen die vastzat in d'r rug..
toen heeft mijn instructrice een soort van elastieken band tussen het hoofdstel en de singel gespannen,
wat een beetje eenzelfde effect gaf..

Ik moest er toen op, omdat je volgens haar wel 'goed moest kunnen rijden' met dit ding,
en ze dacht dat ik dat wel kon..
Ik vond het zelf een beetje vreemd en ben ook wel benieuwd naar de werking hiervan..

GoGo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-11 00:43

Ik denk dat jij het over een halsverlenger hebt, dit is ook om het ruggebruik te stimuleren, en zoals het woord al zegt de hals te verlengen. Zat deze ook over het kopstuk van het paard?