Voorgeschiedenis:
Mina is een 14 jarige belgisch trekpaard, op 2 jaar beleerd geweest door een handelaar/boer op kordeel (heb die onlangs gezien, wat een nare man)
Blijkbaar heeft paardlief wat trauma's opgelopen, waardoor ze bij de volgende eigenaars zo goed als onhandelbaar bleek te zijn (niet willen trekken, terug naar huis rennen, gewoon 4 uur zonder te bewegen blijven staan, zich losrukken etc)
uiteindelijk bij een boertje geraakt die altijd met paarden had gewerkt, maar het ook zover gebracht dat hij er bang van was.
daarna verkocht aan iemand die er recreatief mee mende, dit ging ook niet van een leien dakje, oa eens de koets omgetrokken etc, met alsz gevolg dat ze maar enkele keren in de koets gestaan had.
Toen ik erbij kwam was ze inmiddels 8 jaar en al 1.5 jaar van die laatste eigenaar, en had ze mogen baas spelen in de weide.
Paard is errug dominant naar andere paarden, zeker tijdens voedertijd, en was onberekenbaar in het werk.
ik ben er als manegemiepje zonder haar geschiedenis gte kennen aan de slag gegaan met haar, en na veel bloed zweet en tranen (letterlijk) haar zover gekregen dat ik er nu buitenritten mee rijd (in het begin raakten we het erf niet af), zelfs dagtochten en al een weekend op trektocht geweest ben, dressuurmatig rij (beheerst eenvoudige wissels, zijgangen, etc), een sprongetje neem, en ze van tijd tot tijd eens longeer.
even nota: kwaliteit van de grond is bagger, vrij gladdig, ligt scheef, en hier en daar hoger gras.
tweede nota: longe, zweep en camera vasthouden is niet ideaal om het paard op zijn best te laten lopen en mooie foto's te krijgen
derde nota: paard heeft de neiging om op de voorhand weg te zakken en te diep te gaan.
wegens weinig foto's gooi ik ze gewoon allemaal in dit topic, ook de slechtere

vierde nota: paard is geschoren, vandaar de wollen deken, ze moest enkel stappen en draven en het waaide nogal
be kind

1.

standfotootje
2.

mooi stapje (ze was al aan het kijken naar de modder drie passen verder)
3.

drafje bergopwaarts, kwam beetje tegen de elastiek in en mocht iets actiever
4.

drafje, vind ze hier mooi in de aanleuning, liever zo dan te diep, achterbeen mocht wel wat actiever
5.

deze heb ik zelf weinig op aan te merken, vind dat ze hier vrij mooi loopt, mss een licht tactfoutje, maar komt denk ik door de grond (ze loopt niet graag en goed op gras, en was bergopwaarts)
6.

hier viel ze terug en duikt dus errug diep
7.

aanspringen in galop, lekker op slecht moment gefotografeerd en lekker tegen de elastiek in