1e keer grondwerken met dominante Shet...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Eske_B

1e keer grondwerken met dominante Shet...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-11 18:45

Hallo!

Mijn verzorgShetlander is erg dominant en we heben haar onbewust een paar weken de baas laten spelen toen ze ons uitprobeerde. Nu heeft ze al een paar keer gericht getrapt. Niet naar mij, maar naar jongere meisjes en een onervaren meisje die niet oplette. (Zorro rent op meisjes af - Meisjes zetten pas achteruit - Zorrro is de baas). Nu is ze aan het halster heel braaf. Eigenlijk gaat ze pas dominant en chagrijnig doen na een halfuurtje nadat we klaar zijn...
Als iemand tips heeft, altijd welkom!(ik kan haar geen rotschop terug verkopen aangezien ze op een kinderboerderij staat en er dus veel kleine kinderen zijn. Gelukkig mogen bezoekers niet de wei in...).

Maargoed, laten we naar de foto's gaan!

Meet Zorro!
Afbeelding

Eerst even loswerken aan de longeerlijn...
Afbeelding
Afbeelding
Maar dan gaat de longe af...
Afbeelding
... en durven we het zelfs zonder lijn :o
Afbeelding
Afbeelding

En daarna gaan we het volgen oefenen
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dan tot slot nog even achterwaarts...
Afbeelding

En natuurlijk belonen!
Afbeelding

Bedankt voor het kijken!
(Ik kon niet de hele tijd in het zand omdat Zorro's veulen de andere Shet aan het pesten was, en die daar aan het rondscheuren waren:
Afbeelding)

Tips voor het grondwerk en hoe ik het bokprobleem op moet lossen altijd welkom :)

Anoniem

Re: 1e keer grondwerken met dominante Shet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 18:54

Ik heb ook zo'n kreng. Dat bijt en trapgedrag wordt alleen maar erger iedere keer dat het lukt, dus het is gewoon geen geschikte pony voor een kinderboerderij.

Ik heb mijn pony ook zo gekregen, die stond op de manege in het speelweitje met een andere pony, varken, konijnen, geiten e.d. Ze ging op het laatst met de bek los en het wit voor de ogen op de achterbenen de kinderen te lijf en ook volwassenen die geen paarden gewend waren.
Ze heeft het bij mij nog nooit geprobeerd, maar die rotschop heeft ze wel gehad toen ze op een ander moment dwars was. En af en toe moet ik haar nog best wel eens aanpakken voor de wagen. Er zijn wel kinderen die er nu op rijden maar die zijn wat groter en ouder, ik zou zo'n dominant geval ver uit de buurt van kleine kinderen en onervaren paardenmensen houden.

Grondwerk vind ze wel hartstikke leuk, ze is ook heel slim dus als je het zelf kan dan zou ik het werk snel wat moeilijker en uitdagender maken.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-11 18:58

[***] schreef:
Ik heb ook zo'n kreng. Dat bijt en trapgedrag wordt alleen maar erger iedere keer dat het lukt, dus het is gewoon geen geschikte pony voor een kinderboerderij.

Ik heb mijn pony ook zo gekregen, die stond op de manege in het speelweitje met een andere pony, varken, konijnen, geiten e.d. Ze ging op het laatst met de bek los en het wit voor de ogen op de achterbenen de kinderen te lijf en ook volwassenen die geen paarden gewend waren.
Ze heeft het bij mij nog nooit geprobeerd, maar die rotschop heeft ze wel gehad toen ze op een ander moment dwars was. En af en toe moet ik haar nog best wel eens aanpakken voor de wagen. Er zijn wel kinderen die er nu op rijden maar die zijn wat groter en ouder, ik zou zo'n dominant geval ver uit de buurt van kleine kinderen en onervaren paardenmensen houden.

Grondwerk vind ze wel hartstikke leuk, ze is ook heel slim dus als je het zelf kan dan zou ik het werk snel wat moeilijker en uitdagender maken.

Zorro is heel lief tegen bezoekers hoor (Zolang ze maar brood, wortels en appels e.d. hebben voor haar :+).
het onervaren meisje was iemand die stage liep, de andere meisjes helpen mee met verzorgen. Ze gaan niks meer met Zorro doen als ik er niet bij ben en ik laat ze ook een beetje grondwerken.(Hoewel ik er wel met een touwtje bijblijf).
Eerst reden de andere ook op haar(niet te groot). Maar Zorro laat dat niet meer toe. Dus misschien over een paar weekjes weer...
Ik ga binnenkort de oefeningen moeilijker maken, eerst even wat onderzoek doen.
Ik heb namelijk weinig materiaal, maar misschien wil ik VD met haar gaan doen, binnenkort...
Laatst bijgewerkt door Eske_B op 05-03-11 19:07, in het totaal 1 keer bewerkt

1906

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 19:03

Hoe heet de kinderboerderij waar ze staan?
Het komt me namelijk heel bekend voor.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-11 19:04

Kinderboerderij Tanthof in Delft :)

1906

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 19:40

oh nee die ken ik niet.
Hoe ben je eigenlijk bij dat adres gekomen om te verzorgen?
Gewoon uit nieuwschierigheid hoor. :P

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 19:48

probeer goed op je houding te letten, goed rechtop staan ook al is zorro klein.
doe zijn voorpluk in een vlecht zodat je de ogen kan zien en hij jou ogen.
probeer hem meer van je af te drijven, vergroot de afstand, harde grond of niet.
zorg dat je altijd met een recht lichaam tegenover je paard staat, dus beide schouders naar je paard gericht, niet de een meer dan de ander,
als het kan leer dit dan de andere meisjes ook.

verder als er niet met op haar gereden kan worden door de pony zijn besluit zou ik de eigenaar aanraden bij de DA controle ( met enten enzo) de rug te laten nakijken.

succes

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 19:57

Denk erom dat je niet op de verkeerde positie gaat staan. Je probeert hem voorwaarts te laten gaan terwijl je in de remmende positie staat. ;)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-11 20:00

1906 schreef:
oh nee die ken ik niet.
Hoe ben je eigenlijk bij dat adres gekomen om te verzorgen?
Gewoon uit nieuwschierigheid hoor. :P

Oké, ik wilde altijd al op de kinderboerderij helpen. Toen ik 11 was de stoute schoen aangetrokken en erheen gegaan.
Toen mocht ik na een paar weken de pony's poetsen. Na de zomervakantie elke zaterdag gaan helpen. Sindsdien beschouw in ze als mijn VZ-pony's!

@ Craizyshar en Caira:

Dankjulliewel.
Dit is de 3e keer dat ik een beetje loswerk, dus moet het allemaal nog even uitvinden wat meer.
Trouwens ook de verklaring waarom Zorro niet harder dan stap ging...

Dankjulliewel, nogmaals :D

Edit: is mijn houding op de 1e foto wel goed?

1906

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 20:03

Oke,

Zeker altijd wel kindjes die vragen of ze alsjeblieft de pony even mogen aaien. :P

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-11 20:06

Ja, de meeste wel.
Gelukkig vindt Zorro dat niet zo heel erg...

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 00:27

je houding op de 1ste foto is ook niet optimaal, je staat voor de schouder van zorro, en je schouders staan weggedraait van zorro en je bolt je schouders (dus maak je je kleiner dan je bent)

schouders rechtop, zoveel mogelijk direct gericht naar zorro, dus evenwijdig met hem mee lopen, zelf achter de schouder blijven, liefst vanaf zijn ribben tot alles wat er achter is ;)
geef hem meer ruimte drijf hem van je weg, gooi/beweeg met je arm waarin het overschot van de lijn in zit, zodat je hem letterlijk van je weg jaagt.

zoek eens hier op bokt en op google of youtube filmpjes van longeren, grondwerk,....

succes

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-11 13:43

Dankjewel voor de tips, ga er zeker wat mee doen :D

frodo1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 17:59

Heel verstandig dat je bezig bent met grondwerk! Zorg ervoor dat Zorro niet in jou 'ruimte' komt. Anders ga je er vooral in draf last van hebben dat hij over je heen walst. Let er op dat je in de juiste positie naast hem loopt. Wanneer je hem voorwaarts wil wat schuiner achter hem, drijfend dus, en als hij langzamer moet wat schuiner voor hem. Heel veel succes ermee :) het is een mooi beestje.

jeetje, die buik, nog even en je kan hem rollen :=

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 18:55

Lili schreef:
Heel verstandig dat je bezig bent met grondwerk! Zorg ervoor dat Zorro niet in jou 'ruimte' komt. Anders ga je er vooral in draf last van hebben dat hij over je heen walst. Let er op dat je in de juiste positie naast hem loopt. Wanneer je hem voorwaarts wil wat schuiner achter hem, drijfend dus, en als hij langzamer moet wat schuiner voor hem. Heel veel succes ermee :) het is een mooi beestje.

Daarom neem ik ook iemand mee, voor mijn houding ;).
Bedankt voor de tips!

Enne, Zorro is al een maand of 7-8 drachtig ;)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 22:07

EskeGirl schreef:
Lili schreef:

Daarom neem ik ook iemand mee, voor mijn houding ;).
Bedankt voor de tips!

Enne, Zorro is al een maand of 7-8 drachtig ;)

Woeps, ik was even in de war met topic.
Ik neem iemand mee die helpt met loswerken, want die heeft het een paar keer eerder gedaan :D

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 22:11

hey daar ben ik ook een paar keer geweest op die kinderboerderij!
Het ziet er leuk uit, wel een dikkertje hoor! :=

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 22:12

Leinearthur schreef:

Ze is zo'n 8 maanden DRACHTIG
En ze jaagt altijd de andere weg van de bezoekers met eten :=
Laatst bijgewerkt door Eske_B op 08-03-11 22:14, in het totaal 2 keer bewerkt

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 22:13

EskeGirl schreef:
Leinearthur schreef:

Ze is zo'n 8 maanden DRACHTIG
En ze jaagt altijd de andere weg van de bezoekers met eten :=

Oh dat verklaard de boel :Y)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 22:14

Een hele boel :+

Als ze nu eindelijk eens een merrietje krijgt, kan die wel blijven(Hoewel de bruine Sheila dan weer weg moet :\)

frodo1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 23:15

Ho, dan heb ik niks gezegd!
Zie in mijn post dat ik ook telkens hij typ in plaats van zij.
Zo zie je maar weer hoe slecht ik lees, haha. *)