maxi longeren (flimpjes) grote verbetering

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

line18

maxi longeren (flimpjes) grote verbetering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 16:49

het is al weer een hele tijd terug dat jullie een filmpje of foto's van maxi hebben gezien met longeren.
vorige week is er een vriend mee gegaan.
die heeft voor mij gefilmt.
maxi was afen toe een klein beetje afgelijd door dat 1 van haar 2 vriendjes in de bak liep.

tegenwoordig longeer ik haar gewoon met bit.
dit gaat goed zolang ik niet eens hele erge druk op het bit zet of hem door haar mond trek (al is het perongelijk)

ik ben erg benieuwt hoe jullie het vinden.

ik longeer haar met hulpteugel Goque

let vooral niet op komentaar.
vooral niet bij filmpje 2 :oo was gek aan het doen met de dochter van stal. (op het andere paard) en maxi kan tegen gek doen ze heeft er niets van.

1. loswerke hulpteugel is nog niet in werking
http://www.youtube.com/watch?v=c4KLAX4M-BI

2. met hulpteugel, op de linkerhand.
http://www.youtube.com/watch?v=Q5ubVw2N210

3. met hulpteugel, op de rechterhand
http://www.youtube.com/watch?v=x4xXoAwC5jA

en voor mensen die het nog weten.
zo ging het oktober 2009:
http://www.youtube.com/watch?v=CaJXqCg1zwA

Captain

Re: maxi longeren (flimpjes) grote verbetering

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 22:12

Dat ziet er al veel beter uit! :))

Mag ik vragen waarom ze zo met haar hoofd schud?

line18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-10 12:37

@H_Nalanta
dat weet ik niet waarom ze dat doet.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 12:42

ziet er goed uit.

ga er vanuit dat je op filmpje twee je paard niet raakt met de zweep. Of wel?

Apart die hulpteugel zoiets heb ik nog nooit gezien

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 13:55

komt dat schudde niet doordat het bit link-rechts in zijn/haar mond gaat?

en waarom klap je zoveel met de zweep als ik vragen mag?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 14:19

Sorry, maar je hebt een zeer onvriendelijke manier van longeren.
Nog afgezien van het gemopper, gebruik je de zweep zoveel en zo fanatiek dat het voor het paard niet prettig kan zijn.
Hoe wil hij weten dat hij je vraag goed beantwoord?
Ga nu... ga nu in galop, roep je. Paardje gaat in galop en jij blijft doorklappen met de zweep.
Voor zijn gevoel doet hij het dan dus nog steeds niet goed.
Paard wordt gemotiveerd door vraag of toenemende druk voor degene die het principe van druk gebruiken, maar leert door het loslaten van druk.

edit... heb laatste filmpje ook bekeken en zie een doorlopende tegenstrijdigheid in datgene wat je vraagt en lichaamstaal/stemgebruik. Je paard raakt in de war, geeft dat aan en dat los je op door extra streng/boos te worden.
Die tendens heb je helaas doorgezet naar een doorlopend gebruik van veel te sterke hulpen

Erg jammer.

Kan zo niet leuk zijn voor jou en je paard

line18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-10 16:57

in het 2de filmpje ben ik even aan het gek doen (maxi is dat gewent en reageert hier niet op )
veders is het zo dat het bit nouwlijks links-rechts door de mond gaat.
als dit gebeurt komt ze namlijk stijgerent op je af.
ik raak maxi eigenlijk nooit met de zweep tenzij ze stijgerent op me af komt.(dan maakt het niet uit waar hij komt als hij maar raak is)

"Ga nu... ga nu in galop, roep je. Paardje gaat in galop en jij blijft doorklappen met de zweep" is omdat ze zelf ingalop ging en dan roep ik naar haar ga nu maar door galoperen of ga nu galop en blijf ik er achteraangaan met de zweep omdat ze anders gelijk terug valt in draf, als ze dan zo nodig wil galoperen gaat ze door tot ik stop zeg.

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 17:03

Mag ik vragen waarom jij zo onwijs boos doet tegen je paard??
ga door,klap, zwieper, als jij zo nodig wil bla bla...

Waar leer je dit? Dit is echt niet de bedoeling hoor van een mens paard relatie.
echt vreselijk om naar te kijken, je moet nog een hoop leren.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 17:27

Dit filmpje moet je neerzetten met de titel...hoe moet ik NIET longeren!
Paard is alleen maar aan het vluchten, verder doet hij totaal niets!
Longeren is gymnastiseren aan de lange lijn, goed longeren is een stuk moeilijker dan rijden, jij slingt een paard rond aan een touwtje, en dat heeft totaal niets met longeren te maken!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 19:00

line18 schreef:
in het 2de filmpje ben ik even aan het gek doen (maxi is dat gewent en reageert hier niet op )

gezien je lichaamstaal en commando's kant noch wal raken, snap ik dat best en denk ik dat ze zich steeds meer afsluit voor dat wat je doet. Lijkt me niet handig.

line18 schreef:
veders is het zo dat het bit nouwlijks links-rechts door de mond gaat.
als dit gebeurt komt ze namlijk stijgerent op je af.
ik raak maxi eigenlijk nooit met de zweep tenzij ze stijgerent op me af komt.(dan maakt het niet uit waar hij komt als hij maar raak is)

Het bit dient helemaal niet door de mond te gaan, zelfs niet een heel klein beetje. Ze schud niet voor niets met d'r hoofd.
En als ze op je afkomt, is het uit, zeer begrijpelijke frustratie en kun je beter daar je lering uit trekken dan het paard het kwalijk nemen.

line18 schreef:
"Ga nu... ga nu in galop, roep je. Paardje gaat in galop en jij blijft doorklappen met de zweep" is omdat ze zelf ingalop ging en dan roep ik naar haar ga nu maar door galoperen of ga nu galop en blijf ik er achteraangaan met de zweep omdat ze anders gelijk terug valt in draf, als ze dan zo nodig wil galoperen gaat ze door tot ik stop zeg.

Je paard heeft geen benul wat het moet doen vanwege je verwarrende commando's, dreigende lichaamstaal en voortdurend geklap met de zweep en probeert maar wat uit in de hoop het goed te doen... wat dus niet het geval is in jouw ogen, wat nog meer gemopper en geklap met de zweep oplevert.

Je longeert niet, je jaagt je paard op onterechte wijze en zeer onvriendelijke wijze op.
Het heeft niets met longeren te maken.
Zoals aerenhout al zegt... longeren is gymnastiseren, niet rondslingeren, opjagen en totaal afstompen op ieder signaal.
Je wilt juist dat je paard reageert op kleine signalen en niet zich volledig afsluit, zoals hier gebeurt.

Ik kan je verzekeren dat je bij mijn dames met die manier van longeren echt niet weg kwam. Ze zouden, terecht, woedend worden.
Je hebt gewoon een goedzak van een paard.
Erg jammer voor het paard.

Ik hoop dat je niet op dezelfde manier rijdt.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 19:20

Ik zie ook géén rust en kalmte bij het longeren,alleen puberaal gejen.
Meiske leer eerst longeren,haal er iemand bij die er écht kaas van gegeten heeft.
De pony rent letterlijk de benen onder zn kont vandaan,ik zie geen plezier en energiek gedrag,enkel vlucht gedrag!

Longeren is meer dan een paard aan een lange lijn door de rondte meppen!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 18:11

Jammer TS dat je er niet op in gaat en niets meer van je laat horen! Je bent wel on line geweest, maar denk dat je door de negatieve berichten niet goed meer durft???
Er zijn op bokt heel veel ervaren mensen die je tips kunnen geven w.b.t het longeren.
Je hebt een hartstikke leuke jonge haflinger waar je in de toekomst denk ik leuk mee voor de dag kan komen met wedstrijden, maar dan moet de basis al goed zijn.
Longeren is natuurlijk ook een stuk basis!
Het gehoorzaam maken voor stem en lichaamstaal is in je verdere africhting heel belangrijk.

ramboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 10:46

Vreselijk om te zien. Longeren hoort ontspannend te zijn. Je klapt veel te veel met de zweep! Verbetering? Leer longeren!