Arabier Ziyyah @ longeerwerk

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

HedwigO

Arabier Ziyyah @ longeerwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-11 18:50

Hey Allemaal,

Ziyyah is nu ruim 3 jaar (ze is van januari) en ik ben nu na het opgebouwd te hebben wat serieuzer bezig met haar te trainen.
Het doel van met touwtjes longeren is dat ze haar rug leert gebruiken en ook dat die spieren wat sterker worden zodat haar rug wat sterker is voor als ik er op ga over een tijdje.

Ik ben ook benieuwd of jullie verbetering zien ten opzichte van het vorige longeertopic wat ik hier geopend heb. Die kan je *hier* vinden.

Nou, hier de foto`s(kwaliteit is door uploaden helaas erg achteruit gegaan):

1
Afbeelding
2
Afbeelding
3
Afbeelding
Een vriend van mij mocht even het instapwerk doen (touwtjes zijn ook veel losser daar). Hij snapte er alleen niks van en riep alle commando`s door elkaar heen :')
4
Afbeelding
5
Afbeelding
6
Afbeelding
Ik was met mijn blonde hoofd verstrikt geraakt in de longeerlijn dus vandaar dat hij even slap hangt omdat ik er uit moest komen }:0
7
Afbeelding

8
Afbeelding
Dit vind ik een hele fijne foto. Ook haar achterbeengebruik vind ik hier erg fijn *D
9
Afbeelding
10
Afbeelding
11
Afbeelding
12
Afbeelding

Dat waren ze. Ik ben erg benieuwd wat jullie er van vinden.
Laatst bijgewerkt door HedwigO op 04-03-11 18:54, in het totaal 2 keer bewerkt

little_birdy

Re: Arabier Ziyyah @ longeerwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 18:52

knap hoor ziet er erg ontspannen uit :)
alleen de touwtjes mogen wat strakker

delana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 20:13

heb niet zo veel verstand van touwtjes en bijzetjes enzo maar om te beginnen hoeft het touwtje denk ik niet zo strak omdat je ook vermeld dat ze nog moet leren om haar rug te gebruiken.

wat ik wel weet is dat ik haar een hele leuke pony vind <3

Laura1602

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 20:28

Wat een prachtig paardje! Ben benieuwd hoe die er over een paar jaar uitziet.
Niet megaveel verstand van bijzet en touwtjes, maar het ziet er vriendelijk uit, en dat lijkt me erg belangrijk in dit geval, omdat je nog niet zo lang serieus bezig bent met haar. Ze wordt een beetje gestuurd, maar niet echt in een bepaalde houding getrokken, fijn!

Hiilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 21:40

Jups, touwtjes mogen ietsjes korter, niet veel.
Ik weet niet of je dat al doet, kan ik niet goed zien, maar het touwtje aan de binnenhand mag iets korter zijn dan het touwtje aan de buitenhand, dan gaan ze meestal ook nog wat buigen. Voor de andere bokkers: correct me if I'm wrong, dit is wat ik heb geleerd.

Bubbeltjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 21:42

Leuk paardje :D

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 10:08

Dank jullie voor de reacties!

Touwtjes mogen inderdaad wat strakker denk ik en inderdaad hele goede tip Huice, dankjewel! Had ik met mijn blonde hoofd nog niet bij nagedacht.

Ik vind het erg moeilijk om nu echt om te schakelen met haar naar rij en werk paard zeg maar. Ben omdat ik haar al vanaf veulens af aan heb en ik alles spelenderwijs en rustig heb gedaan zo gewend om haar (tot op zekere hoogte uiteraard) lekker te laten rommelen en aanklooien.
Nu moet ik haar echt voorbereiden op straks rijden over een tijdje dus nu heel consequent en structureel longeren etc. Even omschakelen dus.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 10:14

Vind het er lekker ontspannen uitzien :)

Ik denk alleen niet dat het verstandig is om iemand die niet weet hoe je een paard moet longeren, een 3jarig paard te laten longeren. Lijkt me nogal verwarrend voor het paard en ook niet handig met het aanleren van commando's :)

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 10:18

Wat een mooie pony. Ik vind het er zelf niet zo fijn uitzien. Hij loopt erg gespannen en tegen het bit. Zelf ben ik geen voorstander van het longeren van een jonge pony met (strakke) bijzet. En zeker nog niet in galop. Wat je ziet is dat hij nog geen goede balans heeft. Hij leunt op alle fotos naar buiten, hij neemt nog geen stelling en buiging naar binnen. Dat kan ook nog niet op zijn leeftijd. Hij is nog echt zoekende, dat kun je zien aan zijn houding. Je kunt naar mijn mening beter beginnen met goed rechtrichten, en dat eerst aan de hand. Zo leert hij zijn binnenschouder onder de massa te plaatsen. Vooral op foto 10 zie je hoe hij naar buiten leunt. Kijk maar naar de plaatsing van zijn binnenachterbeen, dat gaat teveel naar binnen ten opzichte van zijn buitenschouder. Pas als je pony zich goed gebogen kan dragen, kan hij nagevelijk lopen. Nu dwing je hem met de touwtjes nog teveel.
Heb je les hierin?

succes! groetjes Ninia

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 10:39

@UMayDream: Hij heeft haar niet echt gelongeerd hoor. Alleen even laten instappen en een paar minuten. Hem gewoon even laten aanvoelen zeg maar. Niks serieus dus.
@Ninia: dankjewel voor je advies. Wat voor iets zou je adviseren m.b.t het rechtrichten?
Ik heb hier "les" in. De staleigenaresse (die ruime ervaring heeft) heeft me dit aangeraden en loopt vaak langs de bak als ik beter ben en die helpt met aanwijzingen of wat gerichtere tips als ze ziet dat het nodig is

_Lisaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 16:02

Lekker ontspannen!
Wat een leuke arabier zeg!! :~

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 20:29

Vind haar erg mooi!
Ik zou juist niet de touwtjes strakker doen :)
Omdat je ok aangeeft dat ze het nog moet leren :)

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 23:46

Hoi Hedwig

Fijn dat je staleigenaresse je hiermee al wat helpt! Je zou al wat oefeningen aan de hand kunnen doen. Het liefst met een kaptoom, dan belast je de mond niet. Probeer of je paard om je heen gebogen naast je kan lopen. Hoofd laag, schouder hol. Dit kun je doen door lichte druk op je halstertouw aan het kaptoom, en weer ontspannen zodra hij omlaag komt. Je kunt dan met je hand korte duwtjes geven op de binnenschouder, als een soort aanwijzing. Kijk goed naar zijn binnenachterbeen, als hij deze in afdruk van het voorbeen plaats, draagt hij netjes zijn eigen gewicht. Teveel naar binnen is niet goed en teveel naar buiten ook niet. Pas op dat hij niet wegloopt over zijn buitenschouder. Dan moet je je hulp op de binnenschouder wat verkleinen.
Dit is een hele fijne en goede oefening. Niet te lang, 5 minuutjes ene kant, 5 minuutjes andere kant. Tussendoor wat rechte lijnen en achterwaarts (dan komt de achterhand onder de massa) Veel succes!

groetjes Ninia