Wobbe, mini spook @ dubbele longe

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

IvysToeter

Wobbe, mini spook @ dubbele longe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 18:42

2 oktober heb ik een menclinic gehad van Ad aarts.
ik heb toen de tip gekregen hem vaker met dubbele longe te longeren.
zodat hij aan de longeerlijn goed soepele word en nageeflijk.
dan kan ik dat voor de sulky ook gaan proberen.

Ik ben helaas niet zo'n ster in het longeren met dubbele longe.
maar we proberen zo goed mogelijk ons best te doen.

Heb een paar foto's en filmpjes gemaakt met mijn telefoon.
Ik heb eerst wat los gestapt en gedraafd met de lijn op de 'normale' manier.
en later heb ik hem tussen zijn benen door laten lopen.

Ik heb de lijnen regelmatig in een boogje.
Omdat hij dan zelf even kan kijken waar hij gaat lopen.
Ik heb wel het idee dat hij af en toe te diep loopt, maar misschien vergis ik me hier wel in?
dus als iemand met meer ervaring met dubbele longe me dit kan vertellen? graag!

Tips zijn altijd welkom!
afkraken doe je maar lekker bij iemand anders :Y)

eerst de foto's:

Rechtsom draven
1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

Draven linksom
3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

en even halthouden.
het ene moment staat hij heel diep, of duikt hij.
het andere moment kan hij keurig netjes staan
6.
Afbeelding

Filmpjes

Linksom
http://s78.photobucket.com/albums/j94/I ... inksom.mp4

http://s78.photobucket.com/albums/j94/I ... sletop.mp4

stappen linksom
http://s78.photobucket.com/albums/j94/I ... inksom.mp4

Van stap naar draf
http://s78.photobucket.com/albums/j94/I ... ardraf.mp4

Rechtsom stappen
http://s78.photobucket.com/albums/j94/I ... chtsom.mp4

Galop rechtsom
http://s78.photobucket.com/albums/j94/I ... mgalop.mp4

draf rechtsom, met een gek huppeltje tussendoor
http://s78.photobucket.com/albums/j94/I ... htsgek.mp4

Iris82

Re: Wobbe, mini spook @ dubbele longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 18:56

Door de manier waarop je de longe nu vastgemaakt hebt, is het voor de paarden erg uitnodigend om te diep te gaan lopen. In stap loopt hij wel laag, maar niet ontzettend opgerold en achter de loodlijn.

Ik vond het op het draffilmpje wel meevallen en daar was ik het nieuwsgierigst naar. Je ziet wel dat hij er echt moeite mee heeft dus bouw dat rustig op.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 19:16

Hoe kan ik dat het beste opbouwen?
Gewoon iedere keer wat langer de lijnen zo bevestigen?

Ik moet wel zeggen dat hij naar mate ik de lijnen langer zo vast had.
dat hij dan minder opgerold/te diep ging lopen.
dat hij zichzelf wel wat 'rechter' liep om het maar zo te zeggen.
en de filmpjes (vooral rechtsom) zijn van vrij in het begin dat ik de lijnen zo vast had.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 19:24

Precies wat je zegt. Je begint gewoon met de lijnen rechtstreeks aan het bit vast. De meeste paarden hebben daar genoeg aan na verloop van tijd. :) Je hebt dan ook meer direct contact.
Je kunt dan stukjes opbouwen waarbij je de lijnen aan de singel vastmaakt. Ook in je rechtsom filmpjes valt het erg mee. Juist lekker laag en diep is prima voor zijn rug, mits je m voldoende op tempo van achter naar voren houdt. Maar wel echt zwaar voor zo'n uk die natuurlijk niet de bouw van een volleerd dressuurpaard heeft.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 19:42

Bedankt voor de tip!
Ik doe hem sowieso altijd eerst rechtstreeks aan het bit inderdaad.
en dan wat warm laten stappen & draven.
En daarna maak ik ze pas tussen zijn benen door vast.
ik heb de lijnen expres in een boogje zodat hij zelf kan kiezen of dat hij diep gaat lopen of meer omhoog.
dus ik probeer er (in het begin nu zeker) zo min mogelijk aan de lijnen te komen.
Juist omdat hij er nog aan moet wennen.
zit ik zo goed met mijn gedachten?

Ik denk dat 1 of hooguit 2x per week zo longeren ook wel genoeg voor hem is.
en anders 1x zo longeren met dubbele longe en 1x heel losjes met touwtjes (dan loopt hij automatisch veel hoger en langer in zijn hals)

en als hij op een gegeven moment ook lekker loopt zonder dat de lijn tussen zijn benen door gaat, dan doe ik ze gewoon rechtstreeks aan het bit.
dan alleen enkel af en toe eventjes tussen zijn benen door vast maken.

Eerst maar zo eens lekker wennen eraan.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 20:04

Ik heb ook niet het idee dat je m overvraagt. Ik heb echt het idee dat je er wel heel bewust mee bezig bent. Altijd fijn.
Ik ben heel veel bezig geweest met de dubbele longe en ik kan het altijd waarderen als mensen daar mee aan de slag gaan.

Jouw idee dat je beter niet te veel met de lijnen moet doen in het begin is ook correct. Jouw hulpen komen namelijk veel directer door wanneer je de lijnen tussen zijn benen vast maakt. Op dit moment gebruik je het schoftje van zijn mentuig? Wanneer je een singel hebt met meer ringen zou je ook kunnen proberen om de lijnen weer terug naar de zijkant te laten lopen in plaats van tussen zijn benen. Sommige paarden die wat korter in de hals zijn reageren daar ook heel goed op.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 20:08

ik gebruik nu een longeersingeltje.
maar de ringen daarvan zijn eigenlijk te krap om de musketonhaken doorheen te halen.
dus ik heb nu de losse uiteinde van de lijnen (dus niet waar het koord zit) door de ringen heen gehaald.
dus waarnormaal de 2 uiteinde aan elkaar gegespt zitten..
maar dat is nogal een gedoe....
dus ik ben nu op zoek naar een longeersingel in maat mini/shet met meer ringen en grotere ringen.
zodat ik dus inderdaad ook de lijnen anders kan laten lopen.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 20:20

Ik zou er idd ook voor kiezen om niet de lijnen tussen zijn benen door te doen, daar kunnen ze erg opgekropt van gaan lopen (doet die van mij ook.. laat dan een rollkur zien waar Anky trots op zou zijn ;) )

Je kan ook karabiners aan de onderste ringen van je longeersingel klippen dan kan je de lijnen lager bevestigen (en heb je meer opties om je lijnen te bevestigen) :)

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 20:22

je bedoeld dan eerst de lijnen door de onderste ring, dan door het bit en dan terug naar de singel en dan een ring hoger vast?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 20:24

In stap loopt hij lekker zelf naar beneden te zoeken en dat is wel goed om hem af en toe te laten doen voor zijn ruglijn hoor, je ziet hem dan lekker door het lijf stappen. En later kan je hem wel weer oppakken.

In draf geeft ie nog niet na op de binnenlijn, loopt nog wat met het hoofd naar buiten ook. Als je daar niet te veel in forceert heb je kans dat ie op een gegeven moment ook het hoofd meer gaat laten zakken en loslaat en dat is het moment dat je lekker in kan gaan werken met een heel snelle en soepele binnenhand.
En zodra hij zijn hoofd laat zakken en dus ontspant kan je gaan schakelen zodat hij vanzelf al wat meer oprichting krijgt.

Ziet er best goed uit zo hoor! :)

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 20:27

IvysToeter schreef:
je bedoeld dan eerst de lijnen door de onderste ring, dan door het bit en dan terug naar de singel en dan een ring hoger vast?

Ik doe zelf de lijn door de onderste ringen van de longeersingel, door het bit en weer terug aan de onderste ringen (en daar maak ik ze vast). Afhankelijk van hoe mijn paard loopt klik ik tijdens het longeren de lijn nog een ring hoger (dus geen lijnen door de benen, maar aan de zijkant van het paard).

Zelf houd ik tijdens het longeren wel wat druk op de lijnen, en vraag ook stelling en buiging bijvoorbeeld. Dat vind ik zelf fijner gaan als de lijnen aan de zijkant bevestigd zijn ipv tussen de benen. Bovendien krult die van mij enorm op met de lijn tussen zijn benen en gaat er lekker achter lopen :+

Als je karabiners (http://www.bever.nl/klimmen/karabiners/ ... -screwgate) aan de ringen van je longeersingel bevestigd heb je extra ringen :)

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 20:29

bedankt voor de tip.
dat kan ik inderdaad ook wel eens proberen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 22:08

In stap vind ik het inderdaad beter gaan dan in draf, maar dat vind ik bij Roos net zo. Denk dat je het idd rustig moet opbouwen; het is meestal heel erg wennen en bovendien voor die kleintjes met hun bouw ook best zwaar om zo gelongeerd te worden.
Ga verder ook mee met Iris82.

Longeerlijn tussen de benen nodigt inderdaad soms uit tot rol-kur achtige taferelen, ondanks dat je er zelf geen druk op zet, maar dat ze zelf erg opgekropt gaan lopen. Als ik dat zie bij mijn pony's, ga ik over op een andere methode; inderdaad door een ring, door het bit, en terug naar een ring van de longeersingel.

Wat ik wel merk, is dat in het begin een paar minuutjes per kant alleen in stap meestal wel voldoende is; waar ze in stap meestal al lekker laag en door 't lichaam lopen, gaan ze in draf meestal wat meer opkroppen en/of in de touwtjes van de dubbele longe hangen. Voor mij is dat meestal een teken dat in draf nog wat te veel gevraagd is.

Met Ot heb ik hier jaren over gedaan, om haar beter door haar rug en lager te laten lopen. Heb touwtjes, bijzet, vanalles geprobeerd maar resultaat was alleen maar dat ze haar eigen mond zo'n beetje kapot trok, omdat ze er gigantisch in ging hangen. Toen ik langzamerhand met de dubbele longe op deze manier ben gaan werken, ging het al steeds beter. Het heeft me jaren gekost, maar de laatste maanden dat ik haar reed bood ze op een gegeven moment zelf de nageeflijkheid aan, ook voor de wagen. Eindelijk liet ze eens los, en dat was een heel fijn gevoel.

Je bent al een stuk op de goede weg; houd het gewoon goed in de gaten hoe hij er op reageerd. Persoonlijk ben ik na een tijd geklooi gewoon verder gegaan met de gedachte; 'ach, als de stelling en buiging maar verbeterd wordt (want die was bedroevend) en als ze maar eens loslaat, dan komt de nageeflijkheid vanzelf wel een keer'. En uiteindelijk kwam die ook wel.

Zou proberen een balans te vinden tussen het trainen op stelling en buiging, en de hoofd/halshouding. Alles in één keer is erg moeilijk en denk ik, nog niet haalbaar op dit moment. Probeer verschillende methode's met de uiteinden van de dubbele longe, en wissel dat af, doe het ook niet te lang en niet te vaak.

Maar denk dat dat wel goed komt hoor, vind hem 't al best netjes doen!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 16:55

@Joycie: met de mini's heb ik de ervaring dat hun wat kleinere mondjes nog gevoeliger zijn dan grote paardenmonden en dat het met bitten veel ingewikkelder is, want een zacht/dik bit is vaak een mond vol ijzer, en een heel dun bit past dan wel lekker in de mond maar werkt bloedscherp in.
Ik heb een pony die zelfs met een vrij lang elastiek als bijzet nog de tong over het bit ging gooien omdat ze dat zo akelig vond.

en ik vind dat je alles erg snel moet doen om zelf goed nageeflijk te blijven. :)

Dus ik werk tegenwoordig met de kleintjes die niet lekker nageeflijk willen worden op bit (en ik werk echt heel los in in eerste instantie) aan de neusriem aan de nageeflijkheid. Als ze dat eenmaal kennen hoef je ook nauwelijks meer druk op de mond te zetten en gaat alles veel prettiger.

En in mini's zit vaak minder impuls en kracht van achter uit dus ja, het kan veel langer duren voor die echt lekker door het lijf gaan lopen. Is toch een beetje poppenspul. :P