Voor het eerst VD met Moonlight :)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Silkaay

Voor het eerst VD met Moonlight :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 14:16

Hallo bokkers.

Dit is mijn eerste topic hier :)
Nou goed. zal ik even mijn verhaal vertellen.
Sinds kort rijd ik met Moonlight. Een tof, 16-jarig paardje voor het rijden. Maar ik had veel obstakels. Ze croste weg in galop, liep veel te rap in draf, trok tegen mijn hand (kortom, alles behalvé ontspannen), beet naar mij tijdens het aansingelen en opstijgen, viel me soms aan in de weide,... zoals velen word je dan wel hopeloos. Maar goed. Heb ik gezocht achter een oplossing. eerst gebruikte ik bij het rijden een 'rekker' of zoals andere het noemen een 'stiek'. Dit hielp in het begin wel. Maar dan viel ze op terug. erger nog, de laatste keer dat ik ermee reed, trok ze zichzelf naar voor (een goede maand geleden)
dan ben ik gaan zoeken achter een vriendelijke manier om haar vertrouwen te winnen en ik heb die gevonden: VD :D
écht, dit heeft al zoveel teweeg gebracht. Ze is nu veel ontspannender tijdens het rijden.

Eventjes kort over Moon
Haar echte naam is Mary Anna Fronika, ze is een KWPN van 16 jaar. sschotfhoogte 1.63 en zeer leergierig :)

Dit zijn filmpjes & foto's van de eerste dingen die ze geleerd heeft.
* Steigeren onder de man
* Hoofdje draainen als ik aan haar buik kriebel
* Poot geven (begin van de jambette, alleen snapt ze die niet goed)
* volgen,achteruitgaan,...

http://www.mijnalbum.be/Album=QCXIWYPP
hiervan heb ik alleen maar deze foto.

Gisteren heb ik dan steigeren geleerd (dus niet onder de man)
en dit ging super :) Ze had het meteen door.
Even ter info. Het hek stond nog ver van haar voorpoten :) en ze kon er met géén mogelijkheid aankomen. (zeker in de piste niet, want daar zijn er geen balken aan de zijkant)

TIPS EN COMMENTAAR MAG ALTIJD :)
Laatst bijgewerkt door Silkaay op 20-10-10 14:43, in het totaal 2 keer bewerkt

iloveyellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 14:25

Hee,

het ziet er echt heel leuk en mooi uit mijn paard kan het sindskort ook maar één keer raakt ze wel bijna het hek maar niet helemaal dus dan is het ook niet erg :D

Maar je hebt al deze steigers op één avond gedaan dat is wel te vaak ik weet niet hoe vaak je het hebt gevraagd maar steeds maar door en door 5 keer vragen is al genoeg anders gaat je paard echt vervelend worden het is natuurlijk leuk dat je paard het kan vond ik ook dus ik vroeg het te vaak dan vinden ze het niet leuk meer.

dat is gewoon even een tip het ziet er wel vind ik heel netjes uit! 8-)

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 14:28

iloveyellow schreef:
Hee,

het ziet er echt heel leuk en mooi uit mijn paard kan het sindskort ook maar één keer raakt ze wel bijna het hek maar niet helemaal dus dan is het ook niet erg :D

Maar je hebt al deze steigers op één avond gedaan dat is wel te vaak ik weet niet hoe vaak je het hebt gevraagd maar steeds maar door en door 5 keer vragen is al genoeg anders gaat je paard echt vervelend worden het is natuurlijk leuk dat je paard het kan vond ik ook dus ik vroeg het te vaak dan vinden ze het niet leuk meer.

Moon is nogal van het stijgerige type :) Ze doet dit met veel plezier :)
Ik heb denk ik zo'n 10 minuutjes geoefend en daarna nog wat getut ermee :P
Ze verveelt zich niet rap ! :')

Dankuwel; zlef ben ik geen zo'n echte kenner op vlak van VD dus mag ik dit als positief zien? :D

iloveyellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 14:29

Silkaay schreef:
iloveyellow schreef:
Hee,

Moon is nogal van het stijgerige type :) Ze doet dit met veel plezier :)
Ik heb denk ik zo'n 10 minuutjes geoefend en daarna nog wat getut ermee :P
Ze verveelt zich niet rap ! :')

Dankuwel; zlef ben ik geen zo'n echte kenner op vlak van VD dus mag ik dit als positief zien? :D

ja natuurlijk dit is gewoon positief bedoeld maar ik wil je er voor behoeden dat je paard een keer zo chago op je word omdat je het bijv. te vaak vraagt maar je hebt het goed voor mekaar gekregen! ;)

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 14:30

Ik vind 't er allemaal wat slordig uitzien. Super dat je aan VD doet wel met je paard. Maar soms lijkt 't net of je paard al steigert voor jij 't commando geeft. Lijkt me niet helemaal de bedoeling.
Tja en dat hek... Ik zou volgende keer toch een flink stuk bij dat hek vandaan gaan. Het hoeft maar 1 keer fout te gaan ;)

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 14:31

Oké ; dankuwel :)

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 14:32

_Tara_ schreef:
Ik vind 't er allemaal wat slordig uitzien. Super dat je aan VD doet wel met je paard. Maar soms lijkt 't net of je paard al steigert voor jij 't commando geeft. Lijkt me niet helemaal de bedoeling.
Tja en dat hek... Ik zou volgende keer toch een flink stuk bij dat hek vandaan gaan. Het hoeft maar 1 keer fout te gaan ;)

Ik geef commando met me zweep soms ook :)
er was geen hekken bij de echt hoge steigers. En anders stond ze ook wat schuin :) Moest ze er tegen hebben gezeten zou ik het niet gedaan hebben ;)
Btw, dit is de eerste keer dat ik dit doe. Tkan niet meteen perfect gaan :)

iloveyellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 14:33

_Tara_ schreef:

ik denk zelf hoor dat het er in het begin dat het bij iedereen het er slordig uitziet het is een begin dus dat is altijd moeilijk toen jij leerde fietsen was het ook slordig misschien viel je wel zo is dit denk ik ook ( het is maar een voorbeeld hoor) zo denk ik er over :D

_Tara_

Re: Voor het eerst VD met Moonlight :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 14:40

Vind dat dit niet te vergelijken is met leren fietsen... Vooral bij steigeren lijkt 't mij belangrijk dat je je commando iedere keer duidelijk en hetzelfde gebruikt. Anders krijg je onduidelijkheid bij je paard.

iloveyellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 14:43

_Tara_ schreef:
Vind dat dit niet te vergelijken is met leren fietsen... Vooral bij steigeren lijkt 't mij belangrijk dat je je commando iedere keer duidelijk en hetzelfde gebruikt. Anders krijg je onduidelijkheid bij je paard.

nee oke dit is ook niet te vergelijken met fietsen maar wel om het te leren het is dat je totaal niet ken bij paarden is dat ook zo ja misschien weten ze wel wat steigeren is omdat ze het wel een doen met spelen maar om het op commando te doen word het wat moeilijker toen dacht ik even aan fietsen :P

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 14:47

Pff ben ik dan de enigste die hier niet happy van wordt.

Zie een onrustig paard die constant gevraagd wordt een trucje te doen op een niet zo veilige manier.

Begin eerst is met de basis van de VD. Op het blok, jambette, ja knikken, buigen, knielen enz. Dit is het laatste wat je een paard verkeerd wilt aanleren.

Je zegt dat ze nog al een steigerend typje is. Ben bang dat als je zo doorgaat je paard dit tegen je gaat gebruiken en de lol er snel af is.

Sorry, mooi dat je het probeerd om samen VD te doen maar dit vind ik niet verantwoord.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 14:49

(kan t filmpje niet kijken, wordt wel erg zwaar voor mn tel) maar persoonlijk zou ik dr toch voor kiezen om te beginnen met wat veiligere dingen.. Ben met die van mij heel eigenwijs begonnen met de Pas, en nu denkt ie dat dat de magische weg naar de snoeptrommel is.. Maar liever een pas dan een steigerend paard dat dit uit eigen beweging doet.. Buiten dat natuurlijk top dat je vd bent gaan doen :)

edit; maw, ben t volledig eens met bovenstaande post.
Laatst bijgewerkt door amyz op 20-10-10 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 14:49

Ik ben het helemaal met je eens hoor Miepie1980 :j

@ Iloveyellow: Natuurlijk moet 't paard leren het commando te koppelen aan de actie en zal die actie niet direct perfect uitgevoerd worden. Maar juist daarom is 't wel heel belangrijk om dat commando constant te houden, wat de TS in het filmpje dus niet doet.
Vergelijk het maar met een hond die je "zit" aan wilt leren maar je zegt de ene keer ziet, dan zit, dan it. Dan begrijpt die hond er niks meer van.

iloveyellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 14:50

_Tara_ schreef:
Ik ben het helemaal met je eens hoor Miepie1980 :j

@ Iloveyellow: Natuurlijk moet 't paard leren het commando te koppelen aan de actie en zal die actie niet direct perfect uitgevoerd worden. Maar juist daarom is 't wel heel belangrijk om dat commando constant te houden, wat de TS in het filmpje dus niet doet.
Vergelijk het maar met een hond die je "zit" aan wilt leren maar je zegt de ene keer ziet, dan zit, dan it. Dan begrijpt die hond er niks meer van.

ja oke ik snap je daar heb je gelijk in dat zie je wel jaa.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 15:01

Je begint met VD met het STEIGEREN? :wow:

Ik raad je toch écht aan te starten met de basis, het lijkt immers slordig en ongecontroleerd :)

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 15:04

ik wil niet veel zeggen hoor, maar een paard heeft benen, geen poten ;)

En het oogt wat slordig, maar dit kan ook zijn doordat je net begonnen bent ;)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 15:21

Volgens mij kon Moonlight al steigeren op commando. ;)
Kijk maar eens in de TS haar topic van een paar weken geleden:
[RIJ-ITP] Eerste keer op Moonlight :D
Laatste foto van de OP. :)

Dus dat je het haar aangeleerd hebt is niet waar. Wel vind ik dat je het véél en véél te vaak vraagt. Hoe leuk een paard het ook vindt, steigeren is een belastende oefening die je zeker geen 5x achter elkaar hoort te vragen.

iloveyellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 15:32

H_Nalanta schreef:
Volgens mij kon Moonlight al steigeren op commando. ;)
Kijk maar eens in de TS haar topic van een paar weken geleden:
[RIJ-ITP] Eerste keer op Moonlight :D
Laatste foto van de OP. :)

Dus dat je het haar aangeleerd hebt is niet waar. Wel vind ik dat je het véél en véél te vaak vraagt. Hoe leuk een paard het ook vindt, steigeren is een belastende oefening die je zeker geen 5x achter elkaar hoort te vragen.

ja het stond er inderdaad dat je het haar hebt geleerd en op je profiel met d'r oude baasje

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 16:00

E_Nalanta schreef:

Ik raad je toch écht aan te starten met de basis, het lijkt immers slordig en ongecontroleerd :)

iid.

En, volgens mij begint het een beetje een hype te worden om je paard te leren steigeren, er komen er nu ZO veel voorbij.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 16:09

Ik ben het eens met de gegeven commentaar ;)
Paardje heeft steigeren misschien al geleerd maar je kan beter andere dingen doen. Je hebt duidelijk nog niet veel controle over het steigeren en geeft verwarrende commando's waardoor ze dit in de toekomst kan gaan misbruiken. Je kan denken 'dit gebeurt niet' maar een vriendin heeft dit ook met haar pony. Ze is heel consequent en kreeg dit gewoon NIET meer afgeleerd! Verder doe je het ook teveel keer achter elkaar. Ze kan het leuk vinden maar het is en blijft een belastende oefening. Met VD is het sowieso al zo dat je eender welke oefening max 5 keer na elkaar mag oefenen, anders gaat het vervelen of bepaalde spieren (zwaar) belasten..
Verder dat hek, maar dat wist je al. Je zegt misschien wel dat ze nog niet is blijven steken met haar benen, maar wat nog niet is kan nog komen. Hoe heb je trouwens dat halstertouw eraan bevestigd? Of is dat zo'n Monty Roberts halster?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 16:18

VisibreTeam schreef:
E_Nalanta schreef:

iid.

En, volgens mij begint het een beetje een hype te worden om je paard te leren steigeren, er komen er nu ZO veel voorbij.

Dat gevoel kreeg ik ook al een beetje inderdaad :=

HuppeltjeZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 17:27

Ik ben het hélemaal eens met Joycebunny :j

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 19:27

@_Tara_
Sorry, misschien wat verkeerd gezegd.
STEMcommando kan je niet zien ;) en die gebruikte ik ook.. én dat steeds hetzelfde.

@Miepie1980
Niet zo veilig, tell me why?
Mss toch wel handig om het begin eens door te lezen..? Het is niet omdat er een filmpje staat van alleen maar de stijgers, dat ik met dat ben begonnen!
Ik ben namelijk wel al vééél langer bezig met VD ;) maar het is het eerste topic dat ik hier open..

@E_Nalanta
Nops, ik begin niet met stijgeren ;) ze kan al andere kunstjes ook.. Maar deze kreeg ze nu eenmaal makkelijker onder de knie dan andere!
sory, alsof het van jou meteen perfect was? En over de controle, die was er wel degelijk :)

@gabjj8
Ik ben ook niet perfect.

@H_Nalanta
Steigeren op commando onder het zadel ja, dit heb ik samen met haar vorige eigenaar aangeleerd?
Dit kon ze niet. Dus dit is wél degelijk aangeleerd door mij ;)

@VisibreTeam

Sorry, maar dit punt heb je verkeerd ;) Ik volg namelijk niets van hypes in de paardenwereld.. en het kan mij eigenlijk ook niet veel schelen wat er een hype is of niet ;)

@Joycebunny
Zij kan dit hebben met haar pony, en Lotte had dit ook met Moon ;) daar geef ik je totaal gelijk in. Heb hier nog bewijzen staan op me pc ;) Ik laat Moon haar vrije wil meespelen, heeft ze geen zin, dan doet ze het niet :) Simpel toch? Lotte liet haar geen keus, ze moést de lucht in.
Van het hek, raar hé, blijven hangen aan iets waar geen balken hangen? :P Het is geen Monty Roberts halster, maar het effect is hetzelfde (met die druk etc.)

BTW, mensen, ik heb geen zin in een tweede discussie topic. Zeg wat er beter kan, waar ik op moet letten, in plaats van alleen maar afbreuk te maken..

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 19:32

Dus als ze niet wil hoeft ze niet? Nou dat noem ik dan geen VD meer. VD is deels natural horsemanship. Je moet nu eenmaal de leider zijn zoals in een kudde. In het wild zeggen paarden ook niet 'ach ik heb geen zin', dat pikt een leider niet ;) en blijven hangen kunnen ze ook simpel aan een paaltje van een hek hoor..
Wat dat halstertouw betreft snap ik het nut niet? Je hebt toch geen druk nodig bij deze oefening?

Wij willen je ook niet afbreken, maar je helpen.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 19:35

Joycebunny schreef:
Dus als ze niet wil hoeft ze niet? Nou dat noem ik dan geen VD meer. VD is deels natural horsemanship. Je moet nu eenmaal de leider zijn zoals in een kudde. In het wild zeggen paarden ook niet 'ach ik heb geen zin', dat pikt een leider niet ;)

Hier ben ik het absoluut níet mee eens. VD is iets héél anders dan NH.
Vrijheidsdressuur heet niet voor niets VRIJHEIDDdressuur. Je leert je paard dingen in vrijheid en je vráágt ze in vrijheid.
Wil een paard niet? Dan moet je met VD vooral niet gaan dwingen. Het moet leuk blijven, ook voor een paard.

Ik begrijp je punt wel, je hoort ten alle tijden leider te zijn van je paard en je paard hoort naar je te luisteren maar dwang bij VD gaat niet werken, nooit. :n