De lange lijnen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SternPhoto

De lange lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 19:44

Hurbie was vandaag weer de klos :P
Nee, hij vind het altijd wel leuk. We hebben niet te lang, half uurtje, aan de lange lijnen gewerkt.
We doen dit nog niet heel lang, denk een maandje.
Hij heeft er altijd plezier in, soms te veel plezier, dat hij gaat rennen en gek doen.
Maar daar moet ik altijd wel om lachen.
Nou genoeg gekletst, hier de foto's
Weet iemand een tip zodat hij mooi zijn hals krult ?

Afbeelding
Meet HURBIE

Afbeelding
ff de bandages goed doen
Afbeelding
mooi plaatje
Afbeelding
dit bedoel ik dus met gek doen
Afbeelding
actieve beentjes
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
heerlijk koppie
Afbeelding
Afbeelding
lekker uitstappen

DOEGG
Afbeelding

FornoydHest

Re: De lange lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 20:09

Leuk ventje!
Geinige kleur, lijkt me echt een gave pony!

melinda15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 21:00

Leuk om te zien.
Om hem een beetje rond te laten lopen, probeer anders gewoon een bijzet teugeltje erbij. Maar je kan ook gewoon proberen om een beetje met je handen te friemelen. Om goed contact met hem te zoeken.
Maar zoals het er nu uit ziet. Komen jullie er wel ! ;)
Veel succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 21:32

ITP > GVL-ITP

Liene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 21:34

Schattige pony ! *D
hij Doet het percies al redelijk goed.

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 19:40

Ik zou om hem mooier te laten lopen bijzetten, en stelling vragen. Ik zou niet in de mond friemelen, lijkt me namelijk niet fijn een bit in je mond dat onrustig heen en weer beweegt ;) . Maar ik vind het een mooi begin!

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-10 16:47

oke ik ga het proberen.
dank je wel

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 16:03

Ik ben ook net begonnen met het lange lijnen werk. Ik heb eerst de DVD's van Piet Bakker bekeken, die heel interessant zijn voor als je wat verder wil gaan in het lange lijnen werk.
Denk aub nog niet te veel aan 'in dat mooie krulletje' lopen. Dat komt met de tijd, ga niet liggen trekken en sleuren, bijzetteugels zijn niet nodig. Blijf gewoon rustig aan het werk, gebruik eens een halve ophouding en werk naar de verzameling toe. Uiteindelijk komt die nageeflijkheid vanzelf. Denk er ook zeker aan dat je lange lijnen eigenlijk vooral moeten doorhangen en enkel even aangespannen komen tijdens een hulp, maar daarna moet je direct weer los laten.
Als je die DVD's nog niet bekeken hebt, zeker eens doen, het is echt een aanrader! En mooi uitgelegd vanaf 0.

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 19:20

Dank je izzy, ga ze eens bekijken. Ik wil inderdaad zoveel mogelijk ZONDER enkele bijzetteugels, elastiekjes etc doen.
Ik heb namelijk wel vaak geprobeert met kneden in mijn handen, maar dan doet hij zijn hoofd omhoog, dan is het ook goed voor mij zolang zijn neusje maar naar beneden gaat.
Ook al is dat soms moeilijk voor hem hij is een hengst en lopen veel mooie en grote meiden rond de weides.
We gaan hem niet voor een kar doen, is te klein net 76 cm.
Ik wil namelijk wel intensief dit gaan doen, anders krijgt hij helemaal geen beweging meer.
En dit vind hij geweldig leuk vandaar..

Zal zo snel mogelijk de dvd's kijken

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 19:54

Ja, mijn paard vindt het ook enorm leuk om te doen. Geef het een beetje tijd, en op die DVD's krijg je toch een heleboel tips + je ziet ook hoe enkele mensen het doen met hun eigen paarden waarbij beide nog geen kennis van het lange lijnen werk hebben. Heel interessant! En na een tijdje komt die goeie houding vanzelf.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 00:21

Qua commentaar ga ik helemaal met Izzy mee :j De dvd's van Piet Bakker zijn zeer informatief en leerzaam. Ik werk nu zelf sinds 5 jaar aan de lange teugel en heb momenteel 2 pony's in het werk staan waarvan er eentje ook net in opleiding is. Die doet ongeveer hetzelfde met zn hoofd/halshouding als jouw pony. Dit heeft vooral te maken met dat ze nog niet voldoende bespiering hebben om vanuit de achterhand te lopen. Als je pony over een tijdje sterker wordt doordat je vaker traint, zul je merken dat hij vanzelf zal gaan zakken met zn hoofd, en zichzelf meer gaat 'dragen'.

Hoe ik het momenteel doe met mijn pony, is veel schouderbuitenwaarts (wordt heel duidelijk uitgelegd op de dvd) oefenen in stap. Veel voltes en wendingen maken. En in de draf mag hij zn hoofd nu nog gewoon houden waar hij het prettig vindt. Ik ga er niet teveel aan plukken en trekken want dat heeft vrij weinig zin. Zorg in de draf dat je steeds meer gaat proberen om het tempo wat omlaag te krijgen, zónder dat je pony zn activiteit verliest. In het begin zullen dit misschien 2 passen zijn en dan valt hij waarschijnlijk weer terug in stap. Maar als je dat consequent oefent train je op die manier heel goed zn bilspieren, en zal hij het steeds makkelijker vinden om in een rustig maar wel actief tempo te draven, en kun je zo naar de verzameling toe werken. En met de verzameling komt ook de 'halskrul' al is dat niet zo'n mooie benaming ;)

Succes ermee in ieder geval!

laurenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 00:53

wat een leuk beestje !
alleen bij een paar foto's ziet het er naar uit dat iets niet helemaal goed zit..

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 20:23

Ik ga nu zeker die dvd's bekijken.
Lijkt mij goed voormezelf om nog wat te leren, en zeker voor hem.
Hij is pas 3, dus de spieren zijn nog volop in werking.

@ Laurenxx, dank je, maar wat zit niet goed dan ??

melanietje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 20:24

Haay leuke pony

ik zou niet weten hoe je hem rond krijgt
sorry

groetjes melanie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 20:26

In een krulletje lopen := ? Neh, niet zo'n goed plan :D
Ik weet niet of je als doel hebt gewoon aan de lange teugel te blijven werken of voor de kar zetten? Want als je aan de lange teugel gaat werken moet je én wat dichterbij gaan lopen én de longeersingel weg, zo'n ding zit echt alleen maar in de weg als je verder komt. Om je pony wat soepeler te krijgen zou je kunnen longeren met een bijzet, dit vergemakkelijkt het werk aan de lange teugel.

Als je vragen hebt moet je maar PB'en.

EDIT: Bandages zitten trouwens helemaal niet goed, ze zitten te veel hoog.

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-10 06:15

Die singel heb ik speciaal daarvoor gekocht, de teugels gaan anders steeds teveel naar beneden.
Hij is namelijk niet 1 van de makkelijkste, en zo kan ook af en toe de teugels lekker los.
We doen het lekker buiten, en niet om mee op wedstrijden te gaan, lekker recreatief.
De bandages kunnen niet lager, hij heeft gewoon korte pootjes.
Ze zitten al op het laagste punt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 11:44

Helemaal niet, ze zitten nog boven de kogel!
Maar een singel belemmert alleen hoor... Maar als je puur recreatief wil werken moet je het natuurlijk zelf weten :D