Ellie wordt in april 4 jaar. Al met al een mooie leeftijd om eens iets te gaan doen. Heel langzaam weliswaar, want mevrouw heeft 3,5 jaar weg staan rotten in de wei. Het afgelopen half jaar heb ik af en toe geoefend met dekens, zowel rondzwaaiend als op haar rug als op haar hoofd en wat geoefend op stemcommando's en dat soort dingen. Twee weken geleden heeft ze voor het eerst een bit in gehad. Toen alleen om even te passen, vorig weekend voor 'het eggie'. Het was zaterdag nog even uitzoeken wat wel en niet werkte, maar daar waren we al snel uit.
Geen druk op het bit en de 2e longeerlijn (ik heb alleen een dubbele) gewoon aan de singel vastgeklikt. Dat bleek prima te werken en nadat vriendlief een paar rondjes meegelopen had begreep ze wat er van haar verwacht werd.
Een kleine 10 minuten rondgeslingerd en weer los gelaten.De foto's zijn van zondag (2e keer aan de longe), toen had ik ringetjes om de neusriem waar ik de longeerlijn aan vast kon maken. Dit keer 10 minuten rondgeslingerd, want toen ik met 10 minuten wilde stoppen bedacht ze ineens dat ze best leuk in een hoek weg kon draaien en kon stilstaan bij de poort. Dus daar heb ik haar nog even door laten lopen en toen ze er weer zonder af te remmen langs af ging zijn we gestopt.
Ik ben in elk geval echt onwijs trots op m'n meissie. Ze luistert erg goed naar stemcommando's en pakt 't longeren erg goed op.
Bit wordt gemakkelijk geaccepteerd, ze kauwt er even heel verwoed op en is dan rustig in haar mond. Ze heeft weliswaar de conditie van een baksteen, maar dat komt wel. Net als 'netjes lopen' aan de longeerlijn. Eerst eens conditie kweken... En ze gedroeg zich zondag al spontaan als een echt paard. In plaats van naar het hek te komen zodra ik roep, stak ze haar hoofd omhoog om vervolgens verder te grazen, waardoor ik haar helemaal achteraan in de wei mocht gaan halen.

Enough for the talking, op naar de foto's!

Eerst maar eens klaarmaken voor 'vertrek'.

Even afgeleid door alles om haar heen.

Er komt zowaar al ontspanning in.
Steeds meer overigens. Het is even spannend bij het verwisselen van hand, maar als ze eenmaal in beweging is gaat d'r neus al snel naar de grond.
Galop? Maak er maar een sprintje trekken van.
Ze laat zichzelf overigens verrassend goed sturen, het kostte me niet bijster veel moeite om haar op de volte te houden.
camera!
Rustiger galopje.

Drafje.

Zonder hulpteugels.

En tot slot een erg zielig, bezweet en moe paard...

De longeerlijn op haar rug zit aan de singel vast en kom ik in principe niet aan. De andere lijn zit aan twee ringetjes aan haar neusriem, dus ondanks de druk op de longeerlijn af en toe heeft ze druk op haar neus en niet in haar mond. Ik moet de enkele longeerlijn nog even opzoeken, dat scheelt weer een lijntje.
Ze wil af en toe de volte niet helemaal lekker volgen, maar gezien dat het pas de 2e keer is en ze wel erg goed op stemcommando's reageert... Soit.
Ik hou van mijn Elledel.
Laat gerust een berichtje achter!
Man dat pukkie is uitgezwaard van de winter, wauw! Ze ziet er goed en gezond uit, haar vlekken lijken haar ook steeds beter te passen op de een of andere manier ( 

Ze begint nu echt bij te trekken, en een echt paard te worden.