Vrijheidsdressuur met me Toppertje :)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

EarthFocus

Vrijheidsdressuur met me Toppertje :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 20:33

hoihoi,

Ons eerste topic over vrijheidsdressuur :))
Ik doe dit al zolang ik hem heb (1,5jaar) en het gaat echt met sprongen vooruit.
Doe ook soms shows geven over het vrijheidsdressuur, en dat vind die helemaal geweldig :D

eerst wat over Alwin:
naam: Alwin van de Prüttiehoek
leeftijd: 8
karakter: overenthousiast, vrolijk, op eten gericht, eenkennig <3
De oefeningen die Alwin beheerst:
-voetje
-vooeeehooeet
-pas links/rechts
-spaanse pas
-spaanse draf
-compliment
-wijken voor druk
-spagaat
-kusje
-flemen
-lachen
-steigeren
-op het blok
-dingen oppakken en neergooien
-wachten en komen
-graven
-begin liggen :)
(zal nog wel wat vergeten zijn)

hier de foto's :D
(momentopnames uit fimpje)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

iets té hoog :') had die niet verwacht :P
Afbeelding

filmpje komt nog
krijg hem niet geupload, pc is te langzaam :')

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 10:29

liljebo

Re: Vrijheidsdressuur met me Toppertje :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 11:32

Je hebt een mooi paard. Ik heb net alles bekeken en ik hoop dat je een mijn opmerkingen niet verkeerd opvat... ze zijn goed bedoeld-

Maar ik zie vrij veel onrust, jouw ruimte binnen denderen en onduidelijkheid.
Je paard wil leren, maar lijkt hier en daar wat gefrustreerd.

Ik zou in alle rust beginnen met de basis, zoals beleefdheid, afstand houden, netjes naast je lopen ... en dat soort dingen alvorens verder te gaan.

Het uitslaan van het voorbeen (spaanse pas) lijkt me geen goed idee als je ervoor staat. Je been kan gemakkelijk hard worden geraakt als je het niet in de gaten hebt. Het feit dat je paard vanalles aanbiedt, hopend op een beloning, verhoogd dat risico. (bij jou, maar ook bij iemand anders als iemand anders je paard bv zou hanteren)

In de kniebuiging zit geen rust en voor mijn gevoel is rust en afstand belangrijk voordat je gaat werken met steigeren ed.

Zoals gezegd hoop ik dat je dit niet verkeerd opvat... het is goed bedoeld en het is alleen mijn mening. Je mag zelf rustig een andere mening zijn toegedaan.

Veel plezier met je knappe paard.

suuzje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 11:39

je pony doet het volgensmij alleen maar om de snoepjes,
als hij iets doet is hij gelijk bijna in jouwn zak van waar is mijn snoepje

maar verder ziet het er wel goed uit

mijn pony heet alvin en jouwne alwin

Ans74

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 11:44

Hij is er in ieder geval wel lekker ontspannen onder..... :+ ;)

Hij 'tovert' nog meer tevoorschijn onderwijl...... 8-)
Laatst bijgewerkt door Ans74 op 19-10-10 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 11:46

euh, je vliegt op die steigerfoto? :P

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 11:52

Wow. Ik schrik hier best een beetje van.. :wow:
Aan het begin buffelt je paard meteen door je heen, raakt je bijna met een hoef en jij doet niets?! Geef hem eens een fikse knal. Dat mag écht niet.

Volgens mij is het slim als je even een paar pasjes terugdoet en éérst gaat werken aan de basis. Meelopen, halthouden achterwaarts en dat terwijl hij je ruimte respecteert.

Je paard is érg op voer gericht. Probeer het voedsel weigeren eens aan te leren, dat zal al veel meer rust in het geheel brengen. Ik stoor me er ontzettend aan dat hij maar 1 ding denkt: VOER! Hij zit constant in je zakken.

Pas op met het compliment vragen dat je je paard niet tever naar achteren trekt, dan is het voor hem erg moeilijk zijn gewicht naar achteren te brengen. Probeer eens eerst de spagaat aan te leren en hem dan rustig in het compliment te vragen, niet te trekken want ik vind het er eerlijk gezegd nu nog niet zo vriendelijk uitzien. Als je eerst de spagaat aanleert zal hij zijn gewicht beter naar achteren kunnen verplaatsen zodat hij aan de voorkant beter kan zakken. :)

Probeer zelf ook wat rustiger te zijn. Je komt nu gestressed bij mij over en dat je alles wil laten zien. Dat begrijp ik maar daardoor kun je je paard ook (onbewust!) opfokken. :)

Misschien is het ook een tip een langere zweep aan te schaffen zodat je niet hoeft te bukken bij het vragen van de Jambette/Spaanse Pas. Voor je het weet heb je een hoef tegen je hoofd. Als je een langere zweep neemt is het allemaal veel makkelijker te vragen. :)

Probeer zelf ook wat duidelijker naar je paard te zijn wát je nu precies wilt. Want bij je paard ontstaat verwarring omdat jij niet duidelijk bent en als 1 ding niet lukt dat je dan maar iets anders gaat doen.

Nogmaals, ik vind je paard érg brutaal. Ik denk dat als je wat meer aan de rust/ontspanning gaat werken en hem van dat 'geef-dat-voer-aan-mij-geef-geef-geef-gedrag' af kan helpen dat het er dan al véél beter uit zal zien en dan zullen jullie er zelf ook veel meer lol in gaan krijgen. :)

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 12:01

bedankt voor de reacties :))

Alwin is inderdaad wat onrustig, dit komt ook omdat er ADHD bij hem geconstateerd is ;)
Hij is vaak te overenthousiast en doet allerlei dingen door elkaar.

Zoals Suusje11 zegt, Hij is op dit filmpje erg op eten gericht.
Ik doe de oefeningen normaal met een clicker, maar deze was ik vergeten en wou toch filmen, dus daardoor duikt die elke keer me zak in.

Ik zal proberen van de week nog een filmpje erop te zetten ;)

@H_Nalanta; we hebben al superveel lol erin, serieus trainen hebben we alleen gisteren niet echt gedaan ;)

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 12:09

Jeetje meid, dit gaat toch allemaal wel heel gehaast, gefixeerd en snel! :wow:

Oefeningen zoals het begin van de Spaanse pas zien er goed uit, maar ik denk nog niet dat je met recht kunt zeggen dat je haflinger dit al kan. Net als het compliment, het paard is compleet uit balans en uit een juiste lichaamshouding, springt meteen op en jij zet hem er letterlijk in. Persoonlijk vind ik dat je dan nog niet kunt zeggen dat je paard een complimentwaardig compliment kan doen :) Wanneer je paard echt uit zichzelf of met minimale hulp een oefening volledig kan kun je met recht zeggen dat hij het kent :)

Het is super dat jullie er lol in hebben, maar dat hoeft niet te betekenen dat je de basis van VD kunt verwaarlozen. Dit kan gevaarlijk uitpakken, je kunt een keer góed hard geraakt worden en je haflinger toont niet veel respect voor jou...

Verders nog wel veel fun met je paard! :) Zie 5 benen hihi, dat heeft mijn haflinger ook als ik VD met 'm doe! :=

Linde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 12:10

Ik vind het heel leuk om te zien dat je er zo veel plezier in hebt om lekker bezig te zijn met je paard!
Er zijn hier echt hele goede tips gegeven en ik zou daar ook echt wat mee gaan doen om het nog leuker voor allebei te maken.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 12:13

gabjj8 schreef:
Alwin is inderdaad wat onrustig, dit komt ook omdat er ADHD bij hem geconstateerd is ;)

;)

Een extra reden om vooral rust erin te trainen.

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 12:15

E_nalanta hartstikke bedankt voor je reactie!

ik ga er zeker mee van start, zeker de rust erin krijgen.

Ik denk dat ik inderdaad verkeerd neergezet heb dat die het beheerst.
hij kan het, maar kunnen nog niet echt zegmaar :')

Over een halfjaar hoop ik een filmpje te laten zien dat die de rust zelve is, ookal heeft die ADHD :))

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 12:16

Graag gedaan, en geeft niet hoor ;) Het is alleen zo gemakkelijk om te zeggen; hij kan dit of dat, terwijl hij het enkel doet op de volledige 100% hulp van jou laat maar zeggen :) Maar dat komt nog wel! :j

Chiaraa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 12:20

H_Nalanta schreef:
Wow. Ik schrik hier best een beetje van.. :wow:
Aan het begin buffelt je paard meteen door je heen, raakt je bijna met een hoef en jij doet niets?! Geef hem eens een fikse knal. Dat mag écht niet.

Volgens mij is het slim als je even een paar pasjes terugdoet en éérst gaat werken aan de basis. Meelopen, halthouden achterwaarts en dat terwijl hij je ruimte respecteert.

Je paard is érg op voer gericht. Probeer het voedsel weigeren eens aan te leren, dat zal al veel meer rust in het geheel brengen. Ik stoor me er ontzettend aan dat hij maar 1 ding denkt: VOER! Hij zit constant in je zakken.

Pas op met het compliment vragen dat je je paard niet tever naar achteren trekt, dan is het voor hem erg moeilijk zijn gewicht naar achteren te brengen. Probeer eens eerst de spagaat aan te leren en hem dan rustig in het compliment te vragen, niet te trekken want ik vind het er eerlijk gezegd nu nog niet zo vriendelijk uitzien. Als je eerst de spagaat aanleert zal hij zijn gewicht beter naar achteren kunnen verplaatsen zodat hij aan de voorkant beter kan zakken. :)

Probeer zelf ook wat rustiger te zijn. Je komt nu gestressed bij mij over en dat je alles wil laten zien. Dat begrijp ik maar daardoor kun je je paard ook (onbewust!) opfokken. :)

Misschien is het ook een tip een langere zweep aan te schaffen zodat je niet hoeft te bukken bij het vragen van de Jambette/Spaanse Pas. Voor je het weet heb je een hoef tegen je hoofd. Als je een langere zweep neemt is het allemaal veel makkelijker te vragen. :)

Probeer zelf ook wat duidelijker naar je paard te zijn wát je nu precies wilt. Want bij je paard ontstaat verwarring omdat jij niet duidelijk bent en als 1 ding niet lukt dat je dan maar iets anders gaat doen.

Nogmaals, ik vind je paard érg brutaal. Ik denk dat als je wat meer aan de rust/ontspanning gaat werken en hem van dat 'geef-dat-voer-aan-mij-geef-geef-geef-gedrag' af kan helpen dat het er dan al véél beter uit zal zien en dan zullen jullie er zelf ook veel meer lol in gaan krijgen. :)

Helemaal mee eens! ;) ik kan het niet beter verwoorden.

NouJaDan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 12:27

Een langere zweep of een clicker gaan dit niet oplossen. Je zult helemaal terug naar de basis moeten en je paard eerst fatsoenlijk onder apel zetten. Hij loopt je nog een keer onder de voet. Hij heeft nauwelijks respect voor je, maakt zijn kunstjes niet netjes af, en zowel hij als jij zijn veel te onrustig. ADHD?? Ik geloof er niet veel van. Het lijkt me meer te liggen aan jullie interactie onderling. Zodra jij rustiger doet wordt hij het ook.

Je bent leuk bezig, maar veel te slordig en daardoor soms gevaarlijke situaties. Neem eens les en leer rustiger en geconcentreerder te werken.

Succes!!

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 13:32

gabjj8 schreef:
bedankt voor de reacties :))

Zoals Suusje11 zegt, Hij is op dit filmpje erg op eten gericht.
Ik doe de oefeningen normaal met een clicker, maar deze was ik vergeten en wou toch filmen, dus daardoor duikt die elke keer me zak in.

Ik zal proberen van de week nog een filmpje erop te zetten ;)

@H_Nalanta; we hebben al superveel lol erin, serieus trainen hebben we alleen gisteren niet echt gedaan ;)

ADHD heeft NIKS te maken met in je zakken graaien en je omver lopen, het is super DOMINANT. Ik schrok ook heel erg van je filmpje, als je niet snel wat met dat dominantie gaat doen gaat het echt mis. En dat heeft niks met clickeren te maken ;) Het is ook niet handig idd om met steigeren en spaanse pas zo dicht op je paard te lopen. Echt, ooit krijg je een ram van een hoef.

Ik herken dit, mijn paard was in het begin toen in met VD begon ook erg dominant. Dit heb ik opgelost met de BASIS. Dit komt omdat jij er niet staat als een leider, je grenzen niet aangeeft en niet consequent bent. Ik adviseer je dan ook om voorlopig te stoppen met Vd, en aan de basis te werken, komt hij in jou ruimt, verkoop hem een klap, blijft hij braaf staan buiten je ruimte, neem dan een passieve houding aan. Je houding is zeer onzeker en je paard maakt daar gebruik van.

Dit is niet gemeen bedoelt, maar om je wakker te schudden, als je hier niks aan doet, gaat het ooit een keer mis....

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 16:43

@thoraklover, ik ga me paard niet slaan omdat die in mijn ruimte komt ;)

Lekker natural ben je dan bezig zeg, ik verhef alleen me stem, dat is meer dan genoeg.

Sorry maar ik vind dit een beetje een opmerking van martel je paard, hij moet luisteren.

We doen het zodat we er allebei plezier in hebben, niet alleen ik..

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 16:46

gabjj8 schreef:
@thoraklover, ik ga me paard niet slaan omdat die in mijn ruimte komt ;)

Lekker natural ben je dan bezig zeg, ik verhef alleen me stem, dat is meer dan genoeg.

Sorry maar ik vind dit een beetje een opmerking van martel je paard, hij moet luisteren
.

We doen het zodat we er allebei plezier in hebben, niet alleen ik..

O? En hoe verklaar jij dat als een paard in een anders paard ruimte komt hij een trap krijgt? Puur natuur toch? ;) En het is duidelijk dat je stem verheffen niet genoeg is, hij probeerd het toch weer? ;) En een korte tik is echt geen marteling hoor. That's Nature. En heeft hij er wel plezier in? Of doet hij het alleen voor de snoepjes?

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 16:49

hij heeft er plezier in, anders zal zijn friemel er niet uithangen.

En sorry hoor, het zal best dat die dan een trap krijgt van een ander paard, maar hij moet zich veilig voelen bij mij ;)
Nee, sorry ik ga me paard niet elke keer slaan omdat die tedicht in de buurt komt.

En stem verheffen is genoeg hoor, dat doe ik hier alleen niet :S

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 16:59

Emma's bedoelingen zijn goed en ik ben het ook helemaal met haar eens. :) Waarom deed je het nu niet dan?
Je moet bij dit soort paarden héél consequent zijn. Nee is nee en geen één keer ja want dan kun je weer vanaf het begin beginnen. :)

Een klap geven is niet zielig, een paard is niet van suiker en hoort jou ruimte te respecteren. In een kudde gaat het er vele malen harder aan toe dan bij jou.
Als jij zegt dat een stemverheffing prima werkt is dat helemaal top en moet je dat ook gewoon gebruiken! Maar vergeet niet dat met een klap niets mis is, dan ben je echt niet meteen een dierenbeul. ;)

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 17:01

nee, dat snap ik ook wel, maar om heel de tijd te lopen slaan, nee, sorry zo ben ik niet :)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 17:01

Dat hoeft ook helemaal niet! ;) 1x duidelijk zijn is vaak genoeg én vriendelijker naar een paard. Beter 1x een harde mep dan 10 zachte. :)

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 17:05

gabjj8 schreef:
hij heeft er plezier in, anders zal zijn friemel er niet uithangen.

En sorry hoor, het zal best dat die dan een trap krijgt van een ander paard, maar hij moet zich veilig voelen bij mij ;)
Nee, sorry ik ga me paard niet elke keer slaan omdat die tedicht in de buurt komt.

En stem verheffen is genoeg hoor, dat doe ik hier alleen niet :S

Een paard voelt zich pas veilig als een echte leider voor hem staat. En een goede leider ben je pas wanneer je consequent bent, respect voor hem hebt (dat heb je wel, maar hij niet voor jou), en kan staan voor wie je bent. En je bent niet consequent en je houding naar hem toe is erg onzeker. Daardoor loopt hij over je heen. Ik heb hetzelfde probleem gehad, maar nu gaat het al stukken beter door de grens goed aan te geven.

Maar je moet zelf weten hoor, het is alleen een tip.

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 17:06

H_Nalanta schreef:
Dat hoeft ook helemaal niet! ;) 1x duidelijk zijn is vaak genoeg én vriendelijker naar een paard. Beter 1x een harde mep dan 10 zachte. :)

Inderdaad ;)

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 17:09

1 ding snap ik niet, dat jullie denken dat mijn houding naar hem onzeker is...
Dat kan je vanaf een filmpje niet bepalen, en Alwin weet echt hoever die kan gaan en hoever die niet mag gaan.

Ik ben geen leider voor hem, we staan op gelijk niveau, dit heb ik vanaf het begin zo gedaan, en doe ik nu nog steeds zo.

Er zijn weinig mensen die dat kunnen met hun paard door gelijk te staan, maar ik doe dat wel, omdat ik ook van hem wil leren ;)
Hij weet zijn grenzen, en ik weet mijn grenzen bij hem..

Trouwens iemand zij dat ik bang moest zijn voor zijn benen.
Ik speel vaak met hem in de bak, en dan staan mensen echt te kijken van dat pik je toch niet.
Maar hij probeert me niet te raken, het is gewoon Echt spelen ;)