Ik heb er een dubbelgebroken watertrensje inhangen met een plat tussenstuk. Ze werd
gereden op de andere stal op een enkelgebroken bustrens. Op zich liep ze daar wel fijn
op maar ik vind het geen fijne bitten... (toen schudde ze al met haar hoofd soms omdat
ze pijn in haar mondje had. Ze bleek nog nooit naar de tandarts te zijn geweest, met het
wisselen is aan 1 kant een hengstenkies heel lang geworden en heeft de onderkies opzij
geduwd. De kies stak in haar gehemelte waardoor ze haar kiezen niet op elkaar kreeg en
haar spieren scheef heeft belast jarenlang. Ze heeft altijd gekauwd op haar eten via 1
kant op haar gehemelte, de andere kant viel over elkaar heen. Zelfs haar voortanden
waren scheef afgesleten) (wist ik toen niet hoor.. dacht dat ze gewoon geen teugeldruk
gewend was en wou het eerst even aankijken en haar leren kennen voor ik haar gelijk
aan ging pakken)
Toen ik haar reed voor aankoop vond ik haar al wat scheef lopen, linksom schouders op
de bakrand, kont op de hoefslag, hoofd recht maar neus neigend naar rechts. Linksom
kauwde ze ook heel overdreven op haar bit. Ze wou de teugeldruk niet aannemen
waardoor ik haar met geen tot weinig teugelcontact reed in het begin. Had toen mijn
vraagtekens al en heb toen al vrij snel haar mond hoeken opengetrokken om te kijken
of ze haken had en direct de dierenarts gebeld voor een spoedafspraakje (paar dagen later)
Nu heeft ze dus de tick overgehouden om te kantelen met haar hoofd. Omdat ze al
jaren gereden wordt met pijn is het dus niet meer dan logisch dat ze haar rug wegdrukt.
(op het filmpje van longeren was ze overigens al bijna 2 weken geleden behandeld)
Denk dat het gewoon een slechte gewoonte is die er in is geslibt, want soms wordt het
wel al minder en voel je haar ook helemaal ontspannen. En soms is ieder beetje hand
teveel.
Focussed wat je zegt daar heb je een punt in, onder het zadel ben ik namelijk alleen
maar bezig met van achter naar voren rijden en van voor niets behalve een stille
aanleuning bieden omdat ze zelf moet gaan ontspannen. Met de elastieken doet ze
dit inderdaad niet. Heb haar niet zo strak staan, vind het ronduit belachelijk hoe sommige
paarden gedwongen ingesnoerd worden maar ik doe inderdaad niets van achteruit dat
haar aanleiding geeft om te GAAN ontspannen.. actief is ze zat. Maar inderdaad wel
wat meer stuwend dan echt dragend (al zet ze genoeg onder maar ik begrijp je punt)
Misschien komt ze ook niet in die ontspanning omdat ze gewend is dat ze druk van
achteruit haar lichaam krijgt.
Zo had ik er nog niet over nagedacht, zo zie je maar weer eens.. ik leer ook nog over
andere dingen nadenken dan alleen het rijden zelf!
Ik ga me er eerst nog eens in verdiepen (aangezien pessoateugels ook vaak verkeerd
gebruikt worden) en dan kom ik er nog op terug (ben niet zo'n longeerder, vond mijn
vorige paard na een longeerdag altijd minder prettig lopen op 1 of andere manier maar
ik weet dat het voor dit paard wel heel belangrijk is op eigen benen te leren lopen)
C'est moi op het paardje VOOR de tandarts was geweest. Dit was de 2e keer dat ik
haar ooit reed en over mijn houding betreffende rug, nek en kantelen van het bekken
heb ik mezelf even flink op mn donder gegeven na het filmpje. En zoals ik al zei is de
teugelverbinding hier niet constant. Maar om even een indruk te geven van onder het
zadel.
http://www.youtube.com/watch?v=WB3A7nIQACY